בוקר טוב, מאזינה עכשיו לדודו טופז ברשת ב'

לוקח זמן להתאושש מנסיעה של חודש לכרתים

ואני כבר מתכנן את הנסיעה הבאה...... וזה לא קשור ליהדות. בעיני יש חשיבות להיסטוריה של העם שלי בלי שום קשר לדת, והנאצים הללו מזעימים אותי מחדש בכל פעם. עד היום אפשר למצוא שרידים שלהם בכרתים, בין אם אלו עמדות גרמניות, או מישהו שכאשר אני מתקרב אליו הוא בא בריצה וצועק:"גרמאן גוט, גרמאן גוט" כי הוא היה חבר מחתרת ועונה ע"י הנאצים עד שהשתגע וכשהוא רואה רכב מתקרב הוא חושש שהנאצים חזרו. או האשה מבוגרת מאוד הלבושה בגינדור רב באחד הכפרים שחשבה שאני גרמני וחייכה אלי באמרה:"גרמאן זר גוט", ועניתי לה בתשובה:"איח בין איזראיל, נישט נאצי", וקשיש שישב בסמוך צעק עליה ביוונית:" תלכי זונה".(הבנתם למה...) חוץ מזה כמה שאני חוקר את כרתים יותר, אני מגלה יותר ויותר שכיות חמדה וכל פעם אני מצטער שאני לא יכול להישאר בכרתים לפחות כל הקיץ. אז אולי אצליח לנסוע בסוף אוקטובר לכמה ימים לחגיגת הערמונים (ומי שלא טעם את מאפי הערמונים של הכרתיות, לא יודע מה זה).
 
תראו את מתחברים שני מחקרים שלי

את כרתים אני חוקר זו השנה ה-19 ואת רכבת העמק 10 שנים. מצאתי פריט שנאמר לי שהוא יוצר על ידי האמן היהודי כרתי בשם המשונה פיפיס פיפיליוס, שעלה ארצה בשנות השלושים והיה בעמק יזרעאל והתקבל לעין חרוד אולם לא הסתדר לו הקיבוץ עם האמנות שלו, ועם קום המדינה ירד חזרה לכרתים. הוא נפטר לפני כמה שנים ואחריו השאיר דגם של רכבת-העמק שכל כך הרשימה אותו בהיותו בעין חרוד. את הדגם הזה קניתי בלי להסס, הדרישה היתה 200 יורו אבל כששמעו שאני ישראלי ואני חוקר את רכבת העמק, מכרה לי בתו את הפריט ב-100 יורו, שאלתי למה היא בוכה, וענתה לי שהיא שמחה שהפריט יגיע למי שאיכפת לו גם מכרתים וגם מרכבת העמק וגם מאמנות (סיפרתי לה שבצעירותי הייתי חבר בבוהמה התל-אביבית והייתי שוליה של תומרקין) . כעת נתתי לצורף להוסיף לו טבעות מעל הקרונות כדי שיהיה תכשיר על שרשרת על הצואר , וכך אהיה היחיד בעולם עם רכבת העמק כתכשיט.
 

נטלי 3

New member
לשפירא מאיר

מעניינים מאוד הדברים שסיפרת על כרתים. וכל הכבוד לתגובתך באי.
 
אסור לתת להם לשכוח

חייבים להזכיר להם שוב ושוב את רצח מליוני אנשים על לא עוול בכפם, עד שייעלם הנאצי האחרון !
 

מנורה

New member
ברוך הבא מאיר שפירא

אסור לתת להם לשכוח וגם לנו אסור לשכוח אשרי המאמין בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו
 
שפירא ברוך החוזר בבריאות ובשמחה!!!

קראתי את כל אשר כתבת , זה כל כך מענין, ויש לך כישרון כתיבה נהדר. התכשיט מאוד יפה, זאת באמת מציאה והזדמנות פז להגיע לדבר כזה, הזדמנות כזאת מזדמנת פעם בחיים, מאחלת לך הנאה מלאה מהתכשיט המיוחד הזה !!!! מקווה לראותך מחר במפגש של הפורום!!!!
 

deebeebee

New member
ובאותו עניין

פיסלו של הצורר הוצב במוזיאון מדאם טוסו בברלין, ולזה מישהו התנגד? לא בגרמניה 'האחרת'. אבל כשבא מישהו והוריד לפסל את הראש, הוא נעצר.
 
ובאמת באותו ענין

הוזמנתי לבקר במוזיאון השעווה של כרתים הנמצא בכפר זוניאנה. סיירתי במוזיאון בלווית מנהל המוזיאון שיודע על שני הספרים שלי על כרתים, והוא מספר לי שהמוזיאון מציג את ההיסטוריה של כרתים החל מהמינואים דרך הטורקים והתעללותם בכרתיים ועד תיאורי הכפר בכרתים וכו. המוזיאון יפה ומושקע (יפה במושג חובבני) אבל כשיצאנו, עצרתי אותו ושאלתי:"תגיד לי יאניס, למה הגרמנים הנאצים שרצחו מעל 9000 כרתיים, לא נמצאים במוזיאון". הוא הביט בי ממושכות (כאילו אמר:"אתה רוצה שלא תהיה לי פרנסה?") ואמר לי:" בוא נלך לאכול עוגה טובה של אשתי עם ציקודיה (יין לבן לארוחה). והלכנו אתם הבנתם את זה? פרנסה קודמת להיסטוריה.....
 

אנימו

New member
למאיר שפירא- ברוך החוזר.הדברים שהבאת מעניינים

עד מאוד. בקשר לחיילים הגרמניים ומעלליהם ביוון, נתקלתי זה עתה בספרה של מיכל שלו "רחמים" בסיפור המבוסס על מחקר שלפיו, על פי העדויות שהיא מביאה בספר, בעיירה זקינטוש שביוון שבה התקיימה קהילה יהודית מאז המאה ה-15, נצלו היהודים. זו העיירה היחידה ביוון שיהודיה נצלו מן ההשמדה והצלתם נחשבת עד היום כתעלומה. יש השערה כי הגרמנים יצאו את האי בספינות, במקום היהודים , כמתוכנן וזאת בעקבות פעילות הפרטיזנים במקום.הבישוף שבמקום , מטרופוליט כריסוסטומוס ( דמטרי) ועוזרו או חברו בשם לוקס קרר זכו בשנת 1978 לתואר חסידי אומות העולם ביד ושם.
 
לגבי האי זקינטוס

מספר לי קוסטאס פאפאדופולוס שהוא היהודי יליד כרתים האחרון הנמצא בכרתים, כי בהצלת יהודי זקינטוס שהיו קרובים לאנשי כרתים למרות המרחק הרב, כי מעורבים בענים כספים במליונים וגם מכיוון שזקינטוס הוא יחסית מקום קטן ולא עמד בלב תשומת הלב הנאצית וגם מכיוון שהם חשו כבר שהם עומדים להיות מובסים והעדיפו לקחת את הכסף ולברוח. אגב, היהודים בכרתים נמצאים לפחות מהמאה השניה לספירה וזאת בעיקבות מכתב שנכתב בשנת 142 לספירה מיהודי כרתים לשילטון בקונסטנטינופול. הכפר איי-דקה (עשרת הקדושים) נקרא כך משום עשרה אנשים שביקשו להיות נוצרים והוצאו על ידי הרומאים להורג בעריפת הראש (האבן אליה נערפו נמצאת במקום) אולם הישוב הזה נקרא אז EVREII משום שהיה כפר יהודי (אבריי=יהודים) ובחלק העתיק של הכפר ליד כנסיה מהמאה ה-12 ישנו בית המזוהה כבית יהודי (לא מצאתי סימנים מיוחדים) ומצאתי עוד בית בסגנון רומי אלא שאין לי תימוכין למה לסווג אותו. לגבי המטרופוליט, אני מניח שקיבל את התואר כיוון שהגיע לו, אני לא מכיר את הסיפור אבל כנראה שהוא עסק בתיווך בין היהודים לנאצים וזה בהחלט מעשה אמיץ שזכאי לגמול. אני מכיר לא מעט סיפורים על הנאצים ומעלליהם בכרתים וחלקם מובאים בספר שלי בהקשר זה או אחר ולכן גם קשה לי להבין איך הנאצים הזקנים מסתובבים בכרתים כאילו המקום שייך לאבא שלהם ומצפצפים על כולם, כי הם כנראה מכירים בערך התרומה שלהם לתיירות בכרתים ומסתכלים על המקומיים בזילזול.
 

אנימו

New member
שפירא-לוקס קרר היה ראש העיר במקום. היה שיתוף

פעולה עם ראש הקהילה יוסף גאני שנפצע במלחמות הבלקן. הקהילה היתה ענייה מאוד. בשנת 1912 ציין נשיא הקהילה דאז, ישעיהו גאני, שאין עוד משפחות יהודיות עשירת באי וקופת הקהילה ריקה. המטרופוליט שיחד את המפקד הגרמני באי , אלפרד ליט ממוצא אוסטרי ( שהשמועה אמרה שהיתה לו חברה זקינטוסית שבקשה ממנו שלא יפגע ביהודים. עדות על כך לא נמצאה), בטבעת יהלום יקרה שהיתה שייכת לו באופן אישי ולא ביקש תמורה מהיהודים. כידוע חסידי אומות העולם מקבלים את האות אם עשו את המעשה הנאצל ללא תמורה כספית. כשגבר לחץ הגרמנים למסור לידיהם רשימות שמות היהודים, ניתנה להם רשימה ובה שני שמות: קרר והבישוף. היהודים קבלו עצת ואזהרת ראש הקהילה ונמלטו לכפרים המפוזרים באי ושנשארו שם עד יום השחרור בשנת 1944. הזקנים והחולים נשארו בעיר. אחותו של הבישוף הביאה חולים לביה"ח בהחבא. 30 מהם נפטרו ברעב. כל זאת מתוך מחקר המצוטט בספרה של מיכל שלו ומבוסס על עשרות ספרים ביניהם פנקס קהילת יוון בהוצאת יד ושם, עדויות של יהודים מהמקום ופרטיזנים. פרופ, יצחק כרם סיפר על ההסטוריה במקום. בשנת 1953 פקד רעש אדמה את המקום וארכיונים אבדו ועלו באש. על כן רבים היום סיפורי הפולקלור על היהודים ויש בעייתיות עם העובדות , התאריכים והמספרים.
 

נטלי 3

New member
הי אנימו

אני רוצה להבין היטב את אשר כתבת - כתבת שחסידי אומות העולם מקבלים את תואר הכבוד הזה - אך ורק אם בצעו את המעשה הנאצל ללא תמורה כספית ? האם אכן כך הדבר ?
 

אנימו

New member
נטלי היי- על פי ידיעתי אמורים להתקיים שלושה

תנאים לקבלת התואר: א. המציל אמור להיות לא-יהודי. ב. לא קיבל תמורה כספית על מעשהו. ג. סיכן את חייו בגלל ההצלה. אם אמצא לינק לחיזוק דבריי, אביא סימוכין.
 

אנימו

New member
להלן ציטוט מתוך ויקיפדיה על הקריטריונים

התואר: "הקריטריונים העיקריים להכרת מציל כחסיד אומות העולם הם ארבעה: מעשה הצלה קונקרטי או עזרה בהצלה. הצלה שנעשתה מתוך סיכון עצמי. המציל לא דרש ולא קיבל תמורה כתנאי להצלה. הבקשה נתמכת בעדויות של ניצולים או חומר ארכיוני אמין. " ולהלן הלינק לויקיפדיה.
 

noeme

New member
לאפי ערב טוב

לאפי שלום הכתבה הזו מאוד מענינת מאוד היה מעניין לקרוא אותה ואני חושבת שזה דיון מאוד מענין. אני מקווה שמחר ניפגש ונכיר אחרי הרבה זמן. להתראות ממני נעמי
 
למעלה