חיבור זוק רמקולים קטנים במקביל

EB10000

New member
חיבור זוק רמקולים קטנים במקביל

שלום

אני רוצה להוסיף זוג סראונד שני בקיר אחורי במקום ה BACK שכמעט לא בשימוש. יש לי זוג JAMO E60 עם עכבה נומינאלית 6 אוהם ורכשתי זוג JBL ARENA 120 עם עכבה נומינאלית 8 אוהם. שניהם יורדים לכל היותר ל 90 הרץ, אז הרסיבר יחתוך אותם על 100. במקביל יוצא 3.11 אוהם, כאשר ביציאות הרסיבר לערוצי הסראונד רשום 4 אוהם מינימום. עשיתי בדיקה עם קטעי מוסיקה והעליתי את העוצמה בהדרגה. עושה רושם שעובד בלי בעיה והרסיבר לא מתחמם.

האם זה בטוח לשימוש ממושך? מה שכן, הם לא מפיקים את אותה העוצמה. ה JBL בצדדים נשמעים יותר דומיננטיים ממקום הישיבה. את ה JAMO מאחור מרגישים רק אם מתקרבים אליהם... מניח שנצילויות שונות, כי הגיוני ש 6 אוהם ישמע חזק יותר מ 8...
 
אז למה ה-Jamo?

שלום
החישוב שלך לא אומר מאומה. עכבת נומינאלית של 8 אוהם יכולה בתדרים מסויימים לרדת ל-4 אוהם וכך גם ה-6 אוהם יכולים לרדת ל-3. הסיבה שהמגבר "לא צועק"
זה מפני שההספק נמוך וכך הזרם....עד שתגביר!
אבל לא הבנתי למה לחבר עוד רמקול במקביל לרמקול, ולא לזוג ערוצי סוראונד?
כל ה-9 או ה-11 של הימהה כבר מחוברים לרמקולים?
 

EB10000

New member
כן, כל ה 9 כבר תפוסים

אין לי רמקולי תקרה, כי בקושי יש לי שני סרטים עם אטמוס. חוץ מזה ימהה ממליצים רמקולי אפרקטים בפינות מאשר על התקרה. יש לי זוג קדמיים, סנטר, זוג עליונים מקדימה, זוג סראונד בצדדים, וזוג אחוריים שמשמשים גם כ SB וגם כ אפקט אחורי. רוב הסרטים הם 5.1 ולכן אין לי ממש צורך בזוג אחוריים שבקושי עובדים. את אפקטי ה DSP האחוריים ניתן להפיק מהסאונדים הצדדיים. אז חשבתי להשאיר את הצדדיים ולהוסיף זוג סראונד נוסף במקביל מאחורנית, בכדי למלא יותר מאחור, כפי שקורה באולם קולנוע. בנוסף אני ארכוש סנטר אחורי לעבודה ב BACK חד ערוצי. אז גם בעוצמה גבוהה לא הרגשתי שהרסיבר התאמץ עם שני הזוגות מחוברים במקביל. ככל הנראה כי הם חתוכים ל 100HZ. ההנחה שלך לגבי השינוי העכבה כפונקציה של התדר לא ממש רלוונטית, כי באותה מידה כם יצרני הרסיבר שרושמים עכבה מינימאלית נקובה של 4 אוהם, לוקחים בחשבון שעבור תדרים מסויימים היא יורדת פחות. בגלל שאופי העכבה בעיקרו השראי, חיתוך תדרים נמוכים מונע ירידה משעותית מתחת ל 4 אוהם... השאלה היא האם המגבר יסבול 3.1 אוהם במקום 4 לאורך זמן עוצמות גבוהות (בעיקר אפקטים בסרטים)? בדיקה של 5 דקות עברה בהצלחה. שמתי קטעי מוסיקה בסראונד DTS MA בעוצמה גבוהה ושומעים טוב, רק שאני שומע בעיקר את ה JBL בצדדים ופחות שם לב שנוספו גם JAMO מאחור. הם פחות נצילים...

מניח שגם חיבור בטור ייתן את אותו האפקט, כי עוצמת השמע היא פונקציה של ההספק ולא של הזרם או המתח בלבד. האם הנחה זו נכונה? כמהנדס זו נשמעת כהנחה הגיונית כי הרמקול הוא מתמר אנרגיה חשמלית לאקוסטית. אבל מצד שני, עוצמת שדה מגנטי בסליל הוא פונקציה של זרם ולא של מתח, אז יש מצב שחיבור טורי שמבטיח אותו זרם בשני הרמקולים, יאזן את העוצמות מעט (השינוי יהיה רב בנצילות של הרמקול).

מה אתה אומר?
 
מה קרה לחוק אוהם ומעגלי קירהוף?

שלום
זוג נגדים (עכבות) שווים במקביל זה 1/2R.
זוג נגדים (עכבות) שווים בטור זה 2R.
ביחס לעומס אחד, במקביל הזרם גדל פי 2 והמתח נשאר אותו מתח. לכן ההספק גדל פי 2. בטור, הנגד גדל פי 2 לכן זורם רק חצי זרם, (על אותו מתח) זה חצי ההספק.
ההבדלים בעכבת זה מרכיב השראי וקיבולי נוספים, שמטים את הוקטור.
בקיצור, למה כל הטרחה הזו? מה זה מוסיף?
ערוצים נוספים זה לא.
והצליל של ה-JBL אוכל את הצליל של ה-Jamo, אז ה-Jamo מתיתר.
 

EB10000

New member
רמקולים בטור = זרם זהה בשניהם

רמקולים במקביל = מתח זהה על שניהם. השאלה היא, ממה מושפעת העוצמה האקוסטית? מההספק (מתחXזרם) או רק מהזרם? הזרם הוא זה שאחראי לעוצמת השדה המגנטי שה VOICE COIL מפיק... כנראה אצטרך מגבר חיצוני בשביל לדחוף את ה JBL ולווסת עוצמות עד לשוויון בין שני הזוגות...
 
אתה חוטא למדע בניתוח שלך

שלום
המגבר הוא מקור מתח (ולא מקור זרם). במיוחד שלך שלא מכפיל הספק בחצי התנגדות, כמו המגברים היקרים...100W ב-8 אוהם, 200W ב-4 אוהם וכו'.
הזרם שנצרך ממנו ע"י הרמקולים (בטור או במקביל) על אותו מתח יציאה הם
ביחס של 1:4.
כך גם ההספק.
(רמקול יחיד: 8 אוהם, המתח של 8V זה 1A.
2 רמקולים במקביל: 4 אוהם, מתח של 8V זה 2A
2 רמקולים בטור: 16 אוהם, מתח של 8V זה 1/2A.
יחס הזרם בין 1/2A ל-2A זה 1:4. על אותו מתח, גם יחסי ההספק בהתאם.
כללי האצבע של אותו זרם, או אותו מתח לא מתאימים פה בכלל...)

הספק אקוסטי = להספק חשמלי X מקדם הנצילות.
בהינתן שמקדם הנצילות קבוע (אותם רמקולים), הרי שהעצמה האקוסטית בחיבור מקבילי תהיה פי 4 יותר מאשר בחיבור טורי.

מה אתה בוחן? את הידע שלי או את הסבלנות...?
 

EB10000

New member
עזוב, או שאתה לא מבין אותי או את מה שבאמת קורה

הרגע ערכתי ניסוי. חיברתי שני רמקולים בטור. אמנם העוצמה הכללית ירדה, אבל עכשיו כבר יותר קשה להבחין בהבדלי העוצמות ביניהם! כפי ששערתי, כאשר זורם דרכם אותו הזרם, גורם אחד מתקזז - הזרם. השדה המגנטי או לייתר דיוק הכוח המגנטי בין הסליל\מברנה למגנט הקבוע תלוי בעוצמת הזרם, במספר הכריחות, וקלות התנועה שך הממברנה. יותר כריחות = יותר עוצמת שדה ולכן יותר כוח, בהנחה שהזרם קבוע! אם החיבור מקבילי, יותר כריחות = יותר התנגדות\היגב ולכן פחות זרם.

אז לסיכום, חיבור טורי מניב איזון עוצמות, אבל העוצמה הכוללת פוחתת כי הזרם הכולל קטן. חיבור מקבילי מניב יותר עוצמה, אבל פוגע באיזון (רמקול נציל הופך לדומיננטי...).

מותר גם להודות בטעויות, גם אם אתה מנהל את הפורום... אני בכל אופן כנראה אחבר אותם בטור. זה יוצר 14 אוהם, אני פשוט אפצה עם הגברת עוצמת הערוצים ב כ 6 דציבלים...
 
תהנה

שלום
אין טעות בדברים שנכתבו. המשתנה שלא נלקח בחשבון זה הנצילות של 2 הרמקולים, מה גם שהם שונים והדוגמא שלי עבור 2 רמקולים זהים!
 

EB10000

New member
איך אתה מגדיר הספק חשמלי מושקע ברמקול?

בדיוק כפי שאתה מגדיר הספק חשמלי מוקע במנוע.. זה ממש לא זרם בריבוע כפול התנגדות, ולא מתח בריבוע חלקי התנגדות. זה זרם בפועל כפול מתח או כא"מ נגדי שהרמקול מייצר בעקבות תגובה דינאמית של הממברנה... כאן שני הרמקולים שונים בנצילותם. אחד מהם יותר קשה לדחיפה. כאשר הם מחוברים לאותו מתח - במקביל, האחד נשמע חזק יותר, כאשר הם מחוברים בטור, אין לדעת איך המתח הכולל מתחלק ביניהם, אבל דבר אחד ידוע, הזרם דרכם זהה. עכשיו הרמקול הנציל מצד אחד מפתח יותר מתח נגדי, ומצד שני ככל הנראה בגלל התנדותו הנמוכה, נופ עליו פחות מתח. משום מה פעם העוצמות מתקזז במידה מסויימת בחיבור זה, אך העוצמה הכוללת יורדת משמעוית. עדיין ה JBL חזק יותר, אבל יש הבדל גדול מאשר החיבור המקבילי בו ה JAMO לא נשמע כלל עד שלא מצמידים אליו את האוזן...

בכל מקרה, לא צריך לקחת את זה קשה. בכל מקרה, ללא ספק אפקט הסראונד משני זוגות רמקולים נשמע יותר דומה לזה בקולנוע, כי מקבלים תחושה שהצליל עוטף את החדר ולא ממוקד...
 
גם אם אתה מנהל את הפורום...

שלום
אני לא מבין את ההערה הזו. מה קשורה דעתי או ההבנה הטכנית שלי לעובדת היותי מנהל?
זכותי לכתוב כל דבר (על פי התקנון) כמו כ"א אחר.
 
רק שכחת את גורם הנצילות בחישוב שלך.

תפוקת הקול המופקת מהרמקול, אכן תלויה בזרם אך לא רק. כפי שכתב מיכאל, עצמת השמע המופקת ברמקול שווה למכפלת הזרם במתח התפתח עליו (שזהו ההספק החשמלי הנמסר לו) כפול נצילות הרמקול.
הזרם לבדו אינו אומר שום דבר על תפוקת השמע.
אריאל אריאלי
 

EB10000

New member
ראה תגובה שלי מתחת

מכפלת מתח מבוא בזרם של הרמקול אינה מייצגת את ההספק הנטו הממומר לאקוסטי (לפני הפסדים מכאניים רבים כמובן). ההספק המומר הוא מכפלת זרם במתח שקול פנימי שהוא למעשה כא"מ מושרה BACK EMF שהרמקול מפיק בתגובה לתנודות שלו. ברור שיש נצילות המרה של ההתמרה הסופית. אבל עובדה מעניינת היא שחיבור טורי מאזן במידה מסויימת את הבדלי העוצמות בין שני רמקולים בעלי נצילויות שונות..
 
הסבר

שלום
היה מעניין לדעת את נתוני הנצילות של 2 הרמקולים.
בחיבור מקבילי, 2 הרמקולים צורכים את הזרם היחסי לעכבת שלהם, ומוזנים באותו מתח (V). לכן כל אחד מנגן בהספק היחסי למתח, בהינתן שהם לא מעמיסים את המגבר ומפילים את מתח המוצע שלו בשל הכפלת הזרם.

בחיבור טורי, זורם אותו זרם (מתח / סכום העכבות) שהוא קטן לכל רמקול וסה"כ מהמקרה המקבילי. והמתח ע"פ כל רמקול, זה מכפלת זרם בעכבת שלו.
מכאן, שהיות וה-Jamo על הנייר 6 אוהם וה-JBL הם 8 אוהם, אם זורם בהם אותו זרם (I), המתח ע"פ ה-JBL גבוהה יותר ומכך גם ההספק.
אם הנצילות של ה-2 הרמקולים הייתה זהה, וגם המיקום (מרחק) היה זהה,
ה-JBL ישמע חזק מה-Jamo מסיבת ההספק, בחיבור הטורי.
ברם מאחר ולא סופק המידע על המרחק, הנצילות והכיווניות, לא ברור מדוע מתהפכים היוצרות.
 

EB10000

New member
נצילות

ל JAMO יש 83 דציבל ול JBL יש 86. העקבות הפוכות, 6 אוהם ל JBL ו 8 ל JAMO. גם בחיבור טורי ה JBL נשמע מעט יותר חזק, אבל זה פחות מורגש מאשר במקבילי, ששם יש פער של 6 דציבל ולא רק 2 עד 3 בחיבור הטורי...
 
יש הטעיה אם כך בנתונים בפתיחת הפוסט

שלום:
שם כתבת: יש לי זוג JAMO E60 עם עכבה נומינאלית 6 אוהם
ורכשתי זוג JBL ARENA 120 עם עכבה נומינאלית 8 אוהם.
פה אתה כותב העקבות הפוכות:
6 אוהם ל JBL ו 8 ל JAMO,
מה שמיישר את מה שכתבתי...ויש התאמה בין החישוב לנשמע.
הערה: ה-JAMO לא נציל בעליל! מהנמוכים שנתקלתי בהם!
וגם ה-JBL נמוך למדי. 86dB/w/m SPL זה על הגבול העליון של נצילות נמוכה...
שלחתי לך הודעה בפרטי (אנא השב)
 
האם זה ה-JAMO E60 שלך?

מפני שה-E60 זה JBL...ועם נתונים שונים ממה שכתבת!

http://stereo.ru/before/profile.php?tree_id=59&product_id=17005.html
תרגם לאנגלית:
Passport data
Sensitivity, dB - 90
Rated power, W - 90
Peak power, W - 360
Frequency range, Hz - 40-20000
Number of bands - 3
Type of acoustic design - bass reflex
Drivers - HF-19 (titanium laminate), MF / LF-100 (Polyplas
Height, mm - 927
Width, mm - 251
Depth, mm - 305
Weight - 15.9
Frequency of section, kHz - 1.0 / 4.0
Rated input resistance, Ohm - 8

?
 

EB10000

New member
תודה. קצת סדר

הרמקולים שהיו לי ושמשו עד כה בתור סראונד אחורי BACK ובקושי פעלו הם JAMO S60 SUR ואכן הם 6 אוהם מבדיקה חוזרת. ה JBL חדשים מסדרת ARENA B15 המחליפים את ה 120 והם 8 אוהם... אז שוב, טעות שלי, אבל זה עדיין לא ממש מסביר מדוע בכל מצב, ה JBL יותר נצילים בכל תצורת חיבור. אבל את החיבור המקבילי ביצעתי כאשר הם תלויים וה JBLים נמצאים קרוב אליי. את הבדיקה הטורית ביצעתי כאשר שני המרקולים מונחים על הספה זה לצד זה. אז ייתכן וזה גרם להם להשמע בעוצמות קרובות. ככל הנראה, מקום הישיבה שלי הקרוב ל JBLים משני צידי האוזניים גורם להם להשמע דומיננטיים יותר. כאילו וה JAMO הופכים למיותרים. הרעיון המקורי שלי הוא לקבל תחושה עוטפת מהסראונד. משום מה הרסיבר לא יודע לספח את הערוץ האחורי כסראונד נוסף. אז יוצא שהאחורי מבוזבז, ועובד לכמה שניות ב 3 בסרטי 7.1 שיש לי...
 
הגינות במסירת מידע בפתיחת דיון

שלום
מעבר להגינות, יש עניין של אמינות. וזו אבדה בשלב הזה.
לא ציפיתי מאיש אקדמיה ובל תואר שלישי, להיות כ"כ לא ברור, מטעה ומבלבל
בכל מה שנוגע לנתונים, דגמים וכו'.
אני מניח שאם תלמיד היה מגיש כך תוצאות של ניסוי מעבדה, הציון היה בהתאם...
לצערי זה די הוציא לי את הרוח מהמפרשים לדון בנושא. צר לי.
תוכל להמשיך עם פיני או רון.
 

EB10000

New member
אני אפילו לא זוכר את הדגם של הרמקולים הקדמיים שיש לי כרגע..

וגם לא את דגם הטלויזיה... זכרתי רק JAMO 60. אל תקח את זה קשה. בכל אופן דווקא בפתיחת השרשור נתוני העכבה היו נכונים... בכל אופן, מתשובות שקבלתי בפורום אחר, לא מומלץ לחבר בטור כלל, כי יש השפעה לא ברורה של מסנני הקרוסאובר של רמקול אחד על האחר... חיבור מקבילי אם המגבר מסוגל לכך, או להשתמש במגבר נוסף...
 
רעיון מוזר

שלום
באופן בסיסי לא הייתי מנסה להוסיף עוד זוג רמקולים לשום סט-אפ סתם כך, כי יש במחסן. לכל רמקול תכונות אקוסטיות משלו החל מהיענות, נצילות וגוון צליל.
על כך נאמר: ככל המוסיף גורע.
לטובת העניין לחבר ולרכוש עוד מגבר? לא נראה לי.
טכנית, כן. לכל זוג רמקולים מגבר משלו.
אני זריך שתענה לי במסרים.
 
למעלה