בובת הוודו .

  • פותח הנושא IBP1
  • פורסם בתאריך

גל סופר

New member
הפוסקים האחרונים?

הדעות חלוקות מאוד. יש כאלו שהתירו לגמרי, יש כאלו שאסרו לגמרי ויש כאלו שהביעו תמיכה בחוסמי אתרים. זה מזכיר לי שבדיוק אתמול ראיתי כמה פשקווילים לעניין האינטרנט, בו נכתב ש"אינטרנט גורם לסרטן". הם 'הוכיחו' דבריהם ע"י העובדה שאינטרנט בגימטריה שווה לסרטן. אבל מכיוון שהתיאוריה קצת הופרכה [כי אינטרנט=329 וסרטן=319], אז היה עליהם לכתוב אינטרנט ללא ה-י'. נו, לא חדש.
 

גל סופר

New member
אני בטוח שנתקלת גם בגרועים מזה ../images/Emo13.gif

אבל זה לא באמת דעות מייצגות, אלא פאנאטיות משעשעת.
 
דוגמא למתנגדים-האר"י הקדוש ואפילו הרמב"ם

מתוך: http://lib.kabbalah.info/?a=p&p=about&c=hebrewco&l=he קמעות מדביקים לקבלה כל מיני תוויות: אומרים שהיא עוסקת במיסטיקה, בקללות, בברכות, בקמעות. התוויות האלה דבקו בקבלה כיוון שהיה איסור לעסוק בה. אבל זו אינה המציאות כלל, ואפילו האר"י הקדוש מתייחס לזה וכותב שאסור לעשות קמעות, ברכות וסגולות, כי אין לזה שום קשר לעיסוק בקבלה. האר"י אסר את השימוש בקמעות, כי הן מטעות את העם, אף כי הן עוזרות לו מבחינה פסיכולוגית: כשהאדם מאמין בהן הוא משווה להן כוח עצום, וכתוצאה מכך גם השפעה. על אף זאת יש להבדיל בין השפעה שהיא פסיכולוגית בלבד לבין השפעה אמיתית על החיים.אין שום קשר בין חוכמת הקבלה למאגיה, לניחושים, ולכל מה שמקובל להאמין בו, כדי להעניק כביכול הגנה על הגורל ועל הקיום. חוכמת הקבלה היא מדע שמפתח באדם את היכולת להשגיח על גורלו, בלי להיות תלוי באיזשהו נייר או קסם. לדוגמה, אם אדם מאמין שחפץ מסוים יציל אותו, כדאי לו להאמין בזה, כי מבחינתו יש בכך "כוח מאגי". למה?-כי הוא מתחיל להאמין, שאם ישא את החפץ הזה אתו, החפץ הזה יגן עליו. לכן, אם ההגנה הפסיכולוגית פועלת עליכם, השתמשו בה, אבל דעו לכם שהיא לא תתקן אתכם. זו הסיבה שהקמעות אסורים מ"דאורייתא", מהתורה. רופאים ופסיכולוגים משתמשים בכוחה של ההגנה הפסיכולוגית, אבל זה יהיה שקר לומר שהכוח הזה קשור במשהו עם כוחות עליונים רוחניים. לכן, הקבלה אינה משתמשת בשום כוחות "מאגיים" או פסיכולוגיים. עבור קמע אדם משלם סכום כסף ומקבל מין סגולה, משהו שישמור עליו, שיעזור לו. ואילו באמצעות לימוד הקבלה, אדם לומד לעשות זאת בעצמו. הלימוד משפר את האדם לאט לאט, והוא לומד לפעול נכון עם המחשבות והרצונות שלו. על ידי השיפור הפנימי הזה, ובעזרת היחס המיוחד שמתפתח בו כלפי הבורא, כלפי המציאות וכלפי הסביבה, האדם משנה את החוקיות של הטבע בצורה נכונה. השיפור הפנימי, שבא עם לימוד הקבלה, משנה את כל המציאות של האדם. הוא מתחיל להבין את מעשיו ונעשה אחראי לתוצאותיהם. הוא מגיע לדרגת "אדם". כיום, אין אנו יכולים עוד לקנות קמע, ולהאמין כי זה יעזור לנו. אנחנו נוכחים לדעת שזה אינו כך. אנחנו נמצאים בשלב שאנחנו יכולים ללמוד איך לעשות בעצמנו את השינוי הרצוי בחיים שלנו, איך לתקן את החיים שלנו, איך לחיות חיים טובים יותר. את זה ניתן לעשות בצורה מדעית, גלויה וביקורתית, על ידי לימוד חוכמת הקבלה. ולפי הרמב"ם: (כ) ודברים האלו - כולן, דברי שקר וכזב הן ; והן שהטעו בהן עובדי עבודה זרה הקדמונים לגויי הארצות, כדי שיינהו אחריהן. ואין ראוי לישראל, שהן חכמים מחוכמים, להימשך בהבלים אלו, ולא להעלות על הלב שיש בהן תעלה: שנאמר "כי לא נחש ביעקוב, ולא קסם בישראל" (במדבר כג,כג), ונאמר "כי הגויים האלה, אשר אתה יורש אותם--אל מעוננים ואל קוסמים, ישמעו; ואתה--לא כן, נתן לך ה' אלוהיך" (דברים יח,יד). ועוד - כתב האג"מ שהרמב"ם מודה שאיכא שמירה בשמות מלאכים ושמות קדושים ופסוקים, ובפירושו לסוטה ז, ד כתב הרמב"ם נגד אלה הטפשים שכותבים קמיעות ושמים בתוכם שמות קדושים ושמותיהם של מלאכים. זה פירושו של קמיע. וכשהאג"מ כותב "שמות קדושים" כוונתו לאלו השמות שנזכרים ע"י גדולי אשכנז, ולפי דעת הרמב"ם הכל הבל ואלו הכותבים קמיעות טפשים הם כי בדו מלבם כל השמות הללו, שמות ה' ושמות מלאכים, ורבים הם וא"א לפורטן. ובספרי כתבתי שהרמב"ם שלל את כחם של שמות המלאכים ושמות קדושים (או "קדושים") ואכן בפיהמ"ש ובמו"נ ברור מללו, וראה גם בפירושו של הרב קאפח להלכות מזוזה פרק ה אות יד. למרות שהרמב"ם סייג את דבריו למאמרים : http://mechon-mamre.org/i/1411.htm http://seforim.traditiononline.org/index.cfm/Chaim Rapoport?&startRow=5
 

גל סופר

New member
ראשית, שימי לב למקור שלך

והוא בני ברוך. כת שמחזיקה בדעות שאינן יהודיות בעליל [כמו הדעה שהמצוות אינן הכרחיות, או שהדת היא לא מסגרת טובה]. עכ"פ, האר"י עצמו כתב קמעות, וההתנגדות שלו לקמעות הייתה כלפי אחרים. כלומר, הבעיה היא לא בקמעות אלא באדם שכותב אותם. הרמב"ם בעמדת מיעוט בנושא הזה, והביא לאחר הפסיקה הזו כל מיני היתרים בנושא המבוססים על הגמרא במסכת שבת [בעניין קמע מומחה]. אני מציע לך לא למהר לקבל כל מיני מאמרים שכאלו, וללמוד מהמקורות. עד כמה את מעורה בנושא, מלבד מאמרים באינטרנט?
 
ראשית המאמרים לא רק של בני ברוך...

שנית, אכן לא למדתי את הנושא לעומקו אך בכל זאת, ממה שכן למדתי לאורך השנים הקמיע הנו שמוש במקור חיצוני (מילים, אותיות, סמלים ) לצורך עזרה, ריפוי או בקשה. ועם כל זה שיש בו עוצמה מאגית והוא בעל יכולת לעזור, כיום עם כל העוצמות שירדו, וכל הכלים שקיבלנו אין צורך בו והוא משמש כתלות פסיבית במקום שימוש אקטיבי ביכולות ובכוחות של האדם עצמו...
 

גל סופר

New member
אלו כבר ההגדרות שלך

ועלינו להפריד בין הגדרות סובייקטיביות התלויות בחוויות שלך, לבין הגדרות אובייקטיביות. כך שאני אומנם מכבד מאוד את דעתך, אבל סבור שהיא איננה מחזיקה מעמד לנוכח העובדות. ולעניין בני ברוך. כתבתי באחד הפורומים בפרדס שהם מחשיבים את תורת הקבלה למדע, ולכן מעדיפים שלא להתייחס לקמעות- כנראה מפאת הפחד שיראו בזה כאמונה תפלה. זו התייחסות סלקטיבית משהו, שאין בה אמת מלאה.
 

גל סופר

New member
על היהדות

ועל ספרי קבלה יהודית. והעובדות הן שלאורך ההיסטוריה של העם היהודי נעשה שימוש רב בקמעות, שמות קודש וכדו', עד לכדי מצב בו היה ניתן לכנות פעולות מסוימות בשם "מאגיה יהודית" [בדיעבד, כמובן]. השבעות, קמעות וכדו'- כולם הם חלק מהיהדות, גם אם יתכחשו לכך. בדר"כ, אגב, אלו שמתכחשים לעובדות הללו... בואי ונאמר שבוודאי יש להם אינטרס להתכחש לכך
 

RainBird

New member
כל פעולה, החל מתפילה וכלה בכל טכניקה אחרת שמשנה את המציאות הוא מאגיה ../images/Emo13.gif
 

גל סופר

New member
אני בהחלט מסכים איתך

ולכן כתבתי בעבר- גם ב"אומנות המאגיה" (שהיה אז "מאגיה וכישוף", אם אני לא טועה), שהכישוף המוזכר בתנ"ך הוא איננו הכישוף אותו אנחנו מכירים כיום. חוץ מזה, כבר כתב המאירי ש"כל שהינו טבעי- אינו בכלל כישוף". אני נוטה להאמין שאתה רואה במאגיה משהו טבעי, כן?
 

RainBird

New member
מעניין לראות משהו שאינו טבעי בעולם הזה דייהנו, משהו שלא עשוי מרכיבי הטבע.
 

גל סופר

New member
אכן, גם אני לא חושב שמשהו כזה קיים

ולכן, המשפט של המאירי מקבל משמעות מאוד מעניינת [פרדוקסלית משהו עבור מישהו שלא מאמין במושג "על טבעי"].
 

RainBird

New member
כל זה נכון בהתחשב בעובדה שאני לא בדיוק מחזיק אותו כסמכות על כישוף, או כל דבר אחר מלבד יהדות.
 

גל סופר

New member
אני לא מדבר על כישוף

לפחות לא כישוף מודרני. אני מדבר על משהו שהתנ"ך קורא לו כישוף, אבל בפועל ההגדרה שלו לא ברורה- והדבר הברור היחיד הוא שהיא שונה לחלוטין מהכישוף שאנחנו מכירים.
 

RainBird

New member
חשבתי שדיברת על המאירי ../images/Emo13.gif האמת שאחת האינטרפטציות שקראתי שבכלל מדובר על מרעילים.
 

גל סופר

New member
מעניין

איפה קראת את זה? האמת היא שאני סבור ש"מכשף" תנ"כי הוא נקרומנסר
 

roseoftherocks

New member
את זה אני גם עושה,

למדתי נקרומנסיה, ועוד יוונית ורומית. אני לא חושב שזה זה- כי יש כבר מילה לבעל אוב. למה להשתמש במילה נפרדת כמו מכשפה?
 
למעלה