קלבסיאלה - כל מה שצריך לדעת

קלבסיאלה - כל מה שצריך לדעת../images/Emo101.gif

פרופ' יהודה כרמלי, מנהל היחידה לאפידמיולוגיה במרכז הרפואי תל אביב, משיב על שאלות נפוצות בנושא: מהו חיידק הקלבסיאלה? מדובר בחיידק הנמצא במעי, אשר מינים שונים שלו עשויים, במקרים מסוימים, לגרום לזיהומים בדרכי השתן, בדם, בחלל הבטן ובפצעים כרוניים. בנוסף, החיידק עשוי לגרום לדלקות ריאות. מהו פרופיל החולה? החיידק פוגע בחולים המאושפזים לתקופות ארוכות (מעל שלשה שבועות), הסובלים ממחלות רקע כרוניות ואשר קיבלו טיפולים אנטיביוטיים רבים. מרבית החולים הינם קשישים. מהו חיידק הקלבסיאלה העמיד ובמי הוא פוגע? לפני כשנה התגלה בישראל זן של החיידק אשר עמיד לרוב התכשירים האנטיביוטיים, והוא נמצא רק בבתי החולים. בזן העמיד נדבקו אנשים עם מערכת חיסונים חלשה, כאשר בקרב חולים קשים ומורכבים המאושפזים בבתי החולים הוא יכול לגרום לזיהום קשה. האם החיידק הורג? מטבע הדברים, מכיוון שאוכלוסיית החולים הנפגעים מחיידק זה הינה בסיכון גבוה לתמותה ממילא, קשה להעריך מה הסיבה הישרה לתמותה בחולים אלו, אך חלק מהחולים נפטרים בשל הזיהום. האם החיידק עמיד לאנטיביוטיקה? האפשרויות הטיפוליות בחיידק זה הן מוגבלות, אך במקרים בהם נדרש טיפול משתמשים בתרופות אנטיביוטיות שלא נמצאות בשימוש יתר, שלרוב מסייעות לחולה להתגבר על הזיהום. האם זה מסוכן למי שאינו מאושפז בבית החולים? החיידק העמיד לא נמצא בקהילה אלא רק בבתי החולים ובמוסדות אשפוז. האם זה מסוכן ליולדות? הסיכון של יולדת להידבק בחיידק הוא אפסי, מכיוון שהחיידק לא מצוי במחלקות יולדות. האם מסוכן לבקר בבתי חולים? החיידק אינו מהווה סכנה עבור מבקרים או לבני משפחה של מאושפזים, רק לחולים עם מחלות כרוניות קשות.
 
אז ככה

אין שום ספק כי רופא יודע ליפות את הדברים ולהגדיר את הדברים ולנתח את הדברים על פי המקצוע שלו מה שאני אומר לא משנה באיזה גיל באיזה בית חולים באיזה מיטה לא להגיע למצב הזה בכלל כל בן אדם צריך להיות בריא וירוס זה וירוס והוא יכול לתפוס את כולם ....
 

אניימה

New member
מהו החידק

אמהלה אני מפחדת שזה לא יכנס עלייי וכמה אנשים חולים מזה?:{
 

Michael 17

New member
חיידק אלים זה-

חיידק ערס-הוא חורט לך על הגרון עם מפתח "ת'שעל ימניאק" חחחחחחח
 

rahel34488

New member
שאלה

האם יש הנחיות לחילות המשרתרת בבתי חולים.? במיוחד לחיילות הסובלות מאסטמה. תודה, רחל.
 
תשובה לכולם

ראשית לשאלה של החיילת. חיילות המשרתות בבית חולים הן כמו כולם גם אם יש להן אסטמה חלים עליהם חוקי הההגיינה הבסיסיים ומדובר ברחיצת הידיים. עכשיו לעניין הכללי: בעשורים האחרונים, עקב שמוש רב באנטביוטיקה, לפעמים שלצורך ולפעמים שלא לצורך פתחו החיידקים מנגנונני עמידות כלפי האנטיביוטיקות. פעמים רבות הלחץ לאנטיביוטיקה בקהילה וגם בבית החולים בא מהמטופל. למשל "יש לי חום ד"ר ולמה אתה לא נותן לי אטיביוטיקה?" לפעמים קשה לרופא לדעת ברגע נתון אם צריך לתת אנטיביוטיקה והוא צריך להפעיל שקול דעת שנפגע הרבה פעמים מהלחץ ה"משפטי" שאם הוא לא יתן והחולה ימות הוא יתבע. באותו רגע אף אחד לא חושב על מספר שנים קדימה ומה זה יגרום לאקולוגיה של החיידקים הכללית. נחזור לענינינו, בבתי החולים נותנים הרבה מאד אנטיביוטיקות כיון שמאופשזים חולים קשים. בהדרגה פתחו אותם חיידקים עמידות למרבית האנטיביוטיקות, ואותם חיידקים הפכו לחלק אנטגרלי מאוכלוסית חיידקי בית החולים. במקביל מושקע הרבה פחות כסף היום מחברות התרופות בפיתוח אנטיביוטיקות אשר מתגברות על אותן עמידויות, וזאת מסיבות של כדאיות כלכלית שלהן. כרגע לגבי אותם חיידקים מדוברים, הם אינם עוברים באוויר אלא במגע. כלומר המטפל נושא את החיידק לאחר טיפול בחולה ומעביר אותו למטופל הבא. אדם בריא הנושא את החיידק לא קורה לו כלום כיון שאותם חיידקים בעקרון אינם אלימים כפי שהתקשורת מציגה אותם אבל כן מסוכנים לחולים שמאושפזים זמן רב, מונשמים ועם כשל חסוני. מצוקת האשפוז והצפיפות בבתי החולים רק מגבירה את התופעה הנ"ל כלומר מעבר החיידק לחולים אחרים. בבית חולים איכילוב הוחל בפרוייקט יקר ורחב היקף שמטרתו למנוע את אותה הדבקה וזה כולל הסברה לצוותים, חיטוי ידיים בין כל חולה וחולה ובידוד חולים הנושאים את החיידקים האלו גם אם במרבית המקרים הם רק נושאים אותם ולא חולים בהם. פרוייקט זה הוריד בצורה משמעותית את מספר הנשאים של אותם חיידקים בבית חולים איכילוב. לסיכום, למרות המהומה התקשורתית שכנראה היא במקום כיון שהיא תזיז משהו צריך להבין שמדובר בבעייה כרונית סבוכה שעדיין לומדים איך לפעול נגדה כיון שלא הכל עדיין ברור. בבית החולים שלנו לפחות פועלים נגדה במרץ ונכון שיש עוד הרבה מה לעשות.
 
קלבסיאלה לאישה בת 38

אני אישה בת 38, במהלך הריוני אושפזתי בביה"ח לצורך שמירת הריון, ובמהלך אישפוזי נדבקתי בחיידק. אבקש לדעת מי המומחה הכי טוב בארץ בתחום שיוכל לעזור לי.
 
למעלה