שאלות טכניות

avico2591

New member
שאלות טכניות

1: אם אני מכוון ב-רמקולים שלי סאב הכי גבוה וטרבל- זה כפתור שיש לי על הרמקולים.
בעוצמה אמצעית האם זה יהרוס לי את המערכת, על אף שהעוצמת סאונד היא עוצמה נורמאלית 40%.

2: כמה פעמים עשיתי ניסוי להעביר את השלט שלי של הרמקולים ליס - ואחי שיחק עם זה והגיע לא פעם אחת לעוצמה מקסמילית בגלל הכיוון בלי שיש שיר רקע,
האם שיר לא מתנגן - לעשות את הבדיקת שלטים עד כמה זה עלול לפגוע באיכות הרמקולים?
תודה לעונים!
 

avico2591

New member
קרמר, אני דיברתי על הגברה בלי להשמיע מוזיקה וכלום

בגלל ה-IR - ניסתי לסנכרן, גם במצב כזה המכשיר יכול לההרס או רק עם יש שיר מתנגן ברקע?
הבנת את ההבדל?
 
שתי שאלות: (וגם נסיונות לענות עליהן)

א. נניח שכיוונת את הווליום במגבר למכסימום, את הבס ואת הטרבל, גם הם למכסימום ולא הכנסת כל מקור מוסיקה למגבר. - מה, לדעתך, יוצא מהמגבר לרמקול?
ב. מה "שורף" רמקול?

וננסה לענות:
א. כאשר לא נכנס אות חשמלי (למשל, מוסיקה ממקור כלשהו), תאורטית, לא אמור לצאת מהמגבר כל אות (הספק) חשמלי (בהזנחת הרעש העצמי של המגבר).
האות החשמלי היוצא מהמגבר אל הרמקול - כאשר למגבר מחובר מקור מוסיקה, הוא, בעצם הספק חשמלי (נמדד בואטים).
בהנחה שמקור המוסיקה מוציא אות חשמלי המכיל ספקטרום (מנעד) רחב של תדירויות, כפתורי הבס והטרבל מאפשרים שינוי יחסי של עוצמת התדירויות הנמוכות והגבוהות ביחס לתדירויות הבינוניות. אם תסובב את כפתור בקרת הבאסים עד הסוף ימינה, עוצמת האות החשמלי בתדירויות נמוכות, שיוצאת אל הרמקול, תהיה גבוהה ביחס לתדירויות הבינוניות ואם תסובב שמאלה - ההיפך.
כנ"ל לגבי כפתור הטרבל.
בסופו של דבר, מהמגבר יוצא אל הרמקול הספק חשמלי בספקטרום מסויים של תדירויות, כאשר עוצמת התדירויות הגבוהות או הנמוכות, ביחס לתדירויות הבינוניות, תלויה במצב כפתורי הבס והטרבל.

ב. תפקיד הרמקול להפוך אנרגיה (הספק) חשמלית לאנרגיה אקוסטית (צליל).
הרמקול מבצע תפקידו ע"י הזזת ממברנה (קדימה ואחורה) עפ"י הזרם החשמלי הזורם בסליל הרמקול.
אם תספק לרמקול הספק גבוה מידי, יכולים לקרות שני דברים:
1. הסליל יישרף
2. הממברנה תזוז למרחק כזה, שיותר כבר לא תוכל לחזור למקומה ההתחלתי.
הסליל יישרף אם הוא יתחממם. זה יקרה אם תזרים בו זרם גבוהה מהמותר למשך זמן ארוך.
הממברנה תצא ממקומה אם תספק לרמקול הספק גבוה מהמותר, למשך זמן קצר.
מזה נובע כי לרמקול ישנן שתי הגבלות באשר להספק המכסימאלי שמותר לספק לו:
הספק רגעי (לזמן קצר) - מאחר ומדובר בזמן קצר הרי שהסליל לא יספיק להתחמם ולהשרף, אך הממברה עלולה לצאת ממקומה ולא לחזור. הספק זה נקרא "ההספק השיאי לזמן קצר" - והוא גדול בערך פי שלוש מההספק החשמלי המכסימאלי שמותר לספק לרמקול למשך זמן ארוך. הספק זה נקרא "ההספק המכסימאלי הממושך" המותר לרמקול, שאם תעבור אותו, הסליל יתחמם וישרף.
בדרך כלל, כאשר מדברים על הספקו של רמקול, מדברים על ההספק המכסימאלי הממושך שמותר לספק לרמקול מבלי לשרוף אותו. במספר זה, אין שום דבר לגבי עוצמת הקול היוצא מהרמקול!
 

avico2591

New member
כלומר בניגוד לסנייתיזר,

אם אני שם את העוצמה של הטרבל הכי גבוהה ומגדיר למערכת ושומע בו לתקופה ארוכה האם הצלילים האחרים עלולים להעוות כי זה עוצמת המקסימום של הטרבל?
וכנ''ל הבאס, לגבי תשובתך על זה לא הבנתי את הכל, אשמח שתגיד בלי הרבה הסברים תאורטיים שקראתי אותם ...
אני מניח שאם לרמקול עצמו ולא שום סניתייזר עוצמת טרבל מ1 עד 10 והיא כל הזמן תהיה על 10, למשל האם לטווח האורך יכול להיות שהצליל יתעוות בעוצמה נמוכה יותר של הטרבל, וכנ'ל הבאס?
 
כל עוד לא עברת את ההספק המכסימאלי המותר

(ולא משנה באיזה תחום תדרים) - הרמקול לא יישרף.
למה התכוונת כשכתבת "סניתייזר" האם ל"סינטיסייזר"? ומה הקשר בכלל לשאלתך?
מצטער. החיים יותר מורכבים מאשר רק מילים פשוטות. אתה רוצה להבין דברים - צריך להבין את התאוריה העומדת מאחוריהם.
בפשטות, ההספק החשמלי הנמסר לרמקול הוא אינטגרל (סה"כ) של ההספקים בכל תדר ותדר מספקטרום התדרים (לדוגמא: נניח שלרמקול נמסרים שלושה הספקים בשלושה תדרים - 100 הרץ הספק של 1 וואט. 1000 הרץ 2.5 וואט ו- 10000 הרץ 0.75 וואט. סה"כ ההספק הנמסר לרמקול הוא 1+2.5+0.75 = 4.25 וואט.)
ברור שאם נמסר יותר הספק בתדרים הנמוכים, יהיה "פחות מקום" להספק של התדרים הגבוהים.
אריאל אריאלי
 

avico2591

New member
אשאל שוב, שאלתי היא כזאת,

האם הגדרת עוצמה מסוימת לבס במגבר עצמו לא בשום תוכנה למשך זמן רב - יכולה לעוות צלילים אחרים כאשר ארצה לנגן שיר אחר?
בגלל שהוא "טוחן" את הבס עד הסוף או הטרבל בתוך התמסורת וכל התאוריה מסביב.
 
הסבר

שלום
שינוי טונאלי (באס או טראבל וגם EQ) הם שינוי בעקום ההיענות של המגבר.
במצב אידאלי כאשר המערכת מאוזנת ואין צורך בתוספי TONE, כל התדרים מוגברים באופן זהה.
במצב של סיבוב אחד הכפתורים (באס או טראבל), כלפי מעלה (הוספת צליל), אתה בעצם מוריד את העצמה המירבית של ייתר הצלילים, באותה מידה שהגברת את הבאס לדוגמא:
אם סובבת את הבאס לשעה 3, שזה בד"כ 6dB+ הרי שהקטנת את ההספק של המגבר שלך לכל ייתר הצלילים פי X4. אז אם המגבר שלך נקוב להספק של 50W,
נותרת עם 12.5W בלבד.
כל נגיעה ב-TONE ע"פ התפיסה הפילוסופית מהווה עיוות. הרי העיוות מוגדדר כשינוי בגל השמע בין יציאה לכניסה.
הצורך להוסיף TONE מהווה פתרון למצבים בהם הרמקול, האקוסטיקה או ההקלטה בחסר באותו תחום.
לגבי יום העצמאות ומיני PA, מי שעוסק בתחום אינו מקצועי ופשוט מגביר חזק מדי. התוצאה עיוותים וצליל לא נעים לאוזן.
עכשיו חזרתי מהודו, מרישיקש. היה שם פסטיבל ביולי של עליה לרגל למקורות הגנגס, והתהלוכות לווו במשאיות עם פנל רמקולים עצום, הגברה וגנרטור נגרר.
הצליל היה חזק מדי, במעבר הרכב שלנו ע"י, כל החלונות רעדו מהבאס.
הצליל היה מעוות ולאף הודי לא היה אכפת. כולם צהלו ונהנו ואף ישבו ממש סמוך, במקום בו עצמת הרעש הייתה מעבר לסכנה לאוזניים.
מחזה מדהים. מדובר ברכבים רבים ולא באחד. הייתי אומר מאות...

השאלות שלך לא ממש ברורות. אני מקווה שעניתי לך לפני שתתעצבן...
 

avico2591

New member
אני לא כועס על ההסבר התאורתי,

פשוט חלק מזה אני יודע בלי קשר לשאלה האת.
 

avico2591

New member
אם ככה מדוע ביום העצמאות

הכל טוב ויפה אבל שומעים הרבה עיוותים לא נעימים לאוזן ואף אחד לא קם לסדר את העיוותים האלה שבעוצמות שהיא מושמעת כל עיוות הכי קטן נהיה גדול...
שם יש מערכות אדירות אין ספק, אבל ההרמוניה שלהם הרבה מעותת את השיר , ומצפה מהפקה רצינית שתדע להתמודד עם זה בשטח.
 
למעלה