פאי לימון מרנג, מישהו?

d a p h n a

New member
פאי לימון מרנג, מישהו?

אתמול גילינו שיש לנו חבילה שלמה של ביצים, שלא נגענו בה, ושהתוקף שלה עומד להגמר בקרוב מאוד. אנחנו לא עושים המון שימוש בביצים, אבל בכל זאת לזרוק חבילה שלמה של ביצי חופש אורגניות קצת חבל, אז החלטתי שצריך לנסות לאפות משהו, כדי לנצל קצת הביצים. ובמקרה, יש לי גם ספר אפייה נ"גי חדש (easy gluten free baking, Elizabeth Barbone), אז זו נראתה כמו הזדמנות מצויינת לנסות אותו. התוצאות: פאי לימון מרנג (בתמונה), ועוגיות סנדוויץ' בסגנון אוריאוז (בהודעה הבאה). התחתית לפאי ממש ממש טעימה, ומתאימה להכנת כל מיני סוגים של פאי, כך שמומלץ בהחלט לשמור את המתכון גם למי שלא רוצה ספציפית פאי לימון.
פאי לימון-מרנג
לבצק: חומרים יבשים: חצי כוס קמח אורז לבן רבע כוס קורנפלור רבע כוס עמילן תפו"א כפית וחצי סוכר רבע כפית מלח חומרים רטובים: רבע כוס חמאה קרה, חתוכה לקוביות 1 ביצה גדולה 1-2 כפות מים קרים להכנה: בקערה גדולה (או במעבד מזון) מערבבים את כל החומרים היבשים. באמצעות מזלג (או מעבד מזון) מערבבים את החמאה הקרה לתוך תערובת הקמח (התוצאה צריכה להיות "פירורית" כזו). מוסיפים את הביצה והמים וממשיכים לעבד (ביד או במעבד מזון) עד שנוצר בצק. אם התערובת יבשה מדי ולא נוצר בצק, ממשיכים להוסיף מים, כפית בכל פעם, ולעבד עד שנוצר בצק. עוטפים את הבצק בפלסטיק ומצננים כשעה במקרר. מוציאים את הבצק המקרר ומעמידים על השיש רבע שעה לפני הלישה. לפאי: -בצק לפאי (כפי שבמתכון הקודם) - כוס ורבע סוכר - 6 כפות קורנפלור (הערה: אחרי 3 כפות נגמר לי הקורנפלור, אז את 3 הכפות האחרונות החלפתי בעמלין תפו"א, ויצא בסדר, כך שאני חושבת שאפשר להחליף את הקורנפלור בעמילן אחר) - כוס וחצי מים - 3 חלמונים - 2 כפות חמאה - שליש כוס מיץ לימון סחוט (אני הוספתי עוד מיץ לימון, כי לא היה מספיק לימוני לטעמי) למרנג (אפשר גם לוותר על המרנג, ולהגיש פשוט כפאי לימון): - 4 חלבונים - 1 כוס סוכר (לדעתי אפשר להוריד לשלושה חלבונים, כדי לא לבזבז עוד ביצה, ולהוריד בהתאמה את כמות הסוכר, כי כמות המרנג היתה ענקית) הכנה: מחממים תנור ל-200 מעלות צלסיוס (425 פרנהייט). על משטח עבודה שמים ניילון נצמד. מניחים עליו את הבצק ומכסים בעוד ניילון נצמד. מרדדים מעל הניילון לעיגול דק בקוטר של בערך 32 ס"מ (12.5 אינץ'). מעבירים לתבנית פאי בקוטר 22 ס"מ (9 אינץ'). חותכים את הבצק העודף. באמצעות מזלג עושים חורים קטנים בבצק, ואפים 10-12 דקות, עד שהבצק זהוב. מניחים בצד. בסיר בינוני מערבבים את הסוכר, הקורנפלור והמים. מבשלים על חום בינוני עד שהתערובת סמיכה ומבעבעת (אל תדאגו אם התערובת נראית בהתחלה מאוד נוזלית. היא הופכת מנוזלית לגמרי למאוד סמיכה באופן מאוד פתאומי). מורידים לאש נמוכה ומבשלים לעוד 2 דקות. מסירים את הסיר מהאש. בקערה קטנה טורפים את החלמונים. מוסיפים בהדרגה ותוך טריפה מתמדת כחצי כוס מהמילוי החם לתוך החלמונים. מערבבים את תערובת החלמונים חזרה לתוך הסיר. מבשלים כ-2 דקות, תוך ערבוב תדיר. מסירים מהאש, ומערבבים פנימה את החמאה עד שהיא נמסה. מוסיפים מיץ לימון ומערבבים היטב. שופכים את התערובת החמה לתוך הקלתית האפוייה. מצננים במקרר עד תום. מכינים את המרנג: בסיר כפול (סיר מעל סיר אחר ובו מים מבעבעים) מערבבים את החלבונים, המים והסוכר. מערבבים עם מקצף עד שהסוכר נמס והתערובת חמה. מעבירים את התערובת לקערת מערבל ומקציפים במהירות גבוהה כ-10 דקות, עד שנוצר קצף קשה מאוד ומבריק וחלק. מניחים את המרנג המוכן על הפאי המצונן ומורחים יפה. עכשיו יש להשחים את המרנג. במתכון המקורי משתמשים ב-broiler, אבל ברוב התנורים בארץ אין כזה, למיטב ידיעתי. אפשר להשתמש במבער בישול, למי שיש. בנוסף, אני חושבת שאם יש לכם תנור שבו החום מגיע (גם) מלמעלה, אפשר להדליק אותו על טמפרטורה די גבוהה ולהניח את הפאי בחלק העליון של התנור להשחמה. אופים כך עד שהמרנג זהוב-שחום (שימו לב, זה קורה מהר מאוד, ממש תוך 2 דקות). מגישים ובתאבון!
 

d a p h n a

New member
עוגיות סנדוויץ' שוקו (כמו אוריאוז)

תכל'ס, העוגיות האלה לא מחקות את הטעם של אוריאוז, אבל זה בגלל שהן עוגיות ביתיות טעימות הרבה יותר מהמוצר המסחרי המוכר. חומרים יבשים: 1 כוס קמח אורז לבן רבע כוס קורנפלור רבע כוס קמח אורז מתוק שליש כוס אבקת קקאו (רצוי הולנדי, אבל לא קריטי) חצי כפית אבקת אפיה שלושת רבעי כוס סוכר שמינית כפית מלח חומרים רטובים: חצי כוס חמאה קרה חתוכה לחתיכות 1 ביצה 2 כפות חלב למילוי (לי הכמות הזו היתה הרבה יותר מדי גדולה, אבל אולי לכם יצאו יותר עוגיות): 4 כפות חמאה (המתכון המקורי משתמש ב-shortening, אבל אני לא מסוגלת להעלות את זה על הדעת, אז חמאה) 2 כוסות אבקת סוכר 3 כפות מים חצי כפית תמצית וניל הכנה: 1. בקערת מעבד מזון מערבבים את החומרים היבשים באמצעות כמה פולסים. מוסיפים את החמאה וממשיכים לעבד בפולסים עד שאין גושי חמאה גדולים. מוסיפים את הביצה והחלב. מערבבים עד שנוצר בצק (הבצק אמור ליצור כדור שמסתובב סביב מעבד המזון). אם הבצק יבש ופירורי, מוסיפים כפית או שתיים של חלב וממשיכים לעבד. 2. מחלקים את הבצק לשניים, ומועכים כל חלק לעיגול. עוטפים כל חלק בניילון נצמד ומצננים לפחות 4 שעות, ואפשר כל הלילה. (אני ציננתי כל הלילה, וכשהבצק יצא מהמקרר הוא היה מעט קשה לעיבוד, לכן מומלץ להניח אותו לחכות כרבע שעה מחוץ למקרר לפני הרידוד) 3. מחמיים תנור לחום בינוני (350 פרנהייט, 175 צלסיוס). שמים נייר אפייה על שתי תבניות שטוחות. 4. מוציאים את הבצק מהמקרר. מקמחים משטח עבודה ומרדדים את הבצק דק (שמינית אינץ', קצת יותר מרבע סנטימטר -זכרו שאלה עוגיות סנדוויץ', אז אנחנו לא רוצים שכל עוגיה תהיה מאוד עבה). חותכים את הבצק לעיגולים באמצעות חותכן בקוטר אינץ' וחצי (3-4 סנטימטר), רצוי כזה עם קצוות מעוטרים. 5. מניחים את העוגיות על תבנית האפייה עם רווח ביניהן. אופים כ-10-12 דקות, עד שהעוגיות נראות יבשות ומריחות מאוד שוקולדיות. 6. מצננים את העוגיות לחלוטין לפני המילוי. 7. מכינים את המילוי: מקציפים את כל חומרי המילוי בקערה בינונית עד לתערובת חלקה לגמרי. התערובת תהיה סמיכה למדי (אבל אם משתמשים בחמאה אז קצת נוזלית, זה בסדר, היא תתקשה במקרר) 8. מורחים את המילוי על מחצית מהעוגיות, ומכסים במחצית השנייה. את העוגיות יש לשמור בכלי אטום, ואם משתמשים בחמאה, אז במקרר.
 

vered1111

New member
נראה מעולה! מה זה קמח אורז מתוק?

יש לי בבית קמח אורז וקמח אורז מלא...אפשר להמיר ? תודה, ורד.
 

d a p h n a

New member
אני משערת שאפשר לנסות עם קמח אורז לבן

גם במקום המתוק (לא הייתי מנסה עם מלא). אני חושבת שאפשר להשיג קמח אורז מתוק בארץ, אבל לא בטוחה בדיוק איפה.
 

july14

New member
יש קמח אורז דביק לחברת מזרח ומערב-

זה אותו דבר כמו קמח אורז דביק? ולגבי העמילן תפו"א במתכון של הפאי- אפשר להשתמש במקום בקמח תפו"א ? שאלה נוספת- אני לא אוהבת לאכול מתכונים עם ביצים חיות. האפיה בסוף של 2 דקות של המרנג מספיקה בשביל שהביצים לא יהיו חיות ?
 

d a p h n a

New member
שימי לב שהביצים למרנג

עוברות חימום עוד לפני האפייה, כלומר קודם ממיסים את הסוכר לתוך הביצים מעל סיר כפול, ורק אז מקציפים למרנג. עכשיו, אני ממש לא מומחית לענייני בריאות וכו', אז אני לא רוצה להתחייב לך על כלום, אבל הביצים מגיעות לטמפרטורה די גבוהה בתהליך. בנוסף, מדובר על חלבונים, לא חלמונים, כך שהם פחות בעייתיים. שוב, אני לא רוצה להתחייב לך על כלום, כי אני לא מומחית לענייני תברואה. רק מתארת את המצב. אני לא חושבת שקמח אורז מתוק וקמח אורז דביק זה אותו הדבר, אבל אין לי מושג. לגבי קמח תפוחי אדמה: האם מדובר על קמח ממש ממש דק, במרקם דומה לקורנפלור (אני פשוט לא זוכרת איך נראה קמח תפוחי אדמה בארץ)? אם כן, נראה לי שאין בעיה להשתמש. אם הוא יותר גס, אז הוא לא מתאים, כנראה.
 

d a p h n a

New member
אוקיי, מחיפוש בגוגל...

נראה שכנראה זה כן אותו הדבר (קמח אורז מתוק וקמח אורז דביק).
 

d a p h n a

New member
ועוד מחיפוש בגוגל:

אם לפני הכנת המרנג מערבבים את החלבונים על סיר כפול ביחד עם הסוכר והמים, עד שהם מגיעים לטמפרטורה של לפחות 70 מעלות צלסיוס, הן אמורות להיות בטוחות לשימוש ללא אפייה/בישול נוספים.
 

july14

New member
לדפנה-תודה על כל התשובות

אנסה את שני המתכונים שלך- נראים שווים ביותר.
 

tamysh1

New member
קמח אורז מתוק הוא כמו דביק, אני מצאתי בחנות

שמוכרת מוצרים מהמזרח ברח' לוינסקי ת"א.
 

tamysh1

New member
דפנה וגליה- שאלות על הזמנת מוצרים בתוך ארה"ב

חברה שלי שגרה ליד סן פרנסיסקו מגיעה בתחילת ספטמבר לארץ, אז אני שוקלת לשלוח אליה הביתה מוצרים ושתביא לי אותם. מאיזה אתר אתן ממליצות? הבנתי שיש כאלה עם משלוח חינם. תודה מראש על התשובות
 

d a p h n a

New member
תלוי כמובן מה מחפשים

אני בדרך כלל מזמינה פשוט מאמזון, אבל צריך לשים לב כי בחלק מהמוצרים הם מוכרים בכמויות גדולות (נגיד חבילות של שש עם הקמח). בנוסף, כאמור יש אתר שנקרא glutenfreemall, שיש בו הרבה מוצרים מכל מיני סוגים, ונדמה לי שמעל סכום מסויים המשלוח חינם, אני כבר לא זוכרת.
 

tamysh1

New member
תודה. אני רוצה תערובת ללחם של פאם ואת התערובת

לדייסה של bob red mill שהביאה לי פעם שעברה וזה היה טעים.
 

galiatomer

New member
כנ"ל אמזון

אם החברה שלך קונה בחנויות שמחזיקות מוצרי נטולי גלוטן ונוח לבקש, שווה לדעתי לראות און ליין מה קיים ותת לה רשימה.
 
נראה מדהים!

סחתיין עלייך. נצל"ש לשאלה פעורה בענייני ביצים, אל תצחקו עלי... כמה זמן ביצים מחזיקות מעמד במקרר? בתור מי שלא יודעת מה זה לקנות ביצים עם תאריך תפוגה ובעבר הלא מאוד רחוק נהגתי לאכול ביצים שהוטלו באותו יום או גג לפני יום או יומיים, מה אורך החיים של ביצה? (בזמן האחרון אני תוהה אם זה באמת היה דבר נכון לעזוב את המושב ולעבור לעיר...).
 

d a p h n a

New member
על ביצים מהסופר מופיע תוקף

בדרך כלל על ביצים בארץ מופיע תוקף כפול: תוקף רגיל, ותוקף אם שומרים אותן במקרר. בדרך כלל בשמירה במקרר התוקף הוא חודש יותר ארוך מתוקף מחוץ למקרר. אני יכולה להגיד לך שאתמול קנינו חבילה של ביצים (חופש, אורגניות), והתוקף שמופיע עליהן הוא ה-25 באוגוסט. בארה"ב לא מופיע התוקף הכפול, כך שאני לא בטוחה אם זה תוקף מחוץ למקרר או בתוך המקרר, אבל אנחנו שומרים את הביצים במקרר ומתייחסים לתוקף הזה כ"בתוך המקרר".
 
למעלה