פרשת יתרו

יצחק 80

New member
פרשת יתרו

פרשת יתרו
" וישמע יתרו כהן מדין חתן משה את כל אשר עשה השם למשה ולישראל עמו.."
יתרו בא לפגוש את משה ומביא את ציפורה ואת שני מניו: גרשום ואליעזר. יש כאן אזכור על הקנפליקט והלבטים של איש ציבור שצריך לבחור בין התפקיד הממלכתי לבין החובה המשפחתית. כאשר הוא משקיע את כל כולו בשליחות הציבורית, הוא מזניח מטבע הדברים את אשתו וילדיו. יתרו מלא הערכה כלפי משה המנהיג, אבל הוא מביא לו גם את האישה והילדים, כדי שלא ישכח את חובתו כאב וכבעל.
יתרו רואה עד כמה משה עסוק בטיפול בעם. הוא מציע לו להקל את המעמסה מעל כתיפיו. למנות " אנשי חיל, יראי אלוהים, אנשי אמת ושונאי בצע".
" ושמת עליהם שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות.."
בני ישראל ממשיכים בדרכם ומגיעים למדבר סני.
" ויחן –שם ישראל נגד ההר.."
משה עולה להר לקבל את התורה. בני ישראל מוזהרים שלא לקרב אל ההר והם מתאספים בתחתית ההר. משה יורד במצוות האל ומכריז על עשרת הדברות:
" אנוכי השם אלוהיך אשר הוציאתיך מארץ מצרים מבית עבדים. לא-יהיה לך אלוהים אחרים על פני. לא תעשה לך פסל וכל-תמונה אשר בשמים ממעל ובארץ מתחת.ואשר במים מתחת לארץ. לא תשתחוה להם ולא תעבדם. כי אנוכי השם אלוהיך. אל קנא פקד עון על בנים ועל שלושם ועל רבעם לשונאי: ועשה חסד לאלפים לאהבי ושומרי מצוותי."
"לא- תשא את שם אלוהיך לשאו, כי לא ינקה השם את אשר ישא את שמו לשוא."
" זכור את יום השבת לקדשו. ששת ימים תעבד ועשיתה את כל- מלאכותך ויום השביעי שבת לשם אלוהיך לא תעשה כל-מלאכה. אתה ובניך – ובתך, עבדך ואמתך, ובהמתך וגרך אשר בשעריך. כי ששת ימים עשה השם את השמים והארץ את הים ואת כל אשר- בם, וינח ביום השביעי. על-כן ברך השם את יום השבת ויקדשו. "
"כבד את אביך ואמך למען יאריכון ימיך על האדמה אשר השם נתן לך."
" לא תרצח."
" לא תנאף."
"לא תגנוב."
" לא תענה ברעך עד שקר."
" לא תחמד בית רעיך."
" לא תחמד אשר לרעיך ועבדו ואמתו ושורו וחמורו וכל אשר לרעיך."
משה חוזר אל פסגת ההר והשם מזהיר אותו:
" לא תעשון אתי אלוהי כסף ואלוהי זהב.."
" מזבח אדמה תעשו לי.."
רק מזבח שיהיה תמיד נקי משחיתות, מפריצות ונקי ממלחמה.
*
שבת שלום
 
למעלה