שני סאבים זולים או סאב אחד טוב?

EB10000

New member
שני סאבים זולים או סאב אחד טוב?

שלום לחברי הפורום

חבר בקש ממני עזרה בבניית מערכת קולנוע ביתי שתשמש גם להאזנה למוסיקה. המלצתי לו על רסיבר דנוך X2400H שעמד בתקציב שלו. יש לו רמקולים קדמיים של בוסטון אקוסטיק בני 10 שנים מדגם VR950 אשר יורדים עד 40 הרץ ב מינוס 3 דציבל:

http://www.bostonacoustics.com/US/P...tail.aspx?IsDisc=1&Pid=VR950(BostonAcoustics)

סנטר של אותה החברה תואם, זוג אחוריים של JBL (לא זוכר איזה).

אני מתלבט לגבי סאב. חשוב שישמע טוב במוסיקה וישלים את מה שחסר לקדמיים. הבעיה היא תקציב. הוא מוכן להשקיע עד 1500 שח. במחיר הזה ניתן למצוא סאב של POLK אבל הוא יורד עד 50 הרץ - גבוה יותר מהקדמיים. היות ואני משתמש בשני סאבים ומאד מרוצה מהתוצאה, חשבתי להמליץ לו עד זוג סאבים של ימהה מדגם YST-SW012 שכל אחד עולה 750 שח. יש לסאב כזה וופר 8 אינטש אבל בגלל שימוש בטכנולגית סרבו ייחודית של ימהה, הוא יורד עד ל 28 הרץ (במינוס 10 דציבל, 35 הרץ במינוס 3). הספק RMS שלו 50W בלבד.

http://www.stereoshop.co.il/items/1308599

האם עדיף לרכוש שני סאבים כאלו (הרסיבר תומך בשני סאבים ויודע לנהל את הבאסים שלהם בנפרד)? או אולי עדיף להשקיע את כל ה 1500 שח בסאב יחיד טוב? רק שאין אחד כזה שיורד נמוך מ 40 פרט לימהה (הבא בטור עולה 2000 שח שזה חורג). שימו לב שהסאב הזול בנוי בצורה אסימטרית. אם מתקינים שניים כאלו, אז יוצא שהאלמנטים מופנים לכיונים שונים (או הפורטים). האם אסימטריה בהתקנה של זוג סאבים טובה או רק מזיקה לתוצאה הסופית? האם שני סאבים 50W שקולים לסאב אחד 100W מבחינת דציבלים? שני סאבים מפחיתים את המאמץ של כל סאב בנפרד? אשמח להבהרות ממי שמבין עניין.

תודה וחג שמח
 
לא את זה, ולא את זה!

שלום
הפתרון לתקציב הנמוך, הוא יד 2.
למרות המספרים (שמסתכמים במעט מאוד HZ, נניח בין 40HZ שאליהם מגיע (כביכול!) הבוסטון אקוסטיק (חבל שאין דגם וקישור!), ל-35HZ של ה-YST-SW012.
הבעיה בסאבים זולים, היא לא רק התדר הנמוך, אלה אחוז העיוותים. לזולים יש מזה בשפע. אולי הבאס נשמע BOOMY ועצמתי, אבל הוא לא נקי.
גם תלוי מה מתנגן...ואני משוכנע, שכאשר חברך ואתה תשמעו באס טוב, תדעו להבדיל בינו לבין הבא שהציוד הזול מפיק.
אגב, אני מתכוון לבקר בקונצרט של עוגב וכלי נשיפה בבודפשט ב-22/6:

https://www.programturizmus.hu/ajanlat-szent-istvan-bazilika-budapest.html

אני מניח ששם הבאס יהיה נקי

ברכב, יש לי סאב של ALPINE שהחיתוך העליון שלו ב-80HZ והמגבר שלו של 160W RMS. הבאס עוצמתי ונקי. בכיוון הנוכחי (מאוזן עם הרמקולים) ובעוצמות שאני שומע (חזק למדי בנסיעה ובדיקות) לא הצלחתי להכניס אותו לעיוותי רוויה.
 

EB10000

New member
אלו הרמקולים

https://www.cnet.com/products/boston-acoustics-vr950-speakers/specs/

אני עכשיו רואה שהם מוגדרים עד 46 הרץ, אבל לא מצוין דציבלים. נניח מינוס 3 במקרה הטוב, אז זה אומר שהם שומרים על קו הענות ישר ב 90 דציבל בתחום של 50 עד 20 קילו. בנתיים הם מוגדרים כ FULL RANGE, וממוקמים בפינות. במצב PURE ברסיבר יש לציין שהם נשמעים מאד מוסיקאליים, אבל בהשמעת TEST TONES מדיסק בדיקה (ללא SPL כי לאהיה בנמצא), הבאס הכי נמוך שעדיין נשמע נקי היה 80 הרץ, מתחת לזה כבר מתחילה הנחתה עד שב 40 הרץ לא שומעים כמעט כלום.

ביד 2 בארץ לא ניתן ולא משתלם לרכוש ציוד סטריאו. אנשים דורשים מחירים לא שפויים על ג'אנק. אין מה לעשות כאשר אדם משלם 5000 שח על סאב שבכל העולם נמכר בשוווי של 2000 שח... שוב, מדוע שני סאבים הפועלים יחד לא יקטינו את העיוותים? שני סאבים = +6 דציבל עוצמה, זה אומר שניתן להפעיל כל אחד מהם ב 3 דציבל פחות - מחצית הספק = פחות עיוותים, לא?
 
נניח 6dB-?

שלום
זאת הסיבה שביקשתי קישור ומידע על הדגם. יש לך נטיה להיות "לא מדויק" בפרטים, מה שמוביל לדיון "אחר"...אז טוב שנעשה את הדיון רק פעם אחת.
אני מסופק אם הרמקול מספק 46HZ ב-6dB-! עם 2 אלמנטים של 133mm שהם 5.25" בלבד! בקליפש שלי יש וופר של 12" שמגיע ל-32HZ ב-3dB-.
2 סאבים זה רק 3dB+ ולא 6dB+, יחסית לסאב 1.
כבר אמרתי שהבעיה בסאב זול אינה רק בתדר התחתון שהסאב יורד אליו, או בעצמה (SPL) אלה בעיקר בעיוותים (THD). עיוותי הסאב אינם בהכרח בשל העצמה (לא מתחייב שב-90dB/w/m SPL של הרמקול, הסאב ידרש ליותר מכך, וזה מושג ב-1W. אפילו 10W אינם בעיה (וזה כבר 100dB SPL...)
עיקר העיוות לדעתי מגיע מהאלמנט (הרמקול עצמו שמותקן בארגז הסאב).
כנ"ל לגבי המגבר בסאב, בעצמות הנ"ל הוא במינימום עיוותים.
נדמה, שהרצון למקסם תוצאות בתקציב נמוך דורש קסמים. הרי אילו היה מצוי על המדף, כולם היו רוכשים אותו כבר.
 

EB10000

New member
לפי ימהה 50W RMS לתוך 5 אוהם ב 10% עיוותים (כן 10%)

אלו נתוני הסאב 112. בכל זאת יש לו ביקורות טובות, כאשר עובד לבד בחדר קטן. בסאבים נעשה שימוש במגברי CLASS D לרוב. אפילו בסאבים יקרים של SVS עיוותים נמדדים באחוזים בודדים ולעשיוריות האחוז. יש מצב שהאוזן פחות רגישה לעיוות בתדרים נמוכים.. נבדוק מה יש יד שנייה בלוחות..
 
10% זה הרבה THD!

הדגם של הסאב שצרפת לו קישור הוא 012 ולא 112! אז מה נכון?
כן, כל המגברי סאב היום הם ב-Class D. בקליפש (סאב) שלי יש מגבר של 350W.
עלה לי 500$ קנדי, שהיום הם פחות מ-1500ש"ח. עם סאב של 12".
 

EB10000

New member
אין דגם 112.. הכוונה לאותו הסאב מההודעה המקורית

בימהה הסאב פועל בחוג סגור עם מגבר סרבו. יצא לי לפרק סאב כזה מדגם YST-SW320 שהיה לי. בתוך התיבה יש בוכנה כזאת שמבדיקה שעשיתי משמשת כחיישן שינוי לחץ עי מברנה רגישה פנימית. היא מפיקה אות חשמלי המוזן למעגל הבקרה ומשם למגבר הכוח. הוופר הוא אלמנט רגיל. הימהה מסוגל להעיף אוויר למרחק של 3 מטר. ממש מרגישים את האוויר יוצא ממנו כאשר הוא פועל. הם תוענים שהסאב יורד ל 20 הרץ למרות שהוא 8 אינטש בגלל מנגנון הסרבו YST, בתוספת פורט מבעל צורה מיוחדת למניעת מערבולות במוצא (פורט הקרנה ליניארית). גם ל SVS יש מנגנון סרבו ייחודי לשם שיכוך אקוסטי.

אגב אני מתפלא שאתה משתמש בקליפש. אתה מודע שבקרב אודיפילים רבים היא נחשבת לחברה סוג ז שמכוונת קהל שומערי מוסיק ראפ או קולנוע ביתי?
 
לא נורא

שלום
לקליפש יש סדרות רמקולים ולכל אחת התכונות שלה.
קליפש יצאה בזמנו עם דגם שנקרא רליפש הורן, שהיה אחד הרמקולים הטובים בכל הזמנים. עד היום מייצרים אותו! האם יצא לך לשמוע אותו?
http://www.klipsch.com/products/klipschorn-floorstanding-speaker
דף הנתונים:
https://f072605def1c9a5ef179-a0bc3f...duct-specsheets/Klipschorn-Spec-Sheet-v04.pdf
הרמקול די גדול, ולא מתאים לכל בית. לקליפש יש סדרה שביניהם ה-Heressy
וגם ה-Forte. לי יש את את ה-Forte-II:
https://f072605def1c9a5ef179-a0bc3f....com/product-specsheets/forte-II-brochure.pdf
שעל פי כתבת סקירה ב-Stereo Review בתחילת שנות ה-90, נאמר עליו שהוא הדבר הכי קרוב לקליפשהורן שניתן להכניס לבית רגיל.
מבחינת הצליל שהוא משמיע, רבים, גדולים ויקרים ממנו לא מגיעים אליו. הוא לא מושלם, אבל הוא רמקול נחמד מאוד.
הצליל שלו נשמע במיטבו בחדר יעודי במרתף, בבידוד סביבתי מעולה:
http://www.hifimusic.co.il/מיכאל-לנג-המערכת-t7140.html
נרכש בסינגפור ב-1994 ב-2,000$ סינגפורי, עלה לארץ ב-1996, נסע לקנדה במטען המטוס שלי ב-2006 וחזר לארץ ב-2010.

זה הרמקול היחיד ששמעתי שמסוגל לשחזק קטע תופים LIVE במע'!
הוא נשמע חי ואמיתי, והרבה יותר דינאמי מכל רמקול עם ממברנה.
מבחינה טכנית, לטכנולוגיית ה-"הורן" יש את הממברנה הקלה ביותר אחרי ריבון.
להבדיל מהריבון (מאגנפאן) הוא נציל בהרבה (86dB לריבון) ו-99dB ל-Forte-II,
הוא גם יורד די נמוך (32HZ) ויכול לספוג הספק רגעי עד 500W.
צחשב כמה זה ב-SPL ממרחק של 3 מ' עם זוג רמקולים...
קליפש מייצרים רמקולים לכל כיס ולכל מידה. נכון, חלקם פחות טובים. אך הם לא נופלים מהאשפה של חברות אחרות.
ימהה, למרות שהיא מייצרת כלי נגינה ויש לה כמה מוניטורים מסדרת ה-NS, שנחשבו לטובים, לא יצא לשמוע אחד! שנשמע טוב.
ייתכן ועל הנייר, הם דומים, אבל רמקול חייבים לשמוע.
 
למעלה