dbx 118

dbx 118

בתקופת הצבא (77-81) בניתי 4 יח' של dbx118. התכן היה מחוברת אלק', את הפרינט עשיתי לבד (ציור בטוש, צריבה וקידוח), ואת הפחחות עשה לי חבר מרפא"ל.
הפנל היה מוכסף והכיתוב (בדיוק כמו במקורי) היה עם Letraset.
המוצר עבד יפה. 2 מה-4 נמכרו לאנשים ששרתו עמי בתל נוף. המוצר שרת אותי עד שנסעתי ב-1994 לשליחות לסינגפור.

 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
נראה יפה מאד. מעוצב בהתאם למוצרים ששווקו אז עפ"י צו השעה..
אישית לא השתמשתי במכשיר כזה, ואין לי מושג מה הוא כן או לא תורם לשמע. אשמח להסבר.
 
התקופה האנלוגית

לפני שה-CD הומצע ע"י פיליפס וסוני ויצא לשוק, רוב המקורות האנלוגיים היו מוגבלי תחום דינאמי:
תקליטים, טייפ קסטות ושידורי FM. גג 50dB.
התחום הדינאמי מוגדר כתחום בין הצליל החלש ביותר (במקרה של המקורות האנלוגיים: סף הרעש) לבין הצליל החזק ביותר: רוויה.
בעוד שהמוסיקה החיה מכילה תחום דינאמי כפול: בין 90-100dB.
למעשה, רוב המוסיקה שהוקלטה עד אז, נדחסה במכוון, למטרות ההקלטה ואח"כ הוצאה על גבי תקליטים וקלטות.
המכשיר הזה (אחד מני רבים בסידרת ה-dbx) מרחיב תחום דינאמי.
יש לו למעשה 2 תחומי עבודה. משעה 12 שמאלה: דחיסה וימינה פריסה.
הוא יכול להגיע ליחס דחיסה ופריסה של יותר מ-2:1 או 1:2. ברם כל מה שמעבר ל-1:1.5 נשמע קצת לא טבעי ו-"נושם".
המכשיר פשוט למדי. יש לו גלאי RMS לתחום השמע ומגבר בעל הגבר משתנה.
אם האות נמצא מעל סף Threshold) הוא מגביר, ומתחת לסף הוא מחליש. ההגברה יחסית לעצמה של האות.
2 נורות ה-LED (אדום וירוק) מראים בחיווי את הפעולה, והם מנצנצים כל הזמן).
עם כניסת ה-CD ומקורות דיגיטאליים נוספים, מעצם הרזולוציה שלהם של 16 ביט, מדובר בתחום דינאמי של 96dB, ובמיוחד הקלטות שנעשו ללא דחיסה (ל-TELARC היו רבים כאילו), שוחזר תחום דינאמי כמעט אוטנטי (נאמן למקור).
כך שהצורך ב-dbx118 פחת עד שנעלם.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אני זוכר את המכשירים הללו, אבל איכשהו הם "לא דיברו אלי" ולא
הסתקרנתי לרכוש כזה.
כן התעסקתי אז בהעתקת תקליטים לסרטים מגנטיים והיה לי טייפ סלילים מהיותר טובים.
כיום גם זה די מיותר, כי יש לך כל כך הרבה מקורות מוסיקה, עד כי אתה מוצף מהם ללא סוף.
 
הקלטות

אחת הבעיות של הקלטות על סרט מגנטי (פחות על סרט (TAPE) יותר על קלטות (Cassettes)), סף רעש גבוהה יחסית שנקרא HISS ויושב בערך ב-50dB-.
מצד שני התחום החזק (0VU) מוריד באופן דרמטי את רוחב הסרט ופוגם בגבוהים.
dbx וגם יצרנים אחרים: SANYO את ה-SUPER-D ונקמיצ'י את ה-Hi-Com, ואח"כ גם Dolby S, ניסו להתמודד עם הבעיה בדרך של דחיסה בהקלטה ופריסה בהשמעה.
זה שיפר את הביצועים פלאות: אפשר להקליט CD כמעט ללא רבב, לשפר את הגבוהים ולהוריד את הרעש מ-50dB ל-90dB-.
כל זה היה נחמד עד שנכנסו המדיות הדיגיטאליות של CDR, שאפשרו לשכפל CD 1:1, ללא בעיות, במחיר של שקל או 2, ובפרק זמן קצר מזמן הנגינה של ה-CD.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
נכון. היה לי טייפ סלילים REVOX 77A. אבל מטעמי חיסכון, הקלטתי
במכשיר של 4CH ובמהירות 3.3/4, שזו הדרך הטובה ביותר לקלקל ולהרעיש.
ואכן השתמשתי במכשיר דולבי של TEAC, שלדעתי שיפר יפה את הגבוהים ביחס להיסס.
אבל זה היה מזמןןןןןןןןןןןן.
 

Ron W

New member
Aphex Aural Exciter & Big Bottom

חברה מתחרה ב dbx
https://www.youtube.com/watch?v=VEdSOY60-gY
התחום של עיבוד דינמי לא שייך רק לתקליטים או לטרום העידן הדיגטלי
מדובר באלמנט מרכזי בהפקה של מוסיקה לאזן את הנוכחות של המרכיבים
משתמשים עד היום באותם קומפרסורים לימיטרים gates ואקספנדרים
כדי לבשל את המוסיקה ולהדגיש את התחום הרצוי למעצב הסאונד.
למעשה מודלים ישנים / ברזלים הופכים מבוקשים יותר כמו וינטאג׳
למרות שיש היצע מצוין גם בתוכנה כ plug ins
את התחום מלמדים בבתי ספר לעריכה או הקלטות
ויש בו כמו באומנות גם חותם אישי של מפיקים מוזיקלים..
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
מה שבאמת יפה במכשיר הממוחשב הזה, זו התגובה המיידית.
למעשה, אינך חש בשום קליק של מעבר ממצב למצב או ממיקרופון למיקרופון, וכל
מעבר זורם מבלי שניתן לחוש שמשהו השתנה - למעט אופי הסאונד כפי שה"בשלן" החליט לבשל.
 

Ron W

New member
מיידית.. טיפול דינמי לתופים

אחד הדינוזאורים של dbx היה מודל 160
https://www.youtube.com/watch?v=tjbmMMghwGM
עדיין חי ובועט ומבוקש גם במחיר דמיוני..
https://www.ebay.com/itm/Authentic-Vintage-DBX-160-Pair-Compressor-Limiter-/293015674562
החדשים יותר
https://www.youtube.com/watch?v=lZCSDyllJu0&t=261s

לגבי מיתוג שקט גם בקורג (הפסנתר הדיגיטלי שלי)
הנקי מכל רעש מיתוג בין כלי נגינה, בלחיצה על הפדל,
יש חפיפה בסאונד, הכלי הקודם דועך לתוך החדש.
 
dbx

הייתה חברת בת של קונצרן גדול שבין החברות הקרורות לה, היו גם AKG (אוזניות) ו-URBAN (ציוד שידור רדיו).
ל-dbx היה ליין מאוד מרשים של מוצרים, חלקם לשוק הצרכני, חלקם לשוק המקצועי (אולפנים וכו').
בתחום הצרכני, הם ניסו להציג מוצר שמשחזר נמוכים, מרחיב תחום דינאמי, משקיט רעשים להקלטות ועוד.
ל-dbx יצא מוניטין והם היו מבוקשים למדי.
 

Ron W

New member
התכוונת Harman

היום החברות מיוצגות ע״י כלי זמר
ביניהן גם soundcraft ו Lexicon
שהתפרסם בreverb מייצרים היום
גם קולנוע בייתי מגברים רמקולים וקדם / פרוססורים
לפני כן יוצגו ע״י סנטרוניקס.
 

EB10000

New member
עד שנת 2000 היה לי מכשיר דומה של NAD

לא זוכר את הדגם, אבל הוא היה יחודי כי הציע החרבה וכיווץ דינאמי ב 3 תחומי תדר, נמוך, בינוני וגבוה, מה שאומר שאתה יכול להעיל את האפקט על תחומי שמע שאתה רוצה, עם אפשרות להפעיל את זה גם ב FULL RANGE. הוא נרכש מחנות "סימפוניה" לשעבר בעיר העתיקה בבאר שבע בשנת 96 אחרי שנכנסתי במקרה ושמעתי הדגמה של עם ובלי, ומאד התלהבתי. חבל שהופציה הזאת לא מוצעת יותר בצורה דיגיטאלית ברסיברים חדישים.
 
תחום התדר זו אחת הבעיות של השיטה (הרחבה או דחיסה)

חלוקת התחום ל-3 זה נחמד, ומשפר מאוד. אשמח לקישור למכשיר שהיה לך. תודה.
 
למעלה