הרהורים על גודל ציוד וציוד אנלוגי בכלל

winner999

New member
הרהורים על גודל ציוד וציוד אנלוגי בכלל

לאחרונה החלפתי ציוד ישן שהפסיק לעבוד בציוד חדש ולא יכולתי שלא לשים לב להבדלים בגודל הפיזי - הציוד הישן (לדוגמה, ממיר עידן + בן כ-10) גדול פי 4 מהחדש ! מסקרנות, פתחתי את המכשיר הישן ומצאתי שכולו מלא - לוח ספק כח, לוח אלקטרוני, שתי קופסאות לרכיבי RF, הכל בטכנולוגית SMT אבל עדיין, הרבה רכיבים והרבה גודל פיזי.
המכשיר השני שהחלפתי הוא נגן DVD בן כ-20 ששימש אצל אבי כנגן CD בלבד. כשהמכשיר התקלקל, חיפשתי מחליף וגיליתי שיש רק 2 אפשרויות לניגון דיסקים - נגני DC אודיופליים באלפי שקלים ונגני DVD פשוטים ב-150-250 ש"ח (יש כמובן גם נגני BR אבל זה מיותר לניגון CD בלבד). כשחיפשתי מכשיר בחנויות פיזיות, ברוב המקומות צחקו לי בפנים
(וברוב החנויות המקוונות המכשירים לא במלאי) לבסוף מצאתי מכשיר סיני פשוט שמתאים לצרכי - יציאות RCA לאודיו וגם המכשיר הזה קטן משמעותית מהישנים - פחות מרבע מהמכשיר בגובה מלא שהוחלף. מה שעוד ירד הוא מספר היציאות - בישן יש יציאות קומפוננטס, קומפוזיט RCA ואופטי דיגיטאליות ונדמה לי שגם RF לעומת קומפוזיט ו-HDMI בחדש - האחרונה מייתרת כמובן את שאר היציאות כשמדובר בציוד חדש אבל בעייתית כשצריך להתחבר למכשירים ישנים או לציוד סטריאו שאין להם כניסות HDMI.
 

winner999

New member
ועוד לגבי ציוד אנלוגי

כשנגן ה-DVD שלי (ששימש גם כנגן CD) התפגר, שקלתי לקנות נגן BR במקומו אבל לבסוף החלטתי שזה לא כדאי. בינתיים אני שומע מוזיקה מדיסק און קי שמחובר לכניסת ה-USB של הרסיבר והרגשות מעורבים - מצד אחד יש לי כמעט את כל ספריית המוזיקה בגישה מיידית בלי צורך להתעסק בהוצאת והכנסת דיסקים ומצד שני, האיכות משתנה לפי ה-RIP שבוצע - חלק באיכות מעולה וחלק עלובה

לגבי DVD, חשבתי לבצע Image לאוסף ה-DVD הלא גדול שלי ולנגן אותו מה-Streamer שמחובר לטלויזיה והסתבר שכנראה חלק מהדיסקים נפגמו עם הזמן וההמרה ל-Image נכשלת. חוץ מזה, איכות של DVD נראית די עלובה על מסך FHD.(שידור חוזר של מה שקרה כשניסיתי להמיר את אוסף קלטות הוידאו שלי לדיגיטאלי
) תוכן חדש אני רוכש באיכות FHD מ-iTunes Store וצופה בו דרך הסטרימר, לא רוצה לחשוב מה יהיה גורלו כשהטלביזיה תוחלף ל-4K או אולי אפילו 8K

בקיצור, עם כל הכבוד והחיבה לציוד אנלוגי , כנראה שההווה והעתיד שייכים למדיה הדיגיטאלית, למרות שלדעתי אין תחליף למדיה הפיזית - הקופסאות, עטיפות התקליטים ואפילו הרשימות בכתב יד על הקלטות, יש עדיין שירים שכשאני שומע אתם ועוצם עיניים, אני יכול לדמיין את המחט עוקבת בחריצי תקליט הויניל השחור
)
 
כל הציוד שאתה כותב עליו דיגיטאלי. במיוחד DVD

שהרי ר"ת של DVD זה Digital Video Disc.
ציוד אנלוגי כמקור זה LP או נגן תקליטי וויניל.
ציוד אנלוגי אחר, זה טיונר.
לגבי גודלם: בעבר היו לגודל המכשיר ומשקלו ערך מוסף במעמד הקניה. מכשיר גדול וכבד: נחשב למכשיר טוב ומושקע.
במקביל, מעבר לטכנולוגיית ה-SMT (רכיבים קטנים מ-Through hole), הסיבה להקטנת המע"מ נובע בעיקר מיציאת רכיבים מוכללים שממלאים את רוב הפונקציה הנדרשת, וסביב מעט רכיבי תמיכה (קבלים נגדים וכו'). כך שכמות הרכיבים קטנה מאוד וכך גם שטח המע"מ וגודל המכשירים.
 

winner999

New member
צודק - הכוונה כמובן למכאני

למרות שחשבתי גם אנאלוגי "ממש" כמו שני הטייפים ששיפצתי ועכשיו מושבתים שוב בגלל רצועות שהתקשו והתפוררו או הפטיפונים שאני אפילו לא מעז לחשוב על מצב הרצועות שלהם. ב-DVD המנגנון הרבה יותר פשוט וקטן ולכן כנראה הרצועות שלהם שורדות הרבה יותר זמן - ב-DVD שלי ז"ל התפגר ספק הכוח. כל החלק המכאני נראה תקין.
כפי שכתבתי, לפחות בממיר עידן +, הגודל נובע מצרכים פונקציונאליים ואין בו חלל "מת" כך שהמזעור במכשיר החדש נובע מהכללת רכיבים בקנה מידה גדול יותר. לעומת זאת, לפחות ב-DVD שלי, חלק מהגודל והנפח הם מטעמי עיצוב ויש הרבה חלל פנוי בתוך הקופסה. מאמין שבמכשיר החדש, פרט להקטנת האלקטרוניקה, דחסו הכל לקופסה קטנה מכיוון שבמכשיר כזה אין צורך ב-"יוקרה" ולא בפנל אחורי גדול עבור כל היציאות שנכחדו.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
עוד כמה מלים... אל תשכח, שממיר העידן הראשון שלך העביר אות
באיכות HD READY, ואילו החדש הוא כבר באיכות FHD.
כלומר, הממיר החדש והממוזער הוא גם בעל יכולות גבוהות מקודמו המסורבל.
ולגבי נגני ה-DVD.. אתה מדבר על נגן שמפעיל דיסקים שמשלבים בתוכם מוסיקה ותמונה ביחד.
אז או שאתה באמת רוכש מכשיר יוקרתי, שמכיל גם מערכת מכאנית אמינה יותר, או
שאתה יכול בכלל להיעזר בנגן שתקוע במחשב... נגן/צורב באיכות נמוכה, אבל הוא
עדיין מסוגל לצרוב "אחד לאחד" דיסקים כאלה ואחרים.
ובכל זאת... חובבי המוסיקה ירכשו נגני CD משוכללים ויקרים, ולא יחסכו בכסף,
שיומר [לדעתם] לאיכות אודיופילית גבוהה.
 

Ron W

New member
גלוי וידוע שהכוננים במחשב הם באיכות גבוהה וביצוע עדיף.

מעצם יכולת הקריאה ואף צריבה במהירות מוכפלת
וכן גם בנגנים אודיופיילים ניתן למצוא שהכונן עצמו
הוא מסוג המשמש נגנים זולים בהרבה עם שדרוגים קלים
כמו תוספת קבלים על מתחים וכד׳.
אחת הדוגמאות: נגן של Theta באלפי $ שבפנוכו
נמצא חלק שנעקר (עם כרטיס מנוסר) מתוך DVD פיוניר בסיסי..
אפילו התצוגה נותרה זהה.
 

winner999

New member
במפרט כתוב HD אבל לא ברור איזה

כך שכנראה העביר לפחות HD-Ready ויכול להיות שאפילו Ful HD
(טלויזיות שתומכות ב-FHD יש כבר שנים)
ולגבי הגודל, כמובן שאין קשר לאיכות וכאיש תעשיית המיקרו-אלקטרוניקה בעבר אני מודע להתקדמות במזעור אבל עדיין ההשוואה של הגודל בין ציוד בן 10 לציוד חדש שעושים את אותה עבודה הפתיעה אותי.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אז קודם כל, כדאי לזכור, שעד לא כל כך מזמן, שידורי הערוצים
בארץ היו ב-SD ומוקדם יותר, הם גם שודרו ביחס של 4:3 ולא ביחס של 16:9.
אנשים נראו שמנים ובעלי פנים תפוחות, עד שנעשה המעבר ל-16:9...
המעבר נעשה בהדרגה מסוף שנת 2012, והסתיים (כמעט לגמרי) בשנת 2014.
וגם אז, החדשות שודרו עדיין ביחס 4:3 וכך (כמובן) גם השידורים החוזרים.

הערוץ הראשון שעבר לשידורי HD היה ערוץ 1, ולאחר מכן, גם ערוץ 2.
'כחלק מפיצול ערוץ 2 בנובמבר 2017, עברו קשת ורשת לשדר ברישיון שידור
באפיקים נפרדים, ואחד מן התנאים לקבלת הרישיון הוא שגוף השידור מחויב לשדר
באיכות HD. לקראת פיצול ערוץ 2, קשת החלה לשדר את ערוץ 2 באיכות HD
באתר מאקו בימי השידור של הזכיינית. החל מאוקטובר 2017, שתי הזכייניות העלו
פרומואים בהן נאמר כי שידורי הערוצים החדשים יועברו באיכות HD'. - הועתק מויקיפדיה.

מאד יתכן שאיכות השידור בערוצי ישראל הייתה נמוכה אפילו מ-HD READY, ועל כן,
ממירי עידן פלוס לא התיימרו להעביר HD.
למרות זאת, האיכות שהתקבלה מהממירים הללו עלתה באיכותה על האיכות שהתקבלה
ב-YES, בתנאי שיכולת לקבל קליטה טובה, שמנעה עצירת תמונה ו/או "משבצות".
בביתי, התמונה הייתה די יציבה, אבל בשמע היו מעין הפרעות, שבהן תדר הקול
עלה וירד לסירוגין, דבר שהפך את הצפייה לבלתי אפשרית כי איך תאזין למוסיקה,
כאשר התדרים משתנים כל הזמן?

החל משנת 2017 (או מעט קודם - לקראת המעבר לשידורי HD), נקבע כי יבואני
הטלוויזיות יחוייבו להכניס לארץ רק טלוויזיות עם מקלט DVB-T2 מובנה, ככה שכל
הטלוויזיות שיימכרו מאז ואילך, יכללו בתוכן את האפשרות לקלוט שידורי HD ללא
כל צורך בממיר חיצוני.

ראוי להדגיש, שכיום, כמעט כל מכשירי הטלוויזיה שמיובאים לארץ הם ברזולוציה
של 4K, כאשר סמסונג אף הגדילה לעשות וקיים אצלם גם דגם של 8K.

שידורים שתומכים בפורמט זה הם נדירים למדיי, וכאלה ניתן למצוא בכמה סדרות
שיס מפיקה, או/ו בשידורי המונדיאל ששודרו מהמונדיאל האחרון.
מה שכן, מי שנהנה מצפייה בנטפליקס, יכול לרכוש תכנים בפורמט ה-4K ו-HDR.

וכפי שמר קרמר מזכיר מדי פעם: "כיום כל הטלוויזיות מכילות מעגלים של 100 גרם,
ולכן אין כל טעם לרכוש מקלט יקר, כי 'כולם אותו דבר' ".
על דבריו אלה אני חולק כמובן, כי בכל זאת, יש מכשירי טלוויזיה היי אנד ויש מכשירים,
שרק יוצרים כתם צבע מכוער על הקיר.
לא אכנס כמובן לפרטים, אבל עובדה היא, שכרטיסי הטלוויזיות החדישים באמת
צומצמו, בעיקר בשל יכולת הצמצום של הרכיבים.
ובכל זאת... קיימים בשוק מעבדי תמונה מעולים, ובחלק מהמכשירים ניתן ליהנות
מאיכות תמונה מצוינת. המחיר בהתאם...
 

רוב הזמן נח

Well-known member
זה מאוד פשוט,יש תקן לרזולוציה

בממירים הקודמים שהעבירו שידור SD(שהשידור שלהם עובר גם דרך הממירים בתקן החדש)
הרזולוציה של השידור 720X576
שזה עדיין בתחום ה-SD
ואם אני לא טועה גם האיכות של תקן הוידאו של הדי וי די

והתקן החדש ב-HD הוא תקן רגיל של פול HD.

אין משהו באמצע בתחום הזה.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
לא מדויק. בהחלט יש משהו ב"אמצע".
אין מסכי HD Ready שלא עומדים ברזולוציה של 1280×720. זה גם תקן.
ובמסכי ה-FHD, מדובר ברזולוציה של 1080×1920.
ועדיין, יש מסכי I ו-P.
 

רוב הזמן נח

Well-known member
לא דיברנו על המסך שמציג. דיברנו על השידור עצמו

בשידור יש את התקן הישן ואת התקן החדש. אין משהו בניהם.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
OK. אז השידור היה ב-SD, וגם שידורי יס ב-HD הם HD READY
עד עצם היום הזה...
 

רוב הזמן נח

Well-known member
בתקופת המעבר אנשים רבים התרגלו לראות את האנשים "שמנים"

כי לא כיוונו את המסך ל- 16.9. או לא ידעו שהם צריכים לכוון
 

רוב הזמן נח

Well-known member
תיקון, הפוך..

השידור היה 4.3 והמסך הציג אותו ב-16.9
&nbsp
הם היו צריכים לכוון את המסך ל-4.3 ואז לא היו רואים אנשים שמנים. אבל אנשים לא אהבו שזה עשה פסים שחורים בצדדים.
&nbsp
כיום עדיין לפעמים בתוכניות מסוימות יש את העניין הזה.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אז באותה תקופה, היו גם מסכים ש"ידעו" להציג תמונה בעלת
"מתיחות" משתנה... באמצע התמונה הייתה מכווצת, ואת המתיחה עשו לכיוון הקצוות.
מכיוון שבמרכז אתה רואה את עיקר הסצנה, הרי שמה שמתרחש בקצוות פחות מפריע.
אז נניח שמגיע רכב מקצה המסך, והשחקן יורד מהרכב במרכז התמונה.
העין תבחין שיש איזו תנועה בקצה, אבל כשהרכב יגיע בשיא הדרו למרכז התמונה,
הרכב וההתרחשויות ייראו סבירים לכל עין.
כמובן שלא ראית את ה"תיקון" הזה בכל טלוויזיה, אבל במסכי העלית, כמו בפלזמות
של פיוניר, או במסכי לווה אופטה, יכולת ליהנות מתמונה לגמרי סבירה, גם כשהשידור
היה ביחס של 3:4.
ואגב, מעטים היו אלה ש"הסכימו" לצפות בתמונה "נכונה", כאשר בשני הצדדים נראו
2 פסים שחורים ועבים. מרבית הצופים העדיפו להתרגל לדמויות השמנמנות בעלות
ראש הכדורגל במקום זה.
 

רוב הזמן נח

Well-known member
בנגנים במחשב עושים לשידור 4.3 זום אין

לפני איך שנוח. כמה שיותר מתקרבים ככה הפסים בצדדים דקים יותר.
&nbsp
ל- MPC יש 2 הגדרות מוכנות של זה.
לקודי יש פס שמזיזים שעושה בצורה נוחה זום אין או האוט תוך כדי צפיה ומזיזים לפי איך שנוח.
&nbsp
זה טוב גם לסרטים. כי במסך רחב של 16.9 בדרך כלל בסרטים עדיין יהיה פס שחור למעלה ולמטה.
כי יחס המסך של סרטים רחב יותר.
ואפשר ככה לצמצם אותו או לעשות זום פנימה שמעלים אותו לחלוטין.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
הזכרתי את זה כבר קודם. המעבר משידורי ה-3:4 לשידורי 9:16
היה איטי ומתמשך, וארך זמן רב, עד שיושר הקו, איפה שהוא בשנת 2017.
כמובן שכאשר משדרים כיום תכניות כאלה ואחרות בשידור חוזר, או כאשר אתה
צופה בהקלטות ישנות, אתה לא תוכל "להיפטר" מהתופעה...

אודה לאמת: הטלוויזיה השטוחה הראשונה שרכשתי, נרכשה בשנת 2008, ואז קניתי
פלזמה של פיוניר ברזולוציה של HD READY. ו... אין מה לומר: נהניתי ממנה מאד
[עם אפס תקלות], והיא חיה לה בשלום ובשלווה עד עצם היום הזה.

כבר במעמד הרכישה, המוכר הסב את תשומת לבי, שהעין לא תבחין ב"ערוגות
הפיקסלים", כשאתה יושב במרחק גדול מ-1.60 מ' מהמסך, ואכן כך היה.
איכות התמונה, הצלילות שלה ותמהיל הצבעים, היו מעל ומעבר למה שכל מסך LCD
"ידע" לתת באותה תקופה, ועובדה: כאשר הזמנתי ממיר אולטרה מיס, לפני שנתיים
וקצת, הבחנתי מיד בהבדל (לטובה) באיכות התמונה, על אף הרזולוציה הנמוכה
של
אותו מסך.

אבל איכשהו, חייבים ללכת עם הזרם, ומכיוון שהצבעים החלו כבר לדהות מעט ו"לזייף"
לכיוון הירוק, החלטתי שזהו. מותחים קו, ועוברים למסך גדול יותר, עם רזולוציה של 4K.
ותתפלא... למרות שבחרתי במסך איכותי, היו מצבים שאיכשהו, התמונה לא הצליחה
להגיע לאיכויות שאליהן התרגלנו בפלזמה הקודמת.
למסך החדש יש כמובן יתרונות: עוצמת תאורה רבה בהרבה, יכולת לשבת קרוב למסך
מבלי שתבחין בפיקסלים ומהירות תגובה. אבל במצבי קיצון, עדיין רואים קצת מריחות,
דבר שמעולם לא נצפה במסך הקודם. וכן. חלה גם ירידה בעומק האדום.
 

Ron W

New member
לא הבנת? זו תעמולה פוליטית נגד הערוצים המסחריים השמאלנים


אמש במקרה צפיתי ב yes בvod ואח״כ במהדורת חדשות. ב12 13
האיכות עולה בהרבה על סרטים שהומרו ל HD . יכולת לספור את השערות
שחרגו לקריינית מהתסרוקת למרות שהשידור לוויני ולכאורה מכווץ.
כל מערך השידור כולל מצלמות ועריכה כולל הקידוד פענוח מותירים רזולוציה
מעולה.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אם אתה נכנס כבר לפוליטיקה ולנושאי התעמולה נגד ערוצי ה'0מול'
תגיד את זה בהפוכה. תגיד "שכעת ניתן לספור את השערות שחורגות מהתסרוקת
(בעיקר אצל ביבי וצרתו), אבל הדבר קורה גם אצל הקריינייות: למרות שהשידור לוויני ולכאורה מכווץ"...
אם כבר, אז כבר! לך עם זה עד הסוף.
 
למעלה