קצבת זיקנה + שאירים

Haim2015

New member
קצבת זיקנה + שאירים

שלום רב,

שואל עבור מבוטחת בת 88 שאני עוזר לה עם הניירת. היא מקבלת מזה 18 שנה קצבת שאירים בגין פטירת בן זוגה (ותק מקסימלי - 50%) אשר היה בן 77 בלכתו. עלו ארצה ב-1948 כנשואים. היא אינה עובדת מזה מס' שנים.

הופתעתי לגלות שהיא אינה מקבלת קצבת זיקנה. בלימוד הנושא הגעתי לידי הבנה ש"עקרת בית" נדרשת לבחור בין שאירים לזיקנה בעוד מי שאינה עקרת בית והשלימה תקופת אשכרה, זכאית לזיקנה + מחצית שאירים. עם זאת, לא ברור העניין. היא עבדה כל השנים כעצמאית (מחוץ לבית), שמרה על מעמדה כתושבת ישראל ושילמה את דמי הביטוח במלואם (מכאן שהשלימה את תקופת האכשרה). ככל שהיא יודעת וזוכרת, הצהירה ושילמה למס הכנסה כדין, כך שמעמדה כל השנים כנשואה+עובדת עצמאית אינו במחלוקת, אף על פי שבאתר הביטוח (רשמתי אותה לשירות) לא מופיע תיעוד. השאלה אם כן, האם זכאית לקצבת זיקנה מבלי לוותר על מלוא שאירים? האם היתה זכאית גם בעת פטירת בן זוגה (היתה בת 70)? בהנחה שהונחתה לבחור בין הקצבאות בשל העובדה שהוגדרה כ"עקרת בית", מדוע הוגדרה מלכתחילה כ"עקרת בית" כאשר כל החיים עבדה? לגבי השאלה האחרונה, קיים בי החשש שאולי, יתכן שמעמדה כעצמאית לא הוסדר נכון וזו הסיבה שהמדינה ראתה בה כ"עקרת בית" אשר בן זוגה מקבל קצבת אזרח ותיק, אך לפי מה שהיא מספרת והעובדה שהתנהלה כל השנים מול מס הכנסה, קשה להאמין שזה המקרה.

אני יודע שהכי נכון ומדויק לפנות לסניף המטפל ולבדוק מולם, אך היינו רוצים לשאול כאן טרם הפגישה ולהכין את עצמנו לקראתה. אם תוכלו להנחות אותי כיצד לפנות בשמה, בהנחה שהיא זכאית לקצבה הנוספת, זה יעזור. תודה!
 

cוורנה1

New member
קצבת אזרח ותיק ומחצית שאירים
שלום לך,

על פי המידע בשאלתך, לא קיים דווח במחלקת גבייה בביטוח לאומי על תשלומי דמי ביטוח כעצמאית כל השנים.
לפיכך, נקבע מעמדה כעקרת בית ועליה לבחור אחת הקצבאות, הגבוהה מביניהן.

יש לערוך את הבירור מול מחלקת גבייה בביטוח לאומי, לבירורים, עם דוחות מס הכנסה של כל השנים, לבדיקת זכויותיה.

בברכה.
 
למעלה