לא קשור בא"ל אבל החלטתי לשתף ../images/Emo13.gif
בימים האחרונים אני התחלתי לכתוב מאמר הנוגע למחאה על מבחן שיערך בבית הספר שאני לומדת בו. היום כשהיתי בבי"ס, פירסמתי את המאמר והחתמתי אנשים על עצומה. זאת הפעם הראשונה שניסיתי להנהיג מחאה כל שהיא וההרגשה היתה מוזרה אבל טובה. המנהלת הזמינה אותי לשיחה על משא ומתן, היא רצתה להבין בדיוק מה הבעיה ואיזה הצעות לפתרונות יש לנו. אני וחברי הצגנו בפניה הכל וניהלנו עימה שיחה מסודרת ומתורבת. מאוד היה לי כיף להיות חלק מתהליך שאולי ישפיע. רוב המורים תמכו בצורת ההתבטאות שלי ואלה שקראו את המאמר שיבחו אותו מאוד. הרגשתי מאוד בוגרת כאשר התבטאתי מול המנהלת בפגישה, גיבשתי לעצמי דעה לגביי משהו ואני עומדת מאוחרי הדעה שלי וזה גורם לי להרגיש מאוד בוגרת. אני מרגישה שחשוב לי ושאני רוצה לשנות דברים בעולם כדיי שיהיו טובים יותר, אני רואה בזה כמטרה חשובה מאוד ואני אשמח מאוד אם לאחר התהליך, המאמר והשיחה עם המנהלת נוכל לגרום לשינוי. בכל מקרה, הנה המאמר שכתבתי, הוא עבר מעט שינוים אבל בכללי זה מה שהוא אומר: מכתב מחאה- מבחן מיצ"ב לכיתות ט' מיצ"ב הם ראשי תיבות של: מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית. מטרת מבחן המיצ"ב העומד לקראתנו הוא לבדוק את הידע הכללי של התלמידים בכתה ט' לגביי מושגים בציונות, דמוקרטיה ומורשת. במהלך שנת 2006 המורים הסבירו לנו על המבחן, הציגו בפנינו את חלק מהמושגים וחלק מהמורים הקדישו חלק משעות הלימודים שלהם למושגים אלה. לקראת מבחן מיצ"ב זה דורשים מאיתנו להתכונן אליו, אך איך דבר זה יכול להיות תואם את העובדה שמבחן המיצ"ב בודק את ידיעותינו הכלליות? אחרי הכל, ידע כללי אינו לשבת בבית ולשנן דפים גדושים במושגים. ידע כללי הוא ידע הנרכש על ידינו במהלך למידה, במהלך הבנה בחיים, ואיננו אמורים להתכונן למבחן שבודק ידע כללי. לקראת מבחן המיצ"ב צוות בית הספר החליט להעביר מבחן "מתכונת" לקראת המיצ"ב ומבחן המתכונת יחשב לנו כחלק מהציון השנתי. תמוהה הדבר בעיני, הציון השנתי אמור לייצג את רמת ההישגים הלימודיים של מהלך השנה לפי תוכנית הלימודים הניתנת ע"י משרד החינוך. מכיוון שמבחן המושגים אינו נכלל בתוכנית הלימודים, אין הוא משקף את ההישגים של השנה ולכן אין הוא צריך להיכלל בציון השנתי, לכן אין צורך במתכונת ואין שום סיבה והצדקה לכך שהיא תיחשב כחלק מהציון השנתי. אני חושבת שהמניע של ההנהלה ליצירת מבחן המתכונת הינו להפעיל לחץ על התלמידים לצורך למידה כדיי שהתוצאות במבחן המיצ"ב יראו כי בי"ס עומד בממוצע טוב. לדעתי מניע זה הינו צבוע ואינו מראה כי הממוצע של הידע הכללי הוא גבוה וטוב. הדבר היחידי שהוא מראה שממוצע בי"ס שלנו גבוה מאוד בנוגע לתלמידים שיושבים בבית כמו תוכים ומשננים דפים על גביי דפים על מנת שציונם השנתי לא יפגע. אם נאלץ את התלמידים ללמוד ע"י התניה שזה חלק מהציון ושהם צריכים לייצג בגאווה את בית הספר במבחן, זה גורם לתוצאה הפוכה של סלידה ושנאה מכיוון שהלמידה גוזלת זמן רב מאוד וטרחה מהתלמידים. וההתניה של תוצאות המבחן בציון השנתי אינה מוסיפה לשמו של בי"ס כבוד. כך שעלול להיפגע גם הציון השנתי וגם הגאווה הבית ספרית. איני חושבת שזהו מעשה נכון ללמד את המושגים במקום חלק משיעורי ההיסטוריה/ תנ"ך/ אזרחות מכיוון ששוב אין זה חלק מחומר הלימודים של שנת 2006 ובמקום להתמקד בנושאים שעלינו ללמוד אנו מתעסקים במבחן המיצ"ב שתוצאותיו אמורות להשפיע על הציון השנתי ללא שום קשר לחומר שאנו אמורים ללמוד. אני חושבת כי על צוות בי"ס לוותר על מבחן המתכונת ולא להחשיב אותו כחלק מהציון השנתי כיוון שהוא אינו קשור לחומר הנלמד ואין לערב בין מבחן המיצ"ב לבין מהלך החומר הנלמד בשנת הלימודים. זוהר
בימים האחרונים אני התחלתי לכתוב מאמר הנוגע למחאה על מבחן שיערך בבית הספר שאני לומדת בו. היום כשהיתי בבי"ס, פירסמתי את המאמר והחתמתי אנשים על עצומה. זאת הפעם הראשונה שניסיתי להנהיג מחאה כל שהיא וההרגשה היתה מוזרה אבל טובה. המנהלת הזמינה אותי לשיחה על משא ומתן, היא רצתה להבין בדיוק מה הבעיה ואיזה הצעות לפתרונות יש לנו. אני וחברי הצגנו בפניה הכל וניהלנו עימה שיחה מסודרת ומתורבת. מאוד היה לי כיף להיות חלק מתהליך שאולי ישפיע. רוב המורים תמכו בצורת ההתבטאות שלי ואלה שקראו את המאמר שיבחו אותו מאוד. הרגשתי מאוד בוגרת כאשר התבטאתי מול המנהלת בפגישה, גיבשתי לעצמי דעה לגביי משהו ואני עומדת מאוחרי הדעה שלי וזה גורם לי להרגיש מאוד בוגרת. אני מרגישה שחשוב לי ושאני רוצה לשנות דברים בעולם כדיי שיהיו טובים יותר, אני רואה בזה כמטרה חשובה מאוד ואני אשמח מאוד אם לאחר התהליך, המאמר והשיחה עם המנהלת נוכל לגרום לשינוי. בכל מקרה, הנה המאמר שכתבתי, הוא עבר מעט שינוים אבל בכללי זה מה שהוא אומר: מכתב מחאה- מבחן מיצ"ב לכיתות ט' מיצ"ב הם ראשי תיבות של: מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית. מטרת מבחן המיצ"ב העומד לקראתנו הוא לבדוק את הידע הכללי של התלמידים בכתה ט' לגביי מושגים בציונות, דמוקרטיה ומורשת. במהלך שנת 2006 המורים הסבירו לנו על המבחן, הציגו בפנינו את חלק מהמושגים וחלק מהמורים הקדישו חלק משעות הלימודים שלהם למושגים אלה. לקראת מבחן מיצ"ב זה דורשים מאיתנו להתכונן אליו, אך איך דבר זה יכול להיות תואם את העובדה שמבחן המיצ"ב בודק את ידיעותינו הכלליות? אחרי הכל, ידע כללי אינו לשבת בבית ולשנן דפים גדושים במושגים. ידע כללי הוא ידע הנרכש על ידינו במהלך למידה, במהלך הבנה בחיים, ואיננו אמורים להתכונן למבחן שבודק ידע כללי. לקראת מבחן המיצ"ב צוות בית הספר החליט להעביר מבחן "מתכונת" לקראת המיצ"ב ומבחן המתכונת יחשב לנו כחלק מהציון השנתי. תמוהה הדבר בעיני, הציון השנתי אמור לייצג את רמת ההישגים הלימודיים של מהלך השנה לפי תוכנית הלימודים הניתנת ע"י משרד החינוך. מכיוון שמבחן המושגים אינו נכלל בתוכנית הלימודים, אין הוא משקף את ההישגים של השנה ולכן אין הוא צריך להיכלל בציון השנתי, לכן אין צורך במתכונת ואין שום סיבה והצדקה לכך שהיא תיחשב כחלק מהציון השנתי. אני חושבת שהמניע של ההנהלה ליצירת מבחן המתכונת הינו להפעיל לחץ על התלמידים לצורך למידה כדיי שהתוצאות במבחן המיצ"ב יראו כי בי"ס עומד בממוצע טוב. לדעתי מניע זה הינו צבוע ואינו מראה כי הממוצע של הידע הכללי הוא גבוה וטוב. הדבר היחידי שהוא מראה שממוצע בי"ס שלנו גבוה מאוד בנוגע לתלמידים שיושבים בבית כמו תוכים ומשננים דפים על גביי דפים על מנת שציונם השנתי לא יפגע. אם נאלץ את התלמידים ללמוד ע"י התניה שזה חלק מהציון ושהם צריכים לייצג בגאווה את בית הספר במבחן, זה גורם לתוצאה הפוכה של סלידה ושנאה מכיוון שהלמידה גוזלת זמן רב מאוד וטרחה מהתלמידים. וההתניה של תוצאות המבחן בציון השנתי אינה מוסיפה לשמו של בי"ס כבוד. כך שעלול להיפגע גם הציון השנתי וגם הגאווה הבית ספרית. איני חושבת שזהו מעשה נכון ללמד את המושגים במקום חלק משיעורי ההיסטוריה/ תנ"ך/ אזרחות מכיוון ששוב אין זה חלק מחומר הלימודים של שנת 2006 ובמקום להתמקד בנושאים שעלינו ללמוד אנו מתעסקים במבחן המיצ"ב שתוצאותיו אמורות להשפיע על הציון השנתי ללא שום קשר לחומר שאנו אמורים ללמוד. אני חושבת כי על צוות בי"ס לוותר על מבחן המתכונת ולא להחשיב אותו כחלק מהציון השנתי כיוון שהוא אינו קשור לחומר הנלמד ואין לערב בין מבחן המיצ"ב לבין מהלך החומר הנלמד בשנת הלימודים. זוהר