מטיילים עם צליאק ברחבי הגלובוס

שלחתי לך

לא שלחו לי בנפרש על פי אזורים אלא הכל ביחד, העברתי לך את מה שקבילתי....
 

Ccyclist

Well-known member
בולגריה היא באיחוד ודירקטיבת האלרגנים חלה גם בה.
אמנם בחיי לא ביקרתי בבולגריה אבל כחברה באיחוד האירופאי חלים בה הכללים הבאים:
&nbsp
1 - ישנם 14 אלרגנים שיש לציין אותם וכל מרכיב המכיל אותם בדפוס בולט ברשימת המרכיבים על כל מוצר בסופר בשפה המקומית. אם הינך קוראת קירילית המשימה תהיה קלה יותר, אך לימדי את המילים לחיטה ושעורה בבולגרית וכן את המילים או הכיתוב לגלוטן וצליאק.
&nbsp
2 - בכל מסעדה ישנו ספרון אלרגיות אחד לפחות עם הצלבה של כל מנה עם 14 האלרגניים העיקריים ובכללם גלוטן. הרשימה תציין אם המנה מכילה מרכיב עם האלרגן או עלולה להכיל שרידים. היידוע הוא חובה מטעם האיחוד, וזו חובתו של העסק ליידע את לקוחותיו המבקשים מידע זה. זו אינה טובה או לבוא לקראתך אלא חובה של עסק שרוצה לסחור באיחוד האירופאי, וזכותך נובעת מהיותך לקוחה פוטנציאלית ללא קשר לאזרחותך או מעמדך כתיירת בבולגריה.
 
מידע מעמותת הצליאק בגרמניה

קיבלתי מידע מעמותת הצליאק בגרמניה, לגבי מסעדות באזור גרמניה, אוסטריה ושוויץ, וכן חנויות עם מוצרים ללא גלוטן

מצרפת פה את הקבצים
האתר שלםה לכל המעוניין: www.dzg-online.de
 

טל1492

New member
כרתים - מלון Bella Beach

אז היינו וחזרנו בשלום שמחים ומרוצים.
על המלון לא היו הרבה חוות דעת בנושא האוכל בכלל ובאתר מסויים צויין המלון כמלון שמספק לחם ללא גלוטן
משיחה מקדימה עם המלון אמרו באנגלית רצוצה ש"תבואו ויהיה בסדר"
נסענו עם הרבה חששות ובהתאם כמות מופרזת של אוכל (לחמניות Green שלא צריכות קירור, פיתות קפואות חטיפים, ועוד ועוד)
עם הגיענו למלון ניגשתי לקבלה כדי לשאול עם מי צריך לדבר על הנושא והפנו אותי למר אפוסטולוס מנהל מזון ומשקאות במלון,
ניגשתי אליו ומיד הוסרו חששותי גיליתי אדם שמבין הבנה עמוקה מהו גלוטן ומה הסכנות מזיהום משני, הסביר לי למשל על הצ'יפס שמטוגן בשמן נפרד, על כך שלא כדאי לקחת קטשופ מהכלי הכללי ושהוא יביא לי בנפרד
ועוד ועוד..... הוא הביע נכונות להכין מנות במיוחד לי ולביתי ואכן הכין לביתי מס' פעמים ספגטי עם רוטב עגבניות ואף עם רוטב בולונז בנפרד לגמרי במטבח.
יש לציין שבמלון עצמו אין מוצרים ללא גלוטן הפסטה היתה פסטה שהבאתי מהבית והלחם שבכל זאת קיים במלון, ברגע שמתקרר לטמפ' שמאפשרת אחיזה בו הופך קשה כמו אבן!
אבל עדיין היה מבחר מנות מספק בשביל לשבוע בכל ארוחה בשבילי ובשביל ביתי. בגזרת הקינוחים היתה בעיה, אמנם הבאתי את הדברים היותר "יוקרתיים" כמו אפיפיות של פסח כיפכיף של פסח ועוד אבל את הבת שלי זה לא סיפק וגם רצתה קורנפלקס בבוקר (לא אוכלת בארץ בכלל!)
דיברתי עם הגב' בקבלה אם יש לה את מס' הטלפון של בית המרקחת בעיירה הקרובה והיא אמרה לי: "למה לך לנסוע לשם? מונית תעלה לך 10-15 יורו" תגיד מה אתה רוצה ויביאו לפה!
התקשרה אליהם להזמין קורנפלקס ועוגיות ותוך שלוש שעות הגיעו עוגיות וקורנפלקס של שר המחיר: 10 יורו
בקיצור בשבילנו היה כיף וטוב כמובן שהמלון נקי מטופח ויפה כראוי למלון 5 כוכבים (לא הכי מפואר בעולם אבל באמת בסדר גמור)
 

noa083

New member
צליאק בוינה

היי, אני נוסעת לוינה עוד חודש וחצי.. ואשמח לקבל המלצות על מקומות ללא גלוטן

תודה
 

Ccyclist

Well-known member
לנועה, טל ואורלי וכל הנוסעים: דירקטיבת האלרגנים האירופאית

המודעות לגלוטן שנתקלתם בה במסעותיכם באירופה איננה יוזמה מקומית או ייחודית לעסק זה או אחר, ובהחלט אינה "טובה" או עניין של אדם יחיד סגולה. היא חלק מחוק אירופאי המחייב כל בית עסק המגיש מזון ב28 מדינות האיחוד האירופאי ו4 מדינות נוספות באזור הכלכלי האירופאי.

זכותכם לדרוש בכל מסעדה את רשימת האלרגנים. זוהי רשימה שמצליבה כל מנה ומנה עם 14 אלרגנים שונים שהאיחוד מחייב את ציונם ברשימה זו (בדרך כלל חוברת נפרדת, לא ציון בתפריט עצמו). הטבלה תפרט אם האלרגן נמצא ברשימת המרכיבים או שיש חשש לשרידים ממנו. גלוטן הוא רק אחד מ14 האלרגנים ואם יש לכם אלאגיה נוספת - חלב למשל - גם זה ימצא בטבלה. זכותכם נובעת מהיותכם לקוחות באירופה. כתיירים ממחוץ לאיחוד זכותכם שווה לזו של כל לקוח אחר ללא קשר לאזרחותכם או תודבותכם. חובתו של העסק ליידע אתכם אם כי אין זו חובתו ליצור מנות מתאימות - אבל היידוע יוצר אספקת אלטרנטיבות.

על כל אריזת מזון בחנויות יצויינו שמות המרכיבים האלרגניים במודגש בשפת המדינה. אם הנכם נוסעים למדינה אחת השקיעו מאמץ מינימלי ותלמדו מגוגל טרנסלייט איך כותבים חיטה, שעורה, קמח חיטה ולתת שעורה בשפה המקומית. גם הביטוי המקומי ל"חופשי מגלוטן" / "ללא גלוטן" יכול להיות שימושי אך ציונו אינו חובה.

בגלל שזה כלל שתקף ל32 מדינות (האיחוד פלוס 4) זה שווה תיוג במקום כלשהו בפורום. נסיעה היא אחד המצבים בהם הכי תלויים באנשים אחרים ובמקום לא מוכר זה מחייב הסתגלות מהירה. שני הסעיפים האלו מאפשרים להזמין אוכל במסעדה ולקנות צידה לדרך ללא חשש הרעלת גלוטן.

יש טיפים ספציפיים למדינות ספציפיות. במדינות דוברות גרמנית יש "במבה" מקומית בכל קיוסק ומכולת וניתן לסחוב אותה כצידה לדרך ללא גלוטן. כמו הבמבה בארץ היא עשויה מתירס וחומר בטעם בוטנים.

יוון זו מדינה שיצא לי רק לטוס מעליה, אך גם היא וגם קפריסין היוונית שייכות לאיחוד וכלליו תקפים בהן.
 
הצלחתי לצרף רק קובץ אחד....

האחר גדול מדי, מי שמעוניין שישלח מסר עם מייל ואשלח לו.
 

טל1492

New member
אני רק מניח למרות שלא קראתי שלא חייבים להכין משהו אחר נטול

מצאתי לנכון לציין שבמלון שבו הייתי היתה מודעות וגם נכונות להכין מגוון של מנות אחרות - שונות ממה שהוגש באותו היום
 

Ccyclist

Well-known member
עם הידע (שהוא חובה) באה הנכונות לעזור

הדירקטיבה קיימת רק מינואר 2015, אבל בכל מקום שנסעתי באיחוד מאז יש הבנה, הקפדה, ונכונות לעזור כי הם מבינים את העניין. נכון שהחובה היא יידוע בלבד, אבל ברוב המקומות יבינו מה העניין וייצרו משהו תוך התבססות על מה שניתן לאכול. מעולם לא הבאתי מרכיבים משלי למסעדה באירופה.
&nbsp
אני ללא גלוטן רק שנה וחצי. אני גם צמחוני עשור וחצי. לפני עשור בספרד לא היו מבינים מה אני רוצה מהם כשאמרתי שאני צמחוני, אפילו ברמה של "האם תוכלו להכין את המנה בלי להוסיף לה..." לעומת זאת בחורף הזה (אני גר שם בחורף) כשציינתי שאני ללא גלוטן הקפידו עלי קלה כחמורה כולל דברים כמו שוקולד לפונדו או קצפת לקינוחים שכדי לדעת שיש בהם קמח או מאלט הצוות במסעדות השונות צריך ממש לסמן דברים שבחיים לא היית חושדת בהם. וזה במדינה שיש בה אלמנט מהחפיפניקיות שלפעמים יש בארץ. אני מאד מקווה שאותה המודעות תישאר כמה שנים לעתיד כאשר זה לא יהיה חידוש אבל משום שזו דרישה חוקית זה כנראה יעבור בכל ריענון ואצל כל עובד חדש.
 

טליאמתי

New member
ההודעה הוכנסה לטאגליינס כשפרסמת לראשונה לפני כמה שבועות

ולכן אין צורך להוסיף אותה בכל פעם שמישהו שואל משהו לגבי נסיעה לחו"ל.
&nbsp
גם אם המודעות לגלוטן אינה 'טובה אישית' כפי שהגדרת זאת, גם אם ישנה ההנחיה הזאת (וזה מצויין), גם אם נניח שכל המסעדות או יצרני המוצרים נ"ג מקיימים את ההנחיה הזאת, מותר ורצוי לפרגן למקומות שאכן מקפידים על כך ולשתף את חברי הפורום בהתנסות במקומות השונים. לטוב או לרע.
&nbsp
&nbsp
 

Ccyclist

Well-known member
תודה. צודקת לגבי המידע הנקודתי אבל השאלות מראות חשש.

אם הלינק במקום נוח למציאה בסמארטפון אפנה אליו בעתיד.
&nbsp
מידע נקודתי זה אכן סיפור של כל מקום בנפרד (ולכן אני משתף מידע כזה על בריטניה וספרד, וכן את חוויותי מצרפת) וטוב שיש תיאור כזה.
&nbsp
אבל מהשאלות והדיווחים כאן לא נראה שהמסר על תקן אחיד לשוק התיירות הגדול ביותר של ישראל עבר.
&nbsp
כשמקשרים בין סימון הגלוטן למסעדות כשרות, או מנהל קייטרינג מוצלח אחד, או מציגים את ההמלצות של העמותה במדינות דוברות הגרמנית כדבר העומד בפני עצמו, או מזלזלים במדינה במזרח האיחוד - זה מראה שהמסר לא עבר.
&nbsp
אותו החוק מגן עלינו ב32 מדינות . לא טובה, לא צדיק זה או אחר, לא מטבח מסויים - החוק. ולכן אני רוצה להרגיע את כל מי שבא בחשש ברור מפני הלא נודע.
&nbsp
אם יש דוגמה מסויימת למקום שלא מקפיד או מרמה -עדיף לדווח עליו לרשויות הסניצטיה במדינה בה הוא עובר על החוק.
 

טליאמתי

New member
מחמם את הלב
ותודה על השיתוף שודאי ישמש

את הצליאקים הבאים שיסעו לכרתים
 

טליאמתי

New member
מטיילים עם צליאק ברחבי הגלובוס


נוסעים לחו"ל?

חוזרים מחו"ל?

זה המקום לשאול

זה המקום להמליץ ולשתף
 
למעלה