דוג'ו מסורתי, מה זה בעצם?

דוג'ו מסורתי, מה זה בעצם?

הי חברים אני מתאמן באייקידו כ 4 שנים, ולאחרונה ראיתי כאן בפורום דיבורים על דוג'ו מסורתי יותר ומסורתי פחות. אני סקרן לדעת למה הכוונה כשאומרים דוג'ו מסורתי? תודה, טל
 

CountDust

New member
אני מניח שבדרך כלל הכוונה היא

לדוג'ו שדומה באופיו, במנהגים, באטיקט לדוג'ו היפני המסורתי. ואם אתה שואל לגבי שיטה "מסורתית" - זה כבר נראה לי שאלה הרבה יותר מסובכת
 
דוג'ו יפני מסורתי

כל הנכתב הנו על סמך נסיוני ומתייחס למקום אימון של א"ל יפני,בעיקר קראטה,ספציפית-קיוקושין קראטה. דוג'ו הנו המקום שבו מלמדים/עוסקים בדרך.לכן יש כמה רבדים : א.החיצוניות-המבנה,סידור חלל המבנה,סוג הקישוט ומיקומו. ב.מערכת של כללי התנהגות הנלווים למקום שכזה. שני החלקים הנם תוצר של תרבות יפן.השוני בין שיטות שונות מקביל להבדלים בין עדות שונות בעם ישראל. המשך מאוחר יותרתעקב אילוצים טכניים(זמן)
 

Tonjin

New member
אתה יכול להביא כמה דוגמאות?

אולי קישורים להודעות ספציפיות או תיאור של ההקשר בו הביטוי "דוג'ו מסורתי" הופיע? כי לי לא ממש זכורים אזכורים כאלו לאחרונה..
 

איקידו

New member
הוצאת לי את המילים מהמקלדת ../images/Emo13.gif

ולגבי המשמעות של דוג'ו מסורתי: מסכים אם דברי הבן של קנגה ומוסיף שבדוג'ו מסורתי חשוב שעיצוב לא יהיה חיקוי אלא שיעשה עם הבנה של המשמעות (איפה למקם את שומן, איפה למקם את כן כלי הנשק, איפה המתחילים יושבים ואיפה המתקדמים וכו' וכו').
 

בודוקאן

New member
מילון מונחים של עמוס סנסיי

עמוס גילעד סנסיי כתב מילון מונחים עבור משתתפי סמינר הקאטות, עם הסבר לגבי מונחים שונים הקשורים בדוג'ו: שומן, ג'וסקי, קמיזה וכו'. אבקש ממנו רשות לפרסם זאת כאן.
 

בודוקאן

New member
מתוך מילון המונחים של עמוס סנסיי

ההסבר הבא נלקח מתוך חומר שעמוס סנסיי הכין עבור משתתפי סמינר הקאטות של הקודוקאן. תודה לעמוס סנסיי על הרשות לפרסם כאן את החומר
החומר עובד על פי הספר Judo Training Methods של טקהיקו אישיקאווה ודון דרגר. בדוֹג'וֹ (המקום של ה"דרך") הקלסי יש 4 צדדים: ג'וֹזָא או קָמִיזָא (מושב הכבוד או המושב העליון), שהוא הצד בו יושבים המאמנים ואורחים בכירים; לעתים יהיה שם גם תמונה של מיסד הג'ודו, דגלים וחפצי כבוד אחרים. זהו הצד אליו מופנית הקטא בעת תצוגה. ממול נמצא השִימוֹזָא (המושב התחתון), בו יושבים המתאמנים לפני תחילת האימון, וממנו הם קדים כלפי המושב העליון והמאמן או המאמנים היושבים בו – קידה בישיבה זָארֵי (או, לעתים נדרות, קידה בעמידה רִיצוּרֶי). להלכה, גם לשני הצדדים הנותרים יש שמות, אבל כיום בדרך כלל מתעלמים מכך: הצד שמשמאל לקמיזא הוא הג'וֹסֶקִי (צד הכבוד) וזה שמימין לקמיזא – השִימוֹסֶקִי (הצד התחתון). כשמקפידים על סדר הצדדים האלה, אזי, כשהזוגות מסתדרים לאימון, חופשי או מובנה, הבכיר יעמוד מצד הג'וסקי והזוטר מצד השימוסקי. כאמור, זה כמעט ולא נהוג עוד, ואפילו בפרסומים רשמיים של הקודוקאן אפשר למצוא שימוש מתחלף במונחים קמיזא וג'וסקי (כי מתעלמים לחלוטין מההבדל בין שני הצדדים ה"צדדיים").
 

בודוקאן

New member
דוג'ו מסורתי

בעיני זהו דוג'ו בו מתאמנים אנשים אשר רואים חשיבות בשמירה ההיבטים המסורתיים של השיטה שלהם. זה יכול לקרות גם במקלט מעופש עם מזרן לא קבוע, המשמש בו זמנית לעוד פעילויות לא קשורות, כמו אסיפות דיירים קולניות, מסיבות יומולדת עם ליצן מאולתר, וכד'.
 

איקידו

New member
בהחלט

דוג'ו הוא לא המבנה או המראה החיצוני. דוג'ו הוא מקום בו מתאמנים באמנות הקשורה ל"דוֹ". שיעור לבד, או שיעור עם תלמיד או סדנה עם חמש מאות איש. פירוש המילה דוג'ו היא: דוֹ=דרך - דרך להתפתחות. ג'וֹ=מקום. המילה דוג'ו היא יפנית וביפן היא לא מתייחסת רק אל מקום בו לומדים רק אמנות לחימה אלא גם אמנויות אחרות הקשורות ל"דוֹ". בודוקאן צודקת שהחשיבות היא לגישה לאימון ולאו דווקא למראהו החיצוני של המבנה. המקור של המילה דוג'ו הוא "מקום ההארה". אולם המדיטציה במנזרי זן בודהיזם גם הם נקראים ונקראו דוג'ו (גם זֶנדוֹ). רק מאוחר יותר המושג "דוג'ו" אומץ על ידי אמנויות הלחימה משאלו הפכו כלי להתפתחות ולא רק להרג ולהגנה.
 

דו קרב

New member
אמרת דוג'ו, אמרת מקרר.

אמרת דוג'ו מסורתי, אמרת פריג'ידר. ככה אני מבין זאת.
 

Tonjin

New member
ואתה כנראה היחיד

כי אני (ויש לי הרגשה שאני לא לבד) לא מצליח אפילו להתקרב ולהתחיל להבין על מה אתה מדבר...
 

איקידו

New member
אני חושב שהוא מתכוון

לבדיחה הקזאחית המפורסמת: אור פנימי יש אצלי רק במקרר... LOL ועכשיו אני טס אל הדוג'ו...
 

בודוקאן

New member
בואו נעשה מישאל ../images/Emo6.gif

למה התכוון רוני
אני חושבת שהוא התכוון שברגע שאומרים "דוג'ו" הכוונה אוטומטית ל"מסורתי". הה
תגיד רוני, כששואלים אותך למחיר של פריט, אתה גם עונה במשלים? או שאתה אומר "ככה וככה
"
 

דו קרב

New member
אומר ככה וככה. ../images/Emo6.gif

אז ככה. כאשר אומרים דוג'ו זה כאילו אומרים מקרר. איזה מקרר ? יש הרבה. כאשר אומרים דוג'ו מסורתי, אומרים בעצם פריג'דר שהיא חברת המקררים הראשונה והספציפית. יש כאלה שקוראים לכל מקרר, פריג'ידר ואין הדבר נכון. פריג'ידר הוא מקרר של חברה מסויימת ששמה פריג'ידר. דוג'ו מסורתי = פריג'דר, כלומר דוג'ו במתקונת היפאנית המסורתית. זה מסובך ?
 
תודה ../images/Emo13.gif

תודה על ההתיחסויות של כולם
תענוג לקרוא את הדעות של כולכם שהן שונות אחת מהשניה אבל גם נמצאות על אותה הדרך (אני חושב שזה אומר שהפורום עצמו הוא סוג של דוג'ו). האמת היא שנהייתי סקרן לגבי עוד משהו - האם אנחנו יודעים כיצד התנהלו בחינות בדוג'ו-ים של פעם? ובנוגע לאייקידו מישהו יודע איך או-סנסאי קבע את דרגות תלמידיו?
 
תגדיר בבקשה

מתי זה פעם? אחרי מלחמת העולם השניה? לפני מלחמת העולם השניה? אחרי יסוד הג'ודו? לפני? לפני מהפיכת מייג'י?
 

talbrown

New member
הגדרה

הי קנגה, תודה על השאלה. לדעתי, כדי להגדיר מסורת חייבים מסגרת זמן כלשהי בעבר (אגב, אפשר גם לטעון ש"מסורת" נמצאת כל הזמן בתהליך של שינוי עדין וכמעט לא מורגש אבל זה דיון קצת אחר). בכל מקרה, בשאלה שלי התכוונתי למסורת האייקידו (אבל לא רק): או סנסאי הכשיר את תלמידיו, כפי שכל מורה מכשיר את תלמידיו. האם ידועים לנו הקריטריונים שלפיהם השתמש במתן הדרגות? היום כמעט כל דוג'ו מפרסם רשימה של טכניקות נדרשות לכל דרגה, האם כך היה נהוג תמיד? האם זה חלק מהמסורת? אני באמת לא יודע מה התשובה, ולכן אני שואל האם אתם יכולים לספר לי קצת יותר על המסורת של בחינות ודרגות.
 
למעלה