השינוי בספר הליקויים יכנס לתוקף ב-1.10.2016

cוורנה1

New member
השינוי בספר הליקויים יכנס לתוקף ב-1.10.2016
מתוך אתר ביטוח לאומי, השינוי בספר הליקויים יכנס לתוקף ב-1.10.2016
להלן העדכון מתוך אתר ביטוח לאומי בנושא:
חדשות - שינויים ושיפורים בספר הליקויים בנוגע לקביעת אחוזי נכות
"התקנות החדשות לקביעת אחוזי נכות שיחולו מ-1.10.2016, אינן מחמירות את הקריטריונים לקביעת הנכות, אלא מחדדות אותן, כדי שנוכל להגביר את הדיוק ואת אחידות ההחלטות בוועדות השונות, ובכך להיטיב עם החולים.

רוב התקנות החדשות מקלות בהשוואה לקודמות, ובפרט לגבי חולים קשים במחלות שונות העתידים לקבל אחוזי נכות גבוהים יותר מבעבר.
השינויים ברשימת המבחנים נערכו בתהליך ממושך, ממצה וראוי של דיונים מקצועיים רפואיים לצד בחינה ציבורית, וכן לאחר בדיקה האם יש בהם כדי לפגוע באוכלוסיות הנכים שונות.


להלן הסבר של השינויים העיקריים:
א. מחלות דם
עיקר התיקון כולל פירוט של המחלות השונות, אשר בעבר נכללו כולן תחת סעיף אחד [פרק ראשון סעיף (2), שהתייחס לכל מחלות הדם כמכלול אחד].
התקנות החדשות כוללות פירוט של 19 תתי סעיף [סעיף (2) (1- 19)], המתארים את מחלות הדם השונות על פי המקובל בעולם הרפואי, כשלכל מחלה נקבעים אחוזי בהתאם להשפעתה על התפקוד.


ב. מחלות נוירולוגיות
*סעיפי הליקוי החדשים קובעים דרגות נכות גבוהות יותר מבעבר, לדוגמה: סעיף 30(1)(ב)- הבעבר 10% והיום עלה ל- 20%, סעיף 30(1)(ג) היה בעבר 30% והיום עלה ל- 40% וכו'.

* שיתוק בגפיים - הסעיף החדש מפרט מהי "הפרעה קלה", "בינונית" או "קשה". דרגת הנכות לא שונתה ברוב המקרים, מלבד במקרים של "המיפלגיה קשה בצד הדומיננטי", שבה עלה שיעור הנכות הקבועה מ- 70% ל- 80% ו"לקוואדריפלגיה בחומרה קלה" שבה הופחתו אחוזי הנכות מ- 60% ל- 50%.

*פרקינסון - הסעיף החדש אינו מבדיל יותר בין פגיעה בצד ימין לשמאל, ואינו מבדיל בין פגיעה בחלק גוף עליון לתחתון. כמו כן, הסעיף החדש מפרט מהי דרגה "קלה", "בינונית" ו"קשה". בפגיעה "קלה" נקבעה בתקנות החדשות דרגת נכות אחידה של 20% (בעוד שבעבר נקבעה נכות בתחום שבין 10% -30% לפי הצד הפגוע והאם מדובר בפלג גוף תחתון או עליון) ובכך מסייע השינוי לדיוק ולאחידות ההחלטה, לרווחת החולים. לעומת זאת בפגיעה "קשה" נקבעו בעבר אחוזי נכות בתחום שבין 30% -50% ואילו הסעיף החדש מעלה את השיעור לתחום שבין 60% -80%.

*אירוע מוחי - חשוב לציין שבעבר נקבעה הנכות רק בגין השלכות התפקודיות של האירוע (שיתוק, חולשה, הפרעה בדיבור וכו') ולא בהתאם לאירוע עצמו (אשר מסתמן בצורה שונה מאוד בחולים שונים). דרך זו של קביעת נכות נותרה ללא שינוי.


*טרשת נפוצה - בשל השוני הניכר בהופעתה הקלינית בחולים שונים, לא נקבעו בעבר אחוזי נכות נפרדים, והנכות נקבעה בהתאם להשלכותיה התפקודיות של המחלה (לדוגמה: חולשה, שיתוק, הפרעות במתן שתן וכו'). דרך זו של קביעת נכות נותרה ללא שינוי.
 
למעלה