CELIAC SCREEN = 21 לאח של פעוט עם צליאק

tamamitt

New member
CELIAC SCREEN = 21 לאח של פעוט עם צליאק

הי,
לקטן שלנו אבחנו צליאק סופית לפני 3 שבועות, ומאז הבית שלנו נקי מגלוטן. כולנו נבדקנו חוץ מהבן האמצעי שבדיוק חלה, וחיכינו עד שיבריא כדי לעשות כבר בדיקות דם מקיפות. הבן האמצעי אכל בתקופה זו גלוטן בארוחות הצהריים בבית הספר (פסטה למשל), אם כי בד"כ לא אוכל כלום בצהריים. בקופסאת האוכל של הבוקר קיבל לחמניה רגילה עם גלוטן, למרות שהבית הפך נקי. בכל אופן יש ירידה בכמות הגלוטן שהוא אוכל בשלושת השבועות האחרונים, מכיוון שנהג לאכול הרבה מאוד גלוטן בכל הארוחות.

עכשיו חזרו תוצאות בדיקת הדם, וכאמור, CELIAC SCREEN יצא 21 (הטווח הוא 0-23). שאר הבדיקות עדיין בעבודה.

האם יתכן שיש לו צליאק והירידה בכמויות הגלוטן הורידה את הערכים? האם זה נחשב לערך גבולי או שמתייחסים אליו כאל תקין?

תודה רבה
 

טליאמתי

New member
אני חושבת שבמצב הזה כדאי לחכות לתוצאות כל הבדיקות בכדי

לנסות להבין בפני מה אתם עומדים. תצטרכו לראות האם עוד תוצאות מראות לכיוון הצליאק (עוד נוגדנים, מחסור בויטמנים וכו').
תוצאת הבדיקה בנורמה אבל בנורמה הגבוהה כך שקצת קשה לדעת האם זה המצב הטבעי שלו או שזה בגלל המעבר לתזונה נ"ג בבית וההקטנה המשמעותית של כמות הגלוטן שהוא אוכל (בעקר מפני שמדובר בזמן קצר של המנעות חלקית מגלוטן).
&nbsp
&nbsp
 
כמו שהמנהלות תמיד מזכירות בצדק, לפני הבדיקה צריך לאכול רגיל

אבל אני רוצה שוב להזכיר שפחות גלוטן זה יותר בריאות, במיוחד בגיל הקטן, כך שאם ביתכם הפך לנטול גלוטן זה ממש מצוין!
 

טליאמתי

New member
זה ממש לא 'מצויין'. הבית אמור להיות מאוזן תזונתית ואין שום

בעיה עם גלוטן כאשר הוא חלק מאוזן בתזונה.
נהפוך הוא.
מכיוון שצליאק עלול להתפרץ בכל שלב ובכל גיל, ומכיוון שהוא גנטי לגמרי, בבתים בהם קיים כבר צליאקי אחד הבעייתיות עם מעבר לתזונה נ"ג גורפת גם למי שאינו צליאקי גדולה מאשר היתרון לכאורה של המנעות מגלוטן.
המשפחה הזאת, עלולה למצוא את עצמה עם צליאקים נוספים שאינם יודעים שהם צליאקים וזה עלול להיות מסוכן (במיוחד בגיל הצעיר שציינת שתזונה נ"ג היא לטובתם! כאשר הם יקחו אתם את הצליאק לאורך שנים רבות ללא הידיעה שהם צליאקים וזה אומר שהם יצרכו גלוטן סמוי מעין מחוץ לבית [מפני שהם 'לא צליאקים' שמקפידים הרבה פחות מאשר אלה שבאים ממקום של מחלה מאובחנת] מדי פעם יאכלו משהו גלוטני וכך יגררו על עצמם נזק מצטבר שעלול להגיע למצבים בריאותיים קשים שלא תמיד יש דרך חזרה מהם).
&nbsp
כדאי להפנים שלמרות האמונה שגלוטן מזיק גם לאנשים ללא צליאק ושזה 'מצויין' להפוך את הבית לנ"ג עבור כולם ולהפסיק לצרוך גלוטן לגמרי למרות שמדובר באנשים בריאים, יש כאן מלכוד שיגרום יותר נזק מאשר תועלת לאנשים במשפחות של צליאקים.
&nbsp
&nbsp
 

tamamitt

New member
המטרה היא לא למנוע גלוטן משאר בני הבית

הבעיה היא שבשלב ההתחלתי נורא קשה לשמור על משטחים נקיים ועל הפרדות מוחלטות אם הבית לא נקי לגמרי. אני מאוד חוששת שאם אכניס גלוטן הביתה אתבלבל ואתן לפעוט בטעות. ואני עוד המסודרת של הבית. לכל שאר בני הבית יש בלאגן גדול בראש. אפילו אם אני אצליח, בעלי בטוח יתבלבל. אולי אם הזמן אחרי שנתרגל זה יהיה יותר קל לשלב גם בבית, אבל כרגע הסיכון שנטעה הוא גדול מדי.

בכל מקרה, דווקא הבן שעכשיו נבדק, המשיך לקבל כמות לא קטנה של גלוטן בכל יום. גם לחמניה בקופסאת האוכל (מחזיקה, פריזר נפרד בשבילו במחסן), גם פסטה בצהרים. וגם לפחות פעמיים בשבוע לחם רגיל אצל הסבים או הדודים. זו לא כמות קטנה וזה בטח מספיק בשביל תזונה מאוזנת. מה שנכון זה שפעם התזונה שלו הכילה הרבה יותר גלוטן.
 

טליאמתי

New member
המטרה של העברת הבית לנ"ג ברורה לי לגמרי:)זה מאוד מקל על

ההתנהלות בבית בעקר כשמדובר על ילדים כל כך צעירים אבל יחד עם זה, כל מה שאני אומרת הוא שיש עם זה בעייתיות לא קטנה כלפי שאר בני הבית שאינם צליאקים.
&nbsp
ד.א. זה דיון שהתנהל כאן כבר בעבר. יש דעות שונות לגבי צריכת גלוטן על ידי אנשים בריאים.
יש שטוענים שגלוטן מזיק לכלל האוכלוסיה וחובה להמנע ממנו (ללא קשר לצליאק) וזה כמובן מגובה במאמרים ומחקרים וישנם אלה שטוענים שגלוטן אינו גורם נזק לאנשים בריאים כל זמן שהצריכה שלו היא במסגרת תזונה מאוזנת (וגם זה כמובן מגובה בהוכחות מדעיות כאלה ואחרות שהולכות אחורה עד לתקופה הפליאוליטת שבה גלוטן נצרך בצורתו הטבעית).
 

tamamitt

New member
TRANSGLUTAMINASE_IgA יצא 0.2

אני מבינה שזו תוצאה תקינה. נכון?
האם יש צורך לחכות לעוד בדיקות?
 

טליאמתי

New member
זה אכן תקין ומרגיע
ובכל מקרה, כדאי לחכות לכל הבדיקות

וכמובן לעשות בדיקות חוזרות אחת לשנה/שנתיים לכל בני המשפחה.
&nbsp
 
למעלה