אני לא מאמינה ש...אולי גם לי יש ציליאק?

motek302

New member
אני לא מאמינה ש...אולי גם לי יש ציליאק?

אני בת 42.טבעונית כבר 8 חודשים.הלכתי השבוע לרופאה לבדוק מה מצבי..מבחינת החוסר בשר..וכו..בגלל הטבעונות..וככה על הדרך אמרתי לה-תעשי לי בדיקה לציליאק. למה? כי לאחותי יש..טוב.עד כאן הכל בסדר.חזרתי אליה אחרי שבועיים..ומה מתברר? הכל כמעט תקין,לא חסר B12,רק המאגרי ברזל נמוכים.טוב.ואז אמרתי לה מה עם הציליאק? יצא 284!!
אני עדיין לא יודעת איך לעכל...כ"כ הרבה דברים הורדתי ככה,והייתי חיה על גלוטן...(פסטות,לחם,עוגיות..)ועכשיו...רק זה חסר לי...אני חשבתי כי הרגשתי נפיחות וכבדות בגלל הבשר.אז הורדתי אותו.חלב- ומוצריו-בגלל הליחה-הורדתי.
אז עכשיו..להוריד את הגלוטן??דיכאון....בנתיים קבעתי תור לגאסטרו.השאלה ממתי יש לי את זה? ומה יקרה לי אם אמשיך לאכול גלוטן?אשמח לכל תגובה.
 

טליאמתי

New member
אמממ... ממתי? אי אפשר לדעת. מה שחשוב הוא להתחיל לטפל

ברגע שנגמר הליך האבחון וכמו שכתבתי בתגובה לגיל, אני חושבת שחשוב לעשות גסטרוסקופיה על מנת לודא למרות הנוגדנים הגבוהים.
מה יקרה אם תתעלמי ותמשיכי לאכול גלוטן?
נזקים גדולים לגוף. החל בדלדול עצמות בגלל אי ספיגה של סידן, בעיות במערכת העצבים בגלל אי ספיגת B12 ועד כדי סיכון הרבה יותר גדול מאשר שאר האוכלוסיה (כולל צליאקים מטופלים!) לסוגי סרטן שונים. הטווח באמצע מאוד גדול.
אבל למה לקחת סיכון?
החלטת להיות טבעונית מפני שהיו לך אי אילו בעיות ועכשיו כשאת מגלה שאולי יש לך צליאק, לא תטפלי? איפה ההגיון בזה כאשר צליאק זה לא בטווח של ריבוי ליחה.
זאת מחלה שעל פניו נראית אמנם כ 'מה הבעיה? זה רק להוריד גלוטן' אבל המחיר של אי טיפול בה גבוה מהרבה מחלות אחרות.
&nbsp
 

motek302

New member
בדיקת גאסטרו למעי הדק

אז בשעה טובה הרופא הפנה אותי לבדיקה לקבוע סופית...בעוד שבוע,ועד אז אמר שאני יכולה וצריכה לאכול גלוטן....מישהו יכול לספר לי על הבדיקה? כואב? הרופא אמר שזה בטשטוש ולוקח 2 דקות
 

טליאמתי

New member
בהצלחה


נכון, מדובר בטשטוש ולא הרדמה מלאה כפי נהוג לחשוב(הוסבר לנו בפורום בעבר שההבדל ביניהם הוא שהרדמה מלאה דורשת מכשירים תומכי נשימה וחיים ואילו טשטוש לא)ארבע הצליאקיות אצלינו ישנו מצויין במהלך הטשטוש והתעוררו לאחר זמן קצר. הבדיקה עצמה לוקחת כמה דקות, לא מרגישים אותה ואצלינו לא היו תופעות כלשהן לאחר מכן ולאחריה יש זמן התאוששות שגם הוא קצר יחסית (משהו כמו חצי שעה ואת אחרי הכל).
נדרש להגיע עם מלווה.
&nbsp
שיהיה בהצלחה רבה
 

טל1492

New member
סיכוי גבוה לצליאק

*ספוילר - לא כתבתי בצורה רכה ומנחמת
ערכי הבדיקה גבוהים מאוד והסיכוי שלא מדובר במחלת צליאק נמוך מכדי לתלות בו תקוות. חייבים לברר את הנושא אצל רופא גסטרו. במידה והרופא יאשר את דברי שהחשש לצליאק גבוה מאוד, יש שתי גישות לקביעת האבחון - אחת באמצעות ביופסיה והשניה היא בלי ביופסיה על סמך תוצאות בדיקות הדם וקרבה ראשונה לחולה צליאק. בקצרה - ממליץ על ביופסיה וחייבים להמשיך לאכול גלוטן עד לביקור אצל רופא גסטרו.
לגבי התפריט - מחלת צליאק היא מחלה רצינית שלא מומלץ להקל בה ראש, ההשלכות לטווח ארוך נחקרו ואי הקפדה על הימנעות מגלוטן משולה לעישון - עד כה "עישנת" בלי לדעת על ההשלכות הבריאותיות של העישון - היום למדת שעישון גורם לסרטן ועוד מחלות, אז תמשיכי לעשן?
לגבי שאר התפריט נפיחות וכבדות יכול להיות שנגרמו מהצליאק, ליחה נגרמת בד"כ מחלב ניגר, גבינות ובעיקר גבינות קשות לא גורמות בד"כ לליחה. ממליץ לך לחזור ולצרוך את המוצרים האלה במקביל להימנעות מגלוטן (בכפוף להמלצת רופא) על מנת לייצב תפריט מזין בשלב המעבר לתפריט נטול גלוטן. אם ההחלטה על טבעונות היא ממניעים אידאולוגיים תוכלי לאחר תקופה מסויימת של ייצוב לחזור לטבעונות נטולת גלוטן זה קשה מאוד מאוד ולכן לא חושב שכדאי לנסות לעבור מיידית לתפריט נטול גלוטן טבעוני.
בהצלחה
 

Ccyclist

Well-known member
רדי כמה תגובות לאשכול צילומי הארוחות הצמחוניות שלי...

אמנם זה לא 100% טבעוני אבל זה קרוב ויש כמה החלפות פשוטות כמו טופו מול גבינה.
&nbsp
אציין שהנקניק על הסושי הוא נקניק צמחוני של Quorn.
&nbsp
יש צליאקים שאצלהם ישנה רגישות ללקטוז (העניין עולה בדיונים) אבל יש כאלו שאצלהם עיקר הבעיות נובעות מגלוטן ולכן אם הטבעונות שלך בריאותית ולא אידאולוגית אפשר לשקול מוצרי חלב אחרי תקופה מסויימת ללא גלוטן.
&nbsp
בתחום תחליפי הבשר הצמחוניים יש בעיה של מוצרים מבוססי גלוטן (טבעול רגיל) אבל יש יצרניות אחרות שמייצרות מוצרים מסויה או פטריות ללא שימוש בגלוטן (תמיד לבדוק מאחורי האריזה).
&nbsp
מבחינת פחמימות בסיסיות אפשר לאכול אורז, תפוחי אדמה, תירס, קטניות (ואם היו לך גזים בגלל הצליאק תגלי שאחרי הוצאת הגלוטן מהתפריט אפשר לאכול פחית שימורים שלמה של קטניות לא מבושלות ובסך הכל תהיה איזו קול ענות חלושה בלבד) ולהתבסס על מטבחי המזרח הרחוק (יש רוטב סויה מיוחד ללא גלוטן) ודרום אמריקה. במטבח הים תיכוני יש ממולאים, מוסקה צמחונית, פסטה ללא גלוטן (מוצר ייעודי יקר אך קיים). במטבח האנגלוסקסי יש פאי רועים צמחוני ללא גלוטן, תפוח אדמה אפוי, באיטלקי יש מלא אופציות של אנאיפסטי, פולנטה, לזניה צמחונית ללא גלוטן (בבית), ריזוטו וכו'. המגוון גדול ולא חייב לבוא דווקא ממוצרים ייעודיים ללא גלוטן.
&nbsp
האתגר הגדול אינו אי אכילת מוצרי חיטה, שעורה ושיפון ברורים כמו לחם אלא חשיפה לגלוטן כמרכיב בלתי נראה במאכלים שעל פניהם לא נראה שהם מכילים אותו וכן חשיפה משנית כמו טיגון באותו השמן (אסור בתכלית). החלק הזה מסובך כי צריך לקרוא מרכיבים כל פעם ובארץ המידע עלול להיות וולונטרי (במיוחד כשיש מצבי "עלול להכיל" וישנן חברות שלא מצהירות על כך) אך יש מידע רב בפורום ויעזרו לך.
&nbsp
&nbsp
 
למעלה