המלחמה הקרה השנייה

iamyoda

New member
המלחמה הקרה השנייה

למן שחר ההיסטוריה מעצמות קמו ונפלו ברחבי העולם. בין אם היו אלה המצרים והאשורים (והבבלים), דרך היוונים והפרסים ומאוחר יותר הרומאים ועד האמריקנים והסובייטים במאה ה-20, נפילתה של כל מעצמה בישרה שינוי כלל-עולמי. ב-1815, לאחר ניסיון כושל לחזור לכס השלטון, נחל המצביא הצרפתי נפוליאון בונפרטה את תבוסתו האחרונה כשהפסיד בקרב ווטרלו לצבאות בריטניה ופרוסיה בפיקודו של הדוכס וולינגטון. בעקבות תבוסתו התכנסו נציגי מעצמות אירופה בוינה וחילקו בינן לבין עצמן את היבשת. כתוצאה מכך נוצרה מערכת גלובלית חדשה שהתבססה על חמשת המעצמות האירופיות (בריטניה, צרפת, פרוסיה (ומ-1871 גרמניה), אוסטרו-הונגריה ורוסיה, שבעידן הקולוניאליסטי חלשו במידה כזו או אחרת על מרבית שטחי העולם). העיקרון שעמד בבסיסו של ההסכם היה כי כל כוח או מדינה שתתקוף או תפגע באינטרסים של מי מחמש המעצמות – יחשב הדבר פגיעה באינטרסים של כל המעצמות כולן ואלו יתאחדו כנגד התוקף. לאורך 100 השנים שההסדר היה קיים נוצרו בריתות בין המעצמות לבין עצמה, כאשר בריטניה נותרת מהצד ומוכנה להתערב במידת הצורך. החלוקה שנולדה בקונגרס וינה הביאה ליציבות עולמית ולשלום שהחזיק מעמד כמעט מאה שנים, עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914. מספר אירועים בפוליטיקה העולמית מבהירים לנו שהתנודות האחרונות בזירה הבינ"ל אין פירושן התנגשות הציוויליזציות כפי שהגדיר זאת סמואל הנטינגטון (מחבר הספר התנגשות הציוויליזציות שהיה לפופולארי ביותר בשנים האחרונות), אשר התייחס לקיומן של מספר רב של ציוויליזציות מובחנות המנהלות מאבק ביניהן על רקע תרבותי, אלא המדובר במאבק בין החברה המערבית הדמוקרטית ובין גוש מדינות המבינות כי ערכי הדמוקרטיה מהווים איום מיידי על יציבות משטרם הלא דמוקרטי. ההגמוניה האמריקנית מציגה איום תרבותי בטווח הארוך על חברות רבות, ודי אם נזכיר סמלים כמו "מקדונלדס", "MTV" ו-"הוליווד", הטבועים חזק בתרבות הצריכה המערבית ומתפשטים ברחבי העולם, אך בסופו של דבר שם המשחק הוא השפעה, והמעצמות לעולם ינסו להשיג השפעה על חלקים נרחבים יותר בעולם. כך נוצרות בריתות חוצות תרבויות בין הרוסים הנוצרים-אורתודוקסים, הסינים (רשמית אתאיסטים ובפועל טאואיסטים או בודהיסטים), האיראנים השיעים, הסורים העלווים, אל קעידה הסונית, ונצואליאנים קתולים והרשימה עוד ארוכה. כל אחת מחברות הברית הזאת תורמת תרומה שונה למאבק במערב. אין להסיק מן הדברים כי נציגים מכל מדינה שמניתי יושבים יחדיו בחדרי ישיבות אפלים בכדי לייצר מדיניות משותפת כלל-עולמית – חלק מהמדינות כלל לא מנהלות ביניהן שיח מכל סוג שהוא אך כטבעו של כל מאבק באויב משותף (ולבטח בארה"ב אשר מעוררת אנטיגוניזם בחלקים רבים של העולם), מוצאים עצמם גורמים שונים משתפים פעולה להשגת מטרה משותפת. סדרת כתבות מעניינת בנושא - כתבה ראשונה כתבה שנייה כתבה שלישית (על רוסיה ומלחמתו של פוטין להחזיר עטרה ליושנה)
 

a e q u i t a s

New member
בהחלט מאמרים מעולים ../images/Emo91.gif

בהחלט מאמרים מעולים, ואכן ממפים את התמונה הגאו-פוליטית בעולם בצורה מאוד מדויקת ועדכנית. אני מאוד מאמין שסין והודו הם אכן מעצמות עולות וכוחן מתעצם מרגע לרגע, וללא ספק התנהגות של האיחוד האירופי ואפילו רוסיה הם כמעיין אופוצזיה לממשל האמריקאי ובמדיניות החוץ שלה. בעניין העולם המוסלאמי/ערבי מאוד קשה לי לראות אותם מתקדמים למסוג של מעצמה כולשהי, העולם הערבי כפי שאני רואה אותו הוא מתפורר מפנים, ולשליטי אותם מדינות קשה מאוד לעצור את רוח הקידמה והמודרנציה, אם זאת ללא ספק החתירה של איראן להשגת יכולת עצמאית לייצור נשק גרעיני ישדרג את מעמדה לאין שיעור, לכוח דומיננטי במאזן הכוחות בעולם, כוח שיאזן, לצערנו הרב את מאזן האימה בין ישראל לאיראן. הדוב הרוסי לא עוצר באדום, כמה שזה נכון, פוטין ללא ספק הוא כמו אלכהוליסט בוריס ילצין שהיה משתכר בטיסות בדרך לפגישות מדיניות ברחבי תבל, אף על פי שהביא את בשורת "הדמוקרטיה" לארץ שסועה כמו ברית המועצות לשעבר. פוטין ללא ספק פועל נמרצות כנגד הקונזנוס העולמי, מכירות נשק לסורים, שחלקם אף מסכנים את העליונות האוירית של חיל האויר הישראלי בשמי סוריה, דיווחים על נשק רוסי שהגיע לידי החיזבאללה, סגירת ברזי הגז ואולי הדבר הכי שנוי במחלוקת הזליגה של מידע וציוד רוסי לתוכנית הגרעין האיראנית. אני חושב, ללא ספק המדינות הקטנות הם כלי שחמט בידי המעצמות הגדולות. במקרה של ישראל ללא ספק התלות בדוד סאם, מצמצם מאוד את טווח הפעולה הישראלית לגבי כל סיצוטואציה, אך בהעדר יכולת ישראלית להגיע למצב של עליונות, אנו זקוקים להם מאוד. המורה להיסטוריה בתיכון, פעם אמר לנו בשיעור, תקופה בהיסטוריה נגמרת ומתחילה על פי אירועים ששינו מבלי היכר את העולם. ללא ספק פיגועי הטרור בארה"ב הפכו את העולם שלנו למקום אחר, אם לא ברמה המעשית, לפחות ברמה התודעתית. והראה לממשלות עד כמה אנו פגיעים ודיי נאיבים לנוכחתם של אירוגני טרור על כדוגמת אל קאידה, האחים המוסלאמים והג'יהאד העולמי. לא קראתי את "התנגשות הציוויליזציות" של של הנטינגטון, כנראה זה ספר חובה לכל המעוניין ללמוד על יחסים בינלאומיים, אני אקח לתשומת ליבי. תודה על הטיפ. בכל מקרה שלושה מאמרים מאוד מומלצים.
 

iamyoda

New member
ההוראות די ברורות באתר שם

הכתבות באתר מאוחסנות במערכת פורומים אליה צריך להירשם, יש לינק בראש כל דף ואם זה לא מספיק - יש לינק בדפים הגרפיים הראשיים (www.Sikurmemukad.com) וגם בסוף כל כתבה בכל מקרה, שיהיה קל - הרשמה לסיקור ממוקד ולשאלתך השנייה - אין RSS (לא ממש רוצה צורך לזה, אנחנו לא אתר שמתעדכן כל דקה עם חדשות מתפרצות. ובכלל, אם תשים לב - המילה "חדשות" נעדרת באופן מכוון מהאתר. האתר הוא אתר סקירות אקטואליות לאנשים שרוצים להתעמק באירועים, ולא מבזקים שם YNET). אשר לרשימת תפוצה - תעלה בקרוב
 
הרשמה לפורומים מכתבת אותי

על סקירות חדשות? (אם כן, אני ממליץ לציין זאת במפורש.) תודה
 

iamyoda

New member
כבר יש לי מעריצים?

מישהו יודע איך עושים אייקון מסמיק?
 
למעלה