חוק ההמלצות

חוק ההמלצות

הצעת החוק לפיה יש לאסור על המשטרה להוסיף המלצות לתיק חקירה שמועבר להכרעת הפרקליטות היא לדעתי לא חוקתית. היא נועדה למנוע בקורת על התביעה. אם למשל היועץ המשפטי יחליט לא להעמיד לדין חשוד בלי שהציבור יידע מהי עמדת הגורמים המקצועיים שחקרו את החשוד יהיה קשה מאוד לבקר את החלטתו. שנית למיטב ידיעתי ההצעה נועדה לאסור המלצות לגבי חשודים שהם עובדי ציבור ולא עמך. זוהי הפליה פסולה. שלישית הנסיבות מורות שההצעה נועדה לחפות על ראש הממשלה ששמו עולה על הזמן בהקשרים של חשדות לקבלת שוחד. הצעת חוק פרסונלית איננה חוקתית. לא מחוקקים חוק כדי להגן על איש ציבור ספציפי.
 
גם אם אין הסמכה פורמלית

לא צריך להיות איסור פלילי על המלצה. ריח רע של אינטרסנטיות נוסף מהצעת החוק. לא נולדנו אתמול. מנדלבליט הוא מינוי של נתניהו ועל שי ניצן עדיף לא לדבר. המשטרה על כל מגרעותיה עדיין נתפסת בציבור כגורם לא פוליטי. חוץ מזה במישור העקרוני מי שעשה את החקירה יכול להביע דעה אם החומר שהושג הבשיל לכתב אישום.
 
לדעתי, לא מוצע איסור פלילי על המלצת משטרה לפרקליטות

לפי הנוסח המתוקן של הצעת החוק (הנוסח לקריאה הראשונה), האיסור הפלילי הוא רק על מסירת ההמלצה "לאדם שאינו מוסמך לקבלה על פי דין" (סעיף-קטן י"ב המוצע), ולמיטב הבנתי, הכוונה רק להדלפת ההמלצה לאדם שמחוץ למשטרה או לפרקליטות, בעיקר לעיתונאי.
ומעשית, גם מזכירת השופט יכולה להשמיע לו את עמדתה, שיש להרשיע את הנאשם, אבל איני בטוח שזה תקין, שעמדתה גם תפורסם בכלי התקשורת, כדי לטעת בציבור את התחושה שהנאשם אשם.
 
למעלה