מחר ה- 1/11/2010 אירוח בפורום

annabell Lee

New member
טוב יש לי עוד אחת.

יש לי ילדה בת 11, מחוננת, חכמה באופן בלתי רגיל, בוגרת..אפשר לומר שמעולם לא היתה ילדותית, חריפה מאוד ושנונה....וגם, מאובחנת לא רק כמחוננת אלא גם עם תסמונת טוראט. המאפיינים החיצונים של המחלה די עדינים אצלה, ולכן החלטנו יחד עם הנוירולוגית, שלא לערב טיפול תרופתי, שיכול להועיל בדבר אחד ולהרע בתחום אחר. הבעיה היא המאפיינים ההתנהגותיים של המחלה. אגרסיביות, מחשבות טורדניות, ונטייה לאובססיה...שוב, הכל על הגבול, לא ברמה שמרגישים בבית הספר, אבל גורמים לה לסבל. היא יכולה לשבת על השיעורים במשך שעות..אם זה לא מושלם, היא לא תרגע. כל מאורע עתידי, יכול לגרום אצלה לחוסר שינה..וכו'. כל זה גם גורם אצלה לצורך עז להעביר ביקורת על כל דבר שקורה מסביבה, היא חייבת שהכל יהיה מושלם, התנהגות לא הולמת של אחיה הקטנים, תגרום לה להעביר עליהם ביקורת לא נעימה, גם אנו כהוריה, לא בורחים מהביקורת שלה..שכאמור גם בעלת קווים אובססיביים. בנתיים אני עובדת איתה בשיטות של עיצוב התנהגות, עיצוב קוגנטיבי וכו'..ויש אכן שיפור ניכר בחודשים האחרונים. גם אני וגם בעלי..מקפידים מאוד לתמלל איתה כל התנהגות בעייתית, לפרק את ההתנהגות לגורמים. כל התנהגות תוקפנית, כל העברת ביקורת מצידה "זוכה" לפירוק, ולהעמדתה בעצם מול מראה, כדי שתוכל להבין מה גרם לה להעביר ביקורת, או לדבר בצורה לא נעימה לאחרים. לחר מכן היא גם תרגל בעצתנו, התנהגות רצויה, אשר היתה יכולה להיות מתאימה, באותה הסיטואציה. בתחילה נאלצנו לעבור את התרגולת ממש 4,5, ו-6 פעמים ביום..היום זה הרבה פחות. לשמחתינו, כל השיטות זוכות להצלחה בנתיים. היא יותר רגועה, לא מרגישה צורך להעביר ביקורת, הרבה יותר שמחה..וגם מרשה לעצמה לבלות עם חברות, במשך יותר זמן, מבלי להתפרק עד כדי דמעות..כי לא ישבה במשך 5 שעות על השיעורים. אבל לא נראה לי שזה מספיק..הייתי שמחה לשמוע, אם יש עוד שיטות של עיצוב קוגנטיבי, שאני יכולה להוסיף למשוואה. תודה!
 

יואב א10

New member
השאיפה למושלמות,עד לאן??

ראשית רוצה להוקיר אותך על המודעות לעבודה ככ ניפלאה עם בתך ואני יודע שדרושה לשם כך סבלנות והשקעה מרובה . מי כמוך יודע שעבודה והשקעה הנושאת תוצאות הינה התגמול הטוב ביותר עבור כל הורה. השאיפה למושלמות יכולה לנבוע משני מקורות: 1. ההורים וביה"ס שמשדריםמצויינות כהצלחה ויוצרים לחץ גלוי או סמוי על הילד 2. המקור השני נובע מהילד עצמו שמודע ליכולותיו הגבוהות ואינו מסתפק בפחות מהמקסימום האפשרי. הנטיה של האדם למושלמות יוצרת ביקורת עצמית וכלפי הזולת. בתך מצפה מעצמה ומהסביבה להיות גם כן מושלמת ואם לא כך היא מתוסכלת,כועסת וכו' אם המקור הוא הבית/ביה"ס/סביבה אחרת אזי יש להרפות ולרדת מעץ הציפיות הגבוהות למושלמות כי הרי אין דבר כזה מושלם! כדאי לראות כל כישלון וטעות כחלק מפריצת דרך חיובית להמשך,ז"א דרך אל הצלחה . ייתכן שהשאיפה של בתך למושלמות באה כפיצוי על הפגם הבריאותי( טוראט)? שווה בדיקה בתחום זה אני ממליץ על טיפול או יעוץ אדלריאני שמאוד מתאים לסוגיה אם תרצי המלצה- יש לי מישהי מעולה באיזור נווה מונוסון.
 

annabell Lee

New member
אז זהו..שהיא תמיד היתה כזו..

עוד בגילאים מאוד מאוד צעירים, ברגע שהבינה את הקורה סביבה, גילאי שנה וחצי שנתיים..הכל היה חייב להיות מושלם. מעולם לא לחצנו עליה מבחינה לימודית, בעיקר בגלל שזה התחיל הרבה הרבה לפני שבכלל הגענו למצב של צורך-שבמקרה שלה, לא היה קיים. להיפך..תמיד ניסיתי לשכנע אותה ללכת לשחק, או להנות עם חברות, כי ראיתי שהיא משקיעה הרבה מעבר למה שנדרש ממנה. גם כאן, המורים תמיד אומרים לנו שהיא משקיעה מעבר למה שצריך..ואנו צריכים לכוון אותה לכיוונים אחרים..הבעיה שגם בכיוונים אחרים היא אובר משקיענית. אני מניחה שזה כן נובע מהמחלה..האובססיה, שהיא אחד מהמאפיינים של טורט, מופנה אצלה לאיזור הלימודים..הבעיה שלדעתי היא סובלת. שוב, אנו לא בארץ..אז טיפול בארץ לא יעזור...הפנו אותנו לטיפול התנהגותי..אבל אני מגיעה מהתחום הפסיכולוגיה ומכירה את שיטות הטיפול הקוגנטיבי, והיא מאוד סירבה ללכת למטפל חיצוני..אז הטיפול בה הוא בייתי.
 

יואב א10

New member
לקבל את חוסר המושלמות

אני מתרשם שלמרות ההשקעה שלכם בשיטות טיפול ביתיות ונתיבים יצירתיים,עדיין תכונת המושלמות קיימת אצל בבתך. אני מבין שבנתיבים בהם בחרתם מצליחים בחלקם וזכרי ללתהליך דרוש זמן וסבלנות. כמו כן אני מאמין שדברים שרואים מעאן לא רואים משם,ז"א אם אתם תלכו ליעוץ אצל איש מקצוע אולי תוכלו לקבל פרספקטיבה נוספת על התהליך והכי חשוב להתמיד במודל שלכם לכך שמותר להיות בלתי מושלם ואף להדגיש את הפאשלות והכשלונות ולקבלם כחלק מהחיים..
 

annabell Lee

New member
תודה יואב..ועוד שאלה קטנה..

אני מתלבטת עם עצמי בנושא...אולי באיזה מקום יש לתת לה כן להשקיע? למרות שבעיני ובעיני הסביבה היא מגזימה? אולי כן לתת לה לטפח את נושא המושלמות אבל לעבוד איתה על הנושא של העברת ביקורת בלבד? באיזה מקום..המשקיענות שלה יכולה להביא אותה רחוק..ואם רק נצליח לנטרל את התוספים המזיקים..אפשר להפוך את הנטיה למושלמות, לגורם מאוד חיובי. הבעיה איך מצליחים לפרק את הנושא, בצורה יהיה אפשרי לנווט אותה קדימה..בלי שהיא תגרום סבל לעצמה?
 

יואב א10

New member
אפשר לאכול את המצויינות ולהשאיר אותה שלמה?

אנאבל יקירתי,אני מאוד שמח על ששאלת את השאלה הזאת ואענה לך עליה בשמחה וברשותך- גם בכנות... לא סתם בחרתי להתייחס בתשובתי הקודמת למודל ההורי,ביה"ס והסביבה ולא לקשר זאת מייד לתסמונת שלה ( למרות שבהחלט ייתכן שהתסמונת מחדדת או מעצימה את התגובה). אם הבנתי נכון דברייך האחרונים ,אז שמעתי את הקונפליקט בו את עצמך שבויה לגבי המצויינות של ביתך והאמונה ( אף בתת מודע) שמי שמצויין= מצליח, מי שמגיע להשיגים גבוהים יותר...= שווה יותר?? בעולם יש את האנשים שחיים על סולם אנכי,הם אלו שתמיד מודדים את עצמם ביחס לאחרים ובתחרותיות תמידית. יש את אלו שחיים בציר האופקי בו יש מקום לכולם ,אין מתחתי ואין מעלי,יש אנשים שמתפתחים בקצב שלהם. אנאבל,חשבי לרגע כמה קשה ומעייף להיות בתחרות תמידית..? חשבי לרגע כמה עצוב זה להסתכל על אחרים תמיד מלמעלה או מלמטה, אבל אף פעם לא מגובה העניים ... חשבי לרגע מהו המסר אותו מקבלת ממך בתך גם אם לא באופן מילולי? לילדים אנטנות שקולטות הכל
 

annabell Lee

New member
אוקיי..הבנתי את הנקודה האוד נכונה שלך.

אבל אי אפשר לנטרל הרי את כל הגורמים הבעייתים נכון? או שאולי כן ואנו לא יודעים איך? לא איתה בכל אופן? עדיין, היא היחידה מ-4 ילדי, אשר שרויה בתחרותיות עם עצמה ועם העולם...עם כל השאר-יש את הבעיות הרגילות, בתחום הלימודי בכל אופן..שני בנים, מצריכים מעקב על הלימודים, אחרת הם פשוט לא יעשו כלום. הקטנה מסיימת מהר את השיעורים כדי לראות את התכניות שהיא אוהבת, ולהתפנות לתחביבים שלה...רקהגדולה בכזה מאבק תמידי עם העולם. אני לא רואה, ובאמת בכנות, לחץ יוצא דופן או חורג מהדרישות הרגילות של בית הספר. אני עדיין בדעה, שהמקום הרחוק אליו היא לקחה את נושא המושלמות, כן קשור למחלה. אני מודה שיש לה אמא..שתמיד חייבת להשיג את הציון הכי גבוה..אבל התחרות שלי תמיד תמיד היתה עם עצמי..ומיכוון שאת התואר האחרון שלי, סיימתי לפני שנה, היא בהחלט ראתה אותי "חורשת" לפני בחינות ולומדת כמו מטורפת...אז כן אתה נגעת בהחלט בנקודה נכונה, שלא ראיתי קודם. אני מניחה שנושא המצויינות הוא משהו שקשה להילחם בו..לא בעולם שבו אנו חיים...הבעיה העיקרית שלי היא, שהיא סובלת..היא פשוט נלחמת ולא מוותרת..שוב, באופן די אובססיבי..ואני לא יודעת איך להעביר לה את המסר, אם בכלל אפשר, שהיא לא חייבת להיות מושלמת..אולי סממני המחלה הם גדולים מאיתנו, ועיצוב התנהגותי הוא לא הדרך הנכונה..למרות השינוי.. מבלבל...
 

פיצ 50

New member
ים של תודות לזק המדהימה וליואב היקר../images/Emo51.gif

זק- שוב על היוזמה.....הביצוע והמחשבה שאת משקיעה כדי שלנו יהיה יותר כלים לחיות חיים טובים יותר... יואב- תודה על התשובות, על הזמן היקר, אני אישית לוקחת את עצמי ומיישמת לחיות את הווה כי מה שהיה היה..... אז המון תודות לכם!!!!
 
למעלה