תיקון 101 לחוק התכנון והבניה

לאהלאה1

New member
תיקון 101 לחוק התכנון והבניה

סימן ז': עבודות פיתוח ושיפור נגישות"

ריצוף חצר, הקמת מסלעה ועבודות פיתוח

31. (א) ביצוע עבודות פיתוח, לרבות מסלעה, חיפוי קרקע וריצוף חצר פטור מהיתר, ובלבד שעבודות הפיתוח אינן כוללות מסלעות או קירות פיתוח בגובה העולה על 1 מטר ואינן פוגעות בניקוז הקיים ובערכי טבע."

מי שיש בחצר שלו קרקע לחילחול מים והוא רוצה לרצף את כל החצר כך שיצטרך לנקז את המים מתוך החצר שלו החוצה האם לפי הסעיף המצוטט למעלה הוא צריך היתר?
 
עבודה הפוגעת בניקוז הקיים טעונה היתר

קודם כל, כותרת שאלתך עשויה להטעות, משום שאת מפנה בה לתיקון 101 לחוק התכנון והבניה, אך מצטטת בגוף השאלה את תקנה 31(א) לתקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר). אז מה הקשר בין התיקון לתקנות? פשוט, התיקון הסמיך את שר הפנים להתקין את אותן תקנות (סמכות שהועברה בתיקון מאוחר יותר לשר האוצר; ראי הפתיח לתקנות וסעיף 145ג לחוק התכנון והבניה).
ולעצם השאלה: כפי שציטטת, אחד התנאים לפטור מההיתר הוא, שהעבודה לא תפגע בניקוז הקיים. למיטב הבנתי, העבודה, שאת שואלת לגביה, תפגע בניקוז הקיים, ועל כן היא טעונה היתר.
 

לאהלאה1

New member
סליחה על הטעות ותודה על התשובה.

גם לפי דעתי צריך היתר כדי לרצף את כל החצר ולשנות את הניקוז הקיים.השכנים שלנו עשו את זה ללא היתר ופתחו צינור ניקוז לגינה שלנו.סבלנו את זה 5 שנים.לפני שבוע הם פתחו עוד אחד בקצה השני של הגינה למרות שאמרנו שאנחנו לא מסכימים.הצאנו אותו החוצה אבל הם החזירו.עם נמשיך להוציא זה יגיע לאלימות מהר מאוד.יש לנו ניקוז של עוד שכן כך שכרגע יש בגינה שלנו שלושה צינורות ניקוז של השכנים.פניתי למחלקת פיקוח וקיבלתי תשובה שהם לא עוסקים בריצוף ומרזבים.נרשמתי למהנדסת העיר,תיארתי את הסיטואציה,ציטטתי אותו סעיף ושאלתי,אם זה פגיעה בניקוז הקיים.קיבלתי תשובה שזה פגיעה בניקוז הטבעי ושמותר לו לרצף את כל החצר ללא היתר.לא איכפת לנו מה יעשה בחצר שלו אבל אם היה עושה עם היתר היתה לו תוכנית של מהנדס מסודרת עם ניקוזים של מי גשמים וניקוזים של ביוב ניפרדים ומסודרים. לכן היה לי מאוד מוזר לשמוע תשובה של המהנדסת.אני בטוחה שהיא לא נכונה ושבמקרה המתואר צריך היתר.אבל אני לא אוכל לשכנע אותם ולא יודעת איזה גוף יכול לקבוע אם היא צודקת (חוצ מבית משפט אחרי תביעה פרטית).גם בהנחיות מרחביות של אותה עירייה נאמר שכשמרצפים חצר פרטית צריך לפחות 60 אחוז משטח לא בנוי להשאיר לחילחול ושניקוז יבוצע בכיוון של כביש או שטח ציבורי פתוח.וכאן יש לי עוד שאלה:מה הסטטוס של הנחיות האלה אם הן לא מחייבות?ואם יש מישהו לפני מבקר המדינה שיכול לקבוע אם ועדה מקומית פועלת נכון וחוקי במקרה שלי?ומי קובע במה הם עוסקים ובמה לא?או שהם אוטונומיים לגמרי וקובעים את זה לעצמם? האם יש פסיקות תקדימיות בנושא פתיחת צינור ניקוז לגינה של שכן?
עצה לסתום לא מתאימה כי הוא כבר אמר שאם נעשה את זה הוא יפתח עוד פעם.כמובן אפשר להמשיך ולסתום אבל לא כל אחד מוכן לחיות בתוך המלחמה.
במיוחד מפריע לנו שהם שופכים בצינורות האלה מי שטיפה חומרים אחרים.
 

לאהלאה1

New member
הייתי ביעוץ

אצל עורכת דין אבל הניסיון לא יצא כל כך מוצלח.עכשיו אם רוצים לתבוע צריך לחפש עורך דין אחר שבאמת מתמצא בנושא וגם זה לא פשוט.
 
הבהרות בעניין ועדה מקומית לתכנון ובנייה

1. לדעתי, הנחיות מרחביות הן תקנות משלימות, והן מחייבות כל עוד אינן סותרות תקנות או חיקוקים אחרים (ראי סעיף 145ד לחוק התכנון והבניה והגדרת תקנה בסעיף 3 לחוק הפרשנות: “הוראה שניתנה מכוח חוק והיא בת-פעל תחיקתי").
2. על החלטת ועדה מקומית אפשר לערור בפני ועדת ערר, אך לדעתי ההליך הזה אינו מתאים לעניינך (ראי סעיף 12א, 12ב ו- 152 לחוק התכנון והבניה).
3. החוק והתקנות קובעים במה עוסקת ועדה מקומית, אך אלה, כידוע, נתונים לפרשנות.
4. לא מצאתי פסיקה בנושא.
 

לאהלאה1

New member
תודה על התשובה.

לגבי הנחיות מרחביות אמרו לי במחלקת הנדסה שאם השכנים היו מבקשים היתר הם היו מחיבים אותם לפעול לפי הנחיות מרחביות אבל מכיוון שהם ריצפו ללא היתר אז זה בסדר שהריצף שלהם נוגד הנחיות מרחביות.הראתי למהנדסת סעיף מתקנות התיכון והבני "האמצעים לטיפול במי גשם תק' (מס' 2) תשס"ז-2007
1.24 מי גשם מגגות, מרצפות, ממרפסות ומכלל שטח הנכס יטופלו כמפורט להלן:
(1) הם יוחדרו לקרקע בתחום הנכס ובלבד שמדובר בקרקע מחלחלת;
(2) שוכנע המהנדס כי אין קרקע מחלחלת בנכס – יוחדרו מי הגשם לקרקע מחלחלת בנכס סמוך ובלבד שהתקבלה על כך הסכמת בעל הנכס הסמוך; בפסקה זו, "נכס סמוך" – נכס הגובל בנכס נושא הבקשה או מצוי בקרבתו, ובכלל זה שטח ציבורי בבעלות רשות מקומית;
(3) שוכנע המהנדס כי אין דרך להחדיר את מי הגשם לקרקע מחלחלת כאמור בפסקאות (1) ו-(2), יסולקו המים למערכת ניקוז או תיעול, שאינה מחוברת למערכת הביוב, באופן שלא ייגרם כל נזק או מפגע לבנין או לסביבה, הכל כמפורט בפרק 7 בהל"ת;
(4) החדרת מים לקרקע באזורי תעשיה טעונה אישור של רשות הבריאות."שגם ממנו לפי דעתי נובע חד משמעי שאסור לנקז מיים לגינה של שכן בלי הסכמתו אבל נאמר לי שזה לא חוק בניה.ואני קראתי שתקנות התכנון והבניה משלימות את החוק התכנון והבניה.אבל נראה שאין לי יכולת להתמודד אים הועדה המקומית.
 
תוקף הנחיות מרחביות

1. אני מניח, שמה שאמרו לך (או שהתכוונו לומר לך) במחלקת ההנדסה הוא, שההנחיות המרחביות אינן מכוונות ישירות לאזרח, אלא למי שמוסמכים לתת היתר בנייה, ועל כן לא ניתן להאשים אזרח בהפרת הנחיה מרחבית (להבדיל מהפרת תקנה או חוק או בנייה בלא היתר או בסטייה מהיתר).
2. לדעתי, אם מותר לשכן לרצף את חצרו כפי שריצף, היה צריך לתת לו היתר לכך אילו ביקש, ולחלופין, להבהיר לו, שהריצוף פטור מהיתר; ואם אסור לשכן לרצף את חצרו כפי שריצף, אסור היה לתת לו היתר לכך, ואם ריצף בלי היתר, על הוועדה המקומית להורות לו להשיב את המצב לקדמותו, או לפחות לפתור את בעיית הניקוז, בהתאם לסעיף 27 ו- 221 לחוק התכנון והבניה.
3. שימי לב גם לתקנה 4 לתקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר):
“(א) פטור מהיתר לפי תקנות אלה לא ישמש הגנה בפני תביעה אזרחית כנגד המקים, המבצע או המשתמש לפי העניין.
“(ב) אין בפטור מהיתר לפי תקנות אלה כדי לגרוע מחובה לפי כל דין של בעל זכות במקרקעין או בעל זכות לגביהם, כלפי בעלי זכויות אחרים במקרקעין אלה, או בעלי זכויות אחרים לגבי אותם מקרקעין".
4. כדי להסיר ספק: אני מביע כאן את דעתי בלבד, ואין בדבריי אלה עצה או המלצה לנהוג כך או אחרת.
 

zammy

New member
הנה החוק-מעמד חוקי של הנחיות מרחביות-קרא ,אל תסתמך על איש

הנחיות מרחביות (תיקון מס' 101) תשע"ד-2014
&nbsp
145ד. (א) ועדה מקומית רשאית לקבוע הנחיות מרחביות למרחב התכנון שלה בעניינים המפורטים בסעיף קטן (ב), ובלבד שאין בהן סתירה להוראות תכנית או להוראות לפי חוק זה.
&nbsp
(ב) הנחיות מרחביות יכול שיתייחסו לחזותו ולמראהו החיצוני של בניין, למפלסי הכניסה לבניין, להשתלבות הבניין בסביבתו, לחיבור תשתיות ולעניינים נוספים כפי שקבע שר האוצר.
&nbsp
(ג) הנחיות מרחביות יכול שייקבעו לכל מרחב התכנון או לחלק ממנו, לסוגי מגרשים או למגרש מסוים, לסוגי בניינים או לבניין מסוים.
&nbsp
(ד) ועדה מקומית רשאית לקבוע במסגרת ההנחיות המרחביות כי בשל מאפייניהם המיוחדים של מגרשים מסוימים או של סוגי מגרשים, ובכלל זה מיקומם, צורתם, גודלם או ייעודם, ייקבעו לגבי כל מגרש כאמור הנחיות מרחביות פרטניות בידי רשות הרישוי המקומית בשלב מסירת המידע להיתר כאמור בסעיף 145(א1); הנחיות מרחביות פרטניות יעמדו בתוקפן עד תום תקופת תוקפו של המידע להיתר.
&nbsp
(ה) לא תקבע ועדה מקומית הנחיה מרחבית הכוללת חובת אישור, תיאום או התייעצות.
&nbsp
(ו) הנחיות מרחביות שקבעה ועדה מקומית יפורסמו באתר האינטרנט שלה והודעה על קביעתן תפורסם בעיתון; הנחיות מרחביות כאמור ייכנסו לתוקף בתום שלושים ימים ממועד הפרסום האחרון בעיתון לפי סעיף 1א או במועד מאוחר יותר שקבעה הוועדה המקומית.
&nbsp
(ז) הרואה את עצמו נפגע על ידי הנחיות מרחביות שקבעה ועדה מקומית, רשאי לערור לוועדת הערר בתוך שלושים ימים מיום פרסומן.
&nbsp
(ח) על בקשה להיתר יחולו ההנחיות המרחביות שבתוקף במועד מסירת המידע להיתר, ואם לא נמסר מידע להיתר כאמור בסעיף 145(א1) – ההנחיות המרחביות שבתוקף במועד הגשת הבקשה.
&nbsp
(ט) רשות הרישוי המקומית לא תהיה רשאית לתת הנחיות או לקבוע תנאים למתן היתר בעניינים האמורים בסעיף קטן (ב), אלא אם כן נקבעו בהנחיות המרחביות, ובהתאם לקבוע בהן
&nbsp
 
אז מה חידשת?

כנראה לא שמת לב, שהפניתי לסעיף הזה בדיוק (בתגובתי שכותרתה: “הבהרות בעניין ועדה מקומית...”), ומאחר שגם קישרתי לחוק עצמו (בתגובתי הראשונה לעיל), לא ראיתי שום צורך להעתיק את הסעיף במלואו.
ובכל אופן, הסעיף אינו מבהיר מה תוקפן של הנחיות מרחביות: האם הן תקנות? האם הן הוראות מינהל? האם הן מכוונות לכל אדם מן השורה, או רק לבעלי תפקידים בוועדות וברשויות המקומיות? התשובות נותרו עניין של פרשנות, וכפי שציינתי, פסיקה בנושא לא מצאתי.
 

zammy

New member
הנחיות אלו רלוונטיות לכל איש וביחוד לכל מי שמבקש היתר בנייה

 

לאהלאה1

New member
ובמקרה ספציפי

שלי במחלקת הנדסה טוענים שמותר לשכן לרצף את כל החצר ללא היתר (למרות שלדעתי אסור לו לפי תקנה 31(א) לתקנות התכנון והבניה) ואז מה המשמעות של הסעיף הבא מהנחיות מרחביות שלהם:
"גינון בשטחים פרטיים:
הנחיות לאזורי חלחול/מרוצף – אזורי חלחול במגרש יהוו לפחות %60 מהתכסית שאינה מבונה.
הנחיות לחומרי גמר – שטח חלחול יהיה אדמה או שטח מעובד בלבד.
הנחיות מיוחדות – ניתן להשתמש באזורי חלחול ב"אבני דשא"."?
הרי אם מותר לבן אדם לרצף בלי היתר את כל השטח כפי שהם טוענים ברור שהוא לא יבקש היתר ואז הם לא יוכלו לחייב אותו לרצף לפי הנחיות מרחביות שלהם.צריכים או למחוק את הסעיף הזה מהנחיות מרחביות או להפסיק לטעון שמותר לרצף את כל השטח ללא היתר.
 
זו כנראה מדיניות

לא להתערב בעבודה, שלכאורה פטורה מהיתר, גם אם חרגה מהמותר בתקנות, אם החריגה פוגעת בשכן בלבד.
לדעתי תיטיבי לעשות אם תפני בכתב לנוגעים בדבר ותבקשי מהם תשובות בכתב להשגותייך.
 

לאהלאה1

New member
תודה.

כנראה זה דבר יחיד שעוד נשאר לנסות.גם כשפניתי אליהם בנושא אחר והם אמרו שלא עוסקים בזה, מנהל מחלקה משפטית של אותה עירייה (דעתו שצרכים לטפל בזה)אמר לי לכתוב מכתב למהנדסת.
 
למעלה