לשון הרע בהתכתבות פרטית

לשון הרע בהתכתבות פרטית

היי
מישהו מאיים עלי בתביעה עקב התכתבות אישית ביננו בווצאפ.
אני רק רוצה לוודא:
לשון הרע זה מתקיים רק כאשר יש אדם שלישי ומעלה שנחשף לתוכן הדברים נכון?
כלומר - אם נכתב לשון הרע בהתכתבות פרטית של פלוני מול אלמוני זה לא נחשב לשון הרע?
תודה!
 
לשון הרע שנשלחה לנפגע בלבד

לשון הרע בכתב על אדם, שנשלחה אליו בלבד, ושאינה עשויה להגיע, לפי הנסיבות, לאדם נוסף, אין בה עילה לתביעה (הניסוח: “זה לא נחשב לשון הרע" אינו מדויק). ראה לעניין זה סעיף 2(ב)(2) ו- (7) לחוק איסור לשון הרע.
על כן, מי שתובע על סמך מסר שנשלח אליו בווטסאפ, יצטרך להוכיח (בין היתר), שהמסר נשלח, או שהיה עשוי להגיע, לפי הנסיבות, לאדם נוסף אחד לפחות.
 
התכתבות פרטית בינך לבין הנפגע

אינה נחשבת פרסום לשון הרע בכפוף לכך שהפרסום לא היה עשוי להגיע לפי הנסיבות לאדם שלישי. החוק נוקט לשון עבר ("הכתב עשוי היה"), לכן נראה שמדובר בהתרחשות בזמן המעשה. הווה אומר אם בזמן שהעברת את המסר לא היתה אפשרות לאחרים לצפות בפרסום אזי אין עוולה.
 
תודה על תשובותיכם! איך ניתן להוכיח

אם מה שכתבתי לו (עדיין נקרא "פרסום"?) עשוי היה להגיע לאדם שלישי?
תודה ושבוע טוב
 
לדעתי, עשוי להגיע טרם שהגיע לנמען

גם אם לאחר המשלוח. אם, למשל, נשלח מסר למשרד בפקס או בדוא”ל, וכל מיני פקידים (מלבד הנמען) יכולים לעיין בו, הוא ייחשב כמסר שהיה עשוי להגיע, לפי הנסיבות, לאדם נוסף מלבד הנפגע, גם אם נשלח לאחר שעות העבודה, כך שבזמן המשלוח, לכאורה, איש לא היה יכול לראותו. וייתכן שכך ייפסק גם לגבי מסר שנשלח ביישומון הנגוע בפרצות אבטחה. אבל אם המסר הגיע לנמען בלבד, והוא אינו מקפיד להסתירו מאחרים, זו כבר אחריותו שלו, ולא אחריות השולח.
עם זאת נראה לי, שב"לפי הנסיבות" הכוונה לנסיבות רגילות וטבעיות, ולא לנסיבות חריגות וקיצוניות. אחרת, היה נקבע, שכל לשון הרע בכתב תיחשב כלשון הרע שפורסמה, שהרי כל כתב עלול להגיע בדרך כלשהי למי שאינו רשאי לעיין בו.
 
עופר קצת קשה לי להבין את דבריך...המון פיסוק


תודה על תשובתך.
אך אני לא מצליח להבין...

אולי יעזור לי אם תוכל לכתוב תשובתך בהתאם לסיטואציה:
התכתבות בין שני אנשים פרטיים בווצאפ ללא כל קשר חברי או תעסוקתי.
מדובר באדם פרטי שנותן שירותי תיקונים(לא עסק...) פרטיים בביתו.

הוא השיב לפוסט מכירה שהעלתי בקבוצה בפייסבוק - אשר נועד בצורה ברורה "להרוס".
אז פניתי אליו בווצאפ באופן פרטי וכתבתי מה אני חושב עליו.
השאלה אם מילים קשות("שטן" למשל) בהתכתבות פרטית לחלוטין בין שני אנשים נחשבות ללשון הרע?

אודה מאד לעזרתכך.
 
התשובה אינה חד-משמעית

1. לשון הרע היא (בתמצית) דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם, לעשותו מטרה לשנאה או ללעג, לפגוע במשלח ידו וכדומה (ראה סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע).
2. לפי הפסיקה, קללות וגידופים שכיחים, שאדם סביר אינו מתייחס אליהם ברצינות, לא ייחשבו כלשון הרע כלל, ולחלופין, ייחשבו כזוטי דברים שאין בהם עילת תביעה (אך זה עניין לשיקול דעת של בית המשפט).
3. לשון הרע שלא פורסמה אין בה עילת תביעה; העילה היא בגין פרסום לאדם אחד לפחות מלבד הנפגע (לצורך תביעה פלילית נדרש פרסום לשני אנשים או יותר מלבד הנפגע, ונדרש תנאי נוסף, שהפרסום יהיה בכוונה לפגוע; ראה סעיף 6 לחוק).
4. לשון הרע בכתב תיחשב כלשון הרע שפורסמה גם אם לא יוכח שהגיעה לאדם מלבד הנפגע, אלא רק שהייתה עשויה להגיע, לפי הנסיבות, לאדם מלבד הנפגע. למשל, אם נשלחה לחבר בקבוצת ווטסאפ, ותתקבל טענה, שווטסאפ הוא יישומון שאינו מאובטח, ועל כן מסר שנשלח לחבר מסוים בקבוצה, יכול להגיע בנקל לכל חבר אחר באותה קבוצה (אדגיש שזו דוגמה בלבד; איני מביע שום דעה על רמת האבטחה של היישומון ווטסאפ).
5. גם אם תתקבל טענה שפרסמת לשון הרע, אין פירושה בהכרח שאתה חייב, שכן עשויה לעמוד לך הגנה מההגנות שבחוק, למשל, שהפרסום אמת ויש בו עניין ציבורי, או שהוא נעשה בתום לב כדי להגן על עניין אישי כשר שלך או כביקורת על יצירה שפרסם התובע או על פעולה שעשה בפומבי, ועוד (ראה סעיף 14, 15(3) ו- 15(6) לחוק).
6. לסיכום: רוב הסיכויים שלא תיתבע בעניין הנדון, ואם כן, שהתביעה נגדך תידחה.
 
למעלה