כוח מנוע בהמראה ובכלל

כוח מנוע בהמראה ובכלל

היי,

יצא לי לעשות קונקשן עם סוויס בדרך לארה"ב בשבוע האחרון, אז היו לי הרבה שעות טיסה עם ה-A333 היפים שלהם.

בכל הטיסות היה ריטואל קבוע - שומעים את המנועים בשיא העוצמה בהמראה, אבל בערך דקה-שתיים לאחר מכן המטוס נהיה שקט בטירוף - כאילו המנועים עוד רגע נכבים (בפועל אני יודע שהמטוס עדיין בשלב טיפוס). גם במהלך הטיסה באופן תדיר המנועים נשמעים בשיא הכוח ואז לפתע הם שקטים מאוד וחוזר חלילה.

האם השמיעה שלי דפוקה או שהטייס מהר מאוד מנמיך את עוצמת המנוע גם בעת שלב הטיפוס?

תודה.
 

LLEM

New member
השמיעה שלך בסדר

במהלך ההמראה המנועים פועלים בעוצמה המתאימה לתנאים השוררים בשדה (מזג אוויר, אורך מסלול ועוד), אך העוצמה הזו לרוב גבוהה, ואינה מתאימה לעבודת המנועים לאורך זמן עקב לחצים פנימיים ובלאי מהיר שעלול להיווצר, ולכן כאשר המטוס מגיע לגובה בטיחות מסוים (וזה אכן קורה דקה או שתיים לאחר ההמראה), עוצמת המנועים מופחתת לכזו, שניתן להפעיל לאורך זמן (לאורך שאר הטיפוס לגובה השיוט).
אגב יש מקרים הפוכים - עוצמת המנועים שנבחרה להמראה פחותה מזו הנדרשת לטיפוס, ואז תשמע את עוצמת המנועים דווקא מוגברת.
אם אתה שומע שינוי בעוצמת המנועים במהלך טיסה (שיוט), סביר מאוד להניח שמדובר ב-"Step Climb" - משקלו של המטוס פוחת במהלך טיסה עקב שריפת הדלק, וככל שהמשקל פוחת, הגובה האופטימלי לשיוט עולה (בדרך כלל פונקציה של חיסכון בדלק). על מנת לבצע את הטיפוס (לרוב עליה של 2000 רגל), עוצמת המנועים מוגברת, ולאחר התיישרות בגובה השיוט החדש תשמע שוב את המנועים חוזרים להיות "שקטים".
בנוסף, באופן כללי, כשהמטוס טס מהר יותר, המנועים "מתאמצים" פחות, ולכן תשמע אותם פחות ופחות ככל שהמהירות עולה.
 

davidfainshtein

Member
מנהל
ורק להוסיף, אם באיירבוס עסקינן

שבפילוסופיית ההטסה של Airbus המונח נקרא Flex temp; חישוב הכוח בהמראה נעשה ע"י טמפרטורת האוויר המקסימלית, אותה מכניסים למחשב הטיסה ולפיה מערכת בקרת המנועים בוחרת את הכוח המומלץ בהמראה, כמובן בהתחשב ביתר התנאים.
 
למעלה