החזרים מקירות

EB10000

New member
החזרים מקירות

שלום

מקמתי זוג רמקולי SUR BACK בקיר האחורי. כאשר אני מבצע בדיקה אני שומע אותם בעיקר מהקיר הקדמי! הם עובדים טוב, אבל משום מה ההחזר מהקיר מולם מפיק צליל יותר דומיננטי מהם, מה שפוגע במיקום הצלילים בחדר עי הרסיבר. מבדיקה נוספת, שמתי לב שזה קורה גם ברמקולי הסראונד הצדדיים. כמעט ולא ניתן להרגיש את הכיווניות שמאל\ימין שלהם בגלל החזרים מהקיר הנגדי. כאשר אני משמיע PINK NOISE מסראונד שמאלי, אני שומע אותו ואת ההחזר מהקיר הימני מולו. המקולים תלויים גבוה כמטר וחצי מעד הראש. התופעה לא קורית ברמקולים הקדמיים שנמצאים בגובה האוזניים ומאחוריהם יש חפצים, ורהיטים. ככל הנראה זה עוזר לבלוע את ההחזרים או לפזר אותם.

מה ניתן לעשות? להדביק חומר כלשהו? איזה? ואם כן היכן? רק בקו אווירי מול הרמקולים?

תודה
 
ייעוץ אקוסטי

אני ממליץ לך לעשות מה שאני ממליץ גם לבעלי אולפנים ביתיים: קח לך יועץ אקוסטי, שיאתר את הבעיות האמיתיות (יש לו הכלים והידע לכך) והוא ייתן לך גם את הפיתרון המתאים.
גילוי נאות - אני יועץ אקוסטיקה.
אריאל אריאלי
 
רב הנסתר מהגלוי בשאלתך

שלום
חסר איור החדר, מיקומים ומרחקים וגם זויות.
בעיקרון, חשוב לדעת מה המרחקים בינך (Sweet Spot) לרמקולים.
קיר (במקרה שלך הקדמי) מחזיר כאשר הוא מקביל, או עשוי מחומרים מחזירים (למשל דלת זכוכית למרפסת). לדלת, הפתרון יהיה וילון. למקבילות, הטית הרמקול כלפי מטה, או פנימה (In) למרכז.
בנוסף, לפתרון החביב עליך: ה-DSP של הרסיבר, אפשר בוודאי להתערב ידנית ולהוריד עוצמה Gain) לרמקולים הסוררים.
 

EB10000

New member
תודה. הטיה לא אפשרית

אלו רמקולי JBL מסוג ARENA B120 יעודיים שנועדו לתליה על הקיר (אטומים ללא פורט), כפי שניתן לראות בתמונה. כיול עוצמה וגם כיול החזרים בוצע ברסיבר, אבל התוצאה דיי מאכזבת. היום השמעתי דרגם מוסיקה בסטריאו (מצב סטריאו לכל הרמקולים, כאשר את כל השאר השתקתי והשארתי רק את ה BACK ואת הסאב).

לא לאומן, אם לא ההיתי יודע שהם היחידים שפועלים, ההיתי חושב שגם הקדמיים פועלים באותה העוצמה. ראשית שומעים איתם מעולה, הבמה בסטריאו מאד מדוייקת גם עי דיסק בדיקה, אבל אני ממש לא שומע את הצליל מגיע מאחורנית מהם, אלא מכל החדר, כאילו שגם הקדמיים עובדים. הצליל שלהם מופנה ישירות לקיר ממול, שהוא מקביל כמובן וחלק בחלקו העליון (מחציתו התחתונה עמוסה בארונית וטלויזיה והקדמיים שהם בגובה 120 ס"מ).

אין דרך להטות אותם כלפי מטה, אלא אם כן אני ארכוש מתקן תליה מיוחד (יש רק חור אחד מאחור, ולכן יהיה צורך במתקן אחזקה יקר. אני חושב אולי לשים מולם איזו לוח חוסם שיורד מהתקרה. יש לך רעיון איזה חומר או משהו שניתן לרכוש?

אין בעיה לקדוח בתקרה ולתלות אותי מחיצה ספוגית או עץ שתעמוד כ 20 ס"מ מול כל רמקול, בכדי למנוע ממנולזרוק צליל לעבר הקיר הנגדי. מה אתה אומר?

נראה שכל הגימיג של ימהה כיות YMAO RSC שזה קיצור ל REFLECTIVE SOUND CONTOL עם כיול החזרים לרבות זויות, זה בולשיט אחד גדול, כי הרסיבר לא זיהה אפילו שיש בעיית החזרים קשה בחדר עם מיקום הרמקולים הללו. אם כי יש לציין שבכל הרצת כיול, הרסיבר מתלונן על שגיאה W1 ברמקולים הללו - פירושה חיווט הפוך (REVERSE WRING). ז"א אכן ה DSP זיהה בעיה ברמקולים, אבל הוא חושב שחיברתי את החוטים הפוך, כאשר הבעיה היא החזר מהקיר הנגדי (ימהה ממליצים להתעלם מהשגיאה אחרי שמוודאים שהחיבור תקין, אומרים שזה בגלל שימוש ברמקולים לא סטנדרטיים). בתמונה רואים רמקול אחד בקיר אחורי.

מה עוד ניתן לנסות?

 
זרוע קטנה

שלום
בכוונה לתת להם זוית, התכוונתי לזרוע: http://www.zap.co.il/models.aspx?sog=h-tvholder&db1011505=2571919
יש בשפע, כמה ברגים ואתה מסודר. חפש אחד עם מפרק כדורי שיאפשר הטיה גם מעלה-מטה וגם ימינה - שמאלה.
הרמקולים קלים: 3.5 ק"ג בלבד
https://www.jbl.com/arena-series/AR..._ARENA 120_color=Black-GLOBAL-Current#start=1
לגבי המיקום, והערוצים שהם משרתים (7.1) אתה די בסדר עם ההוראות:
https://www.jbl.com/on/demandware.s...ers Manual - Arena Series (Multilingual ).pdf
לאור התאור שלך, אני מניח שיש לך בעיות נוספות בחדר, מעבר לריבוי רמקולים.
סה"כ בתפיסה של שמיעת מוסיקה בדו ערוצי מדברת על זוג רמקולים קדמי בלבד!
יש לך צורך לשחק במשחקים שונים ומשונים, כמו לחבר אינסוף רמקולים בדו-ערוצי, או 2 רסיברים לסאב אחד ועוד. זה לא הפתרון לכך שבמצב הרגיל של דו-ערוצי, אתה לא מרוצה מהתוצאה.
אתה צריך זוג רמקולים שתהיה "מאוד מרוצה" מהצליל שלהם. ממש תאהב אותם, עם הגברה עודפת ואיכותית, ואליה תחבר ב-HT Bypass את הרסיבר.
 

EB10000

New member
תודה, האמת כל ה"צרות" שלי התחילו כאשר רכשתי

את האוזניות HD800 ולאחר מכן את מגבר האוזניות MAGNI 3. מאז אני בקונפלקטים כי אני מתאכזב בכל פעם שאני מאזין להם ואז עובר להאזין דרך הרמקולים. מכל בחינה אפשרית ה HD800 נשמעות טוב יותר. זה כולל למשל דיוק ב IMAGING. באס יציב. ביציב אני מתכוון שלא משנה איזה שיר אני משמיע, הבאס מכוון באוזניות, לעומת זאת ברמקולים, אני כל רגע צריך או להגביר או להנמיך את הסאב. יש לי דיסקי בדיקה של FOCAL JMLAB יש בהם בדיקת הפרדה בסטריאו של תופים שבכל פעם מוקלטים עי מקרופון סטריאופוני במרחק הולך וגדל, כך שקשה להבחין בהפרדה או מעבר בין הערוצים. דרך הרמקולים אני מפסיק להרגיש במעבר במרחק גדול מ 8ft, ובאוזניות אני עדיין מרגיש את המעברים גם במרחק הקלטה של 30ft.

נכון, אין מה להשוות בין אוזניות שעלו לי כמעט 2000 שח יד שנייה, לרמקולים שעולים 4000 שח חדשים, אבל בכל זאת זה דיי מתסכל להבין כמה אתה מפספס.

רכשתי לא מזמן אלבום של NILS LOFGREN בפורמט הכי איכותי שיש - DSD256 שזה 11.2MHz קצב שעון. אחרי שקראתי סקרה על איכות השמע, היו לי הרבה צפיות, אבל דיי התאכזבתי מהתוצאה בהשמעה דרך הרמקולים הקדמיים בלבד. חשבתי לנסות מגבר HI FI דו ערוצי, אבל גם כאן לא הרגשי כמעט בהבדלים בהשווה לימהה...

בקיצור, לא יודע אם זה האקוסטיקה בחדר, הרמקולים, או שילוב ל הכל. מסופק מאיכות הסאונד (במוסיקה), אני ממש לא.
 
בוא נעשה סדר

שלום
ראשית, מקובל בתחביב שלנו, שיחס איכות למחיר באזניות כדי X10 ויותר לרמקולים.
לא מחיר יד 2! אלא "חדש".
ה-HD800 שלך עולות 5,500 ש"ח (http://www.zap.co.il/model.aspx?modelid=743337)
המקבילה שלהם תהיה זוג רמקולים ב-55,000 ש"ח.
זה, בהינתן שיש לך הגברה נאותה להניע אותם, וחדר אקוסטי לשכן בו את הציוד היקר שלך.
לטעמי, הציוד שיש לך בבית לא שם.
הדרך שלך להגיע למטרה (לשמוע "טוב" כמו באוזניות HD800) אינה בפעלולי DSP ברסיבר, הוספת ערוצי שמע ברמקולים של 150$ וכו'.
התגלית שאתה משתף אותנו, במעשה הכיול מחדש של הסאב לכל קטע מוסיקאלי - בוודאי אינה הדרך. זה מזכיר לי ימים בתיכון, שהינו משחקים כל הזמן בכפתורי ה-TONE או ה-EQ. אבי ז"ל כינה זאת: "כפתוריטיס". (כנראה מלשון מחלת האור פזוריאריס, שאין לה מרפא). אני מניח שאתה כבר לא בגיל הזה...
אינך משתף במימדי החדר והמיקום של הרמקולים, מקום הישיבה והזויות (הטיית הרמקולים הקדמיים) והמרחק לקיר האחורי והצדדי.
לדעתי, אתה חייב לחזור ליסודות.
1. לבדוק שהרמקול שלך ממוקם בהתאם לדרישות. אם זה מרחקים מהקירות, זוית ההטיה, גובה (אם הוא לא Floor Standing). כמו כן, שגודל החדר אינו דוחק אותם לצפיפות, ושאתה נמצא במקום שאין בו מקורות רעש כמו מקרר, מדיח או מזגן גדול ורועש. כמו כן, רצוי שוודא שאין משטחי זכוכית גדולים והחדר אינו מהדהד (יש שטיח וריהוט).
קח בחשבון גם את היחסים של 1/3 - 1/3 - 1/3 ותראה כמה אתה רחוק מהמימוש שלהם.
2. לבצע כיול של הסאב עם הרמקול, ע"י מערכת הכיול של הרסיבר (זה הכי טוב שיש), ולא לגעת יותר. יש הקלטות שיש בהם יותר באס ויש אחרות שהן בחסר.
כל האמור, ללא DSP, ב-2 ערוצים בלבד, ובלי התחכמויות.
3. אם בשלב הזה אתה לא אוהב את הצליל, הכיוון שלך במציאת זוג רמקולים שאתה כן אוהב את הצליל שלהם (מנגנים אצלך בחדר!)
אח"כ, להתאים להם הגברה וכבילה.
זה מסע...ארוך ויקר.
אני מלווה חבר טוב שנמצא במסע הזה מעל 15 שנה.
הוא החליף 3 רמקולים (AR-7, מגנפאן 1.6 ועכשיו B&W802D)
2 הגברות, פשוט מפני שהאדקום 2X250W שלו התקלקל.
ו-2 רסיברים (ONKYO ועכשיו DENON מסידרת 43xx).
גם נגן (SONY CDP-2AES ללאקסמן חדש).
את הכבילה האחרונה אני עשיתי לו (XLR מקצועי עם ניוטריק, וכבלים לרמקולים ב-#4AWG).
לטעמי שומעים טוב, אבל החדר מגביל אותו עכשיו...מלשמוע ממש טוב!
 
למעלה