לכל משפט יש קלף אולי קלפים....

kikona126

New member
לכל משפט יש קלף אולי קלפים....

זה בעצם דיון, שראיתי בפורום אחר והחלטתי לפתח אותו פה קצת אחרת.

המשפט או ציטוט לקוח מהתנ״ך: רבות מחשבות בלב איש, ועצת השם תקום

1. מה משמעות המשפט בשבילכם?
2. איזה קלף או קלפים הייתם משייכים למשפט, ולמה?
 

kikona126

New member
נמק הסבר והדגם

טוב, אין צורך להדגים...
למה דווקא מלך הגביעים? מה לדעתך משמעות המשפט?
 

Mist2

New member
לא יכול עכשיו :)

כלומר, כדי להסביר אני צריך לכתוב כאן חצי ספר, ותאמיני את לא רוצה את זה...
 

kikona126

New member
למה חצי ספר?

תסביר ב2 שורות... כי ברגע שאני אסביר את הקלף שלי ואת הסימוכין לזה תבין למה אני שואלת...
 

Mist2

New member
כדי לענות על זה, צריך את החצי ספר השני


 

kikona126

New member
טוב אז הקלף שלי הוא


קלף השטן.
&nbsp
על פניו משפט זה ניראה, נקרא ומשתמע כמשפט חיובי ותמים. זה הכל תלוי בתפיסת עולמו של הקורא. (וגם בתפישת ה"אני" שלו)
&nbsp
למה הכוונה?
&nbsp
הפתגם הזה נלקח מספר משלי פרק יט פסוק 21. אם נסתכל על הפסוק קודם לכן בפרק ניראה כי כתוב "שמע עצה וקבל מוסר, למען תחכם באחריותך" ואז אנחנו שואלים את עצמנו ממני נקבל את העצה הזאת שממנה נחכם באחריותנו, והתשובה מגיעה בפסוק שלאחר מכן "רבות מחשבות בלב איש" אבל עצת השם היא זאת שתקבע, היא הנכונה. כלומר לא משנה כמה מחשבות ורעיונות יש לאדם, כל עוד אלו לא באות בשווה לעצת השם, הן לא יהיו מוצלחות. אפשר לראות לזה חיזוק קטן בספר ישעיה נה פסוק 8 "לא מחשבותי מחשבותיכם" כלומר לפי הפסוק הזה המחשבה של האדם לא טהורה ונקייה כמו זו של האל (בהמשך הפרק מתואר גודל הפער בין המחשבות של האדם לאלו של האל). לא משנה כמה האדם חושב, מה שיקבע זה מה שהאל חושב ויקבע כי זה מה שנכון.
&nbsp
כשהדיון הזה עלה בפורום אחר, יצא לי לקרוא משהו מעניין באינטרנט, בקשר לפסוק זה (אין לי קישור זמין כרגע) זאת היתה דיעה שאומרת שכאשר אדם עסוק וטרוד במחשבות על חייו זה מביא למצב בו הוא מעמיס על הלב (4 חרבות?) והעצה של אלוהים היא בעצם קום! תעשה! תפעל! כלומר תתעסק פחות עם מחשבות הלב שמיגעות אותך כי אלוהים אומר שצריך לקום ולפעול שזה בעצם המרפא ליגון של הלב.
&nbsp
ומוסר ההשכל, לפעמים מאוד קל לקחת משפט שנשמע טוב, ולשכנע אנשים להאמין בו, מבלי לשים לב למילים או למכלול כולו. ההסתכלות על פסוקים מהתנ"ך לא יכולה להעשות על בסיס פסוק אחד או מילה אחת. קצת כמו בקלפים, הפרשנות לא יכולה להעשות על בסיס קלף אחד אלא מכלול הקלפים, אלו שנמצאים בפריסה ואלו שלא שם כרגע (מדוע הם לא שם?)
&nbsp
&nbsp
 

Mist2

New member
אני שאלתי את עצמי שאלות אחרות

למשל, למה מחשבות בלב?
הרי בלב זה רגשות, אז למה השתמשו כאן במילה מחשבות?
&nbsp
או כפי שרשמת בתגובה שלך, ״מעמיס על הלב (4 חרבות?) - הרי חרבות זה מחשבות, אז מה הקשר שלהם ללב? רק בגלל שבקלפי ריידר ציירו לב בקלף זה, אז תמיד נפרש זאת כדבר מה רגשי וקשור ללב...?
 

kikona126

New member
ואולי יש מספר סוגי מחשבות?

או שאולי ברגע שהמחשבות של האדם מתערבבות עם הרגש (בלב) אז פה ההחלטה של האלוהים היא הנכונה? ובגלל זה נאמר ׳לא מחשבותי מחשבותכם׳ כי האל רואה במחשבה שלו טהורה.
&nbsp
ואיך בכלל מגיעים למחשבה טהורה?
 

Mist2

New member
לא מדובר בסוגי מחשבות

אלא בחלק השכלי שבתפקוד הרגשי, עכשיו לך תסביר את זה...
&nbsp
בכל מה שקשור בתנך, הרי שלא תמצאי שם את המילה רגש בכלל, טוב אולי פעם או פעמים היא מופיעה בתהלים.
כלומר, יש מצב בכלל שכשנאמר שהמחשבה בלב הכוונה הייתה לרגש...?
 

kikona126

New member
אני לא מסכימה איתך

מחשבה טהורה היא לא מונעת רגש או מונעת כוונת ׳הטבה׳ עצמית. אין בה הסתכלות על ׳מה אני אשיג מזה׳ היא מגיעה ממקום עמוק ולפעמים על חשבון דברים אחרים שהיינו רוצים בחיים.
&nbsp
מחשבה טובה יכולה להיות קשורה גם לרגש מסויים וגם לערכים ומחשבות, לרצון מסויים שמשהו יקרה ולרוב זה מגיע עם ויתור על משהו מהעצמי שלי/שלנו. ההסתכלות פה היא על מה שאני משיג ומה שהאחר משיג.
&nbsp
מחשבה רעה הינה כמחשבה טובה רק שפה היא מגיעה מהרצון להרע למישהו אחר.
 

kikona126

New member
אז תסביר.

כרגע נכון למה שאתה אומר, אנינלא מסכימה איתך
 

Mist2

New member
לא אמרתי כלום

רק שמדובר בחלק השכלי שבתפקוד הרגשי, את יודעת מה הכוונה בזה?
וגם אמרתי שבתנך לא תמצאי את המילה רגש או רגשות, ואת זה ניתן לבדוק.
אשמח להסביר, רק שזה לא יהיה בימים הקרובים, בכל מקרה אני כותב כעת הסברים על הארקנה הקטנה, ויש עוד זמן עד שאגיע לנושא זה.
 

Mist2

New member
אם הייתי יודע מה הוא הגיון הלב, הייתי יכול לענות :)...

 

רחליקה האחת

Member
מנהל
שבוע טוב, הגיון הלב -

מסתמכת על חכמים ממני. ביטוי זה לקוח מתפילת 18 כמדומני...

http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=66961

הגיון הלב
מתוך: ספרים » אחרים פורסם בד' בשבט התשס"ו
שלום רב
הרב סולובייציק, במאמרו "ובקשתם משם, (בספר איש ההלכה) בהערה, סוף עמ' 123,מזכיר את "האידאה של הגיון הלב (logic de coer).
אודה מאוד אם תוכל להבהיר לי באיזו אידאה מדובר ומי היו שהחזיקו בה.
כמו כן, אשמח לקבל תוספת הסבר על מושג "לבביות ההגיון" שמציע הרב סולובייציק שם, מיד בהמשך.
תודה מראש
דוד

התשובה:
מאת: הרב עמית קולא
אינני יודע באופן מדוייק. איני מכיר את המינוח המוזכר כמושג קבוע. אולם תוכנו רומז לכיוון זרם בעל נטייה אקזיסטנציאליסטית. אחד מן העקרונותה כלולים בגישה זו הוא כי הבסיס להבנת המציאות האדם וההיגיון יש להשתית לא על הניתוח השיכלי כפי שמקובל בפילוסופיה המסורתית אלא על האינטואיציות האישיות של האדם על 'הגיון לבו'.
אמנם הליכה עם הגיון הלב לא מחייבת להיות אקזיסטנציאליסט אך יש כאן סמיכות. ובכתבי סרן קירקגור יש לכך ביטוי. הרב סלוביצ'יק משתעשע עם הביטוי הגיון הלב שמרמז על הליכה מן הלב - הרגש וחוויית הקיום אל ההגיון, והופך אותו על פיו בביאור עמדת הרמב"ם. לטענתו יש הגיון שאינו הגיון קר ואקדמי אלא הגיון שכלי המוליד חוויות נפש עזות. ידיעת אלוקים [שכל] יוצרת חווייה עזה של אהבה [לבביות].
אשמח אם גולשים יוסיפו על כך
עמית קולא

סוף ציטוט

מזל שהמציאו לי את גוגל


רחל
 

Mist2

New member
לצערי, הציטוט שהבאת

לא קידם ויצר בי את ההבנה למה זה הגיון הלב.
יכול להיות שאנו מדברים על אותו הדבר, אולי על משהו דומה בחלק מהדברים או שאולי זה נשמע דומה ואין כל קשר.
 
למעלה