הסכם השילומים עם גרמניה

iamyoda

New member
הסכם השילומים עם גרמניה

לא רצח רבין, לא מלחמת יום כיפור ובטח לא ההתנתקות - נקודת השבר הקשה ביותר בתולדות המדינה התרחשה כבר 4 שנים לאחר הקמתה בויכוח סביב הסכם השילומים בעוד כשבועיים יעלה לאקרנים בישראל "מינכן" - סרטו השנוי במחלוקת של סטיבן שפילברג העוסק במסע החיסולים של ישראל אחרי הטבח במינכן. הסרט שוב מזכיר לכולנו את מערכת היחסים הרגישה של ישראל עם גרמניה. מערכת היחסים של מדינת ישראל עם גרמניה התאפיינה לכל אורך חייה של המדינה ברגשות עזים וזיכרונות קשים משואת יהודי אירופה. מדינת ישראל, שהוקמה שנים מספר לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, שמה לה למטרה להעלות אליה את שרידיה של יהדות אירופה. שנותיה הראשונות של המדינה החלו במלחמה על עצמאותה ובגלי עלייה עצומים של פליטים מאירופה ועולים ממדינות אחרות. שנים בודדות לאחר שהוקמה, כשזיכרון השואה טרי עדיין בלב כל ורבים עדיין מחפשים את קרוביהם, עמדה מדינת ישראל בפני משבר כלכלי עמוק שהוביל את הממשלה לכונן משטר "צנע" (משטר של קיצוב במזון ובמוצרים בסיסיים). בשנים אלו, האבטלה הייתה גבוהה ביותר (לרוב תושבי המעברות לא הייתה עבודה והמצב בערים לא היה טוב בהרבה) והמדינה נעדרה יתרות מטבע חוץ, שהיו חיוניים לרכישת סחורות בחו"ל. על רקע אירועים אלו, עלה לסדר היום הסכם פיצויים עם גרמניה, אשר נאותה להכיר באחריותה ולשלם כספים כפיצוי על השואה. הסכם זה, אשר נודע כ"הסכם השילומים", הוביל את אזרחי המדינה ואת מנגנוני השלטון אל סף איבוד שליטה. גם כיום, ישנם כאלו הגורסים כי היה זה האירוע הקשה והמשמעותי ביותר בתולדות מדינת ישראל, אשר ערער את יסודות המדינה הצעירה והעמיד בספק את המשכיותה. כשניגשתי לכתוב את הכתבה התחלתי בנאומו של מנחם בגין ז"ל בעצרת המרכזית נגד החתימה על הסכם השילומים ונדהמתי - פשוט נאום יוצא דופן, שכמעט כל משפט ממנו הועתק ע"י מנהיגנו בהזדמנויות שונות. בגין עמד מול ההמונים וקרא למרי אזרחי חסר תקדים. המשפט שנחקק בזיכרון יותר מכל הוא : "כאשר יריתם בי בתותח, נתתי את הפקודה: לא! היום אתן את הפקודה: כן! אמנם לא תדעו רחמים עלינו, אך זאת הפעם לא נדע רחמים גם כלפיכם, זאת תהיה מלחמה לחיים או למוות." פשוט נאום יוצא דופן. מי שלא מכיר ומי שהספיק לשכוח מה זה באמת הסכם השילומים ועד כמה היינו קרובים להתמוטטות מוסדות השלטון - חובה שיתעדכן! לכתבה המלאה
 

תמיר1991

New member
אכן, בהחלט מומלץ לקרוא את הכתבה../images/Emo45.gif

כחובב היסטוריה גרמנית, בוודאי זו של תקופת מלה"ע2, וחובב היסטוריה של ישראל, אני מוצא עניין גדול בנושא, וממליץ גם לכם. תמיר.
 

a e q u i t a s

New member
אני מודה שכל הנושא הזה חדש...

אני מודה שכל הנושא הזה הוא דיי חדש לי, ידעתי שנושא השילומים היה בעייתי נורא, לא ידעתי שהוא גרם לשבר כזה בחברה הישראלית, בהחלט המאמר מאוד מעניין, אף על פי שהיסטוריה היא לא מהתחביבים המובהקים שלי, חשוב מאוד לדעת מה עבר על המדינה. יש אומרים שהיסטוריה חוזרת על עצמה - בהחלט יש במשפט זה קמצוץ של אמת. אם אני מבין נכון מקריאת המאמר, מנחם בגין חתר תחת המוסדות הדמוקרטיים של מדינת ישראל, וקרא באופן ברור וחד משמעי למלחמת אחים, (מרי אזרחי נשמע מועדן מידי). משום מה נראה תמיד שהימין חי במין מציאות מדומה - ללא ספק הכספים שהגיעו מגרמניה עזרו וטיפחו בצורה משמעותית את הכלכלה הישראלית, וכל זאת בתקופה שארה"ב עדיין לא הייתה משענת ברזל למדינת ישראל. כמו שבגין קרא למלחמת אזרחים באופן הבוטא והגס ביותר, כך גם בתקופת התנתקות והמתנחלים של היום רומסים באופן גס את החוק, הסדר ויורקים על פניה של האינטרסים החיוניים של המדינה - בתקופת ההתנתקות גם אני נמנתי עם כוחות הפינוי וראיתי את הזלזול והשנאה התהומית לממסד הישראלי. רק היום דובר שמתנחלים בחברון, מיידים אבנים על חיילים ושוטרים ושורפים חנויות של פלסטינים, אותם אנשים פלשו באופן לא חוקי למבנים ריקים של פלסטינים בשוק של חברון. זה נראה נורא רע - באמת היסטוריה חוזרת על עצמה.
 

iamyoda

New member
אולי הייתי תמים

אבל קיוותי שלא ניגרר לויכוחי שמאל/ימין כאן, אלא יותר לניתוח אירועים פוליטיים בעולם
בכל מקרה, קל מאוד להגיד שהסכם השילומים עם גרמניה היה טוב וחשוב (ולמעשה כמעט ואין ויכוח שבלעדיו המדינה הייתה מתרסקת כלכלית), אבל למרות שנאומו אכן מזכיר את נאומי הימין בתקופת אוסלו וההתנתקות (כמו, דרך אגב, כמה נאומים של אנשי שמאל בזמן מלחמת לבנון), אין שום קשר ל"מציאות מדומה של הימין" - העניין היה הרבה יותר עמוק מעניין ימין-שמאל וגם שמאלנים רבים היו מוכנים לחרף נפשם כנגד ההחלטה. שער בנפשך את עצמך עובר את השואה ומאבד את כל משפחתך רק כדי לראות את מדינת היהודים הטרייה מוכנה לקבל פיצוי כספי על השואה. על זה נסוב הויכוח ולא על שום דבר אחר - "אין מחילה!" אי אפשר לכמת דבר כזה בכסף, בטח לא כשפרוש התשלום היה למעשה "סגירת החשבון" בין ישראל לגרמניה. לסיכום - משיקולים עניינים אין ספק שההסכם היה קריטי וחיוני למדינת ישראל, אבל הוא קרע את החברה מבפנים הרבה יותר מכל אירוע אחר בהיסטוריה של המדינה, (בלי קשר למפה הפוליטית).
 

a e q u i t a s

New member
חשוב מאוד לציין את תרומתה של גרמניה

אם נתעלם כרגע מהפן הפוליטי, אפשר להגיד ללא שום ספק שגרמניה לפחות בעשור אחרון, היא בין בעלות הברית הכי בולטת למדינת ישראל בעולם ובפרט באירופה. אני יודע שיש לזה קשר ישיר לשואה שהתחוללה על אדמתה, אך חשוב מאוד לציין את החשיבות של היחסים בין ישראל לגרמניה ותרומתה לביטחונה הצבאי והכלכלי לישראל. אני גם חושב, שכעת גרמניה נמצאת היום בחזית המדינות אשר מביעות התנגדות חריפה כלפי נשיא איראן והתבטאויות האחרונות שלו, וכמובן החתירה שלו להשגת נשק גרעיני. מרקל אנג'לה באמת ממדינות אירופה יוצאת להגנתה של ישראל, וגם היום במסיבת העיתונאים עם הנשיא בוש. מפן הצבאי, ישראל קנתה מגרמניה שלושה צוללות מדגם "דולפין" במחיר מוזל, שעל פי ידיעות מכלי תקשורת זרים: יכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים, וב19.11.05 אישרה הממשלה הגרמנית מכירה של עוד שלושה צוללות מדגם "דולפין" יש לציין שדגם זה הוא המתקדם ביותר מסוג הצוללות הלא-גרעיניות, עוד חשוב להגדיר שגרמניה בונה רק את פלטפורמה ולא את מערכות הנשק, הבקרה ולוחמה אלקטורנית שהם בעצם מורכבות במספנות של חיל הים והם 100 אחוז ציוד כחול לבן. וכמובן והסכם השילומים שבעצם היווה גיבוי רציני לכלכלתה של ישראל. צריכים להבין שבתקופה זו היתה "תקופת הצנע", ופרק זמן מאוד לא יציב מבחינת היקף האיומים שנשקף ממדינות ערב מה שדרש הקצאת משאבים רבים למערכת הביטחון, למדינה כו צעירה זה קטספרופה. בסופו של דבר, מדינה דמוקרטית עוברת משברים, זה תהליך של התבגרות, מאוד טיבעי ולפעמיים אפילו נחוץ כדי לנער טיפה את כל המערכות.
 

iamyoda

New member
או שלא הובנתי או שלא הבנת

אין שום ויכוח על אופן היחסים עם גרמניה דהיום, ואין שום ויכוח על נחיצות הכסף אז. הויכוח סביב הסכם השילומים לא היה במסגרת תהליך התבגרות טבעי שניער טיפה את המערכות, אלא "קצת" יותר מזה - עד כדי כך הגיעו הדברים שאופציה של הקפת הכנסת בטנקים עמדה על הפרק. המדינה כולה רעדה. אני מודה שממרחק של יותר מ-50 שנה קשה לדמיין את זה, אבל עיקר העניין הוא להבין אתה הלך הרוח במדינה אז - מדינה בת שנים ספורות שטרם התייצבה ואת הכל בעצם המציאו מההתחלה והודו על כל יום שעובר והמדינה עדיין קיימת. אני מניח שאתה מסתכל על הדברים כאילו ביום של חתימת שלום עם הפלשתינים זה יהיה שקול לפיצויים מהחמאס על הפיגועים או משהו אבל זה ממש לא זה. ממש לא קרוב. אסיים ואומר שיש סיבה שגם ממרחק של יותר מ-60 שנה גרמניה עדיין נתפסת בעיני אלו שעדיין חיים ואלו שעדיין זוכרים כדבר הכי נוראי עלי אדמות
 

a e q u i t a s

New member
יכול להיות שאתה צודק....

יכול מאוד להיות שפער הגילאים בנינו הוא גורם לראייה קצרה... אני בן 21 ולכן אירועי השואה, עם כל הכאב, הטרגדיה והאסון לעם היהודי, נראה בשבילי יותר כמו היסטוריה שלומדים לבחינות הבגרות או שרואים רק במוזיאון יד ושם, ולא כמו מציאות אמיתית שפעם הייתה. רק כדי להבהיר, אני חלילה, לא ממעיט בשואה ובאחיי ואחותיי שנרצחו בידי מרצחים, שליחי השטן על פני האדמה. אני רק מציין שלדור הצעיר שלי, מאוד קשה להבין או לעכל את זה, בצורה שהמבוגרים בנינו מבינים, ולכן יוצרים אנלוגיות אקטואליות. כמו שציינת פיצויים מהחאמס על פיגועים שעשו. ללא ספק, אני חייב להודות שלדמיין טנקים מקיפים את רחבת הכנסת, דיי קשה לי, אבל המאמר שלך בהחלט מצייר מציאות עגומה, המדינה מאז התבגרה אני מניח, ועברנו לא מעט אסונות, רצח רבין, פיגועים ומשברים כלכליים.
 
../images/Emo45.gif

מסכים לחלוטין לגבי תפיסת השואה. מי שלא היה שם, לא באמת יכול להרגיש ולחוש את מרות הנפש הנוראה של אז. אפשר לנסות להזדהות, וכמובן שכולנו שונאים כאחד את אותם רוצחים איומים, אבל זו באמת נראית יותר כמו פיסת היסטוריה מאשר מציאות שקרתה 'לא מזמן' במושגים היסטוריים.
 

תמיר1991

New member
../images/Emo45.gif

יש לציין שאותו בגין, בדומה לימני קיצוני אחר ששוכב כעת על ערש דווי, התפכח בערוב ימיו, ירד מרעיון האף שעל" ומסר למצרים את סיני בתמורה להסכם שלום שחסך אלפי הרוגים, מיליארדי דולרים, ומי יודע כמה פגיעה בתדמית הישראלית. תמיר.
 
למעלה