אכילה במסעדה- עזרה בבקשה

אמא97

New member
אכילה במסעדה- עזרה בבקשה

מאז האבחנה עברו כבר שנתיים ועד כה לא ביקרנו במסעדה מכוון שחששתי . היתי רוצה לדעת איך בוחרים מסעדה שמתאימה לצליאקים ומה שואלים את המלצרים וטבחים, על מה צריך לשים לב ? האם במהלך ביקור אנו מסתכנים לחשיפה לגלוטן כזיהום צולב? יש לציין כי אנחנו מקפידים מאוד.
 

d a p h n a

New member
אז ככה

קודם כל, חשוב לדעת שכשאוכלים בחוץ אי אפשר להיות בטוחים ב-100%. אין מה לעשות, את לא נמצאת במטבח ואת לא יכולה להיות בטוחה לחלוטין ללא שום ספק שלא יהיה זיהום משני כלל. יחד עם זאת, ישנם מקומות שבהם אפשר לאכול במידה רבה של בטחה ושיחסית בטוח לסמוך עליהם. המקומות שהכי קל לאכול בהם בחוץ הן מסעדות שבהן יש תפריט ייעודי לצליאקים או שמפרסמות במפורש שהן יכולות להתאים גם לצליאקים. להפתעתי יש מגוון די גדול של מסעדות כאלה בארץ, במיוחד באזור תל אביב. דוגמאות לכך הן מסעדות כמו האדסון בראסרי, דאקס, בלק בר אנד בורגר, ג'ירף ועוד רבות אחרות (נסי אולי למצוא רשימה של המסעדות שהשתתפו לאחרונה בפסטיבל מסעדות ללא גלוטן). במסעדות כאלה בדרך כלל "מתורגלים" בנושא הצליאק ויש להם גם תפריט מתאים שאומר מה מותר ומה אסור. במצב כזה, אנחנו מזמינים מתפריט הצליאק, ודואגים להזכיר למלצר בזמן ההזמנה שאנחנו מזמינים ללא גלוטן (אני לפעמים אפילו נותנת הצצה בפנקס שלהם לראות שהם סימנו זאת), ואני גם מזכירה למלצר שידאגו בבקשה לנקיון המשטחים וכו'. הם יודעים על מה מדובר כי הם מנוסים בזה. כאשר מגיעה המנה, אם מדובר על משהו שדומה למשהו גלוטני (נניח המבורגר עם לחמניה נ"ג, פיצה נ"ג) וכד' - אנחנו מסתכלים על המרקם של הבצק כדי לראות אם הוא נראה טיפה שונה מזה של מוצר רגיל, ובדרך כלל גם מוודאים עם המלצר שאכן מדובר על נטול גלוטן ושלא התבלבלו. בשלב הבא ישנם מקומות שאמנם אין להם תפריט לצליאקים או הצהרה רשמית בנושא, אבל ידועים כידידותיים לנושא. בדרך כלל זה עובד יותר טוב עם בוחרים מסעדות יחסית "טובות" (כלומר לא איזה דוכן), ואם בוחרים מסעדות שבהן האוכל מבוסס על מרכיבים טובים וטריים מוכנים בצורה יחסית פשוטה (אבל עדיין טעימה). הסיבה לכך היא שבמקומות שבהם עושים דברים מורכבים על רטבים שיש בהם מיליון טעמים (מסעדות סיניות זו דוגמה טובה) יש יותר סיכון שיש איזשהוא רכיב באיזשהוא חלק מהרוטב שמכיל גלוטן. לעומת זאת, אם מכינים סטייק ותפוחי אדמה, או חזה עוף בגריל ברוטב פשוט, או כל דבר כזה - יש סיכוי הרבה יותר קטן ש"יתחבא" גלוטן. לפני שאנחנו נכנסים למסעדה שאין בה תפריט נטול גלוטן של ממש, אנחנו מתקשרים/שואלים בכניסה האם הם יודעים להסתדר עם הנושא של צליאק. אם הם מגיבים בצורה שמבהירה לנו שהם יודעים על מה מדובר (למשל מישהו ניגש ואומר "כמובן, צליאק, רגישות לגלוטן - ברוב המנות שלנו אין קמח, נגיד לכם בדיוק אילו מנות אי אפשר לאכול וכו'") אנחנו נכנסים. בזמן ההזמנה, אנחנו מבקשים מהמלצרים שיבררו עם המטבח בדיוק אילו מנות בעייתיות, ומזכירים שזה לא רק חיטה אלא גם שעורה ושיפון, ושחשוב לדעת גם מה יש ברטבים, בתערובות תיבול וכו'. לאחר מכן אנחנו מזמינים ומדגישים שוב בפני המלצר שיסמנו היטב שיש אלרגיה, וגם מבקשים מהם להזכיר למטבח שידאגו להשתמש במשטחים וכלים נקיים על מנת למנוע זיהום משני. עד כה בישראל כל מסעדה איכותית שאליה נכנסנו, נענתה לעניין בלי בעיה מהותית. היו לנו למשל חוויות חיוביות עם גוצ'ה, meatos וחדר אוכל בתל אביב. יחד עם זאת, שוב, אי אפשר לדעת ב-100% אם הם דאגו לעניין הזיהום המשני בצורה מספקת או לא. כל מה שאפשר לעשות הוא להזכיר להם, לראות שהם מבינים על מה מדובר, ולקוות לטוב.
 

אמא97

New member
ל- daphna תודה רבה על התשובה

ושוב תודה, למדתי המון. האם את יכולה להמליץ על מסעדות באזור חיפה והצפון שניתן לאכול עם ילדים צליאקיים.
 
וואו דפנה, איזו תשובה מפורטת. תודה!

הנה קישור לאתר מסעדות "בליגלוטן" המציעות תפריטים נ"ג. יש מסעדת בלאק בחיפה. לא היינו בסניף הספציפי הזה אבל היינו בסניפים אחרים והילדים מאד נהנו.
 
למעלה