הסתדרות עם מדינה משלה

iamyoda

New member
הסתדרות עם מדינה משלה

היום (17 בינואר) בחירות במפלגת העבודה - הזדמנות טובה לחזור ולהדגיש את מה שכולם מתעלמים ממנו - הסתדרות העובדים מנסה להשתלט על המדינה! הסתדרות העובדים הכללית עברה מספר גלגולים לאורך השנים, והיחסים בינה ובין המדינה ידעו תהפוכות שונות ומשונות. מה שהחל כארגון עובדים סוציאליסטי ברשותו של דוד בן-גוריון וידע הצלחות וכישלונות מאז הוקם, ניצב כעת בפני המבחן האולטימטיבי – על הנהגת המדינה. ההתחלה ההסתדרות הוקמה בשנת 1919 וקיימה את ועידתה הראשונה בשנת 1920. מנהיגה ב-15 השנים הראשונות היה לא אחר מדוד בן גוריון, לימים ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. ההסתדרות קמה לפני הקמת המדינה ועל כן ניסתה להוות תחליף לשירותים רבים שמדינה אמורה לספק. היא חרתה על דגלה זכויות עובדים ומלחמה בניצול הפועלים. הארגון החל להקים מוסדות כגון קופת חולים שסיפקה את שירותי הבריאות ליישוב ומפעלים כלכליים רבים שסיפקו תעסוקה לפועלים. ההסתדרות גם לקחה על עצמה משימות רבות לקידום המדינה שבדרך כגון יישוב הארץ והפכה לאחד הגופים החזקים. לאחר קום המדינה הצליחה ההסתדרות לשמור על ההגמוניה שלה והייתה עד לסוף שנות ה-80 למעסיק הגדול במשק. בן גוריון עצמו סבר לאחר קום המדינה כי אין צורך במשרד הבריאות מאחר וישנה קופת חולים הכללית. באותם שנים זנחה ההסתדרות את מטרתה המקורית להיות לארגון עובדים, ובתור המעסיקה הגדולה במשק הפכה לזרוע שלטונית של ממש. לכתבה המלאה
 
../images/Emo45.gif../images/Emo31.gif

ההסתדרות היא עדיין ארגון עובדים. היא אמנם מעסיקה הרבה מאוד עובדים במשק הישראלי, אבל חוץ מ"לדאוג לרווחתם" ולהשבית את המשק פעם-פעמיים בשנה הם לא עושים הרבה. זרוע שלטונית? אני מסופק אם עמיר פרץ לקח החלטות המדיניות כשהיה יו"ר ההסתדרות. אז נכון, יש לה כוח כלכלי ותעסוקתי גדול, אבל אני בספק אם זה מעבר לזה.
 

a e q u i t a s

New member
יש פה בהחלט משהו נורא מדאיג../images/Emo46.gif

יש פה בהחלט משהו נורא מדאיג, ההסתדרות הפכה במרוצת השנים למן סוג של מפלצת, אולי אפילו תמנון אשר שולח את זרועותיו לכל עבר. אם זאת היום שהכלכלה היא פתוחה יותר, התערבות הממשלה בשוק נמצא במגמת ירידה והפרטות של חברות ממשלתיות נמצא בעיצומו, אני לא רואה שום אפשרות אחרת להתסדרות לשרוד, אלמלא ימצאו לעצמם מסגרת אחרת - ואכן המסגרת הזו היא ללא ספק מפלגת עם-אחד שהתאחדה עם מפלגת העבודה. יש בהחלט מן סוג שבירה כל סדרי שלטון תקין, שכן אירגון עובדים לא צריך לבסס את מקומו ברשות המחוקקת או חלילה ברשות המבצעת. זה לא אומר שפרץ לא יכול להתמודד לראשות הממשלה, אך אסור לו לנצל את התשתית האירגונית של ההסתדרות. מה גם, שבמשך תקופה כה ארוכה, מר פרץ שכיהן בו-זמנית גם כיו"ר ההסתדרות שמייצג עובדים, שמשכורתם הולנה וגם כחבר כנסת, מקבל הוא שני לשכות, שני מזכירות, שני רכבים ושני משכורות. הכל בדאבל! כך שגם החלטתו שלא לפרוש, מההסתדרות או לחילופין מהכנסת, ולכהן דה פקטו בשני התפקידים רק מראים בצורה הברורה ביותר עד כמה "חולה" החברה הישראלית בנורמות שלטוניות מקולקלות.
 
למעלה