דרפור

Boba Smith

New member
דרפור

ביום שישי אני אמור להעביר מעין הרצאה על נושא מסוים ובחרתי על רצח העם בדרפור בפרט ועל סודאן ככלל. ויש לי כמה דברים לא מובנים שאשמח אם תענו לי עליהם: 1. על בסיס מה כל מלחמות האזרחים בסודן? דתית (מוסלמים, נוצרים, עובדי אלילים)? אתנית? 2. על בסיס מה היו המרידות בדרום ועל בסיס מה היו (ועדיין) בחבל דרפור? 3. האם למעשה מ2003 קורה מה שקורה בחבל דרפור? אם אני לא טועה ב2003 נפתח המרד וב2004 הכריז השלטון שהוא דיכא את המרד - אך בפועל עדיין המליציות פעלו שם. האם אותן פעילויות ממשיכות עד היום? תודה מראש! ואשמח אם תענו מהר כי ביום חמישי אני כבר חוזר לבסיס.
 

a e q u i t a s

New member
נקודות ממצות על רצח עם בדרפור - ../images/Emo91.gif

קודם כל - לא מדובר במלחמה ! אין פה שני צדדים לוחמים, אחרת זה לא היה רצח עם, אלא "טרגדיה", שכן במלחמה לוחמים וגם אזרחים נהרגים. פה יש צד אחד דומיננטי שמכוון על ידי הממשלה (סודן) כנגד קבוצה אתנית אחרת שאיננה לוחמת, אלא אזרחית.
רקע כללי על האזור
רצח עם לא מתחולל מהיום למחר, אלא תולדה של תהליכים מאוד ארוכים. אז כך... מחוז דרפור בסודן הוא שטח מאוד גדול, יותר משני שליש מצרפת והיא מחולקת לשלושה מחוזות, למרות שנראה שכולם שם אותו הדבר, האוכלוסיה בדרפור מגוונת מאוד, תושביה מדברים ב - 12 שפות שונות, מצד שני כמעט כל אוכלוסייתה של דרפור הוא מוסלאמית, בניגוד לשאר השטחים והמחוזות בסודן.
תמיד היה מן סוג של הפרדה או חלוקה בין הקבוצות האתניות השונות באפריקה ובדרפור בפרט בגלל נקודת החיכוך שבין ערבים מוסלמים לבין אפריקאים שחורים. הגיוון האנושי בדרפור הוא תולדה של תנאי אקלים בלתי יציבים, תנועות אוכלוסין שמנעה זיקה ברורה לטירטוריה מסוימת וחוסר בזהות תרבותית לשונית - (אפשר אולי להשוות אותם באופן חלקי בלבד לצוענים באירופה).
החלוקה המדינית נעשתה על ידי האירופאים בתקופת הקלוניאלית, כמובן שהם לא התעניינו כלל בשבטים ובקבוצות והחלוקה למדינות ומחוזות הייתה שרירותית לגמרי, ללא כל התייחסות דבר שגרם לאינסוף מלחמות אזרחים באפריקה, דרפור היא לא שונה משאר האזורים האלה.
מרכיבים באוכלוסיה בדרפור
מרכזה של דרפור מיושב בעיקרו בבני הפור, שהם עובדי אדמה
מצפון מזרח הגיעו במשך מאות שנים שבטים מאזור הנילוס-ותת סהרה שהם בעלי עדרים, בעיקר ברטי וזאגאווה, בנוסף על כך הגיעו גם עובדי אדמה דוברי השפה הנובית בשם בירגד ומיידוב.
במערב חיים המאסליט.
שבטים בדואים ערבים כמו טאישה, ריזגאיגית, האבאניאה, בני האלבה והם מגדלי גמלים שבאו בצפון, ובדרום בני הבגרה, מובחנים כי הם מגדלים בקר.
ההבחנה המסורתית בין כל השבטים, בעבר הייתה בעיקר על פי מה הם מגדלים, כלומר תחומי עיסוק, עובדי אדמה, רועי גמלים, רועי בקר וכו..'), וכמובן על פי נאמנויות פוליטיות - חמולותיות, אבל הבריתות האלה היו מאוד מצומצות בהיקפן.
בזהה להתפרצויות ג'נוסייד בעולם, הסכסכוך בדרפור לא נובע או מבוסס מעוינות ויריבויות עתיקות, אלא מתהליכים מודרניים או עכשווים.
אידאולוגיה גזעית
הערבים, בעיקר מועמר קדפי בזמנו, ייבא אידואלוגיה של "עליונות הערבית", דבר שהוביל להיגיון פשוט שכל השאר, כלומר אפריקאים השחורים אשר מאמינים באלים פגאנים וכו..' הם נחותים, פראים ויש לחנכם מחדש, מאוד דומה לרצח עם של האינדאנים בצפון אמריקה על ידי ארה"ב או אוסטרליה (האדם הלבן) כלפי האבוגר'גנים.
האידאלוגיות החדשות תופסות מקום של תפיסות עולם מסורתיות, בשילוב עם תוצרות פולטיות חדשות, הם מביאים אותם על סף התנגשות ולמאבק אלים.
האפריקאים השחורים מקימים מילציות, שדורשות מערבים להפסיק את הדיכוי האלים, הם מצליחים לפגוע במתקני צבא ותשתית של סודן.
האסטרגיה של המורדים, SLA ו JEM למשוך תשומת לב למה שקורה בדרפור, התקווה היא שהיא תגרור החלטה לעצמאותה של האזור מסודן הערבית.
הם נכשלים.
החשש מהתערבות בינלאומית דוחפת את סודן, לפתור את הבעיה "מהר יותר" תוך שימוש בכלים קטלניים ביותר.
הממשלה הסודאנית פנתה לקבוצה ערבית, בשם ג'נגאוויד "השטן רכוב על סוס" מילציה של הממשלה, שפשוט טובחת בהם, בהעדר "קשר ישיר" בין הממשלה למילציה, האו"ם נמנע מלהכריז על התופעה הזאת, כרצח עם...., כלומר בשל ניתוקו המוסדי המלאכותי בין הצבא הסודני לג'נגאוויד, אי אפשר להאשים את סודאן בפשע רצח עם.
הכוח הפרה צבאי, תוקף תשתית וכפרים של "לא ערבים" וטובחים הלכה למעשה מעודדים את האוכלוסיה השחורה להימלט כמו שאכן קרה.
תגובת העולם וסיכום
העולם לא עושה כלום, כל רצח עם מאופין בשתיקת העולם, התעלמות מהנעשה משיקולים תועלתניים, פוליטיים ואינטרסייים.
דו"ח רשמי של האו"ם קבע בינואר 2005 שאין שם רצח עם, מכיוון שהם לא מצליחים לזהות "כוונה מפורשת", זה היה אותו תירוץ ברצח עם אחרים בהיסטוריה כמו בקמבודיה בשנות ה-70, רואנדה ב 94 וכו..', מיותר לציין שאחרי הרצח עם נגמר, האו"ם התנצל וקרא לזה רצח עם בדיעבד, המטרה ברורה, לא לקרוא לזה רצח עם, כדי לא להתחייב לפעול על פי אמנת למניעת רצח עם, כי אז המדינות מחויבות משפטית לפעול.... אחר כך, שכולם שם מתים - לקרוא לזה רצח עם.... אני מקווה שעזרתי לך, ומקווה גם שאחרים יבינו טוב יותר את הדינמיקה של רצח עם.
 

Boba Smith

New member
אם כך, למה לדעתך מדינות

העולם מתעלמות כמעט לחלוטין מהמתרחש שם? ותודה על התשובה המעמיקה, ממש חידדת לי הכל.
 

Boba Smith

New member
ועוד משהו...

בקשר ל"דו"ח רשמי של האו"ם קבע בינואר 2005 שאין שם רצח עם": עד עכשיו כל הקטעים שקראתי אומרים שהאו"ם דווקא קבע כי מדובר ב"אסון ההומניטרי החמור בעולם". במה מדובר? ומבחינת השנים של כל מיני אירועים הסתבכו לי דברים. במקום אחד קראתי שב2006 האו"ם "התעורר" בעקבות הצהרת ממשלת צ'אד לסלק את הפליטים שבאזורה ולכן ניסו למצוא פיתרון מהיר לבעיה. הם הגיעו למעין הסכם של נוכחות כוחות האו"ם באזור, אך בן-לאדן ידידנו הורה למאמיניו להגיע לסודן ולהלחם בכוחות האו"ם. בעוד שבמקום אחר כתוב שב2003 2004 החלו להתברר מימדי האסון והאו"ם כינה את האסון כ"האסון ההומניטרי החמור בעולם". מה הולך פה? שוב תודה.
 

a e q u i t a s

New member
בשורה התחתונה דרפור לא מעניינת אף אחד

לגבי השאלה הראשונה שלך, מדוע העולם מתעלם... התשובה היא מאוד מורכבת ותופעת "הצד השלישי" [ צד ראשון - הרוצח, צד שני זה הקורבן] מאוד מעניינת, הכיצד יתכן שרצח של אדם בודד זוכה לתגובה שיפוטית מהירה מצד החברה, ואילו רצח של מיליונים זוכה להתעלמות כמעט מוחלטת....
בשורה התחתונה, דרפור לא מעניינת אף אחד, כמו שהשואה היהודית לא עניינה אף אחד, כמו ששאר רציחות העם לא עיינינה אף אחד, ואף מדינה.... היום המון ג'נוסיידים בעשורים האחרונים, לא רצח עם לפני מאה שנה, אלא לפני פחות מעשור, שני עשורים ויותר... ואפילו ממש עכשיו.
התשובה היא פסיכולוגית, בני האדם נוטים להתעלם ממידע שלא מסתדר עם היגיון שלהם, רצח של מיליוני בני האדם הוא דבר בלתי נתפס, לא מובן ונוגד כל היגיון טבעי, בגלל שבני האדם לא מפנימים את גודל האירוע אנו דוחקים אותו, יוצרים כאמור מן סוג של מנגון הדחקה פסיכולוגית.... פרויד פעם אמר, טראומה יוצרת שיתוק.
התשובה האינטרסטית, שהיא גם חלק מהותי היא - האו"ם והמדינות העולם נמנעים מלקרוא לזה רצח עם, כי מבחינה משפטית, ברגע שיש הכרזה רשמית שזה רצח עם, המדינות החתומות על האמנה למניעת פשעי רצח עם מחויבים לבוא ולמנוע אותם, גם באמצעים צבאיים. למה שארה"ב, צרפת או כל מדינה אחרת תכנס לאפריקה צבאית ?! מה המערב איבד באפריקה? איזה אינטרסים יש לו שם? סה"כ עוד כמה אפריקאים מתים, מימלא הם מתים בכמויות בגלל רעב, אז עוד מיליון - זה כלום... וזה אגב, עונה לשאלה, מדוע האו"ם בדו"ח בינואר 2005, טען שהוא לא מוצא "כוונת זדון" ברגע שאין "כוונת זדון" אין רצח עם. כמו למשל, שאדם מואשם ברצח בכוונה תחילה אז העונש הוא חמור יותר מאשר הריגה בטעות או ברשלנות... גם האו"ם לא רוצה להיכנס למקומות כאלה, בניגוד מוחלט - לעיראק, שם אין רצח עם - ואמריקה נכנסה וזה בגלל הנ פ ט...... אינטרסים ברורים!
לא ידוע לי בכלל על איזשהו התערבות של אל קעידה או בן לאדן ברצח עם בדרפור, אני עוקב גם בגלל הקורס שאני לומד בו הסמסטר, וגם כחובב אקטואליה ולא ממש ידוע לי על מקרים כאלה, אשמח אם תביא קישורים לכתבות או מידע מפורט נוסף.
רצח העם בדרפור הוא ממניעים גזעיים ולא בהכרח ממניעים דתיים, ולכן אני נוטה שלא לקבל את מה שטענת על בן לאדן, אלא אם כן תראה איזשהו מידע חדש.
באופן וודאי - זה לא אסון הומינטרי החמור ביותר בעולם. היו מקרים לא של ג'נוסייד שהיו חמורים הרבה יותר, וגם של ג'נוסייד היו מקרים חמורים עוד יותר.... למשל ברואנדה 1994.
 

a e q u i t a s

New member
לא אמרתי שהמצאת... ../images/Emo122.gif

לא אמרתי שהמצאת... מה שאמרתי שלא ידוע לי על מעורבות של אל קעידה.... לדעתי, ולאחר שקראתי את המאמר, שזה רק הצהרה לצורך תעמולה, אם בכלל זה נכון, לעניות דעתי, בן לאדן לא הפיץ קלטות למעלה משנתיים... מאי 2006, לא מתסדר לי. אני עדיין נוטה שלא לקבל את הטענה הזאת.
 

Boba Smith

New member
אני יודע שלא אמרת שהמצאתי

וחס וחלילה לא באתי לתקוף אם כך זה נראה. אגב, ועדת החקירה שקבעה ש"לא מדובר ברצח עם" היא מטעם האו"ם? אני מצאתי בגוגל את המסמך בעל 170 העמודים בשם "International Commission of Inquiry on Darfur". אבל סתם מתוך עניין איך אפשר למצוא אותו דרך האתר של האו"ם? נברתי שוב ושוב בארכיונים שם ופשוט לא מצאתי. אולי לא חיפשתי במקום הנכון? (בעיקר באזור המסמכים של מועצת הביטחון).
 

Boba Smith

New member
ואם כבר... אז.?

האם יש קשר כולשהו למרד שהתחולל בדרום למה שקורה כרגע בדרפור? או שאלו שני דברים על בסיס שונה? ולמה החליטו האפריקאים השחורים בדרפור להתקומם נגד השלטון? על איזה דיכוי אלים מדובר? כבר אז הוא החל בצורה לא "רשמית"?
 

a e q u i t a s

New member
לא הבנתי איזה דרום...

הוועדה שקבעה שלא מדובר רצח עם, אכן הייתה מהאו"ם, העבר מוכיח שעוד שנה שנתיים, הם ישנו את הדו'ח ויתנצלו על זה שהם לא פעלו כראוי - סטייל רואנדה. ברור שעל פי הקריטריונים הם זה ג'נוסייד קלאסי שעונה על כל אחד מהסעיפים. איזה מרד התרחש בדרום? אפריקאים השחורים החליטו להתמרד בגלל הדיכוי, שריפת בתים, גירוש המוני, ביצוע טבח וכו..' ברצח עם, שום דבר הוא לא רשמי, אם זה היה רשמי זה היה קל מאוד לחבר את הממסד הסודני לג'נוסייד ואז הדרך לבית המשפט הפלילי הבין לאומי הוא קצר מאוד, כל הרעיון בג'נוסייד הוא לעשות זאת באמצעות אירגונים הנתמכים על ידי הממשל או באמצעותה באופן לא ישיר.
 

Boba Smith

New member
הרי בתקופה שלפני

רצח העם בדרפור היתה מלחמת אזרחים. תחילה עד הסכם אדיס אבבה ולאחר מכן מ-1983 עד 2003. האם גם הבסיס למלחמת האזרחים הזאת היא על ה"עליונות הערבית"?
 
דרפור ? למה שזה יענין אותי ?

באמת, מה אכפת לי מדרפור ? זאת הבעיה שלהם. הדרפורים עוזרים לי במשהו ? הדרפורים משלמים לי שכר דירה ? מכסים לי המינוס בבנק ? בכלל, מישהו מאפריקה עוזר לי / לנו במשהו ? מה זה אמור להזיז לנו ?
 

yawn

New member
הגעתי מהעמוד הראשי

היה מעניין מאד לקרוא. רק כמה שאלות והבהרות...
כל החלק של "אידאולוגיה גזעית" רשום בזמן הווה, דבר שקצת מבלבל.. האם אכן הכל מתרחש כיום? (תפיסת מקום האידיאולוגיות הישנות ע"י החדשות וכן הלאה) אם לא, מתי התחיל כל התהליך?
מה זאת אומרת "תוצרות פוליטיות חדשות"? ולמה הכוונה ב"סף התנגשות ומאבק אלים"?
האם הטבח שמתרחש לא יכול להתפרש פשוט כתגובה לפגיעה של המורדים במתקני צבא? מצטערת על השאלות המטופשות, זה פשוט באמת נראה לי חשוב, וחשוב לי להבין את הכל עד הסוף...
 

a e q u i t a s

New member
מספר תשובות... וברוכה הבאה

קודם כל, אין שאלות מטופשות, דווקא השאלות האלה הם מאוד חשובות....ואגב, ברוכה הבאה.
אני אתחיל קודם כל, מהשאלה האחרונה כי היא דווקא הכי חשובה לדעתי....
השלב האחרון של רצח עם הוא בעצם הכחשה והטלת האחריות על הקורבן. אפשר לראות את דפוס פעולה זה בכל רצח עם במאה ה -20 . החל מהארמנים והטורקים בסביבות 1920 ועד דרפור של שנת 2007. למשל,הטורקים טענו שבגלל שהארמנים היה להם שאיפה להקמת מדינה או אוטונומיה, הם חלק חתרני באימפריה העות'מאנית ועל כך, יש להעניש אותם - העונש הוא השמדה, אז נכון שהיה פלג מאוד קיצוני אצל הארמנים בשם הונצ'אק ודשנאק שהיו חתרניים ושתפו פעולה עם הרוסים להפלת השלטון, ונכון שהם ביצעו פעולת טרור שבו ניסו להרוג את הסולטן, את הווזיר הגדול ולהפוצץ את הבנק המרכזי - בכל זאת, זה לא מאפשר לטורקים לנסות להשמיד עם שלם... זה התירוץ שלהם עד היום. גם אצל היהודים והשואה היהודית בגרמניה הנאצית. הגרמנים האשימו את היהודים בקוסמופוליטיות וחוסר נאמנות שנובע ממניעים גנטיים, הם האשימו את היהודים בשליטה על המסחר והשוק, על תחלואיה של החברה הגרמנית ועל המשבר הכלכלי הגדול שפקד אותם... במידה מסוימת זה הצדקה, ונכון הדבר גם ברואנדה ב-1994, שבו בני הוטו טבחו בבני הטוטסי כי ראו בהם פשוט כאויב על רקע גזעי, גנטי ונחותים (למרות שהם בני הטוסטי נחשבו כ"עליונים" מבחינה מסורתית). - האם כל זה מאפשר או מכשיר רצח עם, כמובן שלא. למרות שהצד הרוצח תמיד יגיד " אתם (הקורבן) הכרחתם אותנו להרוג אותכם".
האידאולוגיה הגזעית שייבאו, באיחור מאוד גדול מאירופה הוא לא יעיל, ללא מנגון פוליטי שיישם אותו. אאוגניקה (מן סוג מדע הגזע) הוא פילוספיה שמצריכה איזשהו מערכת שתיישם אותם בשטח. התוצרות הפוליטיות שאני מדבר עליהם, הם בעצם מאזני הכוחות באזור, בריתות ויריבויות פוליטיות, כאלה שאפשרו הלכה למעשה להוציא את הפילוספיה הזאת לפועל... כמובן בשילוב של אידאולוגיות מקומיות קיימות.... אם באירופה בזמן גרמניה הנאצית, היהודים היו המושא לשנאה, באפריקה בגרסה המקומית זה האפריקאים השחורים.
המלחמה באזור שם מתרחשת זמן רב, שנים רבות. אחת הבעיות הפוליטיות שהבגדרה של ג'נוסייד הוא לדעת מתי - מלחמת אזרחים הופכת לג'נוסייד מכוון וייזום על ידי הממשלה או מתי בעיה פנימית של מדינה ריבונית הופכת להיות הפרה של החוק הבינלאומי על פי "האמנה למניעתו הענשתו של פשע רצח עם" משנת 1948. הקו שבין מלחמת אזרחים ארוכת שנים לבין ג'נוסייד התחיל בסביבות שנת 2003, שבו הממשלה התחילה כביכול להתיר לקבוצות שהיא תומכת בהם באופן צבאי ופוליטי באופן סמוי לפגוע פיזית לא רק בלוחמים, אלא גם בחפים מפשע, משפחות שלמות, גירושים המוניים לצ'אד (המדינה השכנה).
 

NF20

New member
ישראל דווקא לא שותקת

ישראל היא המדינה היחידגה בעולם שקולטת ועוזרת לפליטי דרפור כבר קראתי כמה וכמה סיפורים מרגשים בעיתון על פליטים שהמצריעם ירו בהם וברחו לכאן וכאן מצאו את המשפחות שלהם . אני גאה במדינה שלי .
 

a e q u i t a s

New member
קולטת פליטים סודנים ../images/Emo6.gif

תסלח לי, אבל הקליטה שלהם הייתה לאחר שצבא זרק אותם למשטרה, המשטרה החזירה אותם לצבא (כמובן בביתי מעצר) וכך מספר פעמיים עד שעיירית באר שבע, כדומני, הסכימה לשכן אותם באופן זמני... הסיבה שהם פה עדיין, כי אין קשרים עם סודן ואי אפשר להחזיר אותם, שזאת המדיניות כפי שהוצהרה מספר פעמיים של מדינת ישראל.
 

מסלינה

New member
הם לא באו מסודן אלה ממצרים

עם מצרים יש לנו יחסים וכן ניתן להחזיר אותם
 

a e q u i t a s

New member
הם אזרחי סודן

הם אזרחים סודנים ולכן יש צורך להחזיר אותם לסודן, אלא אם כן, האו"ם יתן להם מעמד של פליט כלומר תעודת פליט, ואז ישראל על פי החוק הבינלאומי מחויבת להשאירם פה בארץ.
 

מסלינה

New member
אז למה האום לא נותן להם תעודת פליט?

איזה מטומטמים האום האלה. הם יכולים לתת תעודת פליט לכל סודני ובכך לפתור את כל בעיות העולם: ישראל תיעלם מהמפה (זה כשלעצמו יפתור את כל בעיות העולם) וגם יגמר הג'נוסייד שכן כולם יוכלו לבאו לישראל וזו מחוייבת להשאירם פה בארץ.
 
למעלה