"מדריך לניקוי תקליטים באופן ידני "

byrdparis

New member
"מדריך לניקוי תקליטים באופן ידני "

מדריך לניקוי תקליטים ידני . כל חובב אנאלוג (פטיפונים בפרט) יודע שאיכות ההאזנה שלו מהמוסיקה תלויה מאד באיכות המדיה שהוא מקשיב לה . מה זאת אומרת ? בניגוד לדיסק שהמידע מוטבע עליו באופן דיגיטאלי והחומר הוא פשוט שפה בינארית של 0 ו 1 . במדיה כמו תקליט לTT המידע שמור בצורת בליטות מיקרוסקופיות על "קו" מתמשך ועגול שמסתיים כאשר התקליט מגיע לסופו . על הבליטות "נעה" מחט הראש שמורכבת על זרוע הפטיפון ובעזרת הויברציות על הגרובים המיקרוסקופים הללו "קוראת" את המידע ומעביר אותו למערכת וכן בסוף לאוזן שלנו . הבעיה מתחילה כאשר לכלוך כמו אבק , שומן (שהצטבר מנגיעות של ידיים לא "מתאימות") , עובש מהזנחה של התקליטים ועוד , נערם לצידי הגרובים הללו "ומפריע" למחט לעשות את מלאכתה באופן רציף וטוב . אחת ההמלצות הרווחות ב VINYL ASYLUM (אחד הפורומים הגדולים ל"חולי" TT בעולם) זה שאחת ההשקעות הטובות ביותר למי שיש אוסף תקליטים מכובד ויכול להרשות לעצמו היא: רכישה של מכונה לניקוי תקליטים . תקליט נקי ללא אבק, שומן ושאר דברים שיכולים להפריע למהלך קריאת המידע מן התקליט יהיה חוויה טובה בהרבה מתקליט מלוכלך . וכן זאתי המשאלה האודיופילית של כולנו , להאזין למוסיקה בצורה הטובה ביותר שאנו יכולים . מחקר קצרצר בארץ הקודש מראה שמכונות לניקוי תקליטים מגיעות ממקור וחברה אחת והזולה מביניהם עולה קצת פחות מ 3K שח ... עדיין הוצאה לא מבוטלת לכל חובב אנאלוג מושבע או לא ..אך עדיין עניין ניקוי התקליטים וחווית האזנה מקסימאלית היא מחויבת בעניין . אותה המכונה היא פשוט מורכבת משואב אבק וממנוע שמסובב את התקליט על פלטה (בדיוק כמו פטיפון) לשואב האבק מחובר מן "אף" עם מברשת מיוחדת שלא פוגעת בויניל עצמו ולאחר משיכת התקליט בחומר מיוחד פשוט מפעילים את שואב האבק המשוכלל הזה ונותנים לתקליט להסתובב השאיבה פשוט בקו ישר שואבת את כל הנוזלים "שמשכנו" את התקליט עימם ואת כל הלכלוך שהנוזל הצליח להמיס . העיקרון פשוט מאד ועבודת השאיבה היא חשובה מאד לתהליך . לכן רוב אלו שניסו לנקות תקליט רק עם נוזל מסוים (גם אם הוא נוזל "מיוחד" לנושא) ולא שאבו את הלכלוך שהמיסו ורק ניגבו פשוט עשו חצי עבודה או עבודה גרועה ביותר מפני שפשוט העבירו את הלכלוך ממקום אחד לאחר ...והתקליט ישמע מלוכלך בשנית . או גרוע מכך הלכלוך בשילוב עם המים ייהפך לאבן ! אז איך עושים את כל התהליך ללא רכישה של מכונה שכזאת ?ועדיין מצליחים להגיע לרמת ניקיון טובה –עד טובה מאד ? לאחר קריאה רבה של ק"מ רבים של טקסט בפורומים שונים בעולם ,כתבות במגזינים נחשבים וכדומה החלטתי לנסות שיטה ידנית שאולי תצליח (לפי עדויות של אנשים שניסו דברים שונים ומשונים זה הצליח לא פחות ממכונה) אך היא מסורבלת קצת וארוכה פי 2 מניקוי במכונה.. העיקר לא לצאת בהוצאה של לפחות 3000 שח ...גם אם היא השקעה בטוחה, חד פעמית ומוצלחת ביותר . המשך עוד כמה דק .. בתמונה : מכונת הניוקי של VPI ..
 

byrdparis

New member
המשך חלק 2 .

אז לדרך : ברשת נמכרים תמיסות רבות של חברות "אודיופיליות" כאלה ואחרות לניקוי תקליטים המסת השומנים הקשיים וכדומה .. כמו כן מברשות לרב ,בדים מיוחדים ,מברשות סיבי פחם וכהנה וכהנה ..כמו בכל תחום בעולם זה , גם תחום האנאלוג מיוחד במינו במטחנת הכסף סביב הפיצ'פקס הקטנים מסביב למוסיקה . את האמת שבסופו של דבר עלו על הרכב חלק מהתמיסות הללו והם פשוט מורכבות משנים או שלוש מרכיבים שדי קל למצוא אותם (אם קצת מתאמצים ) ובעלות אפסית לעומת בקבוקון אודיופילי שלא יספיק ל 30 תקליטים . לתמיסה תצטרכו : איזופרופינול –זהו למעשה אלכוהול נקי ביותר באחוזים של 95% ומעלה (עד 99%) מים מזוקקים פעמיים (או ארבע פעמים למי שמוצא) אפשר להשתמש גם במים סטרילים (אפשר לרכוש בבתי מרקחת . ) הערה: בבתי מרקחת מוכרים גם מים "מזוקקים" זה ממש לא זה!! ..הם פשוט ממלאים ג'ריקן ממים שעוברים דרך פילטר של "בריטה" או משהו כזה .. וכמה טיפות של חומר ניקוי ...(להרחיב את שטח פני המים ) אני רכשתי בקבוק פלסטיק בבית מרקחת ב עלות של 5 שח כדי לערבב את החומרים לתוכו . שני שליש מים (מזוקקים או סטריליים) ושליש של האלכוהול המיוחד ., על כל זה מטפטפים לבפנים כמה טיפות של חומר ניקוי כלשהו .. (זה יותר להקצפה קלילה וכמו שכבר ציינתי להרחיב את שטח פני המים) אז תמיסה יש . מה עוד :
 

byrdparis

New member
המשך חלק 3

משטח עבודה : מגבת פרושה + רב מגבת רך אפשר גם לפרק פלאטה או להשתמש ב פטיפון ישן שבור שלא עובד .. או אפילו עובד ומסובב את הפלטה כפי שהמכונה לניקוי עושה .. ספוגיות רכות במיוחד ונקיות . אני משתמש ב 2 סוגים : 1 ספוגית הקסם של "ניקול" .. 2 ספוג אמבטיה רגיל ורך מאד . קערה עם מים (המים שעימם אתם משתמשים בתמיסה . לא מים מהברז או מינרלים בשום אופן !) שואב אבק עם "אף" לפינות שעבר מודיפיקציה . איך עושים : מפרקים את כל הצינורות המיותרים ומשאירים רק את הצינור הראשי שמחובר לגוף שואב האבק . אליו מחברים את החלק שאיתו שואבים בפינות הבית . עליו מלבישים ממחטות טישו ומלפפים עם סלוטייפ שלא יזוזו עליהם מלבישים ריבוע אחד של רב מגבת וגם עליו מלפפים סלוטייפ שלא יזוז לאחר מכם בעזרת סכין חדה יוצרים בפתח "האף" חור שדרכו יוכל להישאב כל הלכלוך והנוזל שתשאבו מן התקליט . לאחר שיש את כל ה"סט" אפשר לגשת למלאכה .. משטח עבודה :
 

byrdparis

New member
תמונה

"שואב האבק המדוגם
"
 

byrdparis

New member
המשך חלק 4

לאחר שיש את כל ה"סט" אפשר לגשת למלאכה .. מניחים את התקליט על משטח העבודה , לוקחים את אחד מספוגיות הפלא שהכנו לשם כך וטובלים במים הסטריליים שבקערה . מעברים בתנועה סיבובית על התקליט עד שהוא רטוב לגמרי , אם התקליט היה מלוכלך מאד ובעל קטנים קשיים במיוחד הם כבר יורדים בשלב הזה (לפחות רובם ) . לאחר מכן לוקחים ספוגית נוספת (שוב "ניקול" ) ומנסים טיפה לספוג את הנוזל שעל התקליט (זה במידה ויש המון נוזן ולא סחטתם קצת לפני הסיבוב הראשוני . לאחר ה"סיבוב" הראשון מטפטפים בעזרת הבקבוקון שהכנתם (עם התמיסה) כמה טיפות על התקליט .. ובעזרת הספוג השלישי (אני משתמש כאמור בספוג אמבטיה (עם נקבוביות) רך ביותר ) משפשפים בעדינות מסביב על התקליט עד שנוצרת הקצפה עדינה וכל התקליט ספוג בנוזל התמיסה . אם התקליט בעל כתמים קשוחים של עובש וכדומה שפשפו טיפה חזק יותר .. לאחר ה"סיבוב" השני ..אני עובר שוב עם הספוגית השנייה ומנסה לספוג טיפה את הנוזל שהצטבר מכל ההרטבות . התהליך השלישי והכמעט אחרון הוא התהליך החשוב בניקוי התקליטים והוא השאיבה עצמה . פשוט הצמידו את "האף" המרופד לקצה הרדיוס של התקליט הפעילו את השואב ובתנועה סיבובית איטית התחילו לשאוב את הלכלוך+הנוזל מן התקליט . אני עובר רצועה רצועה כך אני לא מפספס שום קטע ולא משאיר נוזלים על התקליט בכלל . לאחר סיום השאיבה כשהתקליט נקי לגמרי ואין סימני לכלוך נראים לעין (אפשר גם לראות בבירור עכשיו את הגרובים הרבה יותר ) אני מעביר סיבוב עם מברשת אנטי סטטית (שיש כמעט לכל מי שיש לו פטיפון בבית ) כדי "לקחת" כל אבק שנותר מהאוויר ולפרוק ואילו במקצת את החשמל הסטטי שנוצר מפעילות השפשוף והשאיבה שהיית קודם לכן . לאחר הסיום הופכים לצד השני ומתחילים את התהליך מחדש . שוב מעבירים בסיבוב את המברשת האנטי סטטית ומכניסים את התקליט לאחר "שישב" בחוץ ל 2 דק .. לשרוול הפנימי שלו ואז לאריזתו המקורית . בזאת הסתיים תהליך ניקוי התקליט ואפשר ליהנות מהאזנה איכותית וממוסיקה טובה ללא פשרות . מקווה שמדריך זה עזר אפילו במקצת לאלו שרוצים לנקות את אוצריהם השחורים אך הפרוטה לא מיצוייה בכיסם והוצאה של 3000 שח או יותר הם מעדיפים לשים בשדרוג המערכת קודם לכן . רכישה של מכונה כזאת זה נהדר ,חוסך זמן והתוצאה מצוינת . למדתי שהתהליך שכרגע הראתי לא פחות טוב מבחינתי ...ובינתיים נותן תוצאות מעולות לתקליטים שלי .. הערה: יש תקליטים שאפילו מכונה לא תעזור להם ואותם אני ממליץ לא להשמיע בפטיפון האהוב שלכם. זמן ניקוי תקליט בודד (משני הצדדים) בתהליך המובא לעיל אורך ללא התמזמזות  כ 10-12 דק בקירוב .. לא זמן קצר אך לא ארוך במיוחד ... למי שמתכנן מרתון לאוסף שלו הייתי ממליץ לפרוס את המרתון על כמה סופי שבוע .. בהצלחה .
 

byrdparis

New member
תמונה 457...

שאיבת הנוזלים והלכלוך המומס .. צריכים להגיע עד שהתקליט יוצא יבש לגמרי !
 

byrdparis

New member
סיימנו אחת לפני אחרונה

הכנסה לשרוול אנטי סטטי ...עדיף טובים של MFSL אבל יש עוד פתרונות גם הנילונים הטובים אפשריים ביותר ..
 

byrdparis

New member
אחרונה ! תודה לכולם .

התקליט מוכן ... הבעיה היחידה שמעבירה אותי על דעתי היא בעיית החשמל הסטטי שנוצר מהשאיבה והחיכוך כנראה של הרב מגבת עם הויניל בפעולת השאיבה ... לאחר פעם פעמיים שהתקליט מנוגן ונח קצת יום אחרי הוא נשמע מצויין . יש פתרונות לפריקת החשמל הזה ...ואני בקרוב אנסה את ה"אקדח" של זינוסטאט לפריקת חשמל סטטי מתקליטים אפרסם את ממצאי כאשר יהיה לי כאלה
... בברכה אביעד
 

knappertsbusch

New member
או-או-או, זה בדיוק מה שחיפשתי

קודם כול תודה על המדריך המפורט - ניסיתי בעבר שיטה מאוד דומה, אבל אני חייב לציין שאצלך העניין נראה יותר מסודר, בעיקר עם המגבות. הבעיה שאני שמתי לב אליה היא זהה - התקליט אמנם נקי ונוצץ, אבל החשמל הסטטי הנוצר הוא פשוט נורא. מכיוון שלא מצאתי לזה פיתרון, החלטתי להימנע לגמרי מניקוי תקליטים, ולחכות לעותק טוב יותר או להוצאה מוצלחת ב-CD. בקיצור, אשמח מאוד לדעת אם קיים פיתרון לחשמל הסטטי, וכמו תמיד אני סומך עליך שתגלה.
 

yairf

New member
פתרון פשוט זה מצית ידני לכיריים (רק

בלי הגז
) ואביעד - אין עליך, אתה שרוט אמיתי!
 

nightair

New member
מה זה החארטה הזו?

לא יותר פשוט לקחת 150$ להוסיף דמי משלוח ולהתחיל לנקות כמו שצריך ולא כמו מהנדס בעזה? (נא לא להעלב) שמעתי ששואבי אבק דיסון גם אנטי אלרגנים
 

knappertsbusch

New member
בוא נחשוב

שואב אבק שכבר קיים בבית (0 שקל) + מגבות שקונים בכל מקרה (0 שקל) לעומת שואב אבק אודיופילי ב-150 דולר בעצמה בלתי ידועה. ממממ....
 
למעלה