אמהות הפסיכדליה

Barmelai

New member
../images/Emo228.gifאמהות הפסיכדליה../images/Emo228.gif

100 האלבומים והמוזיקאים הראשונים שהיו נכנסים ל Hall of Fame אם לא היו מוציאים מחוץ לחוק את המריחואנה וה LSD והפעם: האנשים שרצו להיות לטאות גומי
 

Barmelai

New member
../images/Emo157.gifTHE KALEIDOSCOPE - USA../images/Emo157.gif

THE KALEIDOSCOPE - SIDE TRIPS Epic - 1967 2003 - Edsel 2007 - Sundazed רקע: קליידוסקופ הוקמה בלוס אנג'לס, 1966. חברי ההרכב הגיעו ממקומות ורקע מוזיקלי שונים לחלוטין זה מזה. דיויד לינדלי יליד LA ניגן גיטרות, בנג'ו, כינור. סולומון פלדהאוס יליד איידהו קיבל את חינוכו המוזיקלי כשהתגורר באיזמית, טורקיה, שר וניגן על סאז, בוזוקי, דוברו, עוד, דולצימר וכינור. הוא האחראי להשפעות הים תיכוניות בלהקה. צ'סטר קריל מאוקלהומה ניגן באס, כינור, ויולה, מפוחית וקלידים. כדי להוכיח את חפותו מרצינות הוא נהג להסתתר תחת שמות בדויים כשבכל אלבום הוא נקרא בשם אחר. קריס דארו איש קליפורניה ניגן באס, גיטרות, מנדולינה והביא להרכב את חיבתו לסגנונות הבלוגראס, קאנטרי, בלוז, ג'אג בנד וג'ז ישן. ג'ון וידיקן (LA) ניגן על כל דבר שמפיק צליל במידה ודופקים עליו. הלהקה שנולדה בשם Baghdad Blues Band חתמה חוזה עם EPIC, לייבל שהרבה להעניק הזדמנויות להרכבים נועזים ויוצאי דופן. לציון הארוע החליטו החברים להחליף את שמם ל Neoprene Lizards (לטאות הגומי), אבל Epic הטילו וטו והטבילו את הרך הנולד בשם קליידוסקופ. ב 1967 יצא אלבומם הראשון. האלבום: מיד עם צאתו תפס SIDE TRIPS את מקומו כאחד האלבומים המגוונים ויוצאי הדופן בסצנה. הפסיכדליה עצמה היתה רק אחד ממרכיביו הרבים של אלבום פולק-רוק אתני, שנטל בחופשיות אלמנטים מכל ז'אנר אפשרי, לצרכיו. למרות שאין דמיון או חוט מקשר בין השירים, אי אפשר לטעות במוצאם. הטריידמרק הקליידוסקופי טבוע בכל אחד מהם: מיומנות רבה בכלי נגינה שונים ומשונים, אקלקטיות, סרוב עיקש של חברי הלהקה לקחת את עצמם ברצינות וקול הבריטון החודר של סולומון פלדהאוס הסולן. Egyptian Gardens נפתח ומסתיים בפריטה על עוד, מתונה בהתחלה ומסחררת בסוף. רוב הכלים שמפורטים למעלה מצטרפים לאחר מספר שניות על גבי מקצבים מתחלפים של ריקודי בטן ואחרים, כשהשיר שאורכו 3 דקות בלבד מחזיק לפחות שלושה תת לחנים בסגנונות טורקי, מצרי ויהודי (!). פלדהאוס מגולל צ'יזבט אודות לילה סוער שבילה עם ג'ינג'ית מקומית ובין בית אחד למשנהו הוא יוצא למאהוולים כמנהג המקום. If the Night הוא פסיכדליה מצידו המערבי של האטלנטי בדומה למה שעשו ה DOORS באותה שנה. Hesitation Blues, קאוור לבלוז דרומי, מציג את הצד הנינוח של הלהקה: ג'אג בנד בלוז בארומה ישנה שנשמע כאילו הלהקה מנגנת על פחיות, בולי עץ וכל חפץ אקראי שנמצא תחת ידיה, לוקחת את המוזיקה ברצינות אבל לא את עצמה ונהנית מכל רגע. Please השיר ה"רגיל" היחיד באלבום נבחר להיות השגריר הראשון שהקדים את האלבום על גבי סינגל. לחן חזק, עבוד יעיל וליריקה שעוסקת במצוקה שידידות חונקת עשויה לגרום. קל להבחין בתבנית קבועה, לפיה כל שיר מנוגד ברוחו לקודמו. לפיכך רק טבעי שהשיר הבא יהיה הטריפ הליסרגי של האלבום. Keep Your Mind Open הוא שיר מחאה שיוצא כנגד שרירות לבם של הגנרלים של מלחמת וייטנאם ששיחקו שחמט בחייליהם. את המלודיה המורבידית מוביל עוד חשמלי ואת השירה - מקהלה קודרת של כל הלהקה, המודגשת ע"י ריוורב חזק. מדי פעם המוזיקה נקטעת ועל רקע השקט מוכפלת ההברה האחרונה שבפי המקהלה כהד חוזר עד לדממה מוחלטת, לפני שהשיר מתניע שוב. Pulsating Dream הוא מעברון חד של פסיכדליה שמחה וקרניבלית א-לה BIRDS ובעקבותיו מזדחל בכבדות Oh Death. זהו עבוד קליידוסקופי אופייני לשיר עם עתיק ובו מגיעה השירה של סולומון לשיא אקספרסיבי. פלדהאוס שר שני תפקידים, רגע אחד הוא מגלם את המוות בטון נמוך ומאיים ובמשנהו הוא הגוסס על ערש דווי שמתחנן על חייו בזעקה מרה. הכלים ובראשם כינור ושלל כלי הקשה, נשמעים חלודים ומזרי אימה. דרון אלקטרוני נמוך נמתח לאורך השיר ומעשיר אותו ברוע נוסף. ברגעי הסיום מגיע סולומון לרגיסטר המיוסר והגבוה ביותר שלו ונודם, הדרון האלקטרוני נותר לזמזם לבדו. Come on In, גם הוא עבוד לשיר עממי, הוא תיזה הפוכה לקודמו. הלהקה ברגטיים חרמני, משוחררת לחלוטין ורופפת ביותר ממובן אחד. סולומון מתחזה לזקן אשמאי שאורב בפתח ביתו לקטינות ומפתה להכנס בצל קורתו ולהפטר מהבגדים המיותרים... Why Try לעומתו, מתחיל ומסתיים בדומה ל Egyptian Gardens עם סולו בנג'ו, אבל הפעם תוכנו ציני ומיזנטרופי. סולומון מותח את גרונו עד צרימה על רקע נגינת סאז טורקי, כשמנגד נוסקות ההרמוניות של הפזמון. האלבום מגיע לסיומו לאחר 26 דקות בלבד עם עבוד מזרחי ל Minnie the Moocher של קאב קלאוויי. זה לא מרגיש קצר, מגוון הסגנונות ודחיסות השירים מותירים את המאזין הקשוב סחוט בסופו. השירים באורך של שתיים - שלוש דקות בממוצע נשארים בשטח רק עד שהעקרון הובן ומיד מפנים את מקומם לבא אחריהם. רק באלבומים הבאים יופיעו שירים ארוכים יחסית. התגובות לאלבום: קליידוסקופ הוציאה אלבום שמימש חזון מוזיקלי אקלקטי חסר פשרות, ללא להיטים וללא התחשבות בנעשה בשוק. על כך היא שילמה את המחיר, המכירות לא המריאו. הלהקה שיחררה כסינגלים את שיריה הבולטים אבל זה לא עזר. קהל קטן ונאמן ליווה אותה בהופעות וזכה לראות את סולומון מפליא בנגינה על סאז כשהוא מאזן את עצמו על רגל אחת, רקדניות בטן ופלמנקו מחוללות על הבמה וג'אמים של פסיכדליה מזרחית נמתחים על פני 20 דקות. הקהל של קליידוסקופ לא היה רב אבל תמיד היו בו מוזיקאים שבאו לראות את הפלא. ג'ימי פייג' כינה את קליידוסקופ "להקת הרוק האידאלית". קליידוסקופ הוציאה 4 אלבומים וסינגלים רבים. למרות שלפחות שלושת האלבומים הראשונים שמרו על אותה רמה גבוהה, היא לא פרצה את תקרת הזכוכית שלה. עם צאת אלבומה הרביעי ב 1970 הלהקה התפרקה. קליידוסקופ ידעה שני איחודים שהניבו שני אלבומים נוספים באמצע שנות השבעים ובתחילת שנות התשעים. למרבה הצער לא קיים אלבום רשמי שמתעד את ההופעות החיות שבהן היתה הלהקה באלמנט המשוחרר ביותר שלה. SIDE TRIPS חודש ע"י EDSEL ב 2003, בתוספת 2 סינגלים ששוחררו במקור לאחר יציאת האלבום. Sundazed הוציאה אותו בויניל ב 2007. בשנים האחרונות יצאו קומפילציות ואנתולוגיות שונות, מתוכן מומלץ המארז המשולש Pulsating Dream שכולל את ארבעת האלבומים והסינגלים שיצאו ביניהם.
SIDE TRIPS Egyptian Gardens (Feldthouse) - 3:02 If the Night (Darrow) - 1:47 Hesitation Blues (Poole) - 2:27 Please (Feedman/Feldthouse) - 3:18 Keep Your Mind Open (Darrow) - 2:16 Pulsating Dream (Darrow) - 1:56 Oh Death (Reedy) - 3:26 Come on In - 2:07 Why Try (Lindley) - 3:39 Minnie the Moocher (Calloway/Gaskill/Mills) - 2:15 THE KALEIDOSCOPE David Lindley - guitar / banjo / fiddle / mandolin. Solomon Feldthouse - saz / bouzouki / dobro / vina / oud / dombek / dulcimer / fiddle / guitar / vocals. Chester Crill (aka Fenrus Epp) - violin / viola / bass / keyboards / harmonica. Chris Darrow - bass / guitar / mandolin / vocals. John Vidican - percussion.​
 

josi5

New member
כל כלי..כלי

תקליט נהדר.. ולא רק הוא... גם הבא בטור... לטעמי אחד הרכבים היותר טובים מבית חרושת האמריקאי
 

modulo1000

New member
תודה על הסקירה....

הלהקה הייתה בין הראשונות שהכרתי בפסיכדליה בכלל לפני כשלושה עשורים והיא הטריפה את דעתי בשילובים המוזיקלים זה גם היה אחד הדיסקים הראשונים שקניתי בחברת LINE אחר כך החלפתי ל EDSEL מרומסטר ואחר כך קניתי גם את הקומפילציה בשל הסינגלים (וניתן להשיג אותה בזיל הזול יחסית) אחלה הרכב על כל ארבעת אלבומיו תודה מיכה על שוב על ההשקעה
 
אלבום נהדר

אחרי תקופה התחילה שוב התדרדרות לכיוון איביי. אתמול נרכש ONE והיום שוב משהו שקשור לדד ושגם חודש ב EDSEL . הדעות חלוקות אבל אשמח לשמוע שוב מה דעתכם.
מיכה - הקליידוסקופ כברבמלאי
 
מר מקשיגנעקופף היקר

אני מחזיק רק את הראשון של אופרת האדמה,ולא מכיר את השני טוב מספיק .הנה שיר מהאלבום השני שהצגת וכולל השתתפות של מר ג'ון קייל על הויולה באחד מהקטעים .
 

LadyG

New member
רבגוניות

זו מילת המפתח לדעתי באלבום הזה. האלבום מאד יפה אבל מאד מאד קצר
תודה מיכה והעלתי כמובן להודעות הנבחרות. אני אחשוב על פורמט נוסף במאמרים - שם נשמור גם את הכל ביחד. מחר אם יהיה לי זמן אתחיל לטפל בזה.
 

Barmelai

New member
אכן קצר

אני מודה שמעולם לא החזקתי את האלבום הזה בנפרד. מה שיש לי זה Pulsating Dream המשולש (ולכן המלצתי עליו). לצורך הסקירה "הרכבתי" מתוך הבוקסה את האלבום ופתאום הבנתי שהוא מסתיים ב Minnie the Moocher והוא כל כך קצר
מיני המפלחת זה גם שיר ש...נו, את כבר מכירה אותי, אני מסתדר יותר טוב בלעדיו, ככה שבשבילי SIDE TRIPS הוא אפילו קצר יותר. אבל נפלא. לדעתי במקרה של קליידוסקופ אין באמת סיבה להפריד למשל את שני האלבומים הראשונים. משואה ממאדים הוא ממש המשך של אותה מלחמה ובאותה דרך, ככה שהיום החלוקה המקורית של קליידוסקופ לארבעה אלבומים לא תורמת דבר. בהחלט עדיף להקשיב בחלוקה העכשוית לשלושה דיסקים שכוללים את כל הסינגלים. וזה בניגוד למה שאני חושב בדרך כלל. הפעם היה לי קשה שלא לערב את דעתי האישית בסקירה, באלבומים הבאים אחזור למוטב
 

LadyG

New member
ייתכן ואני בדעת מיעוט

אני מעדיפה תמיד סקירות אישיות. בעולם כל כך קר ומנוכר מה עוד נותר לנו?
 

Barmelai

New member
הרעיון הוא למקם את הביקורת דווקא בתגובות

אולי זה יצור פעם דיון...מי יודע?
 

Jflyaway

New member
להזכירכם שזה הקונספט שהוחלט עליו מראש....

תמשיך ככה, מה שאתה עושה זה כל כך נכון, ואת התגובות אתה יכול להוסיף לשירשור עצמו
 

melancholy man

New member
הכל יכול להיות

באופן עקרוני אני בעד סקירות והתרשמויות אישיות כמו נורית (ונדמה לי שכמוך מיכה) העניין הוא, שלכתוב משהו כזה כמה פעמים בשבוע זה מתיש וגם, קצת חוסם את הדיון, בפורמט הנוכחי, זכה מאפשר (ברמת התיאוריה
) דיון והתרשמיות אישיות של החברה. אגב, האלבום עליו כתבת הוא היחיד שלהם שיש לי, על מה ללכת אחרי?
 

Jflyaway

New member
לטעמי ולדעתי - לך על...

INCREDIBLE כשמו כן הוא.. חפש גם את האלבום של ההרכב Orient Express מתאים לאוהבי קליידוסקופ... ההרכב כולל חבורה של EX איראנים (או אז קראו להם פרסים?) שהתנסו בשילוב רוק-פופ סיקסטיז עם גוון מ א ו ד אוריינטלי
 

melancholy man

New member
דווקא את האורינט אקספרס יש לי ואני אוהב מאוד

אני אנסה, תודה יואל וחוסי.
 

Jflyaway

New member
ואם אנחנו כבר בכיוון הזה...

הנה לך אלבום מצויין שהקדים את כולם בתת-ז'אנר הזה John Berberian & The Middle Eastern Ensemble - Middle Eastern Rock (1966)
 

josi5

New member
אם הכיוון

הוא המזרח... אז התקליט של agitation free הזה
... יכול למצוא חן בעינך
 

חגי14

New member
KALEIDOSCOPE לכל מדינה

ראשית מיכה סקירה מעולה ואין חולק על הביקורת שלך , להקה מעולה. לי יש את המארז הכולל את ארבעת אלבומיהם והם אכן מעולים. המארז שווה ביותר וגם לא יקר. נראה לי שלכל מדינה יש הרכב פסיכדלי מעולה שנקרא KALEIDOSCOPE ולכן למי שלא מכיר כדאי לנסות גם את הבריטים ( שוודאי שרובכם מכירים ) או את המקסיקנים המעולים,אלבום פסיכדלי מצוין עם הרבה פאז-גיטר
 
למעלה