האם הרמקול שלי מתאים לפטיפון?

sivsiv28

New member
האם הרמקול שלי מתאים לפטיפון?

היי כולם,
קיבלתי פטיפון סניו בן כמה עשורים (ראו תמונה של המאחורה). הבנתי שניתן לחבר פטיפון לרמקול מוגבר\אקטיבי דרך קדם מגבר, בלי צורך במגבר\רסיבר.
1. האם זה נכון?
2. אם כן, האם לדעתכם הרמקול שלי מתאים? זה סאב וופר שמחובר לשני רמקולים קטנים- מצרפת תמונה של הפאנל האחורי. הכבלים שיוצאים מהOUTPUT הם ייעודיים ומתחברים לרמקולים הקטנים- לא ניתן לנתק אותם. למיטב הבנתי זה אמנם רמקול אקטיבי (מתחבר לחשמל ובעל כפתור ווליום), אבל אין לו את שני הכבלים (אדום ולבן) שאמורים לצאת ולהתחבר לקדם מגבר.
בקיצור, זה מה שיש- איך גורמים לפטיפון לפעול?

אודה לכל עזרה!



 

Ron W

New member
קדם מגבר פטיפון RIAA (לא להגזים באיכות)

יש ברשת או לחפש בחנויות המקומיות מחיר גג 200 ש"ח
https://he.aliexpress.com/item/Litt...2696617973.html?spm=2114.50010308.4.21.Y6pK3A
הפטיפון מתחבר לקדם מגבר בכבלים שלו כולל ה"מזלג" בהברגה לגוף המגבר
וממנו כבל פשוט מותאם לרמקול שלך
השאלה אם ההרפתקה הזו שווה ..בתנאי שיש לך תקליטים נדירים במיוחד.
אחרת ניתן למצוא את כל המוזיקה הפופולרית באיכות טובה בהרבה מהרשת.
 

quick155

New member
היי, אפשר הסבר למה משמש הקדם מגבר?

ראיתי בקישור שצרפת שבשרטוט הקדם מגבר מתחבר בין הפטיפון למגבר,
האם לא ניתן לחבר את מוצא הפטיפון ישירות לכניסה במגבר כמו שמחברים נניח את המחשב, טלוויזיה, DVD
איך באה לייד ביטוי היעילות של הקדם מגבר?
תודה על התשובות
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
המתחים והזרמים שמפיק הראש המגנטי שם הפטיפון הם זעירים.
מגבר שמותאם למחשב, טלוויזיה או DVD אמור לקבל הספקים גדולים בהרבה ממה
שמפיק ראש הפטיפון, וכדי להתאים את העצמה לכניסת המגבר, צריך הגברה
מוקדמת, בעזרת מגבר קטן שנקרא קדם מגבר (קודם למגבר). בקדם מגבר יש בד"כ 2 דרגות הגברה, כדי להתאים את עצמת האות לכניסת המגבר.
בעבר יוצרו ראשים שעצמת האות שלהם הייתה חלשה עוד יותר, וכדי להגיע לעצמת
הכניסה למגבר, היה צורך ביחידה נוספת שנקראה קדם-קדם מגבר.
במגברים שיוצרו בשנות הפריחה של הפטיפונים, הותקנה בהם כניסה לראש מגנטי
והקדם-מגבר היה מובנה בתוכם.
ואגב, גם למיקרופונים הרגישים והטובים, יש צורך בכניסה מוגברת שכזו. במגברים
שמשמשים כמגברים למיקרופונים (חוטיים) יש כניסה המותאמת למיקרופון, והיא דומה
לכניסת הראש המגנטי.
המיקרופונים האלחוטיים משדרים כבר אות אחר, ויחידת המקלט שלהם מותאמת
לכניסה "רגילה" של המגברים
 

quick155

New member
תודה על ההסבר המפורט. זאת אומרת שהפטיפונים מיוצרים ללא מעגל

הגברה בסיסי כמו שיש ב- DVD , מחשב, טלוויזיה...
יש סיבה מסויימת שפטיפונים צריכים יחידת קדם מגבר? השאלה שלי היא מדוע הם לא מיוצרים כמו יתר מכשירי השמע שלא מצריכים קניית יחידת הגברה נוספת.

אגב, יש לי פטיפון - דיי ישן - לפחות בין 30 שנה (כרגע בארון) אבל בעבר חיברתי אותו למגבר רגיל ללא יחידת קדם מגבר, שמעו לא רע, האם יתכן שיש לו יחדית הגברה, או שפשוט לא ניצלתי את כל טווח התדרים שכן העוצמות הנמוכות של התדרים כלל לא הוגברו...
 

Ron W

New member
הפטיפון שייך להסטוריה והטכנולוגיה שלו בהתאם

ההסבר שקיבלת לא היה מאוד מפורט. לא מדובר רק בהגברה
אלא בהתאמת הענות תדר שמובנית מעצם חריטת התקליטים תוך
הנמכת התדר הנמוך בעיקר כדי לצמצם את רוחב החריץ
קדם המגבר מתקן את עקומת ההענות בהיפוך מותאם להקלטה
במגבר ביתי רגיל בכניסת phono היה כבר את המגבר/מתאם הקטן הנ"ל
ללא התאום מתקבל צליל צורם וחסר באס מעבר לחלש יחסי.
היום כניסות phono הולכות ונעלמות כי השמוש בפטיפון אף הוא מתייתר.
https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
 
היום יש חברות שמיצרות

פטיפון עם הגברה בתוך הפטיפון . כך שניתן לחבר כמו מכשיר DVD

וגם להקליט למחשב . יש יציאת USB לפטיפון
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כן... ולא.
חשוב רק להדגיש, שנוחות השימוש הלכה וכבשה את השוק, על חשבון הנוחות.
בעבר הרחוק, יציאות הראש המגנטי מהפטיפון היו ישירות, ועל כן, היחידה המתאמת
(קדם מגבר) על כל התאמותיה (ולא התייחסתי לכך בכוונה כדי לא לסבך את
ההסבר), כי יש גם קטע של התאמת עכבות, היו חלק מובנה בתוך המגברים.
כאשר נעשה שימוש בראשים רגישים במיוחד, היה גם צורך בקדם קדם מגבר,
והיחידה הזו נמכרה כ'קופסא סגורה' ומחיריה היו בשמיים (ראה ערך LINN SONDEK).
היו יצרנים שייצרו מגבר הספק בנפרד וקדם מגבר כיחידה נפרדת, עם או ללא
כיוונוני באס, טרבל או אפילו בקרי תדרים רבים (איקוואלייזרים).
ומכאן התפתחו 2 אסכולות: אלה שרצו להאזין להקלטה כפי שהופקה באולפן,
ואלה שרצו להיות "שותפים" לעריכה, כי לא תמיד "הסכימו" עם החלטות העורכים
באולפן. אלה רצו מגברים ישירים - שלא יעוותו חלילה את איכות ההקלטה
המקורית, ואלה שאפו להשיג שליטה מלאה ככל שאפשר בניואנסים שניתן לשנותם.

... ואז הגיע עידן התקליטורים. הקליטורים הצליחו להעלים לחלוטין את רעשי הרקע
של התקליט ה"מיושן", ואנשים רבים התמכרו לנוחיות האיכסון הקופקטי, לשקט
הכמעט מוחלט שליווה את הקטעים השקטים. תעשיה זו חיסלה כמעט לחלוטין את
עולם תקליטי הבקליט (או הויניל). חברות רבות העתיקו תקליטים ישנים
לתקליטורים, וכך שימרו ביצועים עם אמנים ידועים, שחובבי המוסיקה אינם מוכנים
להיפרד מהם. בהעברה כזו, הם גם "שיפרו" איכויות צליל והאושר מילא את העולם.
ולמרות כל הנאמר כאן, גם לתקליטורים יש "מחלות" משלהם ולא כל אוזן מוכנה
להאזין להם. גם אני, כששמעתי את התקליטור הראשון, לא אהבתי את הצליל החד
שמאפיין אותם, אבל יש להודות שהתרגלתי.

אבל תקליטורים גם הם הפכו למעמסה ובא עידן ה-MP-3, שמאפשר שמירה
ואיכסון של קבצים מוקטנים על דיסק און קי או כקבצים שניתן לשומרם ולהעבירם
באינטרנט, אם בחינם ואם בתשלום. השימוש בשיטה זו הוריד את איכות הצליל
לתהומות, אבל למי זה אכפת? הנוחיות היא הקובעת. והנה, בא עידן חיבורי היו אס בי,
ובהמשך, בלו טוט' וואיי פאיי. עידן החיבורים של עוד ועוד כבלים הולך ונעלם, וכבל
HDMI אחד, (או תחליפיו המתקדמים), עם או ללא סיב אופטי לשמע, מעביר כיום
גם קול וגם תמונה.
לכן, עבר כבר עידן הכבלים המסוככים של פעם, ש"ידעו להעביר רק שני ערוצי
שמע". היום יש קולנוע ביתי, עם שמיעה היקפית ומה לא.

בכל מקרה, נגני התקליטורים ונגני ה-MP-3, יצרו כבר דור של מכשירים שבהם
קדם ההגברה הייתה מובנית במכשירים ועבר מן העולם הצורך להשתמש בקדם
מגברים למיניהם.

אבל השואל שאל כאן, מה עליו לעשות, כדי שיוכל להאזין לפטיפון ישן של פעם,
ולכן, המענים שהתייחסו לקדם מגבר חזרו להיות רלוונטיים.

ואגב, זה ממש לא נכון, שהשימוש בפטיפון אף הוא התייתר. מעולם לא הפסיקו
לייצר תקליטים, אף כי הבקליט נעלם מהעולם ואת מקומו תפס הויניל. אבל מי
שבאמת רוצה לשחזר את הצליל המקורי. מעולם לא חדל לצרוך את התקליטים.
והנה, במקביל לכל נגני התקליטורים המשוכללים, ובמקביל לשימוש העולה
בהעברת תכני מוסיקה באינטרנט ובשידור ללא כבלים, יצרני פטיפונים ממשיכים
לייצר כאלה, בשיטה הישנה ובמחירים של כרטיס טיסה לחלל.
והנה קטלוג לא קטן של פטיפונים שכאלה, שמיוצרים ונמכרים היום...
כן. ממש היום! http://www.legacy.co.il/main.asp?id=32730
ושים לב למחירו של הדגם הזה, שעדיין אינו המכשיר היקר ביותר שניתן לרכוש
http://www.legacy.co.il/main.asp?data=1&product=1&id=86114687
אוחח.. 'חלמון ביצה' מזכוכית על עגלת הסטריאו שלי... איזה חלום...
 

Ron W

New member
לא מתיימר להבין את הנוסטלגיה לפטיפון

יש היום גם אנשים בעלי ידע טכני מופלג שחוזרים לצלם על לוחות פילם
יותר בשל האתגר והחוויה. או מאמצים מכשירי מנורות וציוד וינטאג' מתפורר
אפילו מגברים טרנזיסטוריים טובים משנות ה70 זוכים לביקושים משונים מאוד..

להדגיש שהאיכות ממש לא נגרעה עקרונית מהמעבר למדיה דיגיטלית
להיפך בממוצע יש הרבה יותר תקליטים (למעשה רובם)שחוקים וחורקים
או מעוותים, מקבצים שעברו דחיסה מופרזת או נגנים שנשמעים רע מאוד
לנגן מדיה ספרתי אין קדם מגבר פנימי כי העוצמה היוצאת מהמפענח זהה
או אף גבוהה מהנדרשת ויש רק תאום עכבות או הגברת זרם מינורית..

היום גם התקליטורים בדרך לפח תרתי משמע. הם מככבים על הגדרות
לצד ספרים טובים כי הכל כמעט עובר לרשת ואחסון ממוחשב מסיבי
לדוגמא חברת הי אנד כמו b&o חדלה מזה עשורים לייצר את הפטיפונים
המופלאים שלה עם הזרוע המשיקה אנכית, כולל ראשי פטיפון יחודיים
ומבססת היום מערכות עם נגינה מדיסק קשיח מובנה וחיבור לרשת
בדומה לרוב המוצרים המתחרים.. אני אגב מחזיק בנ"ל בעיקר למזכרת..
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
גם בצילום... וגם מגברי שפופרות חדישים ולא מיושנים ומשוחזרים.
תבקש ממר מיכאל לנג שיביע את דעתו. הוא בעיניי סוג של "פיין שמעקער" ואולי הוא
יצליח טוב ממני להעלות על הכתב את הסיבות לקיומו של הצורך הזה.
כששאלו פעם את יצחק פרלמן, מה דעתו על אותם נגנים, שמנגנים כיום על כלים של פעם,
ומשתמשים בקשתות של פעם, כדי לשוות למוסיקה את האופי והצליל ששמע באך
(או קודמיו) בזמנם, הוא עיוות את פניו למבע של גועל ואמר מילה אחת: "בחייך".
אז לפרלמן זה לא מתאים, אבל עובדה היא, שישנם הרכבי בארוק לא מעטים
שממשיכים ועושים זאת ואנשים מאזינים להם.
גם הזמר המוכשר במיוחד פיליפ ז'רוסקי שר שירי בארוק כשהוא מלווה בהרכים
שכאלה. ואני בחטאיי מאד אוהב את שירתו. אז?
אז פעם היו סריסים ששרו כך. היום יש לנו אותו ואת דומיו שלמדו לשיר בקונטרה טנור גבוה.
 

Ron W

New member
אל תתבלבל בין מקור אקזוטי לאמצעי שחזור טכני לחלוטין

אין קשר ליחודיות של כלי נגינה ולנסיון לשחזר צליל אותנטי
השחזור מנסה להתקדם לשקיפות בטכנולוגיה העדכנית
אחד הבלופים הידועים של אודיופיילים היא להשוות לנגן
איכויות של כלי נגינה פטיפון או כל גימיק הוא לא סטרדיווריוס
נסה למכור להדיוטות מחשב שפורפרות כמו כבל דיגיטלי עם צליל מעודן
הרי זה צחוק.. אם לא מעשה מרמה מובהק.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
עד לרמה מסוימת, אתה בהחלט תחוש בהבדל בין כבל ירוד לבין כבל
איכותי. זה שאחרי זה מוכרים לך כבל שגידיו מצופים בכסף והגומי אטום ומכיל
חנקן? (והמחיר כמו מערכת שלמה מאיכות משובחת)

נו. על זה אין לי מענה. לדעתי החנקן יברח אחרי חודשיים... זה בהחלט נראה לי גימיק לשוטים.

ואין מה לעשות. למגבר שפופרות שמתוחזק היטב יש את גוון הצליל הייחודי לו
שמכונה "חם",
אבל זה רק בתנאי שהשפופרות "טריות" ונתנו להן זמן להתלהט די הצורך.
המגברים הללו תופסים המון מקום והם מחממים את הסביבה. אבל עובדה שיש
כאלה שזה חשוב מאד עבורם.

וגם לגבי כלי הנגינה... יש כיום כלים משובחים בעלי צליל מופלא. למה לחזור ל"מה שהיה פעם"? אבל עובדה! יש מי שחפץ גם בזה.
 

Ron W

New member
עברנו את פרעה וגם אתה לא תחוש בשום הבדל בכבלים במבחן עיוור

בדיגיטל הכבלים הכי פשוטים מספקים את המקסימום.
לגבי היתר:
בד"כ לא מחפשים גוון במגבר כי הוא לא מחולל אפקטים אלא מגבר עוצמה
אתה לא מנגן על הפטיפון אלא משתמש בו כממיר אותות.
בכלי נגינה אין הגדרה מנצחת איך הם אמורים להשמע ולכן זו אמנות ממש
יש סודות מקצועיים כמו לסטרדיוריוס שבנה מעל אלף כינורות בעבודת יד
חוקרים אותם היום באופן מדעי כדי לאפיין את הצליל ומנסים לחקות את
היצור. כל פרק משפיע סוג העץ הלכה העיבוד והצליל נותר אופייני
צריך מאבטח למי שנושא/ת כינור אספני כזה..
מנגד לכבלים יש פרמטרים ברורים: קבול התנגדות השראות
כל עוד הם בתקן - מה שקשה מאוד לחרוג ממנו
אין משמעות להבדלים.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
סליחה? בכבלים יש סיכוך רשת מלאה וסיכוך מכמה גידים שמקיפים את
המוליך המרכזי. יש הבדלים בקרוס-טוק ויש הבדלים ביכולת הסיכוך מפני רעשים.
לכן, כל עוד אתה מעביר סיגנל אנלוגי, יש משמעות לא קטנה לאיכות הכבל.
כשהשתמשנו בכבל סקארט מלא, שניצל את כל הפינים, היה הבדל מהותי בין כבל
איכותי או כבל פשוט.
כשאתה מעביר לעומת זאת סיגנל דיגיטלי, או שהכבל יעביר או שלא. לכן, האיכות
"הדקה" משנה קצת פחות. ובכל זאת, יש כבלים שכן יעבירו 4K ויש כאלה שלא.
אז גם בכבלי HDMI, אם בחרת בכבל טוב, הוא יכול להיות באורך של 15 מ' ואם
הוא גרוע, הוא פשוט לא יעבור את האות.
ואתה צודק. אתה מחפש מגבר שיגביר את האות ולא "יתעסק" בו או יגרום לו להשתנות.
אבל עובדה, שמי שהתעסק עם מגברי מנורות ו'התרגל' אליהם, לא ימהר להמירם
במגבר טרנזיסטורי מעולה ויקר... צריך לקחת מחולל גלים ואוסצילוסקופ כדי
להשוות, וגם אז, יהיו פלצנים שידברו (גם) נגד זה.
לגבי כלי הנגינה, אתה בהחלט צודק. איש עוד לא גילה באופן מוחלט מה היו הסודות
של סטרדיבריוס גוארנרי, גוארנרי דל ג'יזו או אמטי. ולכן, עובדה! אף כי מדובר
בכלים שחגגו זה מכבר את יום ההולדת ה-200 שלהם, אין להם תחליף ומחיריהם
רק עולים (וכמו שכתבת, הנגנים זקוקים למאבטחים אישיים רק בשל מחירי
הכלים)... שלא נדע...
אז איזה טעם יש בלנגן על כלי נחות, וקשת חלטוריסטית, רק כדי "לשחזר" את
הצליל והאווירה של פעם? מצחיק.
 

Ron W

New member
אתגרתי אותך להביא שני כבלים שתבחין ביניהם אח"כ תתנצל..

אתה לא הראשון שמנסה למכור לנו סיכוך וקרוס טוק
אבל עברנו את הקטע המצחיק הזה.
למה רק 15 מטר ? תנסה 50 ...לא עסקינן בחריגים אלא בסטנדרד.
השאלה נוסחה להתקנות רגילות - אין הבדל בכבלים דיגיטלים ואנלוגיים
כנ"ל בכבלי רמקול די שיהיו בעובי המתאים לפי המרחק.
חלק מהמכשירם לא מיועדים לדחוף כבל ארוך במיוחד
ואז נעזרים במגברים לא בכבלים יקרים .
הדיונים האלו נמשכו כשהטוען כמוך פסל את המבחן העיוור
כי הוא פוגע בחווית ההאזנה ( לצפיה גם ניתן לערוך מבחן עיוור..)

לא הבנתי אתה משער שהכלים של סטרדיווריוס נחותים?
הם לא כי הטכנולוגיה הדיגטלית לא שייכת לכלי נגינה מעץ -
שהם בבחינת מסורת.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
הייתי בקטע של כבל סקארט זול וכבל יקר. היה הבדל
באיכות התמונה. זו עובדה.
לגבי הסטרדיבריוס, אני מעריץ של הכלים הללו ואיני שולל אותם כלל. כשאתה שומע כנר
שמנגן על כלי מהסדרה של סטרדיבריוס, גברנרי, גברנרי דל ג'יזו או אמטי, אתה בהחלט
חש חוויית צליל שאין לה תחליף. יש אגב כנרית אחת (איזבל פאוסט), שמנגנת על סטרדיבריוס, שעבר שדרוג, כדי שיוכל לשאת בעומס של מיתרי מתכת (כי היא רוצה ברק שונה לצליל). היא "קצת משוגעת", אבל אין עליה...
אבל אל תטעה. אני התכוונתי דווקא לאלה שמנגנים על הכלים העתיקים יותר, כדי לשוות לצליל את העמימות שאפיינה אותם, ועל זה אמר פרלמן "בחייך".
 

Ron W

New member
דיגיטל .. על עשרות מטרים חוט נחושת הכי זול מעבירים HD

חוט ללא סכוך שיועד לאיכות בינונית של דיבור בטלפון
מעביר קצבים גבוהים בהרבה מ hdmi ללא שגיאה אחת..
שלא לציין מחברי טלפון זולים להחריד לא מוזהב ולא מסוכך כלל.
אם מצאת הבדל בכבל סקארט יתכן והחיווט הפנימי שונה
לדוגמא הצג עבר ל svideo או rgb אין קשר לאיכות החוטים.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
לא התעמקתי ב"איך זה עובד", ואני כן יודע שבעזרת כבל רשת אפשר
להעביר HDMI למרחקים גדולים וללא שגיאות. אבל זה בדיגיטל.
וכן השוויתי כבלי סקארט RGB מאיכויות שונות. ברור שלא השוויתי אותם ל-S-VIDEO
 

Ron W

New member
אתה מודע לכך שכבל scart מעביר את כל הפורמטים האנלוגיים?

השוואה צריך לעשות באופן מבוקר ולמדוד מה ההבדלים
אם הם מובחנים..לפעמים הכבל לא ממתג את הrgb
ואתה צופה בקןמפוזיט וכד'
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אודה, שלא בדקתי מה כל סיב מעביר, אבל אני מניח, שכאשר אתה
רוכש כבל "מלא", הכל מחובר כיאות וכל הסיבים מעבירים את מה שהם אמורים להעביר.
ומה אתה רוצה לומר? שכבל שעולה 30 ש"ח שווה באיכותו לכבל שעולה כמה מאות שקלים?
הרי לכבל יש התנגדות פנימית, והסיכוך קובע כמה הפרעות ייקלטו מבחוץ.
ככל שההתנגדות הפנימית תהיה נמוכה יותר, כן ייטב, וככל שהסיכוך יהיה מלא, כך
יקטן הקרוסאובר בין המוליכים וכך תקטן כמות ההפרעות הנקלטות מבחוץ. לא ככה?
כי באמת, למה לשלם ביוקר? נראה לך שכל הרוכשים מטומטמים?
 
למעלה