רמקול מרעיש בבאסים מסוימים בלבד

EB10000

New member
רמקול מרעיש בבאסים מסוימים בלבד

שלום

יש לי זוג רצפתיים של בוסטון אקוסטיקס מדגם VR950 שהם 2 WAY עם 3 אלמנטים. שני וופרים-מיד של 5.5 אינטש מחוברים בטור וטיוטר.

לאחרונה בחלק מהשירים עם באס מאד מודגש, אך לא בכולם, אני שומע רעש\רטט מדריבר אחד עליון. הסרתי את הגריל ולא ראיתי משהו יוצא דופן. אני מעלה סרטון כאן:

https://www.youtube.com/watch?v=PWzykEzYs10

הרעש נשמע החל מ 0:24 ולכל המשך הקטע. יש שירים פופ עם הרבה באס שזה לא נשמע כלל, ויש שירים מסויימים כמו ההוא בקטע של CALEXIO שזה ממש בלתי נסבל. זה בוודאות לא היה כך לפני. זה התחיל פתאום לאחר האזנה בעוצמה גבוהה של כמה שעות ברצף עם הרסיבר הישן אונקיו 809. כנראה השוא חזק מידי עבורם, למרות שהם 8 אוהם ונועדו לעד 150 וואט הספק כאשר הרסיבר הוא 140...

האם שווה לתקן, וכיצד\היכן? כמה יעלה תיקון והאם זה לא יפגע באיזון הבמה אם מתעסקים רק ברמקול אחד ולא בשני? לא מצאתי דרייבר חלופי מקורי באי ביי. וחברת בוסטון עצמה לא מספקת חלפים מחוץ לארצות הברית (פניתי במייל ואמרו לי שהם משווקים יותר לישראל ולשטחים כבושים, כנראה מסיבות פוליטיות\חרם).

תודה
 
ברמקול יש סיליל

שנע בצוך מגנט . כניראה שהסליל התפרק מעט . ושפשף את המגנט
תעשה כך: כבה את המגבר תוריד רת מיכסה הרמקול
בעדינות דחוף את הממברנה מעט פנימנ והחוצה . אים ישמע רישרוש חלש זה אומר שהסליל משפשף את המגנת . זה אומר הרמקול ניתפק
מכבר לזה לנחס מה קרה שם זה בעייה
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
נראה שההסבר של קרמר די מתקבל על הדעת. משהו קרה לאיזון של
הסליל והרמקול חורק, כי הסליל מתחכך במגנט.
הניסוי שקרמר מציע הוא טוב, אבל יתכן שמשהו בתו הארגז נוגע בממברנה (מוליך
או שאולי משהו מחומר הבידוד שזז ממקומו?
נסה לפרק את ברגי הרמקול, ובעדינות שלוף אותו החוצה. אולי תגלה את העב"ם
שנוגע מדי פעם ברמקול... לכן, קודם כל, נסה לבדוק מה קורה. אולי תופתע ותצליח לפתור את התקלה בכוחות עצמך.

בעבר היה בר"ג בעל מקצוע מוערך שטיפל ברמקולים ביד אמונה. שמו היה רפי האוזמן,
אבל לפני כשנה הוא נפטר. גם אני זקוק למשפץ רמקולים, ועדיין איני יודע למי לפנות כעת...

במקרה שהיצרן מסרב לשלוח חלפים לארץ, זה אולי כי יש לו יבואן והוא אינו רוצה
להתחרות בו, או שכפי שכתבת, יתכן שזה בשל כניעת היצרן לחרם...
במידה שיש לך מישהו שיכול לעזור ולשלוח לך משם, זה יכול לעזור.

ומה קורה חוצמזה? איך הסוני החדשה? בסוף הישגתי אותה ב-5050, ובתחילת
השבוע שעבר זכיתי לקבלה. בעיני? אחלה מכשיר. בהחלט יש שיפור מהדגם XE
של השנה שעברה.
 

EB10000

New member
הסוני בסדר

דיי מסופק ממנה. אגב רפי האוזמן נפטר מסרטן ריאה ולא מעישון אלא מסיכון מקצועי. הוא שנים עסק בתיקון ושיפוץ רמקולים, בעיקר טיוטרים DOME שכוללים נוזל קירור המכיל כמויות גבוהות של ברליום. הוא לא היה מודע כנראה לסכנה משאיפת הדי ברליום שיש לחמם אותו בזמן החלפתו בטיוטר, ופתח סרטן כרום ריאה מאד קטלני...

http://www.rhausmann.co.il/index.php?act=about

החנות עדיין פועלת, אשתו מנהלת אותה אבל יש טכנאים אחרים. נראה לי שעכשיו הם עובדים עם ציוד מיגון כאשר מטפלים בברליום...
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
וואלה.. אז הנה הבאת מידע שלא היה ידוע לי עד כה.
גם אני רציתי להביא אליו זוג טוויטרים, לאחר ששוחחנו, והוא נתן לי הצעת מחיר לתיקונם.
הוא נשמע מיומן וכשבוע וחצי לאחר שיחתנו (וכשבוע לפני שהתכוונתי לבוא אליו), קרמר
הודיע כאן בפורום שהוא נפטר.
ממידע שנסיתי לדלות באתר, נשמע כאילו שהוא נפטר בשנתו 'בפתאומיות', ומילה
לא הוזכרה בנוגע למחלה קשה.
אז אנסה לשוחח עם הגברת האוזמן, ויתכן שאגיע אליה, במידה שהמעבדה אכן
פועלת וראויה.
קיוויתי שתכתוב כאן, שפירקת את הוופר, ויש לך תשבה כלשהי בנוגע למימצאים,
אבל עדיין לא כתבת על כך דבר. אז אני מקווה לקרוא. ובכל מקרה, אם תגלה
שהממברנה "חורקת" כשאתה מניע אותה, תוכל אולי לגלות שאכן יש צורך להעביר את
הנאשם לטיפול בחנותה של הגב' האוזמן. וכמובן: אם תגלה סיבה אחרת, שעצם
כלשהו נוגע [או שנמצא קרוב מאד] לממברנה, תוכל לבצע את העבודה בעצמך.

קיוויתי שאקרא משהו קצת יותר "חמים" ממילה אחת בודדת על הסוני. כי כשאומרים
"בסדר", מתכוונים איכשהו לומר ש"קיוויתי להרבה יותר, אבל בסופו של דבר, נו... זה
בסדר"...
לי אישית עדיין קשה לקבוע עד כמה ה"בסדר" הוא אכן בסדר... כי נכון. הבהיר הוא
בהיר יותר מהבהיר שהורגלתי אליו בסוני הקודמת. האדום עמוק יותר ובעצם מאד מרשים.
אבל בשניים או שלושה סרטים שראיתי בנטפליקס, היו כמה "פאלטות", שכמותן לא
ראיתי בדגם הקודם משנה שעברה. למשל: כשאדם ישב בסמוך לאדם אחר, על אותו
מישור, והאחד לבש חולצה כחולה והאחר אדומה, כל אזור החולצות "זכה" לקבל איזו
מריחה כחולה אופקית על כל רוחב המסך וזה נראה נורא. אז יתכן שזוהי תוצאה של
הדחיסה שנטפליקס יוצרים בעת ההעברה למרשתת, והטלוויזיה ה"מסכנה" לא
ממש יודעת להתמודד עם זה, או שהטלוויזיה פשוט לא מצליחה להתמודד עם מצב שכזה.
דווקא מריחות בלבן לא ראיתי עד כה, אבל נגיד שהיה מצב, בו נראתה השמש, ואדם
היה אמור "להסתיר" חלק מקרניה, נראה היה שהקרניים "עברו דרכו" והמשיכו הלאה - כאילו שהוא לא עמד באותה נקודה ועצר את מעברן... מצב מוזר!
מעניין, שדווקא בסדרות של ערוצי ישראל, שכמותן ראיתי באמצעות ממיר של יס, לא
ראיתי תופעות דומות, אבל היות שהמסך הזה נמצא בביתי רק שבוע, קשה לי לקבע עדיין,
עד כמה הוא מוצלח. למרות זאת, אומר לך, שגם בדגם הקודם, היו מצבים שבהם לא
ממש נהניתי מאיכותה המשובחת של התמונה - שוב, בעיקר כשהיה מדובר בצפייה
בתכני נטפליקס.
לצערי, [או שאולי לשמחתי], לא יצא לי לראות תכנים ממקורות ממש משובחים, כי אין
לי בבית נגן בלו ריי ואין לי גם כוונות לרכוש כזה.
אז יעברו עוד כמה "ימים", עד שאוכל לומר בצורה גורפת יותר, האם אני מאד מרוצה
מהדגם או שמא קצת פחות. ובקיצור... ימים יגידו.

מה שכן, מצאתי כי לסוני יש עוד 2 דגמים שהם "מעבר" לדגם הזה.
האחד, 55XE9305, שנחשב מוצלח מאד, אבל א. הוא יקר מאד. ב. לא יצא
ב-2008 דגם XF בסידרה זו. ואגב, ג. דגם זה ידע להציג גם תלת מימד!
ודגם 'ספינת הדגל' שלהם, ה-ZD9, שכמותו מייצרים החל בגודל 65 ומעלה [לא
מופיע ב-55].
הוא נחשב כ"פאר היצירה" שלהם מאז ומעולם, אבל ככל שידוע לי, לא יצא דגם
ZE9 וכן יצא דגם ZF9. האחרון דווקא לא זכה לקבל את הביקורות המיוחלות, כי
בניסיון של סוני להרחיב את זווית הצפייה, הם יצרו עירפול של התמונה "בזכות"
שכבת סינון שהם הכניסו במסך.
אז בדגם החדש, המחיר נותר אסטרונומי ואילו האיכות? 'קצת' מאכזבת.
 

EB10000

New member
טוב לא מצאתי מה הבעיה...

בדקתי כמו שקרמר הציע, אין רחש באף דריבר, טוב או רע... הצאתי את הדריברים, אין כל הפרעה מאחור. גם הספידר תקין. בקיצור, אין כל בעיה נראית לעין או מורגשת. אבל בכל זאת יש בעיה...

מבדיקה מעמיקה, גיליתי שאם אני חותך את התדר ברסיבר ל 60 הרץ, הבעיה נעלמת לחלוטין. הרמקולים מוגדרים עי היצרן מ 46 הרץ. עם זה אני יכול לחיות כרגע. פשוט להסתמך רק על הסאב עבר תדרים נמוכים מ 60...דווקא זה שיפר את הבאסים...
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
מעשה נבון. ברור שאם יש לך סאב טוב, הוא יכול להוות תחליף
מעולה לתדרים הנמוכים של הוופרים שבארגז הרמקולים.
אלא שה"תיאוריה הפרקטית" טוענת, שכשיש מערכת רמקולים רצפתיים ראויה, אין כל
צורך בהוספת סאב. הסאב נועד בעיקר לרמקולים מדפיים, שבכל מקרה, אינם מסוגלים
לספק באסים טובים, שכן הם לא בנויים לזה.
מאד יתכן, שהרמקולים שלך כבר התיישנו, והדבקה כלשהי התרופפה בהם.
ואגב, מניסיוני למדתי, שלהפעיל רמקול "באוויר" עלולה לפגוע בו קשות, כי אין לו את
ההתנגדות שהארגז יוצר, וכשהוא נע בחופשיות את כל המשרעת שהוא יכול לנוע,
דברים מתחילים להיקרע.
 
הוא תיקן לי 3 פעמים

את הרמקול AR3 . 12 עובד עד היום בתור 2 סאבים של 12 אינצ' .
בתוך 30 שנה . הגומי מיתפורר עם הזמן
 

Ron W

New member
לפני הכל תעשה אלימניציה מהרמקול התקין

פשוט להחליף את הדרייבר המשתולל לזהה לו ברמקול השני
ולהשאיר אותם מחוברים בלי שנוי למגבר.
אם הבעיה עברה לרמקול השני - ברור שמדובר בדרייבר.
מה שכנראה נפגע הוא ה״קפיץ״ אותה טבעת עם כווצים שמחברת
את הממברנה למסגרת ובולמת אותה מלנוע רחוק מדי.
או יתכן נזק לסליל - לא תמיד יש רעש מכני אלא אם ה cone מתעוות ממש.
תיקון טוב צ.ל. בחלקים זהים או לקנות דרייבר מהיצרן.
מה שעושים מקלפים את הדבק ומדביקים יחידת ממברנה עם סליל וקפיץ
חדשים תוך מרכוז על המסגרת הקיימת. קיימים קיטים כאלו למודלים נפוצים.
 
ה"קפיץ" ברמקול = Spider

ברוב הרמקולים, אם לא בכולם, יש צורך לשמור כי תנועת הממברנה תהיה קדימה-אחורה ולא לצדדים. לצורך כך, הצמדת הממברנה למסגרת הרמקול נעשית באמצעות שני "קפיצים" = Spider. ישנו הספיידר הפנימי המאפשר תנועה קדימה-אחורה תוך שהוא מונע מהממברנה לזוז הצידה ובעצם שומר את תנועת סליל הקול (Voice Coil) בדיוק במרכז החריץ המגנטי (ומדובר בחריץ שהמרווח בין שוליו לבין סליל הקול יכול להיות מספר מועט של עשיריות מ"מ!).
הספיידר הפנימי עשוי מנייר מיוחד (ארוג) והוא נראה כ"צלחת" עם קמטים כאקורדיון, בצורה מעגלית סביב המרכז.
ישנו הספיידר החיצוני, אשר מחבר את שולי הממברנה למסגרת. תפקידו של הספיידר החיצוני, שוב, לאפשר תנועה קדימה-אחורה של הממברנה אך מונע ממנה לזוז לצדדים. בכך נשמרת התנועה קדימה-אחורה בלי אפשרות לתנועה הצידה או שלא במקביל לציר אורך התנועה.
ברמקולים הישנים, הספיידר החיצוני היה, בעצם "קמטי אקורדיון" קוצנטריים בממברנה עצמה, אך היום, ברמקולים מודרניים מדביקים גומיה העושה את התפקיד.
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
תודה על הפרוט. אך יש גם משמעות לקפיציות נגד ׳לחץ האויר׳

הריסון ככל שהוא חזק מוריד את הנצילות אך משכח השפעות
לחצים אקוסטיים . במיוחד ברמקול במארז סגור ללא פורט - הspider קשה יותר.
 
ל"קפיציות האוויר" קוראים "איפדנס אקוסטי"

ואכן, נגעת בנקודה מאד חשובה - רמקול בארגז סגור (Bass susprenssion).
מדוע בכלל שמים רמקול בארגז?
כאשר הממברנה נעה, לחץ האוויר משניה צידיה מתנהג ב"אנטי פאזה" ובכך, כאשר הקול הנוצר עקב שינויי לחץ האוויר מאחורי הממברנה מבטל את הקול הנוצר לפני הממברנה (תופעה זו נקראת "ביטול האיפנון").
ע"מ למנוע את התופעה, יש להפריד את חזית הרמקול מאחוריו.
הדרך הפשוטה לעשות זאת, היא לשים "מחיצה אין סופית" מסביב לרמקול, כזאת שתיצור הפרדה פיזית בין חלקו הקדמי לאחור.
ברור כי מחיצה אין סופית היא לא פרקטית ולכן פתרו את הבעיה ע"י הכנסת הרמקול לתוך ארגז סגור באופן ששינוי לחץ האוויר מחלקו האחורי של הרמקול לא יפגוש את האוויר שלפניו. אלא מאי?
כאשר הממברנה נעה קדימה ואחורה, נוצר שינוי לחץ בתוך הארגז, שינוי לחץ זה, כפי שרון כתב, מתנגד לתנועת הממברה, יוצר "עכבה", על עכבה זו מתפתחים שינויי הלחץ ופירוש הדבר כי מתבזבזת אנרגיה או, נכון יותר, מתפתחת אנרגיה אקוסטית אותה אנו מעוניינים לבטל. הדרך הפשוטה לעשות זאת היא ע"י "שריפת האנרגיה האקוסטית". כלומר, הפיכתה לחום.
אנרגיה אקוסטית הופכת לחום כאשר היא נספגת בתוך חומר בליעה אקוסטי. ואכן ארגז רמקול מסוג "בס סוספנשן" ממולא בחומר בליעה אקוסטי "השורף" את האנרגיה האקוסטית המפריעה לתנועת הממברה.
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
הבליעה קשורה גם לשיכוח תדר התהודה

הבעיה המרכזית בקופסא היא גם המשוב מהלחץ החוזר בתדר התואם
בהרמוניה כלשהיא לנפח הקופסא או אז לרמקול קל יותר והוא מהדהד.
מה יקרה אם נחסוך בספוג האקוסטי? בעיקר הגברת התהודה - הבומיות.
התמקדתי בשוני בין רמקול באס שמיועד למארז סגור לזה שמתוכנן עבור פורט
-קדמי או אחורי.
הראיה שמיעדים את הדרייבר מראש למארז סגור ע״י מממברנה
קשה יותר ונצילות נמוכה (אלא אם מדובר בסרוו..)
 
למעלה