מעוניין לרכוש רמקולי אטמוס - מה מומלץ , למה מומלץ ?

qrdwlhrmy

New member
מעוניין לרכוש רמקולי אטמוס - מה מומלץ , למה מומלץ ?

בנוסף האם ערוץ אטמוס שנקרא " קול אלוהים " מעל הראש ומלפנים
שווה משהוא ? בסרטים של אטמוס ו- DTS X ?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אנסה לענות לך תשובה שבעצם לא תהיה ממש תשובה...
1. כדי ליהנות משמע טוב, אתה יכול לבחור באחת משתי דרכים:
א. לרכוש מערכת סטריאו טובה וליהנות מאיכות שמע בהתאם לתקציב ולאופי הצליל
האהוב עליך (ואין גבול לאנינות הטעם ולתקציב שיוגדר)...
ב. לרכוש מערכת "מופלאה", שתעניק לך תחושת מרחב עוטפת, שאליה מגיע
רק הדימיון האנושי...

2. מערכות הסטריאו הושתתו תמיד על שמע דו ערוצי ועל זוג רמקולים אחד, שמוצב
בחזית. אתה נהנה מאפקט של במה שנמצאת מולך וזהו.

לעומתן, המערכות ההיקפיות נבנו כך שהן "עוטפות אותך" מכל כיוון:
מקדימה.. מאחורה וכעת גם מלמעלה.
ובקרוב.. אטרקציה נוספת... מזעזע ישבנים שיונח על הכורסא...

הדימיון של יצרני המערכות הללו אינו נגמר, אבל אילו התכוונו למכור ללקוח מוצר איכותי,
המחיר של המוצר היה מגיע לרקיע השביעי. כי זה ים של מגברים וים של רמקולים.

אז מתפשרים. בונים את כל המגברים במארז אחד, ומייצרים רמקולים שלא ייראו
כמפלצות.
ומכאן, אתה אמנם רוכש 5-9 רמקולים, אבל רובם ככולם פושטיים, לא חזקים ולא
איכותיים.
וגם יחידת ההגברה? לא ממש "משהו".

לכן, מה שחשוב זה, שתחליט על תקציב ותלך לחנות שמתמחה בתחום. תאזין, תתרשם
בעצמך ותקבע לעצמך מה הכי מתאים לך, מה נשמע לך כהכי טוב בהתאם לתקציב
והאם האפקט שתחוש בו יהיה שווה בכלל את ה"מאמץ".

ומיכאל צודק.
תחום השמע הרב ערוצי משתנה ומשתכלל כל הזמן, ומה שנראה "הכי הכי חדשני"
היום, כבר לא יעשה רושם בעוד מספר שנים.
מרבית חובבי השמע הרב ערוצי, מוצאים את עצמם במרדף תמידי אחר החידושים
"הכי חמים" שנכונים להיום, אבל מחר הם כבר ייחשבו כמיושנים...

והאטמוס בפרט... כי כדי שהצליל יישמע "מהשמיים", הכי נכון זה לבחור ברמקולים
שימוקמו בתקרה.
אבל היות שיש בעיה של חיווט ויש בעיה של מחיר, נעשו כאן פשרות.
רוכשים רמקולים ש"רק מכוונים" לתקרה, ומה שאתה שומע בעצם, זה החזרים מהתקרה.
האם זה טוב? האם זה נכון? [אבל איך מתוכנן חלל ההאזנה? מה גובה התקרה?]
והלוא ברור לך שיש כאן עיוות מובנה!

אז במערכת כזו, כמו בכל מערכת, המחיר קובע, והמותג קובע אף הוא.
לכן, הכי נכון זה שאתה בעצמך תיגש לחנות ותאזין, ואתה בעצמך תקבע לעצמך
מה כן הולך ומה לא. (אה. אמרתי את זה כבר, לא?)

ואל תשכח עוד משהו...
מה שאולם קולנוע יכול לרכוש והשיטות שמתאימות לאולם כזה, רחוק כמרחק מזרח
ממערב מהמוצר שאתה תמצא ו/או תסכים להשקיע בו בביתך, בחלל הקטן
שאתה תורם לטובת העניין. זה לא יישמע דומה ואתה רק עלול להתאכזב...

והסוד שלי? אצלי יש "רק" מערכת סטריאו ואני מרוצה ממנה מאד, גם אם אינה "מהכי
יקרות" או הכי טובות. עבורי היא טובה ודי לי בכך.
מעולם לא חיפשתי טלוויזיה תלת מימדית וגם לא שמע רב ערוצי.
 

Ron W

New member
סוד - למה נדרשו מערכות היקיפיות

בעקרון יש לנו 2 אוזניים ודי ב סטריאו כדי לשחזר חוויית האזנה
אם לא היה תווך אקוסטי והחזרים לחלל בו אתה מאזין
ובנוסף היית יושב באותה נקודה מתוקה המספקת תמונה תלת מימדית.
(באוזניות רגילות ועריכה טובה אכן נקבל תחושת תלת מימד מורכבת מסטריאו)
מנגד:
הגישה הרב ערוצית למעשה כופה את ההחזרים מתוך התוכן המתועד
בעריכה, לכל אלומת החזר בנפרד ומתגברת על ההחזר/חסך האקוסטי בחדר.
למעשה ככל שתלעיט רמקולים שישדרו ישירות השפעת האקוסטיקה
עודף החזר או בליעה עד תהודה, ״תבלע״ מול הסאונד הישיר (והעשיר יותר)

למעשה ניתן בהצפת רמקולים אף לבטל רעשים ע״י השמעתם בהיפוך מופע.
במקרה של מערכת מרובת רמקולים הצליל הישיר הופך דומיננטי על המוחזר.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אוקיי. כל זה טוב ויפה, כל עוד אתה משתמש במערכת איכותית.
תראה כמה כסף ומאמצים אנשים עושים, כדי להגיע למערכת סטריאו טובה, וגם אז,
הם עדיין חולמים על היום בו יצליחו לשדרג את אותה מערכת.
וכאן, אתה רוכש מגבר שמכיל במארז אחד כמה וכמה מגברים, וזו הרי פשרה.
וכאשר אתה מגיע לבחירה של רמקולים, גם כאן, אתה מתפשר ורוכש זוג אחד "טוב",
שאותו אתה מציב כקדמיים, ובהקפיים אתה משקיע הרבה פחות.
והלוא לא תמלא את החלל בעוד ועוד מפלצות גדולות, ובכלל, כמה כבר אפשר
להשקיע בכל רמקול בודד?
אז נכון. יצרת לעצמך אשליה, שאתה באמת נמצא בתוך החלל שבו מתרחשת העלילה.
אבל מה אתה רואה באותו הזמן? האם גם הטלוויזיה שלך היא תלת מימדית?
והאם התלת מימד שיתקבל מהטובה שבטלוויזיות, אכן יצליח ליצור את אותה תחושה
שאתה חש, כשאתה באמת נמצא בטבע?
איני בטוח בכך!
אז מבחינתי, עדיפה ההשקעה בטלוויזיה שתפיק עבורך את הצבעים הקרובים ביותר
למה שאנו רגילים לראות שלא מול המסך הקטן, וכמובן שעדיפה גם החוויה, שבה
נשמע את הצליל שיזכיר לנו את קולו המקורי של הקריין, הזמר, הנגן או הציפור.
חוויה שתציג בפנינו את ההד של האולם בו נוגנה ההופעה, או את גלגולו של הרעם
המפחיד שבא בעקבות הברק.
ועדיין, יחסרו לנו הריחות: ניחוחות התבשילים, ריח הפריחה או צחנת הרקב שמלווה
את ה.... נו. לא חשוב.

אז יופי. בבית הקולנוע, באמת משקיעים ים בכסף, כדי שהקהל יחוש בצורה אמיתית יותר
את החוויה, ושם נעזרים בצויד יקר, שאמור גם לכסות את עצמו ולהניב רווחים.
אבל בבית? האם חשבת כמה רעשים יש לך מסביב?
והלוא מעטים הם האנשים, שיכולים להרשות לעצמם חדר צפייה והאזנה ראויים.
השאר יושבים בחלל שמקושר למטבח, למזגן, למקרר ולסירי הבישול.
ברקע נשמעת גם מכונת הכביסה, המייבש ואולי גם המדיח והתמי 4.
אז? נו... עזוב. אין מה לעשות. זה מבנה הבית, והמשאית שעוברת על הכביש, גם
היא נשמעת היטב.
https://surround-sound.co.il/קולנוע-ביתי-דולבי-אטמוס/
 

Ron W

New member
אתה מתייחס לפרופורציות ומנגד רכשת מגבר שמרקיע שחקים בדקויות

לא שאני מזלזל בידע של ארקם - נהפוך הוא אני לומד מחברות כאלו
ישומים ומעגלים בשקיקה ובאותה התרשמות מהתכנון גם סקפטי להשפעתה.
מגבר רב ערוצי בסיסי לא ממש יפגע באיכויות ביחס להפרעות בבית שציינת
כמו בטח לא עובי הכבל לרמקולים מעבר לנדרש בחישוב חשמלי פשוט.
לעומתם בהנחה שיש הקלטה רב ערוצית טובה ותוספת רמקולים או סאב וופר
תקבל יחס ערך לכסף מורגש וראוי.

מצאתי עוד מעגל במגבר הנ״ל הכולל מסנן הפרעות תדר גבוה בהיפוך מופע
בין הערוצים כדי לחדד את החיתוך או למתכנן הפתרונים..
שים לב לקבלים c33 c44 הקטנים 15pF העכבה שלהם משפיעה
מעל מאות קה״ץ. הם מיוחסים ליציאת הערוץ הסמוך במקום לאדמה.

 

Ron W

New member
תוספת - כנראה התוספת מיועדת לרסן את המגברים מלהפוך מתנדים..

נזכרתי בתופעה כזאת בקדם מגבר op amp פשוט tlo72 שדחף קו ארוך
(כמו במקרה כאן - מגבר מוצא של הקדם)
והחל מתנדנד במשרעת גבוהה ובתדר גבוה מאוד (שלא נשמע לכאורה)
ה op amp רובם מיוצבים מפני התנדנדות שכזאת לתחום הרלוונטי
עד גבול מסוים. יש השפעה גם למבנה המעגל מבחינת מוליכים
עומס השראותי וקיבולי שגורם למגבר להפוך למתנד ולאות להיות מאופנן.
הקבלים שהוסיפו גם לא זהים 15 ו 18 כנראה שיחקו הרבה לשפר את
היציבות שכן נדנוד כזה עלול להיות הרסני.
 
למעלה