בעיה בקליטת שידורי FM סטריאו

EB10000

New member
בעיה בקליטת שידורי FM סטריאו

שלום

אני גר בשכונת רמות בבאר שבע, ממש בקצה השכונה באזור כמעט לא מאוכלס (עברנו לכאן לפני חודשיים).

ידוע שיש כאן בעיות קליטה. שידורי עידן נקלטים רק עם אנטנת YANG גדולה עם רגישות גבוה שממוקמת במרפסת, ועדיין יש הפרעות. בתוך בהית אין קליטה סלולארית כמעט (קו אחד או איבוד רשת). לאחרונה החלפתי רסיבר - אונקיו 809 ל ימהה A2070. באונקיו קלטתי FM עם אנטנת T עם כבל קואקס מאריך עד לקיר חיצוני לחלון. הקליטה במונו נקיה, אבל במצב סטריאו המון רעשים עד כדי שזה בלתי נסבל (בשעות הלילה המאוחרות זה קצת מסתדר).

אחרי שעברתי לימהה, בהתחלה לא משנה מה עשיתי, ה FM לא נקלט כלל, לרגע נבהלתי וחשבתי שיש ברסיבר תקלה. פניתי למייל לחנות ממנה רכשתי (מגרמניה) והם אמרו לי שלא סביר שיש תקלה. הציעו לי להכנס להגדרות הטיונר ולבטל את הסימון לסטריאו.

זה עבד. ברגע שאני מבטל סטריאו, הכל נקלט ללא הפרעות. אבל להבדיל מהאונקיו, שקולט סטריאו עם רעשים והרעות רקע, הימהה במצב סטריאו עובר ל FM-MUTE (משתיק את הטיונר לחלוטין).

פניתי שוב לחנות, הוא אמר שזה נשמע לו כמו מנגנון הגנה\סינון של הרסיבר ולא תקלה. ככל הנראה ימהה הגדירו סף רגישות\רעש כדי לעבור להשתקה.

הוא אמר שבכל זאת כדי שאני אהיה בראש שקט הוא יפנה לשירות ימהה עבורי וישאל ואם יתברר שזו אכן תקלה, אז הוא יחליף לי את הרסיבר (סיפור לא פשוט כי זה משלוח דרך חברת שילוח.. מקווה שלא נגיע לזה).

בנתיים או המליץ לי לרכוש אנטנת FM 75 אוהם חיצונית, רב כיוונית מסוג MULTI-ELEMENT.

משהו יודע מה זה? והיכן אני משיג כזאת בארץ? האם הטענה שלו שזה מנגנון מובנה בטיונר הגיונית? אגב במצב סטריאו אם אני מתחיל לחבר ולנתק את האנטנה, אז ברגע החיבור יש מוסיקה למשך חצי שניה, ואז נתק, מה שאכן מסביר שיש מנגנון סינון שמשתיק מצב סטריאו אם או רועש. כמו כן, ברסיבר יש נורית TUNE שמראה נעילה על תחנה, היא נדלקת לשניה ונכבית. לפי מדריך המשתמש, הנעילה מתבצעת רק אם האות מספיק חזק ואיכותי ונעשה אימות בין התדר הנבחר לבין המידע לבי תדר השדור הכלול באות ה RDS של התחנה (סוג של פרוטוקול לחיצת יד). אגב הרסיבר מסוגל לקלוט גם XM ו DAB, אבל אין לי מושג איזה ציוד צריך ואם בכלל יש כיסוי כזה בארץ

מר, לנג היקר, ממתין לתשובתך המלומדת

גמר חתימה טובה
 
גמר חתימה טובה

שלום
תודה על הקומפלימנט
.
1. המימוש של MUTE כאשר הקליטה ב-FM יורדת תחת סף (Threshold) מקובלת.
יש טיונרים שעוברים קודם ל-MONO, ורק אח"כ ל-MUTE. תלוי במימוש.
בקומת הקרקא בארון היה לי רסיבר ימהה שקלט יופי עם החוט המקורי (אנטנה).
באופן גורף מנסיוני, טיונרים ברסיברים הם לא משהו...
2. לאור הבעיה שאתה מתאר בקליטת FM STEREO ואשר למיטב זכרוני כבר נידונה פה, הצעתי לך אנטנה אקטיבית פנימית של TERK
http://www.terk.com/radio-antennas/
לי היתה כזו בקנדה: http://www.terk.com/radio-antennas/?sku=TOWER
והיא פתרה בעיה של קליטה בעייתית במרתף.
לשכני היה טיונר של מקינטוש, וגם הוא נזקק להוציא חוט החוצה (מהמרתף).
אני העדפתי את ה-TERK.
הוא דוחס תחום דינמי לטעמי אבל מוסיך עד 10dB או יותר וזה הספיק.
אם תזמין מצפון אמריקה, תזדקק לשנאי קטן של 220-100V.
האנטנה לא גדולה (43 ס"מ) ונראית לטעמי נחמד.
זה http://www.terk.com/radio-antennas/?sku=EDGE עם הגבר של 27dB
3. RDS - יש לכל טיונר שנמכר באירופה, ולרבים בעולם. אפילו אצלי באוטו.
DAB זה רדיו דיגיטאלי שיש רק באירופה.
XM זה רדיו לוויני בתשלום (נדמה שצריך אנטנה מיוחדת) לקליטה בצפון אמריקה.
בארץ כמובן, אין את ה-2 האחרונים.
 
אנטנת יאגי

ואם לא תמצא אנטנה אקטיבית כהמלצתו של מיכאל, תוכל לרכוש אנטנת יאגי (שאני לא יודע היכן תוכל למצוא) או לייצר בעצמך מכמה מוטות אלומיניום ובמחיר של פחות מחמישים ש"ח. חפש באינטרנט
DIY Yagi FM Antenna
(http://radio.meteor.free.fr/us/yagi_fm.html)
האנטנה מאד כיוונית ולכן יש להתקינה במיקום גבוה ולכוונה לכיוון התחנה המשדרת.
מאחר ולאנטנה אימפדנס של 300 אוהם, תזדקק לשנאי Baloon המתאם בין האלמנט הקולט של האנטנה לבין חוט קואקס 75 אוהם המתחבר למקלט.
 

EB10000

New member
תודה לכולם על התשובות. למרבה הצער

לא ניתן להשיג יותר TREK, מלבד הדגם היקר שעד הבית יוצא כמעט אלף שח. בשביל המעט שאני מאזין ל FM (בבאר שבע אין הרבה מבחר, רק 88FM ומדי פעם קול המוסיקה וגלג"צ), לא שווה להשקיע כל כך הרבה.

בארץ אפשר עדיין להזמין אנטנה עגולה חיצונית מטלחץ. השאלה היא האם היא תעבוד במרפסת כאשר מאחור יש קיר והצד הפתוח פונה צפונה לכיוון תל אביב? (לא ברור לי היכן ממוקמים משדרי ה FM בבאר שבע).

דבר אחד אני לא מבין, ברכב בחניה יש מערכת פיוניר פשוטה ואנטנת רדיו לרכב חיצונית (מוט גמיש בגג), שם, ממש מתחת לחלון הבית בו ממוקם הרסיבר, שומעים FM מצויין בסטריאו ללא הפרעות. האם זה אומר שטיוניר במערכת הפיוניר ברכב הרבה יותר טוב מהטיונר? או שאולי אנטנה לרכב טובה יותר? אגב משהו יודע באיזו אנטנה מדובר? אני מניח דיפול, אבל היות והיא משמשת עבור AM ו FM, לא ממש ברור לי אם החיבור שלה זה קואקס 75 או 50 אוהם, או משהו אחר? אנטנה לרכב ניתן להשיג ב 150 עד 300 שח בכל חנות לחלקי חילוף. האם יש טעם לנסות לחבר אנטנה כזאת לרסיבר קולנוע ביתי?

העובדה שמיכאל ציין שרסיבר ימהה ישן קלט מצויין ממרתף קצב מדאיגה אותי. ההיתכן שימהה שנמכה את איכות הטיונירים בדגמי הרסיברים המתקדמים שלה? אני מתאר לעצמי שהטיוניר שיש ברסיבר חדיש זה כבר לא כרטיס ענק כמו בטיונרים משנות ה 70, זה בטח מועזר לציפ אחד עם כמה רכיבים מסביב, כמו שיש בטלפון סוללארי. עדיין העובדה שברסיבר החדש במצב סטריאו לא ניתן לשמוע אף תחנה (שומעים סטריאו עם רעש למשך שניה אחת, ואז זה מושתק), מדגיאה אותי, שמע בכל זאת יש תקלה.

שאלה אחת שלא קבלתי אליה תשובה, התשובה שקבלתי מימהה רשמו שההמלצה במקרה זה היא להשתמש באנטנה MULTI-ELEMENT. משהו יודע מה זה בדיוק? האם הכונה ליאגי?

תודה
 
תיקון

שלום
רסיבר של ימהה (זול) בקומת הקרקע בארון - קלט.
רסיבר של דנון (וגם טיונר דק של סוני שקלט יותר טוב) מוקמו במרתף, ושם הייתי חייב את ה-TERK.
לא הבנתי למה 30$ או 40$ זה 1,000 ש"ח?
220 ש"ח: http://www.ebay.com/itm/NEW-Terk-To...147939&hash=item4d3f92adb9:g:jiIAAOSwuAVWwhlw
200 ש"ח: http://www.ebay.com/itm/TERK-Amplif...147939&hash=item3d3584f08a:g:LmoAAOSwK6RZFFGj
לך לאיביי ותקיש בשדה החיפוש: TERK Indoor Amplified AM FM Antenna
בהצלחה. לזה תזדקק לשנאי 110V-220V קטן.

רדיו לרכב: זה חיה אחרת. שם המקלט בנוי למצבי קליטה משתנים (בנסיעה) והוא בד"כ יותר חזק בקליטה. אולי, אם אתה מחפש פתרונות, מצא טיונר זול ביד 2 באיביי, עם חיבור ל-2 אנטנות ושליטה ב-IF (רחב וצר) כולל מצב מונו ידני.
 
כן

אנטנה יאגי בסיסית מורכבת משלושה אלמנטים: Director, Collector (Active element or "Trombone" and Reflector/
יש המוסיפים מספר אלמנטים נוספים בין הקולקטור לדירקטור דבר אשר משפר את הכיווניות ואת ההגבר של האנטנה (בכיוון מסויים).
מאחר ומדובר במספר אלמנטים, יש המכנים את האנטנה גם MultiElement
אריאל אריאלי
 
דוגמה לטיונר שיעשה את העבודה

שלום
http://www.ebay.com/itm/Sony-ST-SA3...164045?hash=item237df6880d:g:c5QAAOSwx6pYo0Ym
יש לו 2 חיבורי אנטנה
יש לו מנחת 20dB לאות הכניסה שלא יכנס לרוויה
יש לו בוחר IF רחב/צר
ויש לו מצב MONO ידני
בנוסף, תוכל להתרשם מטיונרים באתר:
http://www.fmtunerinfo.com/
אתר נחמד. אולי תוכל למצוא פה איזה ReVox או Kenwood אגדי...
http://www.ebay.com/itm/beautiful-R...533322?hash=item1c34c6e14a:g:2N4AAOxyf2pR5IXI

http://www.ebay.com/itm/Revox-B-760...104667?hash=item3f86899adb:g:qNwAAOSwXXxZQ-Gs

עדיין תזדקק לאנטנה טובה, TERK או חיצונית או שניהם.
 

EB10000

New member
מעדכן

בעל החנות מגרמניה חזר אליי במייל, ואמר שבהמלצת התמיכה הטכנית משירות ימהה בגרמניה, המליצו לבדוק את הקליטה בסטריאו בעזרת משדר FM נייד. הוא ביקש את הכתובת שלי בארץ כדי לשלוח לי משדר FM שמקבל כניסת LINE ומשדר FM STEREO. אמר שאני אבדוק אם הרסיבר קולט את ה FM בסטריאו מבלי להשתתק עם האנטנה המקורית. במקרה וזה עדיין לא עובד ונשאר מושתק, אז אכן יש תקלה ברסיבר הקשורה במנגנון סינון רעשי הרקע. אני כרגע ממתין למשדר (אם כי אני גם יכול לרכוש אחד מהארץ). במקרה ויש תקלה, זה לא הולך להיות פשוט ונעים לשלוח 20 ק"ג חזרה, גם לא ברור לי כמה יעלה משלוח ומה האם אני יאלץ לשלם מיסים על המכשיר החדש שישלח...? נקווה שזה יסתדר ללא צורך בהחלפת הרסיבר...
 
מכס

שלום
באם הרסיבר ישלח לחו"ל, עליך לעבור עמו דרך אותו סניף מכס של הדואר שבו קיבחת אותו ושילמת עליו. כמובן שחשוב שיהיו לך הניירות שלו (קבלה, מספר סידורי ודגם). לאחר שתעשה זאת, האישור שתקבל, יהווה מסמך שחרור ללא תשלום בעת חזרתו.
לדעתי הרסיבר שלך בסדר גמור. מקרה של קליטה ירודה ומיקום בעייתי.
 
לא חד משמעי

שים לב לנתון שהקליטה ברכב בסטראו היא טובה ללא רעשים, בעוד שהקליטה בבית בסטראו (עד שנכנס הMUTE לפעולה) היא עם רעש.
זו אינדיקציה למקלט (בשילוב עם אנטנה כמובן) לא טוב.

מה שיכול לפתור את הבעיה זה לשים אנטנה חיצונית בהתקנה גבוהה (על הגג) ועם מגבר אנטנה של כ 10 די בי לפחות.
במקרה כזה התוצאה תתגבר על מערכת סנון הקליטה.
אין לי מושג אם ניתן היום להשיג רכיבים כאלו, אני מניח שמחו"ל באיבי וכדומה.

כמובן שאפשרות שזו תקלה בטיונר והכי נכון להחליף את הטיונר (כלומר את הרסיבר) בחדש תקין.

הכל תחת הנחה שנעשו נסינות קליטה עם חיבורים תקינים, שווה גם לבדוק את זה.
 

EB10000

New member
טוב, המשדר FM הגיע, אך עדיין אין קליטה בסטריאו

ראשית בדקתי אותו ברכב. שם קולטים בסטריאו מצויין ללא הפרעות. שנית, בדקתי אותו עם הרסיבר ישן (אונקיו), שם קולטים תחילה מונו ואז מדי פעם הסטריאו נדלק לכמה שניות עם רעשי רקע ושוב נכבה. אממ כאן כבר התחלתי לחשוש שאולי יש בעיה בכלל בבית החדש (מיסוך? קללה?).

בשלב זה אציין משהו שעד עכשיו לא קשרתי, בעיה אחרת שהתחילה בבית החדש בלבד. אף התקן שליטה כגון עכבר\מכלדת לוגיטק או מיקרוסופט לא עובד כמו שצריך באף מחשב בדירה החדשה!

העכבר או מקלדת מזוהים עד מקרטעים. אני מזיז את העכבר או מקליד, זה עובד לרגע ואז נתקע. או שמגיב להקלדה באיחור ושוב נתקע. בהקלדה רק 60% מהאותיות נקלטות. זה קורה במחשב עם חלונות ובסטרימר אנדרויד.. סוללות חדשות כמובן, כל החומרה ללא שינוי מהדירה הקודמת...

נחזור ל FM, בבדיקה האחרונה חזרתי לימהה החדש, שם נאדה. במצב מונו המשדר עובד מצויין עד למרחק 3 מטר, בסטריאו עובד 2 שניות ומושתק. שוב אני מעבור למונו, משנה תדר, עובר לסטריאו עובד שניה וחצי ומושתק.

אבל העובדה שהסטריאו לא יציב כלל ברסיבר אחר, כבר שמה בספק שיש בעיה בימהה החדש, פרט מנגנון השתקה מאד לא סלחן. זה והעובדה שהתקני RF אחרים לא עובדים, כולל טלפון סלולרי שבו רוב הזמן אין קליטה, מתחילה לעלותחשד שיש בעיה בדירה.

אגב ההגבר של משדר ה FM הוא 4dbm. חלש יחסית, אבל ממרחק של חצי מטר אמור לעבוד בסטריאו, אבל הוא לא (כן עובד ברכב במרחק אווירי 200 מטר מהבית).

עכשיו אני מחפש מומחה לקרינה שיבדוק האם יש איזה מקור שידור פעיל שמשבש, אם כי ממש לא הגיוני שהוא ישפיע גם על FM וגם על סלולר ומקלדת שמשדרים בתדר גבוה משמעותית...

אני כבר לא יודע מה להגיד לבעל החנות. אני כרגע ממתין לאנטנת FM מוגברת שהזמנתי, אבל בספק אם היא תעזור...

מה יכולה להיות הבעיה? מדוע שמקלדת אלחוטית לא תעבוד כמו שצריך אלא אם כן זה ממרחק מטר מהדונגל, רק בדירה מסויימת?

זו דירה חדשה שנרכשה בפרויקט. האם ניתן בכלל לתבוע את הקבלן אם אכן יש איזו בעיה בדירה? אני אנסה השבוע לשאול אם לשכנים יש בעיה. אגב גם WIFI בקושי נקלט בכל הבית. אם מי כדאי להתיעץ מקצועית? אשתי הציע להביא רב שיטהר את הדירה, אבל אני בכלל אתיאיסט...
 
קח כבל חשמל מאריך ארוך מאוד ואוזניות

ותבדוק את הרסיבר מחוץ לבית.
תדע מייד היכן הבעייה (בית או רסיבר)

חג שמח

פיני
 

EB10000

New member
אין צורך

חזרו אליי במייל מהתמיכה של ימהה (יותר נכון בעל החנות מגרמניה שלח לי את ההתקשרות שלו איתם). הם התנצלו והסבירו שמדובר בהתנהגות נורמאלית של הרסיבר. במצב סטריאו מופעל מנגנון השתקה כאשר הסיגנל כולל רעשי קליטה. ואכן בכל טיונר אחר אם זה רסיבר אונקיו או כרטיס טיונר למחשב עם FM, במצב סטריאו אומנם קולטים ושומעים סטריאו, אבל יש רעש רקע קבוע. למי שהרעש הזה לא מפריע, אז רסיבר ימהה מהסדרה החדשה פשוט לא מתאים לצרכים שלו. הם אמרו שאם אני לא מרוצה, אוכל להחזיר את הרסיבר ולבטל את העסקה. המליצו פשוט לעבור לפתרונות רדיו אינטרנט או להתקין אנטנה חיצונית.

אז בגלל כל הכאב ראש בשליחת רסיבר וביטול עסקה, החלטתי לוותר. הרסיבר עובד מצויין מלבד ה FM. אני כרגע הולך לנסות לרכוש אנטנה חיצונית (300 שח בארץ), נראה שאצטרך גם מגבר תורן כי אני בקומה 2 מתוך 6. אם זה לא יעזור, אז אחפש טיונר איכותי ישן עם שלט יד שנייה. כל ההתעסקות הזאת רק בשביל 88 FM לא שווה גם כך...
 
מה שמתאים לך.

ההצעה שהצעתי היתה מאפשרת לך לדעת מה מקור הבעייה. הרי טענת שיש אולי הפראות רדיו בתוך הדירה (אפשרות).
טיונר טוב לא צריך לתת רעשי רקע בסטראו, רק תחנות חלשות סובלות מזה.
ואתה צודק, כולה התעסקות ברדיו, אבל אם תרצה להשתמש וזו אכן בעייה ברדיו, תצטרך טיונר חיצוני.
מה שמעבצן בימהה זה שהMUTE קשור לסטראו. בטיונרים רבים יש (היה) שליטה נפרדת לMUTE ושליטה נפרדת למונו-סטראו.
כמובן שהפרדת השליטה לא פותרת בעייה של טיונר בעל קליטה רועשת..
שיהיה לך בהצלחה!
 
כל כך הרבה התעסקות בבעיה שאנטנה טובה הייתה פותרת מלכתחילה...

כלל ידוע הוא בתקשורת אלחוטית, שהחוליה הזולה ביותר - האנטנה - היא המשפיעה ביותר.
עוד בהיותי טכנאי קשר בצבא, למדתי כי שיפור הקשר האולטימטיבי הוא שיפור מיקון וסוג האנטנה. האלמנט הזול בשרשרת הוא המשפר הטוב ביותר.
במקום ל"חפור" כל כך הרבה ב- MUTE וכל מיני "פטנטים אלקוטרוניים", פשוט חבר אנטנה טובה עם כבל קואקסיאלי מתאים (ברדיו אזרחי 75 אוהם RG59 ) במיקום נכון ובכיוון הנכון, ותקבל קליטה סטראופונית ללא הפסקות.
אריאל אריאלי
 
למעלה