כתב תביעה- בגוף ראשון או שלישי

energizeriL

New member
כתב תביעה- בגוף ראשון או שלישי

הי שלום
אני מנסח בעצמי כתב תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות.
האם יש לרשום את התביעה בגוף ראשון או שלישי?
תודה!
 
בגוף ראשון

אין טעם לכך, שאדם יכתוב על עצמו בגוף שלישי. על כן, אם אתה התובע, ואתה מנסח את כתב התביעה לעצמך, לדעתי, עליך לכתוב אותו בגוף ראשון.
חיזוק לכך אתה יכול למצוא בתקנה 3 לתקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין), הקובעת, כי "תביעה תיפתח בהגשת כתב תביעה לבית המשפט לפי טופס 1 שבתוספת". סעיף 4 לטופס האמור נפתח במלים: “אני מצהיר...”, ומכאן אפשר להקיש, שאת כתב התביעה כולו צריך לכתוב בגוף ראשון (בהנחה שהכותב הוא התובע).
 

Nachum Takum

New member
נהפוכו

כתב תביעה כותבים בגוף שלישי (קרי: התובע)
וזאת כיוון שבכותרת כתב התביעה מצויין: התובע: פלוני אלמוני
ואם בגוף כתב התביעה יכתב "אני" לא ניתן לדעת מי זה "אני" כי אין זיהוי להגדרה "אני" בכותרת.
מאותה סיבה חייבים להתייחס לנתבע בכינוי "הנתבע", כי אם יכתב "הוא" או "משה כהן" לא ניתן לדעת מיהו אותו "הוא" או "משה כהן" והאם הוא הנתבע, או משה כהן אחר.
כדי שניתן יהיה להשתמש במילה "אני" בכתב התביעה, צריך לכתוב בכותרת כתב התביעה - התובע: פלוני אלמוני (להלן: "אני").
סעיף ההצהרה בכתב התביעה חייב להיות בגוף ראשון, כי תצהיר חייב תמיד להיות בגוף ראשון.
 
הכותרת היא "כתב תביעה"

הכותרת לסעיף 1 היא: “שם התובע, מס' זהותו ומען מגוריו" ולסעיף 2: “שם הנתבע, מען מגוריו או מען עסקו", כדי שיידע התובע, שעליו לרשום פרטים אלה בסדר הנכון.
הסעיף העיקרי הוא סעיף 3, “תיאור התביעה", ובייחוד סעיף-קטן (ו) שלו, “נימוקי התביעה (בתמצית)”. אם סעיף זה אמור להיכתב בגוף שלישי, היה צורך, לפחות, להוסיף לסעיף 4 כותרת משנה: “הצהרת התובע", שהרי זה חסר טעם לקפוץ מגוף שלישי ישירות לגוף ראשון בסעיף 4: “אני מצהיר...”, כאילו המצהיר והתובע הם שני אנשים שונים (לדוגמה: “התובע שלח לנתבע מכתב התראה, אך לא נענה. אני מצהיר בזה, כי...”).
אבל תקנה מפורשת לעניין זה אין, ואנו דנים כאן, כאמור, בעניין של טעם וסגנון, ועל כן גם סייגתי את תגובתי במלה "לדעתי". ברור שכתב התביעה לא ייפסל רק משום שנכתב בגוף שלישי (בהנחה שאני צודק) או בגוף ראשון (בהנחה שאני טועה).
 

Nachum Takum

New member
ומה קורה כאשר יש 2 תובעים, או... 10 ?

למרות שאין תקנה מפורשת, אם כתב התביעה יכתב בגוף ראשון, התביעה תהיה רק מטעם ולמען אחד התובעים, גם אם יחתם על ידי כולם. והרי בית המשפט לא יתן סעד שלא נתבקש, או למי שלא ביקש, ובמקרה זה, לכל שאר התובעים, שלא ביקשו בגוף ראשון.
אני מסכים שניסוח סעיף ההצהרה לקוי, הנוסח שצריך היה להיות הוא: "אני, משה כהן התובע, מצהיר ש..."
ושים לב, נוסח ההצהרה לחלוטין לא מתאים, אם יש 10 תובעים, שהרי הצהרה כזו צריכה להיות בגוף ראשון מטעם כל אחד מהם בנפרד.
לעומת זאת, כתיבה בגוף שלישי-רבים, "התובעים", פותר את הבעיה.
 
כתב תביעה משותף אינו מחייב ניסוח בגוף שלישי

יכול התובע, המנסח את כתב התביעה, לכתוב בגוף ראשון, יחיד או רבים, ולהוסיף הבהרה במידת הצורך, למשל: “אני (התובע 1) ואישתי (התובעת 2) נפגשנו עם הנתבע ביום...”
יכול התובע המנסח לכתוב בגוף שלישי על תובע אחר (למשל: “באותה פגישה אמרה התובעת 2 לנתבע...”), אך אין סיבה שיכתוב כך על עצמו; זה בלתי טבעי, ולטעמי מכוער.
 

Nachum Takum

New member
אבל מה שלא ניתן לכתוב...

אני תובע פיצוי של 5,000 ש"ח.
ואני גם תובע בשם אישתי פיצוי כזה.

לצורך כך, צריכה אישתו לצרף גם היא כתב תביעה בגוף ראשון, ולתבוע את מה שהיא רוצה.
 

Nachum Takum

New member
זה לא אפשרי

תקנה 28 דנה מספר תובעים - ציטוט: "מקום שיש מספר תובעים..."
כדי שיהיו מספר תובעים, צריכים הם ראשית דבר "לתבוע", קרי, לחתום על כתב תביעה.
שהרי אין אדם נחשב "תובע" אם לא חתם על כתב תביעה.
לאחר שהפך תובע, יכול הוא לתת הרשאה לתובע אחר שיפעל בשמו.
 
כששניים או יותר חוברים להגיש כתב תביעה משותף

הרי שהם תובעים לעניין תקנה 28, ואחד מהם, בהרשאת האחרים, יכול לכתוב את כתב התביעה בשם כולם. זו דעתי.
 

Nachum Takum

New member
אומנם זו עמדתך, אך היא עומדת בסתירה לתקנה 29

כאשר יש "מעוניין" שהוא לא תובע, אבל הוא רוצה שתובע ייצגו, עליו לקבל לשם כך את אישור בית המשפט. [תקנה 29 לתקנות סדר הדין האזרחי].
 
אין סתירה; תקנה 29 דנה במצב אחר

תקנה 29 נועדה לתביעות ייצוגיות (אמנם לא במשמעותן כיום). המדובר בתקנה ישנה, ששימשה לתביעות ייצוגיות לפני שחוקק חוק תובענות ייצוגיות ולפני שנקבעו הסדרים לתביעות כאמור בחוקים שונים. בפרשנות תקנה 29 נחלקו השופטים, כפי שאתה יכול ללמוד מפסק הדין ב-רע"א 3126/00, מדינת ישראל נגד א.ש.ת ואחרים, כאן (הפסק ניתן ברוב דעות של שלושה מול שניים, אבל בקשה לדיון נוסף באותו עניין נדחתה פה אחד עקב הליכי חקיקה חדשים בנושא התובענות הייצוגיות).
על כל פנים, תקנה 29, לפי ניסוחה, מתייחסת לבקשת תובע או נתבע ליצג את כל המעוניינים בתובענה (שיכולים להיות תובעים או נתבעים בהתאמה, אך הם אינם בהכרח בעלי דין, ואפשר שאינם יודעים כלל על התובענה), ובהתאם להחלטה בבקשה, מקצת מהמעוניינים יכולים ליצג את כולם.
מצב זה שונה מהמצב הפשוט, שתקנה 28 עוסקת בו, ששני אנשים או יותר חוברים יחד מיוזמתם, מחליטים להגיש תביעה משותפת (או שכמה נתבעים מחליטים להגיש כתב הגנה משותף) ומסמיכים את אחד מהם לטעון ולפעול בשם כולם, כאילו הסמיכו עורך דין לעשות כן.
לראיה, שים לב לדברים שאמר בית המשפט העליון ברע"א 696/92, אשר מצוטטים ב-רע"א 3126/00 הנ"ל (בסעיף 47 לפסק דינה של השופטת טובה שטרסברג-כהן):
"אם אמנם מסכימים כל תושבי עיסאוויה הכלולים ברשימה לייצוגם על ידי המבקשים, יכולים הם להצטרף לתובענה כתובעים ולתת ייפוי כוח לעורך דין או למבקשים (מכוח תקנה 28), והמנגנון המיוחד הכלול בתקנה 29 אינו דרוש".
 
תיקון קל

הבקשה לדיון נוסף התקבלה כמובן, אך בדיון הנוסף עצמו נדחתה פה אחד העתירה לשנות את פסק הדין שבערעור ולאמץ את דעת המיעוט שבו.
 

ב ר ז י ל י

Active member
מנהל
אתה אדם מן השורה

שלא מכיר את סדר הדין - ולכן רצוי שלא תסתבך עם דברים שאינך מכיר
בית המשפט לתביעות קטנות נועד לאנשים כמוך - אז כתוב פשוט כפי שהנך מרגיש וכפי שלבטח תתבטא במשפט וכפי שאתה מתבטא תמיד.
אני מניח שזה בגוף ראשון.
בהצלחה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אם לא הצלחת 'לצאת ראש' מהדיונים בין גדולי

המשפטנים כאן, עיין בתשובה של ערן שפילינגר מאתמול בערב. אין לעניין כל משמעות, ואתה יכול כך וכך, ודאי בנסיבות שאתה מתאר (ביהמ"ש לתביעות קטנות ולא מיוצג), ובלבד שהדברים יכתבו בצורה מכובדת וראויה.
 
למעלה