תזונה ואנדומטריוזיס

תזונה ואנדומטריוזיס

בנות הפורום בוקר טוב, אני שמחה להתחיל את הפינה שלנו דווקא מהמקום הכללי ביותר- למה התזונה כל כך חשובה במחלת האנדומטריוזיס. במהלך השבועות הקרובים אנסה להכניסכן לרזי התזונה ולסייע לכן להבין כיצד מרכיבים שונים בתזונתנו יכולים לשפר את איכות החיים או להחמיר תסמינים שונים. אנדומטריוזיס פוגעת ברמת התא ולמרות כל התיאוריות מסביב לגורמים, אין כל ספק שתחושת הכאב באגן קשורה באותם חומרים חיסוניים המיוצרים בנוזלי האגן. חומרים אלה מגבירים את הדלקת ובכך גורמים לעוויתות של המעיים ושלפוחית השתן. כמו כן, פעילות לא תקינה של מערכת העיכול יכולה לפגוע בספיגה של רכיבי מזון המשככים כאב, למשל ויטמין C , ויטמין E, קבוצת ויטמיני B, סידן, מגנזיום. סוג השומנים שאנו צורכים יכול גם הוא להשפיע על תחושת הכאב. התזונה מסייעת בהפחתת תסמינים באנדו' ובשיפור איכות החיים, כאשר המטרה היא להפחית רמות אסטרוגן ולאזן את רמות ההורמונים בגוף, להפחית כאב, לתמוך במערכת החיסון, להגביר את האנרגיה והחיוניות, להפחית את תחושת המתח. שינויים תזונתיים אינם חיוניים רק לצורך התמודדות נכונה יותר עם אנדו', אלא מגבירים את הערנות שלנו, מפחיתים את תחושת החולשה ומגבירים אנרגיה וחיוניות, משפרים את איכות השינה, מסדירים את תנועתיות המעיים, מאזנים רמות סוכר בדם, מווסתים את חילוף החומרים ואת משקל גופנו. אנחנו משתקפים בתזונה שלנו וגופנו רגיש מאוד לדלק שמספקים לו. לצערנו לא תמיד אנחנו מקשיבים לאיתותים שלו וכך ניתן להגיע לחסרים תזונתיים משמעותיים. התזונה המודרנית חסרה רכיבים חיוניים עקב גידול אינטנסיבי, אחסון פירות וירקות לאורך זמן, ריבוי מזונות מהירים, הרגלי אכילה קלוקלים, בישול יתר, מגוון רחב מידי זה מזונות וטעמים. גופנו אינו זקוק לכמויות המזון שאנו צורכים ובטח אינו זקוק לצורות המזון שהוא מקבל. המזון הוא הדלק שלנו – באמצעותו הגוף מתפקד, גדל, מתפתח, מחליף תאים ישנים, מספק אנרגיה ומזין אותנו. המזון הנו הצורך השני החיוני לחיים, אחרי החמצן. מה שגופנו צריך הוא מזון נקי, מאוזן, הכי קרוב לטבע. קחו משימה לשבוע הקרוב ושאלו את עצמכן האם המזון שלפניכן יזין אתכן, ירגיע כאב, ישפר מצב רוח, יחזק את גופכן. אם התשובה היא "לא", ותרו עליו וחפשו תחליף הולם. בצעו מעקב אחרי התחושות לאחר ארוחות. שימו לב האם לאחר הארוחה אתן מרגישות חיוניות או "נפילת מתח" וצורך עז לישון. המעקב הזה יתן לכן את הכיוון מבחינת השינוי התזונתי הנחוץ לכן. כי הבריאות שלכן היא באחריותכן! וכל אחת יכולה להרגיש מה הכי מתאים לה באמת, אם רק תקשיבו לגוף! מאחלת לכן שבוע של מודעות לגוף!
 

galim29

New member
לפאולה, שאלת תזונה../images/Emo140.gif

היי התחלתי ללמוד ואני יומיים בשבוע מחוץ למשרד- יום בבית ספר ויום במכללה. רציתי לדעת מה אני יכולה לקחת איתי מבחינת אוכל לארוחת עשר שהוא לא לחם שישביע אותי. אני לא ממש מבסוטית מלקחת 2 סנדוויצ'ים פעמיים בשבוע כי מנסה לא לאכול יותר מדי לחם. אשמח להצעה חילופית. אוכלת רק גבינות עזים/לחם מחיטה מלאה/ פסטרמה/ביצה קשה/טונה. חשבתי אולי לקחת שניצל בתוך הלחמניה. ז הולך להללות אותי בשנתיים הקרובות. שאלה נוספת: תחליף למתוק כשיש צורך עז. אני חייבת להימנע ממתוק כי ברגע שרק מתחילה לאכול הצורך לפחמימות ומתוק משתלט עלי ולא מצליחה לעצור את התאווה. מה עושה? בייחוד בשנה הנוכחית כשפירות גם יקרים היסטרי וגם לא טעימים. ואי אפשר להימנע לגמרי ממתוק אבל אסור. איך יכולה להתמיד לאורך זמן עם משהו חלופי? מקווה שזה בסדר לשאול במסגרת הפינה השבועית כי לא ראיתי תאריך אירוח נוסף.
 
תשובהל - galim29

לארוחת עשר אפשר לקחת קופסה עם סלט ירקות וטונה/ביצה/אבוקדו/טחינה, פרי עם חופן אגוזים וזרעים טבעיים ולא קלויים, יוגורט ביו/עיזים טבעי ללא תוספת סוכר + גרנולה לא ממותקת + פירות יבשים/אגוזים. למרות שאין כל רע בלאכול כריך עשוי מלחם מלא בתוספת ממרח כלשהו ובליווי ירקות חתוכים, נבטים, עלים ירוקים וכד'. הימנעות מפחמימות אינה הדרך הנכונה לשמור על המשקל. יותר חשוב סוג הפחמימות ופחות כמותן. באחת הפינות הבאות אתן סקירה על מהי תזונה בעלת עומס גליקמי נמוך ועד כמה היא חיונית באנדו'. . להשגת תחושת שובע יש להקפיד על מספר כללים – מזון בעל נפח רב ומיעוט קלוריות. מה שנותן נפח במזון היא נוכחות סיבים תזונתיים המצויים רק בירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות ולא במזון מן החי. כלל נוסף הוא מזון שאינו מעלה את רמות הסוכר בדם בצורה חדה. ושוב מדובר בירקות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים. כדאי לשלב את קבוצות מזון אלה בכל ארוחה וגם כארוחות ביניים וכך את אוכלת מזון משביע בעל נפח ומיעט קלורי. לגבי תחליף למתוק , פירות הם אופציה טובה, כנ"ל פירות יבשים, ממרחים מתוקים כגון דבש, ריבה ללא תוספת סוכר, ממרח חלווה (לערבב טחינה גולמית בתוספת דבש). אבל יותר חשוב מהכל זה התארגנות נכונה. הדרך היעילה ביותר לעשיית שינוי תזונתי היא תכנון ארוחות. ממש לשבת ולתכנן מה תוכלי בכל יותר ובכל ארוחה. תכנון נכון עושה סדר גם מבחינת הקניות השבועיות וגם מונע "חטיפות" וזלילת יתר. מאחלת לך המון הצלחה!
 

galim29

New member
פאולה../images/Emo26.gif

תודה רבה. קופסה עם סלט ירקות וטונה/ביצה/אבוקדו/טחינה- זה ארוחת צהריים אצלי. אבל לא נראה לי שזה יחזיק כמה שעת בתיק בלי קירור. כנ"ל לגבי היוגורט. אני מסתובבת במכללה או בבית הספר ואין לי מקרר שיכולה לאחסן. למה הכוונה בזרעים טבעיים ולא קלויים? אשמח לפירוט שאדע מה האופציות העומדות בפניי. ואילו פירות יבשים מומלצים? הרי גם בהם יש המון סוכר. לגבי ריבה- האם הקונפיטורות שיש עם 100% פרי (כך לפחות כותבים) הן בסדר? לרוב אוכלת בבוקר 4 פרוסות לחמית עם קונפיטורה. אשמח בהזדמנות שתתני סקירה על פחמימות טובות ולא טובות. קטניות לא מתעכל אצלי טוב, יותר נפיחות לרוב. תודה פאולה. כייף שאת פה. כולנו מורווחות.
 
תזונה בימים ארוכים מחוץ לבית

לגבי שימור המזון - יש ציידניות קטנות מאוד של 1 ליטר שאפשר לקחת לימים ארוכים מחוץ לבית. כסטודנטית לשעבר אני יכולה לספר המון על ימי לימוד של 9 בבוקר עד 7 בערב. ובימים אלה (מי שעדיין רוצה לשמור על תזונתו ) אפשר להתארגן בכריכים, פירות ואגוזים, ירקות חתוכים ואף קופסה עם תבשיל אורז/קינואה/פסטה ברוטב ירקות. זרעי חמניות, זרעי פשתן טחונים, גרעיני דלעת - חשוב לצרוך אותם לא קלויים. לגבי אגוזים כנ"ל - אגוזי מלך, שקדים, קשיו, ברזיל, לוז. פירות יבשים לתת עדיפות לאורגניים בשל תכולת הגופרית ברגילים וזה לא משנה. המטרה היא לאכול מעט מאוד ובשילוב עם אגוזים שהשומן בהם ימתן את השפעת הסוכר. כנ"ל לגבי שילוב פירות ואגוזים. ריבת סן דלפו לטעמיה מאוד מומלצת. לקרוא את המרכיבים ולודא שהריבה היא ללא תוספת ממתיק מלאכותי כלשהו או סוכר כמובן. שניהם מחמירים אנדו'. לגבי פינה על פחמימות, ללא דאגה זה בדרך!!! תודה רבה על הפרגון! שמחה מאוד להיות אתכן!
 

galim29

New member
שיחקת אותה עם הסן דלפור../images/Emo9.gif

זה בדיוק מה שאני אוכלת. אנסה את המלצותייך.
 

annabell Lee

New member
אני מבינה שמזמן לא הכנתי כאן ריבות....

אבל נדמה לי שלא היית בפורום בתקופה שחילקתי כאן ריבות בטירוף..
 

annabell Lee

New member
תודה פאולה.

באמת רציתי לשאול על תזונה. התזונה אצלנו בבית, בסה"כ די בריאה. גם מבחינת מרכיבים וגם מבחינת צורת בישול. אני רואה גם את התוצאות על הילדים, הם כמעט ולא חולים-לא זוכרת מתי הם היו אצל רופא..מעבר לנקע או משהו כזה. אני רואה עד כמה ילדים אחרים חולים וקולטת שאצלנו המצב הוא לגמרי אחרי-הם פשוט יותר בריאים.. הבעיה כמובן היא אני. השילוב של סכרת_אנדו'+פיברו, לא משאיר אצלי בכלל אנרגיה. לפני כשבועיים, החלטתי גם להפסיק את התרופות של הפיברו..פשוט נמאס לי מחומרים כימיים בגוף. השאלה שלי, איזה תוספות תזונתיות, אני יכולה להוסיף, בכדי לעקוף את כל הבעיות שציינת, בשילוב עם ה"תוספות" המיוחדות שלי. קניתי בזמנו כל מיני תוספות כמו כמוסות נוני/קיו 10..ועוד. הבעיה שלא הרגשתי שינוי משמעותי..מה אני יכולה לקחת, כדי לחזק את עצמי?
 
שלום פאולה

אני חדשה בפורום היום הייתי פעם ראשונה במרפאת אנדומטריוזיס אני מבינה כמה שתזונה היא חשובה אבל בנתיים אני מרגישה שרוב המאכלים שאני אוכלת לא עושים לי טוב, למשל לחם, לפעמים גם ת"א זה תלוי אבל בלי לחם אני נשארת בלי הרבה אפשרויות ועם כבר לחם אז עדיף מלא? מאז שזה התחיל לפני כ 3 חודשים אני מרגישה שהמזון לא מתעכל וכתוצאה הבטן מאוד נפוחה התחלתי לקחת שמן זית שעושה פלאים סבלתי מעצירות קשה. אני תוהה עם גזר, אבוקדו שקדים יהיה בסדר לאכול? אני לא יודעת איזה מאכלים "קלים" לאכול כדי לא להרגיש כובד לא נורמלי בבטן בנוסף גילו אצלי חוסר ברזל אני צמחונית וזה בבירור אשמח מאוד לתשובתך
 
שאלה נוספת- אנזימי עיכול

אני מרגישה שהאוכל לא נספג טוב (חוסר ברזל לקראת טיפול אפשרי) האם יש תזונה טבעית שאפשר לקחת או המלצה על יוגורטים מבלי שיחמירו לי בעייה של בטן נפוחה במשך רוב שעות היום תודה
 
למה לא?? חח הייתי לוקחת אבל אז אני ארגיש ../images/Emo6.gif

מאוד לא טוב באמת הייתי רוצה לקחת משהו ולא להתעורר יותר... היום אצל ד"ר סוריאנו הרגשתי שביב תקווה..
 
תזונה והפרעות עיכול

בוקר טוב וברוכה הבאה לפורום, לפי הפרטים שמסרת יש מצב שגופך מגיב לא טוב לחיטה ואולי לגלוטן. כדאי לנסות להוציא לחלוטין את החיטה (גם מלאה) מן התפריט. וזה כולל מאפים, קרקרים, בורקסים, עוגיות, קוסוקס, בורגול, סולת. למשך כחודשיים שלושה. תחליפים – פריכיות אורז, לחם כוסמין, לחם שיפון. לגבי המזונות אחרים שציינת, לא ידועה כל רגישות, אבל תמיד יכולה להיות רגישות ספציפית שלך. לגבי הספיגה – אפשר לנסות שתיית מיץ מחצי לימון ברבע כוס מים לפני ארוחות עיקריות. הלימון מעורר הפרשת מיצי קיבה ובכך משפר את הספיגה. בהצלחה!
 
שאלה בקשר ללימון

פאולה תודה על התגובה אם אני סובלת מבטן נפוחה כל הזמן הלימון לא יחמיר לי את הבעיה נכון? אני אעשה הפסקה טוטלית מחיטה ומוצריה ומקווה לשיפור הקטע הוא שאני לא אוכלת למשך כמה שעות ואז הבטן עושה לי בעיות אני לא יודעת איך זה הגיוני...
 
תשובה לגבי לימון

להיפך, הלימון מאוד ירגיע את הנפיחות, בעיקר אם זה מגיע עקב בעיות בעיכול המזון. מאוד מומלץ להשתמש במיץ לימון סחוט טרי כדי לשפר את העיכול. תנסי את ההימנעות מחיטה האם תרגישי בהבדל. בהצלחה!
 
פאולה תודה האם מותר

האם מותר לקחת לימון בכל פעם לפני אוכלת אפילו אם זה רק לחם ופרוסת גבינה צהובה? וכמה כפות לקחת? כפית שתיים? תודה שוב
 
לימון

אכן מוסיף המון... לפני כל ארוחה. אפשר להכין קנקן עם מים ולסחוט לימונים. אפשר לסחוט טרי חצי לימון לפני כל ארוחה ולמהול ברבע כוס מים. הכניסי את זה כרוטינה ותראי איך זה ישפיע.
 
תודה רבה העניין...

העניין הוא שאני כרגע לא אוכלת ארוחות בכלל ז"א אם אני אוכלת זה רק לחם שיפון עם גבינה צהובה ולפעמים רק עם חסה שמחה לדעת שאני יכולה להוסיף לימון כל הזמן. האם לימון מגביר ספיגת ברזל? יש לי גם חוסר בברזל... יהיה לי תור לתזונאית, אפילו ת"א עושים לי לא טוב האם זה ידוע כטריגר באנדו?
 
אלו מזונות מכילים מגנזיום?

אני לא יודעת אם בבדיקת דם שעשו לי עשו גם למגנזיום הבנתי שאם יש חוסר בזה יש התכווצויות בבטן וברחם...
 

kikona126

New member
אוי גם אני אשמח לדעת

כי אני מקבלת ויטמינים למגנזיום (לא כי יש לי חוסר כי הגניקולוג החליט... הוא אמר שזה ירגיע את הכאבים בבטן, ואת האמת, צודק
)
 
למעלה