קראטה מסורתי קאטה ובונקאי הגנה עצמי

קראטה מסורתי קאטה ובונקאי הגנה עצמי

"הא, קראטה מסורתי, קאטות, לא תודה, אני לא בעניין, אני מחפש/ת הגנה עצמית" – מוכר?!!! גם משיחות עם העוסקים באמנויות לחימה נוצר בי רושם כי רבים לא מבינים את המושג "קראטה מסורתי" ואת מושג ה- "קאטה" וה- "בונקאי". אנסה להימנע מהגדרות וקטגוריות - מה כן ומה לא מסורתי – ואתייחס לנושא בכללותו ומבלי לפגוע בעוסקים בענף התחרותי. קראטה אוקינאווי מסורתי בבסיסו הוא הגנה עצמית טהורה. הקראטה נולד כתוצאה מצורך להגנה עצמית. מאוחר יותר, בראשית המאה ה- 20, עבר הקראטה טרנספורמציה מעט לאחר שהגיע ליפן, השם "קראטה" ניתן, הפעילות מוסדה והותאמה לתרבות היפנית ולרוח הזמן והתקופה. על מנת להעלות את הפופולאריות ולהכניסו לענפי הספורט הוטבעו תבניות תנועה שונות ונקבעו חוקים. לאחר מלה"ע השנייה נדד הקראטה למערב ועבר טרנספורמציה נוספת. הקראטה במקור אינו ספורט הישגי אלא אמנות לחימה הכוללת קודים אתיים, תרבות ותפיסת עולם. הקאטה הינה מוטיב מרכזי בקראטה והיא מקפלת בתוכה סגולות רבות: • מכשיר להעברת ידע ממורה לתלמיד • מכשיר לימודי מצוין דרכו ניתן ללמוד ולנסות להבין תנועה וטכניקה • מכשיר תרגול מצוין על מנת להשתפר • כלי מדיטאטיבי • מכשיר בריאותי אדגיש כי הקאטה איננה תבניות תנועה ויזואלית עליהן מקבלים נקודות וזוכים במדליה. קאטה ובונקאי הקאטה היא מילון אפליקטיבי אינסופי, כלומר כל תנועה עשויה ללמדנו אינסוף כיווני מחשבה וטכניקות, למשל אותה תנועה בקאטה עשויה להתפרש כחסימה רכה או קשה, התקפה, שחרור מבריח, טכניקת על בריח היריב, שחרור מחניקה, הטלה ועוד ועוד... קימות טכניקות גלויות וטכניקות סמויות - לא מדובר בטכניקות סודיות (את זה נשמור לעליסה בארץ הפלאות או לצבי הנינג'ה), אלא בטכניקות מרומזות הנמצאות בתנועה. כמובן שה- בונקאי צריך להיות מעשי (לעיתים אני נתקל בהסברים שונים ומשונים הנוגדים הבנה בסיסית בתנועה או בהגיון בריא של הגנה עצמית). הבנת הקראטה כמוהו כהבנת הקאטה הבנת הקאטה כמוהו כהבנת הבונקאי הבנת הבונקאי הוא הקראטה הבונקאי הוא עולם ומלואו והוא מהות הקאטה. ממנו נולדה הקאטה וכאשר חדל להתקיים חדלה גם הקאטה להתקיים והופכת לתבנית תנועה ויזואלית סתמית. הכותב איציק כהן
 
אם הבנתי

הבסיס למאמרך הנו: הקאטה מקפל בתוכו את תמצית ,מהות הקראטה .והנו כלי ללמוד הגנה עצמית? בעלויות זמן/תועלת: האם הקאטה הנו באמת המכשיר היעיל להעברה,תירגול ויישום הידע, או שקיימים אמצעים מודרניים יותר המשיגים את אותה התוצאה בעלויות נמוכות יותר? רצוני לומר,מבלי לסתור את דבריך על הקאטה. קיימים אמצעי לימוד יעילים יותר ללימוד הגנה עצמית מאשר תירגול קאטה.
 

Pyongwon

New member
סליחה על בורות - בונקאי = ??

מה זה בונקאי? קאטה, תודה רבה, אני כבר יודעת! :) יודעת שאינני יודעת :) ג'ס.
 

CountDust

New member
בונקאי הוא יישום הקאטה

במובן מסויים זוהי המשמעות או הפרשנות המעשית של תנועות הקאטה
 
לא הבנת - נבהיר!

בכוונת תחילה לא ערכתי השוואות בין "מה יעיל יותר או פחות" - כל אחד לשיטתו, למוריו ולנסיונו הוא - אם אדם שלם עם דרכו אזי אשרו וטוב לו. אצבעתי על הקשר שבין קאטה- בונקאי - הגנה עצמית! ...ולמען הדיוק מדובר באחד - הקאטה היא בונקאי והבונקאי הוא הגנה עצמית! אני עדיין צעיר בגיל ובנסיון מכדי לקבוע מה יעיל יותר ומה פחות ומקווה שבעוד 40 -30 שנים תהיה לי דיעה מעט יותר מגובשת. מן ההיסטוריה אני יודע שרוב המורים הגדולים, כולל אלו שבצעירותם אהבו לצאת אלי קרב, היו תמימי דעים בבגרותם לגבי חשיבות הקאטה.
 

Tonjin

New member
אני לא בטוח שאני רוצה או יכול

להתערב בדיון הזה, ודווקא די בטוח שאני לא מוסמך לכך, אבל לפחות לגבי שתי השורות האחרונות שלך יתכן גם שמדובר בתהליך די טבעי שהתבגרות הגוף משחקת בו חלק לא פחות חשוב מהתבגרות הנפש ותהליך ההבשלה באומנות..
 

Pyongwon

New member
חמוד! בדיוק מה שאני אוהבת לעשות! :)

שאלה נוספת לי אליכם - האם הפירוש חייב להיות חד וחלק, או האם יש כמה אפשרויות שמקובלות? או האם כל אחד ממציא לעצמו את הפירוש, כל עוד הפירוש הגיוני ועומד במבחן המציאות? :) ג'ס.
 

Kenshinkan

New member
אין פירוש אחד

כמו איציק, אני גם עוסק בשיטה אוקינאווית מסורתית ולא ספורטיבית. אענה על השאלה בסיפור שקרה לי: עד לפני שנתיים גרתי עם אשתי בירושלים, במעונות הסטודנטים בהר הצופים. אני התאמנתי בהונבו דוג'ו (שאז עדיין לא היה הונבו, אבל היה באותו מקום שהוא עכשיו) ולימדתי באחד המתנס"ים בירושלים. בקומפלקס המעונות יש מעין סטודיו המשמש לחוגי ספורט עבור הסטודנטים ואני הייתי מדי פעם נכנס לראות מי נמצא שם ובמה הם מתאמנים. והינה, לקראת סוף השנה אני "נופל" על אימון קראטה של שיטה לא מוכרת לי! ישבתי וצפיתי, והבנתי שלא מדובר בשיטה יפנית. בסוף השיעור נגשתי למדריך והשיחה התגלגלה מאלייה לתוך הלילה. שנינו בנו מזרמים שונים, המדגישים נקודות שונות, ובכל זאת דיברנו כמעט אך ורק על קאטה אחת - Naihanchi Shodan. היה כל כך מעניין ופורה לדבר מכיוון שהבנו את "השפה" אחד של השני למרות שהראנו אחד לשני אפליקציות שונות לגמרי של אותן תנועות בקאטה. אותן תנועות, טניקות הגנה עצמית שונות, כאשר הדרך של כל אחד להגיע לטכניקה היתה מובנת לשני. דבר נוסף, בסילבוס שלנו יש כמה וכמה טכניקות שונות על אותה התנועה, וברור לנו שזה לא הכל. לבן של קנגה: כמו שאיציק כתב, אין כאן עניין של "כיצד טוב יותר ללמוד" - בקוריו האוקינאווי הידע מועבר באמצעות הקאטה (כמו באומנויות הלחימה הסיניות). זה המצב וזה חלק מהחומר הנלמד בדוג'ו אוקינאווים. בדוג'ו יפנים (למעט כלי נשק, וגם שם זה שונה מהקאטה האוקינאוויות) הלימוד סובב סביב הוואזה, הטכניקה ונגזרותייה - זה המצב וזה החומר שנלמד שם. בעז
 
אז ,אם הבנתי עכשיו

אתה אומר שקאטה זה תירגול של הגנה עצמית. לא התייחסת לסיבות מדוע כדאי לתרגל קאטה. ולסייפא של דברייך,אתה בעצם שומט את הקרקע לכל דיון אפשרי בכל נושא על ידי טיעון שהבנה=גיל/נסיון.
 
המשך

הטיעון שמורים שיצאו לבחון את הא"ל שלהם בצעירותם,בבגרותם תמכו בלימוד קאטה. אומרת ,אולי,שהם הסתמכו על הידע הנכון לזמנם. אולי,היום היו חושבים אחרת?
 
תשובות

מה לא! לא אמרתי שאם תפנה אלי בחורה הרוצה ללמוד הגנה עצמית בלבד או להבדיל בקורס מאבטחים, אני אלמד קאטה. לא ערכתי קטלוג או השוואה בין סוגי אימון שונים. מה כן! הגדרתי נושא: קראטה מסורתי, קאטה ובונקאי והגנה עצמית. הצבעתי על הקשר ההדוק ביניהם. אני עוסק גם בקראטה מסורתי וגם בהגנה עצמית וער לחופף ולשונה בין התחומים. כפי שאני רואה את הדברים הרי שקראטה הוא הגנה עצמית. הגנה עצמית אינה קראטה. אינני כופה את דעתי עליכם אלא משתף אתכם בדעתי ומי שדעתו שונה, אשריו וטוב לו. על מה דיברתי: דיברתי על קראטה מסורתי (שורה 1, 4, ...) דיברתי על קאטה ובונקאי דיברתי על בונקאי והגנה עצמית ועל הקשר ביניהם. בתשובה ל- Tonjin , בודאי שהתבגרות ובגרות מהווים פרמטרים בעניין – לטוב או לרע זו שאלה פילוסופית פתוחה – ברור שאם היינו יכולים לשלב גוף בן 18-24שנים עם ניסיון של אדם בן 120 ואולי גם לדחוס את היכולות האינטליגנטיות של איינשטיין הרי שלפנינו לוחם משוכלל – אני רק מקווה שלאותו לוחם תהה גם מנת מוסר לא מועטה. לבן של קנגה, אחד האספקטים של קאטה הוא הידע הטכני וכן הגישות השונות להגנה עצמית – למי שמתרגל קאטה כפי שעשו זאת לפני שנים – קראטה אוקינאווי מסורתי. אני מדגיש שלא על הקאטה לבדה מתבסס התרגול אך הקאטה חשובה מאד. בעניין ההתייחסות מדוע כדאי לתרגל קאטה אנה ראה שורות 14 – 9. אינני יודע מדוע הדבר שעורר את תשומת הלב יותר מכל הוא נושא ההגנה העצמית. קראטה אינו אך ורק טכניקה והגנה עצמית. החלק הטכני בקראטה הוא תחילת הדרך, היכן התרבות, האתיקה והמוסר, ההתנהלות בחיים, ה- "דו" (דרך). טכניקה טובה מאד אינה הופכת את העוסק לאיש/ת קראטה איכותי אלא לטכנוקרט טוב – על מנת לעסוק באמנות יש פרמטרים נוספים שצריכים לבוא לידי ביטוי כגון אישיות כאשר הטכניקה היא תנאי הכרחי אך לא מספיק. כמובן שהטכניקה חשובה - הכל חשוב – אם קיימת חוליה חלשה הרי שדרכה התוקף יפרוץ ויפגע. כל שאומר הוא, שהגנה עצמית מתחילה ומסתיימת בגישה ולוא-דווקא בטכניקה זו או אחרת. תרגול קאטה תרגול הקאטה בא לדי ביטוי בתרגול תנועתי לבד וכן תרגול בזוגות למשל על טכניקות ברוח הקאטה ממש כמו בתרגול קרב. התרגול נעשה תחילה לאט ורך על מנת ללמוד את הטכניקה והניואנסים השונים ואחר כך עולים בקצב בורמת האגרסיה. אין עבודה רובוטית אלא אינטואיטיבית בתוך מסגרת נתונה. השאיפה להתקרב למציאות ככל שניתן. כמובן שעם הזמן והנסיון לומדים לעבוד נכון - לפחות מנסים :). בכל מקום עובדים שונה. אני חושב שכדאי להיות פתוחים ולנסות לראות את הקראטה בראייה רחבה ובהתבוננות לעומק – הקאטה היא כלי מצוין לכך. אם יתעורר עניין אוכל לארגן מפגש ליחמוד ותרגול בנושא: קראטה – בונקאי מזווית ראייתנו בסאן שין קאן. איציק כהן
 

Tonjin

New member
לא הבנת אותי

מה שניסיתי להגיד הוא שהסיבה שרוב המורים הגדולים כדבריך מוצאים חשיבות גדולה בתרגול קאטה יכול להיות שמושפעת גם מכך שמבחינה פיזית הם אינם מסוגלים לעמוד יותר באותה כמות ואינטנסיביות של קרבות שהיו מתרגלים בשנות בחרותם..
 
תשובות והצעה

מה לא! לא אמרתי שאם תפנה אלי בחורה הרוצה ללמוד הגנה עצמית בלבד או להבדיל בקורס מאבטחים, אני אלמד קאטה. לא ערכתי קטלוג או השוואה בין סוגי אימון שונים. מה כן! הגדרתי נושא: קראטה מסורתי, קאטה ובונקאי והגנה עצמית. הצבעתי על הקשר ההדוק ביניהם. אני עוסק גם בקראטה מסורתי וגם בהגנה עצמית וער לחופף ולשונה בין התחומים. כפי שאני רואה את הדברים הרי שקראטה הוא הגנה עצמית. הגנה עצמית אינה קראטה. אינני כופה אלא משתף אתכם בדעתי ומי שדעתו שונה, אשריו וטוב לו. על מה דיברתי: דיברתי על קראטה מסורתי (שורה 1, 4, ...) דיברתי על קאטה ובונקאי דיברתי על בונקאי והגנה עצמית ועל הקשר ביניהם. בתשובה ל- Tonjin , בודאי שהתבגרות ובגרות מהווים פרמטרים בעניין – לטוב או לרע זו שאלה פילוסופית פתוחה – ברור שאם היינו יכולים לשלב גוף בן 18-24 שנים עם ניסיון של אדם בן 120 ואולי גם לדחוס את היכולות האינטליגנטיות של איינשטיין הרי שלפנינו לוחם משוכלל – אני רק מקווה שלאותו לוחם תהה גם מנת מוסר לא מועטה. לבן של קנגה, אחד האספקטים של קאטה הוא הידע הטכני וכן הגישות השונות להגנה עצמית – למי שמתרגל קאטה כפי שעשו זאת לפני שנים – קראטה אוקינאווי מסורתי. אני מדגיש שלא על הקאטה לבדה מתבסס התרגול אך הקאטה חשובה מאד. בעניין ההתייחסות מדוע כדאי לתרגל קאטה אנא ראה שורות 14 – 9. אינני יודע מדוע הדבר שעורר את תשומת הלב יותר מכל הוא נושא ההגנה העצמית. קראטה אינו אך ורק טכניקה והגנה עצמית. החלק הטכני בקראטה הוא תחילת הדרך, היכן התרבות, האתיקה והמוסר, ההתנהלות בחיים, ה- "דו" (דרך). טכניקה טובה מאד אינה הופכת את העוסק לאיש/ת קראטה איכותי אלא לטכנוקרט טוב – על מנת לעסוק באמנות יש פרמטרים נוספים שצריכים לבוא לידי ביטוי כגון אישיות כאשר הטכניקה היא תנאי הכרחי אך לא מספיק. כמובן שהטכניקה חשובה - הכל חשוב – אם קיימת חוליה חלשה הרי שדרכה התוקף יפרוץ ויפגע. כל שאומר הוא, שהגנה עצמית מתחילה ומסתיימת בגישה ולוא-דווקא בטכניקה זו או אחרת. תרגול קאטה תרגול הקאטה בא לדי ביטוי בתרגול תנועתי לבד וכן תרגול בזוגות למשל על טכניקות ברוח הקאטה ממש כמו בתרגול קרב. התרגול נעשה תחילה לאט ורך על מנת ללמוד את הטכניקה והניואנסים השונים ואחר כך עולים בקצב וברמת האגרסיה. אין עבודה רובוטית אלא אינטואיטיבית בתוך מסגרת נתונה. השאיפה להתקרב למציאות ככל שניתן. כמובן שעם הזמן והנסיון לומדים לעבוד נכון - לפחות מנסים :). בכל מקום עובדים שונה. אני חושב שכדאי להיות פתוחים ולנסות לראות את הקראטה בראייה רחבה ובהתבוננות לעומק – הקאטה היא כלי מצוין לכך. אם יתעורר עניין אוכל לארגן מפגש ליחמוד ותרגול בנושא: קראטה – בונקאי מזווית ראייתנו בסאן שין קאן. איציק כהן
 
א-ב-ל

כשאתה מבצע השוואה,וטוען: קראטה=קאטה=בונקאי=הגנה עצמית. בעיניי מסתתרת הנחת יסוד שאתה בוחר לדלג סביבה. אם המשוואה אכן תקפה,אזי: 1.הלומד קראטה(אוקינאווי מסורתי) לומד הגנה עצמית. ואז מתעוררות התהיות שהעליתי: האם הלומד הגנה עצמית בעצם לומד קראטה(אוקינאווי מסורתי)? האם אין דרכים אחרות,יעילות יותר ללמוד הגנה עצמית? מדוע המטען התרבותי האוקינאווי/יפני כל כך חשוב? האין מטענים תרבותיים אחרים (אוניברסאליים) שניתן לקבל ללא תרגול קאטה? או בקצרה,מדוע בכלל ללמוד קאטה? את כל הנלמד מקאטה ניתן לקבל גם ללא הקטה. ולמען הסר ספק,אני מתאמן בקראטה קיוקושין וחסיד נלהב של תירגול קאטה. אני מנסה להבין מה מטרת המאמר.במידה ושאלותיי מקפיצות איזה רגש או שתיים,אני מבקש סליחה.
 

Kenshinkan

New member
נו באמת...

לא רק אנשי קראטה עוסקים בהגנה עצמית. איציק חזר על זה כמה פעמים בשרשור. לא צריך להמשיך לחפור בנקודה הזאת - פשוט להמשיך הלאה לדיון פורה (זה התחיל טוב). בעז
 
קאטה קאטה!

בבלוק הראשון שכתבתי עניתי בשורה הראשונה לשאלתך על מטרת המאמר שנכתב לאחר שיחות עם אנשים, תלמידים ומורים על קראטה-קאטה-בונקאי-הגנהעצמית. כבר כתבתי שקראטה הוא הגנה עצמית אבל הגנה עצמית אינה בהכרח קראטה. גם בהגנה עצמית קיימים רבדים שונים. שיטת האינסטנט טובה למעוניינים בקורס חד פעמי התואם את הצרכים. וכיצד נדע מה יעיל יותר ומה פחות? קיימות שתי דרכים, האחת לחקור את ההיסטוריה וללכת בעקבות המורים, חכמת החיים והידע הנצבר במשך הדורות ובשכל בריא, והשנייה לתרגל בסבלנות ולהיפגש בעוד 70 שנים ולהמשיך בדיון - בהנחה שתרגלנו באופן הנכון. וכיצד נדע שצרגלנו באופן הנכון? על כך כל אחד ייתן תשובה כנה לעצמו! למעוניינים באמנות לחימה לאורך זמן, הקאטה היא אחד האמצעים החשובים על מנת להתעמק בחומר ולקלף במשך השנים שיכבה אחר שיכבה. בעניין התרבויות הרי שיש ביטויים בעלי משמעות שמעבר לערך האינפורמטיבי ואת הניואנסים קשה להעביר. הפער קיים לא רק בין תרבויות אלא גם בין תקופות והתרגום לעיתים לוקה בחסר. ככל שניטיב להכיר את המקור כך ניטיב להכיר את כוונותיו. בעניין הקאטה אתן אנלוגיה של אדם הלומד ודובר שפה חדשה. אותו אדם יכול להסתדר ברמה תקשורתית בסיסית אבל הוא אינו שולט בשפה. הוא לא ידבר או יבין שפה רהוטה, יתקשה להוציא את הרציו ממאמר ולחוות ספרות ושירה יפה. אם אדם מעוניין להתמחות בתחום לעומקו עליו להשקיע ולהתמיד. אני חולק על דבריך בעניין הוויתור על הקאטה ומקווה שבעתיד תשנה דעתך. בקאטה קיימים אלמנטים תירגוליים שלא קיימים בסוגי תרגול אחרים. הקאטה אינה נועדה אך ורק לתרגול הגנה עצמית. למשל קיימים בקאטה אלמנטים שקיימים בפיסיותרפיה מודרנית ותורמים לחיזוק קבוצות שרירים מסויימות ->התוצאה היא עוצמה רבה יותר וכן הפחתת עומסים על מפרקי הרגליים. בקאטת נשימה קיימות טכניקות בהן משתמשים בפיסיותרפיה נשימתית לאחר ניתוחים מסויימים. כלומר הקאטה מכילה אלמנטים בריאותיים בנוסף לעוצמה והגנה עצמית. מעבר לכך - כל אדם רשאי לחשוב כאהבת נפשו ולעשות כטוב בעיניו כל זמן שאינו מפריע או פוגע באחרים. איציק כהן
 
אהה

1.מטרת המאמר הנו,הסבר על מושגים שונים: א.קראטה מסורתי ב.קאטה ג. בונקאי ציטוט:"אנסה להימנע מהגדרות וקטגוריות - מה כן ומה לא מסורתי – ואתייחס לנושא בכללותו ומבלי לפגוע בעוסקים בענף התחרותי. קראטה אוקינאווי מסורתי בבסיסו הוא הגנה עצמית טהורה. הקראטה נולד כתוצאה מצורך להגנה עצמית. מאוחר יותר, בראשית המאה ה- 20, עבר הקראטה טרנספורמציה מעט לאחר שהגיע ליפן, השם "קראטה" ניתן, הפעילות מוסדה והותאמה לתרבות היפנית ולרוח הזמן והתקופה. על מנת להעלות את הפופולאריות ולהכניסו לענפי הספורט הוטבעו תבניות תנועה שונות ונקבעו חוקים. לאחר מלה"ע השנייה נדד הקראטה למערב ועבר טרנספורמציה נוספת." סוף ציטוט לגבי א. לא מגדיר מהו מסורתי קראטה בבסיסו הגנה עצמית טהורה הקראטה האוקינאווי המסורתי(מה שזה לא יהיה,כיון שלא הוגדר)עבר מספר טרנספורמציות. ציטוט:"הקאטה הינה מוטיב מרכזי בקראטה והיא מקפלת בתוכה סגולות רבות: • מכשיר להעברת ידע ממורה לתלמיד • מכשיר לימודי מצוין דרכו ניתן ללמוד ולנסות להבין תנועה וטכניקה • מכשיר תרגול מצוין על מנת להשתפר • כלי מדיטאטיבי • מכשיר בריאותי אדגיש כי הקאטה איננה תבניות תנועה ויזואלית עליהן מקבלים נקודות וזוכים במדליה." סוף ציטוט. לגבי ב.קאטה הנו מכשיר להשגת יעדים שונים.היינו, הקאטה הוא דרך לא מטרה בפני עצמה. ציטוט:"קאטה ובונקאי הקאטה היא מילון אפליקטיבי אינסופי, כלומר כל תנועה עשויה ללמדנו אינסוף כיווני מחשבה וטכניקות, למשל אותה תנועה בקאטה עשויה להתפרש כחסימה רכה או קשה, התקפה, שחרור מבריח, טכניקת על בריח היריב, שחרור מחניקה, הטלה ועוד ועוד... קימות טכניקות גלויות וטכניקות סמויות - לא מדובר בטכניקות סודיות (את זה נשמור לעליסה בארץ הפלאות או לצבי הנינג'ה), אלא בטכניקות מרומזות הנמצאות בתנועה. כמובן שה- בונקאי צריך להיות מעשי (לעיתים אני נתקל בהסברים שונים ומשונים הנוגדים הבנה בסיסית בתנועה או בהגיון בריא של הגנה עצמית)." סוף ציטוט לגבי ג.בונקאי הנו יישום תנועה המקופל בקאטה.כשיש מספר אפשרויות לכל תנועה/רצף.הדגש הוא על פרוש מעשי/ריאלי. עד כאן אני מקוה שהבנתי. המסקנות שלי הן:קאטה מהווה מכשיר להשגת יעדים שונים דרך תירגול יישומי התנועה המקופלים בתוכו.כשהדגש הנו על תנועה מעשית בעלת הקשר להגנה עצמית(מה שכלול במושג זה,שלא הוגדר). מכאן,בעיניי, אתה עובר לטיעונים שפתוחים לביקורת. א.כן אני חוזר על עצמי,אם הקאטה מהווה מכשיר להשגת הבנה תנועתית באפיון של "הגנה עצמית",מה יתרונו על פני מכשירים אחרים להשגת אותו יעד? ב.הקביעה שכך נהגו לפנינו מהווה טיעון עמוק וחשוב להמשך השימוש בו,א-ב-ל אין בטיעון זה דבר על יעילותו,נכונות,ותקפותו של אותו מכשיר-קאטה. ג.מעולם חוסר ידע לא עצר מבעדי מלהביע דעה בכל עניין;אינני רואה מדוע מקרה זה צריך להיות שונה. ד.הטיעון שעיסוק ממושך נותן גושפנקה לדבר על קאטה,קצת,איך לומר זאת בעדינות,שומט את הקרקע מהבסיס למאמרך בכך שאתה מציין שעדיין לא הגעת למעמד שכזה. מעולם לא טענתי שלא צריך לתרגל קאטה.נהפוך הוא,אני חסיד נלהב של קאטה. בסך הכל העליתי תהיות שנבעו מהבנתי את הכתוב במאמר ובתגובות אליו. BJJ RULES
 
תום לב, כוונה ובשלות!

ברוח הפולמוס! סיפור מן החיים שקרה לי לפני כחצי שנה: זוג חברים שלי רצו לעבור דירה ונתקלו בבעיה כלכלית עליה שוחחנו באחת השבתות. ילדם בן ה- 10, שהיה עד לשיחה, הציע בתמימות לפצח את קופת החיסכון הקטנה שבחדרו ולתרום את חלקו למאמץ המשותף שברכישת הדירה. נכון סיפור משגע- הכוונה כל כך טהורה! והוא בכלל לא ידע... טוב, אני צריך ללכת לדוג'ו ולתרגל.
 
למעלה