עד כמה מורכב להיות קברניט בימינו

king iverson

New member
עד כמה מורכב להיות קברניט בימינו

היי
אני יודע שהשאלה הזאת עשויה להישמע מעט ילדותית, אבל היא באמת מעניינת אותי.
נזנח לרגע את טייסי אלעל (שלמיטב הבנתי כולם יוצאי חיל אויר אשר עברו אימונים מפרכים של סיטואציות מאד מורכבות במהלך השירות הצבאי), עד כמה קשה להיות טייס בלופטהנזה/ קיי אל אם/ וכד'? במה זה כרוך (קורס? כמה זמן הוא עורך?).
נגיד וניתקלנו במצב היפוטטי בו הטייס וטיס המשנה מקבלים התקף לב ומתים על הטיסה, האם אזרח מן השורה בעל תושיה יהיה מסוגל להנחית מטוס נוסעים בהוראת מגדל הפיקוח?
האם יש סכנה שבעוד מספר לא ארוך של שנים ועם שיפור טכנולוגי, טייסי מטוסים יהפכו להיות סוג של "קטרי רכבת" מבחינת מעורבותם בטיסה ומורכבות תפקידם?

תודה רבה
 

davidfainshtein

Member
מנהל
זו לא תשובה של 2 שורות

והיא לא ילדותית, אלא מקובלת בהחלט למי שלא מומחה בתחום.
אבל אם לנסות בכל זאת אז ראשית, אין שום דבר מיוחד בטייסים יוצאי חייל האוויר. ניסיון הטסה של אלפי שעות ב- F-16 תורם מעט מאוד לכישורים הנדרשים מטייס מסחרי בתעופה האזרחית. יותר מזה - לעיתים הניסיון הזה הוא אף מזיק, שכן אחד הכישורים הקריטיים ביותר הנדרשים מטייס בתעופה האזרחית הוא יכולת עבודה בצוות, דבר מנוגד לחלוטין לאופי העבודה כטייס קרב. הדבר הכי קרוב לתעופה אזרחית בחיל האוויר הינו טייסות התובלה. מעטפת הבטיחות והמשמעת הנדרשת מטייסים אזרחיים, החוקים, התקנות והנהלים בתעופה האזרחית נוקשים בהרבה לעומת התעופה הצבאית. אגב, לא כל טייסי אל על הם יוצאי חיל האוויר.
כל טייס באשר הוא מתרגל סיטואציות מורכבות הן על יבש, הן בסימולטור והן במטוס אמיתי, כך שרמת המוכנות של הטייסים לפחות בתאוריה אמורה להיות די זהה. במציאות, כמובן זה לא כך. אנשים הם אנשים, יש מוכשרים יותר ויש פחות.

שנית, קורס הטייס הוא תהליך ארוך ומורכב ממספר שלבים ויש כמה אפשרויות לעבור אותו. זה חודשים רבים ואינטנסיביים ולעיתים גם מספר שנים.

שלישית, האם אזרח מן השורה יוכל להנחית מטוס במקרה ו...? התשובה היא לרוב לא. נכון, רמת האוטומציה במטוסים מודרניים היא גבוהה ביותר עד למצב בו המטוס נוחת עצמאית לחלוטין בתנאים מסויימים. האם קיים סיכון שבעתיד הטייסים יהפכו לפחות ופחות מעורבים בהטסת המטוס? כן, זה קורה כבר עכשיו ורק הולך ומתרחב. התוצאה המיידית של זה, לדעתם של מומחי תעופה רבים ומהסטטיסטיקה של התאונות האחרונות, היא שרמת האוטומציה הגדולה הביאה אותנו למצב כזה שטייסים מאבדים את כישורי ההטסה הבסיסיים ביותר שלהם ובטיחות הטיסה רק נפגעת מכך.
מקווה שקיבלת תשובה.
 
למעלה