../images/Emo157.gifTHE KALEIDOSCOPE - USA../images/Emo157.gif
THE KALEIDOSCOPE - SIDE TRIPS Epic - 1967 2003 - Edsel 2007 - Sundazed
רקע: קליידוסקופ הוקמה בלוס אנג'לס, 1966. חברי ההרכב הגיעו ממקומות ורקע מוזיקלי שונים לחלוטין זה מזה. דיויד לינדלי יליד LA ניגן גיטרות, בנג'ו, כינור. סולומון פלדהאוס יליד איידהו קיבל את חינוכו המוזיקלי כשהתגורר באיזמית, טורקיה, שר וניגן על סאז, בוזוקי, דוברו, עוד, דולצימר וכינור. הוא האחראי להשפעות הים תיכוניות בלהקה. צ'סטר קריל מאוקלהומה ניגן באס, כינור, ויולה, מפוחית וקלידים. כדי להוכיח את חפותו מרצינות הוא נהג להסתתר תחת שמות בדויים כשבכל אלבום הוא נקרא בשם אחר. קריס דארו איש קליפורניה ניגן באס, גיטרות, מנדולינה והביא להרכב את חיבתו לסגנונות הבלוגראס, קאנטרי, בלוז, ג'אג בנד וג'ז ישן. ג'ון וידיקן (LA) ניגן על כל דבר שמפיק צליל במידה ודופקים עליו. הלהקה שנולדה בשם
Baghdad Blues Band חתמה חוזה עם
EPIC, לייבל שהרבה להעניק הזדמנויות להרכבים נועזים ויוצאי דופן. לציון הארוע החליטו החברים להחליף את שמם ל
Neoprene Lizards (לטאות הגומי), אבל Epic הטילו וטו והטבילו את הרך הנולד בשם קליידוסקופ. ב 1967 יצא אלבומם הראשון.
האלבום: מיד עם צאתו תפס
SIDE TRIPS את מקומו כאחד האלבומים המגוונים ויוצאי הדופן בסצנה. הפסיכדליה עצמה היתה רק אחד ממרכיביו הרבים של אלבום פולק-רוק אתני, שנטל בחופשיות אלמנטים מכל ז'אנר אפשרי, לצרכיו. למרות שאין דמיון או חוט מקשר בין השירים, אי אפשר לטעות במוצאם. הטריידמרק הקליידוסקופי טבוע בכל אחד מהם: מיומנות רבה בכלי נגינה שונים ומשונים, אקלקטיות, סרוב עיקש של חברי הלהקה לקחת את עצמם ברצינות וקול הבריטון החודר של סולומון פלדהאוס הסולן.
Egyptian Gardens נפתח ומסתיים בפריטה על עוד, מתונה בהתחלה ומסחררת בסוף. רוב הכלים שמפורטים למעלה מצטרפים לאחר מספר שניות על גבי מקצבים מתחלפים של ריקודי בטן ואחרים, כשהשיר שאורכו 3 דקות בלבד מחזיק לפחות שלושה תת לחנים בסגנונות טורקי, מצרי ויהודי (!). פלדהאוס מגולל צ'יזבט אודות לילה סוער שבילה עם ג'ינג'ית מקומית ובין בית אחד למשנהו הוא יוצא למאהוולים כמנהג המקום.
If the Night הוא פסיכדליה מצידו המערבי של האטלנטי בדומה למה שעשו ה DOORS באותה שנה.
Hesitation Blues, קאוור לבלוז דרומי, מציג את הצד הנינוח של הלהקה: ג'אג בנד בלוז בארומה ישנה שנשמע כאילו הלהקה מנגנת על פחיות, בולי עץ וכל חפץ אקראי שנמצא תחת ידיה, לוקחת את המוזיקה ברצינות אבל לא את עצמה ונהנית מכל רגע.
Please השיר ה"רגיל" היחיד באלבום נבחר להיות השגריר הראשון שהקדים את האלבום על גבי סינגל. לחן חזק, עבוד יעיל וליריקה שעוסקת במצוקה שידידות חונקת עשויה לגרום. קל להבחין בתבנית קבועה, לפיה כל שיר מנוגד ברוחו לקודמו. לפיכך רק טבעי שהשיר הבא יהיה הטריפ הליסרגי של האלבום.
Keep Your Mind Open הוא שיר מחאה שיוצא כנגד שרירות לבם של הגנרלים של מלחמת וייטנאם ששיחקו שחמט בחייליהם. את המלודיה המורבידית מוביל עוד חשמלי ואת השירה - מקהלה קודרת של כל הלהקה, המודגשת ע"י ריוורב חזק. מדי פעם המוזיקה נקטעת ועל רקע השקט מוכפלת ההברה האחרונה שבפי המקהלה כהד חוזר עד לדממה מוחלטת, לפני שהשיר מתניע שוב.
Pulsating Dream הוא מעברון חד של פסיכדליה שמחה וקרניבלית א-לה BIRDS ובעקבותיו מזדחל בכבדות
Oh Death. זהו עבוד קליידוסקופי אופייני לשיר עם עתיק ובו מגיעה השירה של סולומון לשיא אקספרסיבי. פלדהאוס שר שני תפקידים, רגע אחד הוא מגלם את המוות בטון נמוך ומאיים ובמשנהו הוא הגוסס על ערש דווי שמתחנן על חייו בזעקה מרה. הכלים ובראשם כינור ושלל כלי הקשה, נשמעים חלודים ומזרי אימה. דרון אלקטרוני נמוך נמתח לאורך השיר ומעשיר אותו ברוע נוסף. ברגעי הסיום מגיע סולומון לרגיסטר המיוסר והגבוה ביותר שלו ונודם, הדרון האלקטרוני נותר לזמזם לבדו.
Come on In, גם הוא עבוד לשיר עממי, הוא תיזה הפוכה לקודמו. הלהקה ברגטיים חרמני, משוחררת לחלוטין ורופפת ביותר ממובן אחד. סולומון מתחזה לזקן אשמאי שאורב בפתח ביתו לקטינות ומפתה להכנס בצל קורתו ולהפטר מהבגדים המיותרים...
Why Try לעומתו, מתחיל ומסתיים בדומה ל Egyptian Gardens עם סולו בנג'ו, אבל הפעם תוכנו ציני ומיזנטרופי. סולומון מותח את גרונו עד צרימה על רקע נגינת סאז טורקי, כשמנגד נוסקות ההרמוניות של הפזמון. האלבום מגיע לסיומו לאחר 26 דקות בלבד עם עבוד מזרחי ל
Minnie the Moocher של קאב קלאוויי. זה לא מרגיש קצר, מגוון הסגנונות ודחיסות השירים מותירים את המאזין הקשוב סחוט בסופו. השירים באורך של שתיים - שלוש דקות בממוצע נשארים בשטח רק עד שהעקרון הובן ומיד מפנים את מקומם לבא אחריהם. רק באלבומים הבאים יופיעו שירים ארוכים יחסית.
התגובות לאלבום: קליידוסקופ הוציאה אלבום שמימש חזון מוזיקלי אקלקטי חסר פשרות, ללא להיטים וללא התחשבות בנעשה בשוק. על כך היא שילמה את המחיר, המכירות לא המריאו. הלהקה שיחררה כסינגלים את שיריה הבולטים אבל זה לא עזר. קהל קטן ונאמן ליווה אותה בהופעות וזכה לראות את סולומון מפליא בנגינה על סאז כשהוא מאזן את עצמו על רגל אחת, רקדניות בטן ופלמנקו מחוללות על הבמה וג'אמים של פסיכדליה מזרחית נמתחים על פני 20 דקות. הקהל של קליידוסקופ לא היה רב אבל תמיד היו בו מוזיקאים שבאו לראות את הפלא. ג'ימי פייג' כינה את קליידוסקופ "להקת הרוק האידאלית". קליידוסקופ הוציאה 4 אלבומים וסינגלים רבים. למרות שלפחות שלושת האלבומים הראשונים שמרו על אותה רמה גבוהה, היא לא פרצה את תקרת הזכוכית שלה. עם צאת אלבומה הרביעי ב 1970 הלהקה התפרקה. קליידוסקופ ידעה שני איחודים שהניבו שני אלבומים נוספים באמצע שנות השבעים ובתחילת שנות התשעים. למרבה הצער לא קיים אלבום רשמי שמתעד את ההופעות החיות שבהן היתה הלהקה באלמנט המשוחרר ביותר שלה. SIDE TRIPS חודש ע"י EDSEL ב 2003, בתוספת 2 סינגלים ששוחררו במקור לאחר יציאת האלבום. Sundazed הוציאה אותו בויניל ב 2007. בשנים האחרונות יצאו קומפילציות ואנתולוגיות שונות, מתוכן מומלץ המארז המשולש
Pulsating Dream שכולל את ארבעת האלבומים והסינגלים שיצאו ביניהם.
SIDE TRIPS Egyptian Gardens (Feldthouse) - 3:02 If the Night (Darrow) - 1:47 Hesitation Blues (Poole) - 2:27 Please (Feedman/Feldthouse) - 3:18 Keep Your Mind Open (Darrow) - 2:16 Pulsating Dream (Darrow) - 1:56 Oh Death (Reedy) - 3:26 Come on In - 2:07 Why Try (Lindley) - 3:39 Minnie the Moocher (Calloway/Gaskill/Mills) - 2:15 THE KALEIDOSCOPE David Lindley - guitar / banjo / fiddle / mandolin. Solomon Feldthouse - saz / bouzouki / dobro / vina / oud / dombek / dulcimer / fiddle / guitar / vocals. Chester Crill (aka Fenrus Epp) - violin / viola / bass / keyboards / harmonica. Chris Darrow - bass / guitar / mandolin / vocals. John Vidican - percussion.