טיל החץ-בעיה בתפישה או נכס

אלון 58

New member
מדובר גם על מערכות...

במידה וקיימות,ליירוט רקטות,כמו קסאמים וקטיושות.
 
ברור שהוא לא פותר את הבעיה

אלא רק עזר הגנתי שיעלותו נכון להיום עדיין לא ברורה. החץ הוא לא דבר שיכול להחליף פעולה התקפית לחיסול בסיס הטילים, אסור להסתמך עליהם כמי שיצילו אותנו או בכלל כמה שישקם את ההרתעה שלנו (זה גם בלתי אפשרי). מי שזה מרגיע אותו, שיהיה לו בכיף, לדעתי הוא תמים מאחר וכמו שהזכרת וזה נכון, אין למערכת הגנה יכולת של 100% וזו גם פונקציה של מספר הטילים ששיש ליירט. אותו הדבר גם לכוחה של ההתקפה יש מגבלות ואילוצים, לא ניתן להשמיד את כל בסיסי הטילים, אז בעצם ההגנה והתקפה אמורים להשלים אחד את השני. מצד שני אני לא חושב שהיא, במקרה שלנו תביא למירוץ חימוש ובכלל זה לא צריך להיות שיקול, מדינה שרוצה להגן על עצמה צריכה לפתח אמצעים הגנתיים לצד ההתקפיים, ולא להגיד "אני לא אעשה כלום כי זה יביא למירוץ חימוש", אסור שזה יהיה שיקול. בסופו של דבר, טוב שיש לנו את המערכת ואם היא עובדת זה מצויין, אך זהו לא פתרון לא שום דבר.
 

maormp

New member
כרגיל מציבים יעדים לא ריאלים

אולמרט לפני מלחמת לבנון השניה הציב יעדים לא ריאלים וכמובן כשל בהם, אם היה מציב יעדים ריאלים אז התמונה היתה שונה. אותו דבר לגבי ה"חץ", מציבים לו יעדים לא ריאלים והופכים אותו למושיע נגד הנשק הגרעיני העתידי של אירן שאין בלתו, אבל שוכחים למשל שטיל בליסטי עם ראש קרב גרעיני הוא רק אופציה אחת. בוא נבחן מה "החץ" כן יעשה ומה לא יעשה, ובכן, בזכות ה"חץ" וה"פטריוט" במקום שחצי תל אביב תהרס מטילים בליסטיים איראנים או סורים בעלי ראש קרב קונבנציונאלי אז רק רבע תל אביב תהרס, זה דיל לגמרי לא רע. טיל שיהאב מיורט עולה לפי שאתה אומר שלושה מיליון דולר (מחיר החץ שיירט אותו) אבל טיל שיפגע יגרום נזק הרבה יותר גבוה, וזה בלי לכלול נזק מורלי והרוגים.
 

פו פו פו

New member
אתה טועה

-אף אחד לא רואה בחץ מגן ישראל מפני נשק גרעיני. הוא בסך הכל תוספת הגנה מול טילים קונבנציונאליים שינסו לירות לפה. - בטילים ופצצות קונבנציונאליים אי אפשר לחסל חצי/רבע/חמישית מעיר. הנזק של הטילים קטן במציאות בהרבה מהנזק שאנשים מדמיינים בראש שלהם. ואם למשל אתה גר 7 ק"מ מאיפה שהטיל נופל זה מהדהד לך בראש ככה שאתה חושב שזה נפל עליך ואתה לא מבין איך אתה בעצם עדיין בחיים. בקיצור מה שאני מנסה להגיד זה שהאפקט של הטילים הוא יותר בהרתעה ובשיתוק שהם גורמים לתושבים, בהרבה יותר מאשר ההרס שהם שהם עושים. תסתכל מה היה במלחמת המפרץ וגם במלחמת לבנון. אפילו שהשיהאב הוא טיל קטלני בהרבה מסקאדים עיראקיים וקטיושות עדיין התמונה היא דומה.
 

maormp

New member
אני לא טועה פר סיי

אני המצאתי מספרים כדאי להדגים זה הכל. רבע,חצי לא הנקודה, הנקודה היא נזק כספי של יותר מעלות הטיל ועוד נזקים שאי אפשר לכמת, כמו הרוגים שזה פקטור עם נפח מאוד נכבד בישראל שלא מסוגלת לקבל הרוגים (אלא אם כן הם מתים בתאונות דרכים) כמו מוראל, או כמו שהזכרת נזקים נפשיים, ארבע קטיושות נחתו ממש קרוב אלי ואחת מהם ריסקה בית 100 מטר ממני, אני לא רוצה לחשוב אפילו איזה פחד זה שיהאב. תאר לך למשל שחמישית ממבני השימור היפים של תל אביב יהרסו, זהו נזק כמותי ומוראלי ביחד, או שאחד מהטילים יפגע באחד המגדלים המפרוסמים ויחייב את הריסתו. אגב, אני לא אתנגד אבל שכל הטילים יפלו בשכונת הרכבת ויחריבו את הגטו הזה כבר...
 

פו פו פו

New member
אני התכוונתי לדברים אחרים

התייחסתי בדברים שלי לכך שאמרת שחצי/רבע מת"א תפגע. אני מבין עכשיו שכשאמרת זאת לא באמת התכוונת למידה כזו של פגיעה, כך שאחנו לא חלוקים בנקודה הזו. אין ספק שאם וכאשר תפרוץ מלחמה באיראן וישוגרו לכאן טילים מכיוון טהרן טילי החץ יעלו לאוויר במטרה ליירט את השיהאבים. אמנם, טילים לא מחסלים ערים (כפי שציינתי קודם) אבל גם בעלות של כ-6 מליון דולר לכל טיל שנורה לפה (שני טילי חץ על כל טיל של האויב) מוטב לנסות ולעצור את הטיל, ויש לכך הרבה סיבות, כמו מניעים כלכליים ומוראליים, כשהסיבה המרכזית היא בטחון האזרחים. צריך להיות ערוכים לכל תרחיש, ולקחת בחשבון שישוגרו לכאן הרבה טילים, אבל ההשערה שלי שאם אכן תפרוץ מתקפה אמריקאית בטהרן מספר הטילים האיראניים שיגיעו לפה הוא לא מאוד גדול. קיימים גם סיכויים גדולים שלא יגיעו בכלל טילים מכיוון איראן. יכול להיות שהם יעדיפו להצטייר כמותקפים וכקורבנות של תוקפנות אמריקאית במלחמה הזאת. כולם גם בטוחים שהחיזבאללה ירה לפה טילים וזה הגיוני בהחלט, אבל מאוד מסקרן אותי איך נסראללה יסביר לעם הלבנוני למה הוא גרר גם את לבנון למערכה צבאית כשהמלחמה בכלל מתקיימת באיראן. איך אז הוא ינסה לשכנע אותם שהוא שומר לבנון....
 
אני באתי מלמעלה

מרוץ מס' 1 ארצות הברית וברית המועצות מרוץ זה התפתח כבר בעיצומה של מלחמת העולם השנים והגיע לשיאו במשבר קובה בסופו של תהליך היתפרקו שני המעצמות מנישקם מתוך הבנה שאין כבר טעם להמשך המרוץ ולאחר מכן החלה הפרסטרויקה ופרוק ברית המועצות מרוץ מס 2 הודו ופקיסטן במשך שנים ניהלו שני המעצמות הללו מילחמה שקטה וליפעמים רועשת פיגועים חוליות רוצחים היו דבר שבשיגרה ה"תקריות" הגיעו לשיא כששני המדינות הודיעו שיש ברשותם נשק אטומי והאזור הייה על סף "מילחמה אטומית" ועכשיו האזור שקט מרוץ מס' 3 גרמניה לאחר עלית היטלר בריטניה ,צרפת,ארה"ב היטלר כדי לרומם את רוח העם ובניסיון להוציא את הכלכלה מהתהומות משקם את התעשיה הצבאית בבנות הברית מקצצות בצבאת לאחר הסכמים צ'מברלין מנהיג המדינה המנהיגה טוען (וטועה) כי יש לתת לגרמניה את רצונה ובכך להרגיע את הביריון ולא משקם את צבא בריטניה שהייה החזק באזור התוצאה מיליוני הרוגים עכשיו תשפטו אתם
 

Downloaded

New member
כאחד ששירת ביחידה של ה"חץ"

אני יכול להגיד שהמערכת בפיתוח מתמיד, והיא כל הזמן משתפרת, כי הערבים גם משפרים כל הזמן את הטילים שלהם. כמות המיירטים רק גדלה עם הזמן, בקצב שאני לא יכול להגיד כאן. אם הערבים רוצים לפוצץ כאן פצצת אטום, הם לא חייבים לשים אותה על טיל. הם יכולים לעשות כל מה שבא להם. הם יכולים לבוא מהים, מהחלל או מתחת לאדמה. הקטע הוא, שבלי מערכת כזאת, אנחנו חסרי אונים מול הטילים האלה. וחוסר אונים, זאת התחושה הכי קשה שאפשר לחוש, כשמתחילים ליפול טילים במדינה. אין לנו שום נשק אחר שיכול לעצור טיל בליסטי שנכנס מאטמוספרה לכיוון גוש דן, במהירות גבוהה מ-5 מאך, אחרי קצת יותר מ-5 דקות מזמן השיגור. אזרחי ישראל צריכים להודות כל יום שיש להם מערכת כזאת, וחיילים שמגנים עליהם. המערכת פותחה בגלל שטילים בליסטים כבר נחתו כאן במלחמת המפרץ, כלומר אין כאן שום עידוד של חימוש. לערבים כבר מזמן יש את הטילים הבליסטים. אנחנו חייבים להגן על עצמינו. אין מה לעשות.
 

wxyz2006

New member
במרוץ חימוש אפשר לנצח בלי מלחמה

הצד השני נאלץ לפתח יכולות חדשות, כדי להתמודד עם היכולות שלך. לא בהכרח הצד השני מסוגל לעמוד בכך. כך בידיוק נפלה בריה"מ, בשל חוסר היכולת שלה לעמוד במירוץ החימוש כנגד ארה"ב ותכנית מלחמת הכוכבים שלה. ובמקרה שלנו, אירנים נאלצים לפתח טכנולוגיה של ראשי-חץ מתפצלים ומתמרנים. אלה טכנולוגיות מאוד יקרות וקשות לפיתוח. נקווה שנוכל להרווח כך עוד זמן.
 

שינובי5

New member
הבעייה היא בתפיסה שלך

החץ נותן הגנה. בא נניח לחץ ונגיד משהו אחר. בא נפסיק את פיתוח טנקי המרכבה שהרי הם מעודדים רכש שריון מתקדם ונ"ט מתקדם מצד אוייבינו וידידנו ? באיזור. בא בכלל נהיה חסרי הגנה ולא יהיה צורך במירוץ חימוש... ברור שיש מירוץ חימוש. והוא ימשך גם אם יהיו הסכמי שלום. ברור גם כי על מנת לעקוף את החץ יצטרכו לשגר יותר טילים. אין בכך חידוש. השאלה היא בתחום הפוליטי פסיכולוגי בכלל - האם אתה מוכן להפקיר את אזרחי המדינה מראש וביודיעין לטק"ק? התשובה היא חד משמעית - ל א ! !
 

a e q u i t a s

New member
אני מבין את הדילמה של מעצבי מדיניות

אני מבין את הדילמה של מעצבי מדיניות, וגם יודע בערך - את הדינמיקה של מירוצי חימוש והפוליטיקה של טיל נגד טילים. זה באמת מן סוג החלטות שכל אחד מהם טומנת איזשהו רף של הסיכון, והחוכמה היא דווקא לקחת את החלטה כזאת שתוביל לרף הסיכון הנמוך ביותר, ניהול סיכונים זה דבר מאוד קשה מחד, אבל מנהיגות איכותית, הן צבאית והן פוליטית מדינית - יכולה לקבל את החלטות טובות. אני בעצמי די מתלבט, תראה יש את הסכמי ה SALT I ו SALT II, לגבי הגבלה של נשק וטילים שיצאו מכלל שליטה, ויש גם את INF, שהיום (יותר נכון לפני יומיים) איים על אמריקה למשוך את חתימת ארצו בגלל הצבת טילים על אדמת אירופה, הכוונה היא שיכול להיות ויש גם אפשרויות אחרות. מצד שני, מדינה לא יכולה לשבת בשקט ולא לעשות כלום, כמו שגם ציינתי בהודעה הראשית של השרשור, יש באמת איזשהו צורך להקל על העומס הפסיכולוגי מעל לציבור הישראלי, אז כך שזה באמת לא ממש חד משמעי. בעניין טנק המרכבה ( אם כבר הבאת את הדוגמא הזאת), אני חושב שבמובן מסוים הפרויקט היה די בזבזני ולא תאם את מפת האיומים האסטרטגיים של ישראל. כוח אש אדיר שכזה ומכונת מלחמה בין הגדולות בעולם כנגד איזה אויבים? מחבלי החיזבאללה שדפוסי הלחימה שלהם הם גרילה? או חמאס וג'אהד שזה טרור כנגד אזרחים? האם סוריה מאיימת עלינו בצורה כזו שצריכים להחזיק צי שיריון השני (או השלישי) לא זוכר בדיוק (המחקר של יפת למחקרים אסטרטגיים באת"א איפשהו פה לא מולי), האם שיריון טוב כנגד טרור? או כנגד איראן? לא בטוח.
 
למעלה