שלום לעם הצליאקי

הי, שאלה לגבי משקאות אלכוהולים

לא שאני שותה על בסיס קבוע כן... אבל בכל זאת, כשיוצאים לשתות פה ושם ובחתונות וכאלה.. אז רק כדי להיות בטוחה, אשמח אם מישהו יכתוב כאן אילו משקאות מותר ואילו אסור. ברור לי שבירה על כל סוגיה אסורה ואם אני לא טועה גם וויסקי, אבל מה לגבי בריזרים וסמירנוף אייס? (שאם אני לא טועה זה וודקה בעצם לא?) מה עם טקילה? ייגר? ושות'...? תודה תודה, נועה.
 
בריזר מותר

זה על בסיס רום שמופק מקנה סוכר. וודקות - חלקן מותרות וחלקן לא. אני זוכרת שפינלנדיה אסורה, אבל לגבי סמירנוף ואבסולוט אני לא זוכרת ממה מפיקים כל אחת.
 

adamfbs

New member
אלכוהול זה טריקי

נתחיל בכך שאין לחשוב כרגע בכלל על בירה. בנוגע לוויסקי, ישנה וועדה מרכזית שלפיה אם ישנו ריכוז נמוך מ0.005 במולקולה שמרכיבה את הגלוטן בחומר מסויים - החומר נחשב כ"ללא גלוטן" - רוב סוגי הוויסקי (ובעיקר האירים כיוון שעוברים זיקוק משולש ולא כפול כמו הסקוטים והאמריקאים או הקנדים) נחשבים לפי הוועדה הנ"ל כ"ללא גלוטן", בגלל הזיקוק שלא משאיר חלקיקים של הגלוטן (אם תרצי הסבר מפורט על תהליך הזיקוק - אשמח לתת לך אותו, אבל בשורה התחתונה חומר הגלם - החיטה, הופכת לגז בטמפרטורה של 72.8 מעלות ובכך לא נשאר ממש מן ה"חיטה" המקורית). בנוגע לוודקה - ממש כמו וויסקי, למרות שחומר הגלם כמו וויסקי הנו דגנים "אסורים" - רוב סוגי הוודקה עוברים זיקוק כפול שנחשב "ללא גלוטן". לגבי טקילה - אומנם טקילה ברובה מורכבת מאגבה כחולה (שאיננה דגן, אלא צמח מקסיקני כשר למהדרין), אך ברוב סוגי הטקילה (שאינם עולים 80 ש"ח לכוסית) ישנו אחוז מסויים של דגנים (חיטה\שעורה) מזוקקת, ממש כמו וודקה וויסקי. סמירנוף אייס - דינו כדין הוודקות. בריזרים - התשובה הקודמת סיכמה זאת - מורכב מרום שכולו ברובו ממולסה (קני סוכר) - כשר למהדרין. ייגר - ליקר דז'סטיף המורכב מעשבי תיבול רבים מאד, לא ידוע לי על דגן כלשהו בליקר, אבל אינני בטוח. ועכשיו, אחרי שסקרתי את ה"אלכוהול לשיקולכם" (מתחת ל0.005 ריכוזיות של המולקולה המרכיבה את ה"גלוטן" באלכוהול), אלכוהול שלא ציינת שהוא ללא גלוטן ב100%: 1. יין - על כל סוגיו. 2. רום - מורכב ממולסה (קני סוכר). 3. עראק, פסטיס ודומיו (מורכבים מלענה וכוכב ליקריש). 4. ליקרי פירות מסויימים, כדוגמת ליקר דובדבנים, ליקר קפה, ליקר שקולד, ליקר שמנת - לא צריך להיות בהם מרכיב גלוטני. 5. בנדקטין - ליקר מובחר המורכב מעשבי תיבול. 6. קוניאק וברנדי (זיקוקים של יין). ועוד ועוד... אני מוכרח לציין שאני שותה וודקה, וויסקי, טקילה מכל הסוגים ובעצם נמנע בנוגע לאלכוהול אך ורק מבירה כבר שנה + ועד כה לא היו תופעות לוואי, אך- אני נמצא בקצה הקשת של הצאליאק של השפעות מאד דקות ובעיקר פנימיות (גם כאן לא נתקלתי בשינוי לרעה), אז איש לראות עיניו. ישנם אתרים רבים ברשת המציינים את סוגי האלכוהול ללא גלוטן, רק נסי לחפש "gluten free alcohol", כמו כן ישנה עמותת צאליאק עולמי שמפרסמת כל חצי שנה בערך אלכוהול ללא גלוטן (כולל שם היצרן והכל). קישורים רלוונטיים: http://www.celiac.com/st_prod.html?p_prodid=271 http://www.zyra.org.uk/gludef.htm (ישנם סוגי בירות ללא גלוטן המיוצרות מתירס\אורז, אך אין שום סוג כזה בארץ) יש לי עוד המון אינפורמציה על הנושא כיוון שכמו שכבר הבחנת אני מאד אוהב אלכוהול (ועשיתי גם קורס ברמנים) ובו בזאת אני מנסה להסתדר עם הצאליאק כמו שצריך - אז כל שאלה - להרגיש חופשי.
 

1נילוס

New member
איזה יופי של ידע...

כל הכבוד לך,אני מודה לך על הידע והעזרה שאתה נותן כאן על סוגי האלכוהול תודה שוב ועזרת לי לדעת יותר ולפקוח עיניים בקשר לשתיה חריפה.
 
תודה רבה רבה רבה!!

מאוד עזרתם לי, למרות שאני מבינה שזה אכן טריקי במיוחד.. adamfbs, תודה על התשובה המפורטת והמעניינת! נועה.
 

Reznik

New member
איך אפשר לבדוק מבחינת הודקות?

יש לך אפשרות לבדוק מה נטול גלוטן?
 
שלום לעם הצליאקי ../images/Emo24.gif

אני חדשה פה אבל צליאקית ותיקה אך לא ממוסדת... באתי לחפש מידע על אלכוהול ומצאתי פה פירוט של מקצוענים. תודה רבה לאדם! ולך אלפקה, ולכולם. יצא לכם כבר לדבר פה על מנות נ"ג בטיסות אל-על?
הזמנתי אחת כזו בטיסה הלוך (בתמימותי שכחתי לציין שגם בחזור יסדרו לי כזו, והזלתי ריר על הקוסקוס שהגישו לי במקום) אבל תהיתי לגבי העוגיה שהוגשה במנה המיוחדת. נראתה לי חשודה אז לא נגעתי. מישהו מכיר? נראה לכם שאפשר לסמוך על אל-על בעניין הזה? אגב, ערב אחד בחו"ל חטפתי 'התקף גלוטן' נוראי. בחילות, כאבים והקאות...היה נורא ועדיין לא ברור לי לגמרי ממה זה קרה. אולי גבינה משולשת מתוצרת פולנית, אולי מהשמפניה....
 
שלום וברוכה הבאה!

שמחים שעזרנו בנושא האלכוהול
לגבי המנות נ"ג - אני בדרך כלל לא אוכלת אוכל של מטוסים בלי קשר, ולא טסה באל על בנוסף, אז לא יכולה להציע הרבה עזרה. עוד מעט יגיעו חברה נוספים ואני משוכנעת שידעו להציע קצת ידע.
 

ליאורט1

New member
דעתי

אני לא יודע במדוייק לגבי המנות נ"ג של אל על או כל חברה אחרת. נסיוני עם מנות "מיוחדות" מסתכם במנות לחולי סוכרת, במנות שקיבלתי(באל על אבל לא רק) היו גם דברים שלא בטוח שהייתי נותן לכל חולה סוכרת, כמו פירות למשל. בכל מקרה אני מאמין שמנה נ"ג היא נ"ג לחלוטין, זה מה שאומר ההיגיון הרי בכל מקרה מדובר בחברות רציניות ולא נראה לי שיסתכנו בעניינים פשוטים כאלה אבל צריך תמיד להפעיל שיקול דעת הרי בסופו של דבר מדובר בבני אדם וכולם עושים טעויות. סתם לדוגמא, כשהייתי מאושפז באיכילוב אחרי גילוי הסוכרת קיבלתי מנה מסויימת מצוות בית החולים, בתור חולה טרי לא ידעתי מה מותר לי ומה אסור ולמה ולכן שאלתי האם המנה שקיבלתי מתאימה לי בתור חולה סוכרת, אמרו לי שיבדקו ובאמת חזרו עם מנה אחרת ואמרו לי בגאווה "באמת יש לך מנה מיוחדת בגלל השילשולים" כמובן שלא היו ולא נבראו שישולים, אבל העיקר הכוונה:) חוץ מעל עצמנו אין על מי לסמוך...
 

Lihi05

New member
מנות נ"ג באל-על

האמת שיצא לי לחוות על בשרי. טוב, אני לא אהיה דרמטית כ"כ. נסעתי עם אל-על לניו-יורק לפני חודש ובטיסה הלוך האוכל היה בסדר גמור להפתעתי. חלמתי שאולי יהיו לחמניות אבל הסתפקתי בפירכיות אורז שהם נתנו. היה בהתחלה קצת מצחיק. עם עלייתי למטוס פניתי לדיילת ובדקתי שאכן יש את המנות שהזמנתי. כשהתחילו להגיש את האוכל הדיילת קראה GFML כג'לי פיש. חשבתי שאני מתה באותו רגע. אני לא מתקרבת לדגים ולחשוב שלא אוכל כמעט כלום (חוץ מלחמית שסחבתי מהבית) 12 שעות? זה היה סיוט. בסוף הכל הסתדר לטובה. אבל...בדרך חזור האוכל היה גרוע!!! את המנות מכינים בניו-ג'רזי, במקום שעושה ארוחות כשרות. בעוד שאני קיבלתי עוף צף במי ירקות, בן-זוגי קיבל את האורז! אפילו פרכיות הם לא נתנו. מזל שנשארה לי הלחמית. בדיעבד, אם כבר קראתם את חוויותי ועצותיי לגבי צליאק בארה"ב, אולי לא הייתי צריכה לצפות למי יודע מה כי כל הטיול לא יצא לי להתקל אפילו בפרכית אורז אחת. וכן, גם אני נתקלתי בעוגיה ולא לקחתי סיכון (היא לא הייתה מלהיבה). בכל מקרה, אני אמשיך לטוס אל-על ואקווה שהמצב בטיסות חזור רק ישתפר.
 
../images/Emo160.gif תודה לכל המגיבים

בטיסות קצרות יותר האוכל של הטיסה חזור מגיע מהארץ. המנה שלי (חוץ מהבסקוויט החשוד) היתה מוצלחת. איך הסתדרת בניו-יורק עם האוכל? אני נורא מסכנה כשאוכלים לידי אורז נגוע. לפעמים אני חוטאת ואוכלת אותה (תרתי משמע).
 

Lihi05

New member
קצת באיחור...

האמת היא שהיה לי קשה. אני די בררנית באוכל. לא אוכלת פירות, לא דגים ומשתדלת מאוד גם לא לאכול אוכל שאינו כשר (אני לא שומרת מסורת, זה פשוט לא מסתדר לי החיבור הזה). כתבתי "משתדלת" כי בניו-יורק חייתי על הארוחה במקדונלדס של סלט עם סטייק עוף שמגיע עם גבינת צ'דר (היה טעים דווקא) והשתמשתי גם באחד הרטבים שנראו לי בסדר (אני מקווה). אה וגם צ'יפס. כבר כתבתי על תלאותיי במציאת אוכל בניו-יורק אבל אשוב ואומר שנדהמתי מן הבורות של רבים מהאמריקאים בכל הנוגע למזון נטול גלוטן. לא היה להם מושג או שלאלה שהיה מושג, לא ידעו היכן ניתן להשיגו. בסוף, נפלתי במקרה על מישהי, שראתה שאני מחפשת בלחם תפןחי אדמה את המרכיבים ומתעצבנת בפעם האלף שגם שם יש גלוטן, שהפנתה אותי למסק' חנויות. אמנם היא טעתה בחלק מהן אבל הגעתי אל חנות קטנה שאני לא זוכרת את שמה ברחוב 24W בניו יורק ואל הרשת Whole Food Market, שבה היה לחם מדהים שאין בארץ, קורנפלקס על בסיס אורז בלבד ודבש ועוגיות. עדיין לא היה שם מבחר. בסוף הסתדרתי אבל מזמן לא אכלתי במקדולנדס. פשוט נמאס לי. טיפ חשוב: לבדוק טוב טוב עוד מהארץ היכן יש את האוכל שלנו, לא להיכנע לפיתויים! ולהביא מהארץ דברים בסיסיים כמו פרכיות אורז, לחמית וכו'.
 

adamfbs

New member
בלי קשר לשאלה

תודה רבה! כדרך אגב - מצאתי מסמך אקסל של בחור שעשה מחקר עם האלכוהול ופנה לחברות אלכוהול ושאל אותם לגבי המוצר שלהם - אם הוא מכיל גלוטן או לא, מאד נוח להסתכל על המסמך ולדעת מה מותר ומה אסור בפירוט רב. בשורה התחתונה תמנעו מוודקה בלבדר ומאירייש קרים (לצערי). מצורף המסמך, לכל המעוניין. אדם
 
למעלה