עדויות מצולמות של אנשים שמנים: הטוב, הרע והעצוב נורא

trilliane

Well-known member
מנהל
עדויות מצולמות של אנשים שמנים: הטוב, הרע והעצוב נורא

 

trilliane

Well-known member
מנהל
סליחה על השאלה | שמנים (תוכנית תיעודית של כאן)

"התוכנית ששואלת כל מה שתמיד רציתם לדעת אבל חששתם או לא יכולתם לשאול. הצצה כנה ואינטימית לחייהן של קבוצות שמתמודדות עם סטיגמות חברתיות באמצעות שאלות שנשאלו ע"י הצופים. הפעם: שמנים."
&nbsp
תוכנית מומלצת מאוד, פוקחת עיניים, וכל הכבוד לאנשים האמיצים שהתייצבו מול המצלמה וענו בכנות על שאלות לא פשוטות. צפיתי גם בתוכנית על ילדים למשפחות גאות (מהממים!), על טרנסג'נדרים (מקסימים!), ועל נרקומנים לשעבר (מדכא מדי, נטשתי באמצע
).
&nbsp
התוכנית על השמנים (מאוד) הייתה אף היא עצובה למדי, אבל מרתקת ומחכימה. מדברים הרבה על השיפוטיות החברתית נגד שמנים, על כך שיש הרבה שמנים שמרוצים מחייהם, אבל ברמת ההשמנה הזאת מדובר באנשים שכולם, בלי יוצא מן הכלל (אאז"נ) היו שמחים להיות רזים יותר (לדבריהם). הם סיפרו בכנות על הוויתורים הרבים, על הדברים שהיו רוצים לעשות והם לא יכולים. הם סיפרו על הקשיים לקנות בגדים, על היחס מהסביבה וכל מה שאנחנו מדמיינים.
&nbsp
כולם ניסו, כמובן, אין ספור דיאטות בחייהם... וברור לחלוטין שדיאטות איומות ומאמללות אינן הדרך, כי נדרש שינוי מהותי באורח החיים, ולא כזה שמתחיל בתפריט. אחת מהן סיפרה על אימה, שנפטרה מסיבוכים השמנה, וכשמכבי האש היו צריכים לפנות את גופתה, היא ראתה את העתיד שלה לנגד עיניה. מצמרר. ועדיין, היא שמנה...
&nbsp
וקשה להבין איך אנשים מגיעים למצב כזה, אבל כשצופים עד הסוף אי אפשר שלא להבין: הם פשוט מכורים. לא לקפה, למתוק או למלח אלא להכול, לאוכל. אכילה בלתי נשלטת. אצל כולם, בלי יוצא מן הכלל, מדובר באכילה רגשית. הם לא אוכלים כדי לחיות, הם חיים כדי לאכול. אכילה כפייתית, הפרעת אכילה לכל דבר ועניין. והתמכרות היא לא בעיה שאפשר לפתור בדיאטה, ואני מעריכה שגם לא בניתוח לקיצור קיבה. אני יודעת שכיום סדנאות גמילה מעישון כלולות בסל הבריאות וניתנות חינם; האם גם סדנאות גמילה מאכילת יתר?


 

trilliane

Well-known member
מנהל
איך פן ג'ילט (הקוסם) השיל כ-50 ק"ג ועדיין אוכל מה שהוא רוצה?

פן ג'ילט, הקוסם הגבוה (ובעבר גם השמן מאוד) מהצמד האמריקני המפורסם "פן וטלר" השיל כשליש ממשקלו. הוא שקל בשיאו כ-155 ק"ג וכיום שוקל כ-105 ק"ג (זה לא מעט, אבל די קרוב למומלץ לגילו ולגובהו – הוא נושק ל-2 מטר וכבר עבר את גיל 60).
&nbsp
הוא מספר שלא הפריע לו להיות שמן, לא הייתה לו בעיה עם המראה שלו והוא נהנה לאכול הכול, אבל החליט לרזות מסיבות בריאותיות. לחץ הדם שלו היה גבוה מאוד ותוחלת החיים לא נראתה מעודדת, ויש לו כיום ילדים קטנים שהוא רוצה לחיות איתם כמה שיותר. הרופא הציע לו ניתוח לקיצור קיבה (שרוול) וזה נשמע לו מטורף לעבור ניתוח שימנע ממנו לבלוע, אבל הוא אוהב אתגרים מטורפים, ולכן החליט לעשות דיאטות קיצוניות משלו במקום.
&nbsp
הוא גילה שכל מה שהוא אוכל הוא מכוחו של הרגל (והרגלים אפשר לשנות, כידוע). כדי להרגיל את עצמו לדברים אחרים, הוא פצח בכל מיני דיאטות מוזרות (ולא ממש בריאות...) של אכילת מזון מסוג אחד בלבד. למשל במשך שבועיים הוא אכל אך ורק תפוחי אדמה שלמים בקליפתם, ללא תוספות (וגם לא בצורת צ'יפס) בכל פעם שהיה רעב. אחרי שבועיים הוא מעריך שירד כ-6 ק"ג, אבל השינוי המהותי היה בבלוטות הטעם שלו.
&nbsp
הוא הפסיק להטביע את המזון בשמן ובמלח וליהנות מהטעם הטבעי שלו. הוא גילה למשל שקלח תירס טעים לו כמו שהוא, מתוק כמו ממתק. בהמשך הוא עבר לאכול ירקות וקטניות, אבל בלי פירות ואגוזים, ובעיקר בלי מוצרים מהחי, והוא מעריך שבאותה תקופה השיל כ-400 גרם מדי יום, בלי פעילות גופנית. הוא העדיף להתרכז בתזונה ומבחינה גופנית לנוח ולתת לגוף שלו להתמודד עם הירידה במשקל.
&nbsp
מאז הוא שומר על משקל יציב כבר שנתיים לערך (ואם הבנתי נכון כיום כן עושה פעילות גופנית, כי בממדיו הנוכחיים זה כבר לא כ"כ קשה לו), והצליח להיפטר מרוב התרופות נגד לחץ דם. הוא נהנה יותר, מרגיש טוב יותר עם עצמו ומרוצה מהחיים. לחיות יותר שנים עם ילדיו חשוב לו מעוד עוגת שוקולד. עם זאת, אחרי שהגיע למשקל המטרה שלו, הוא מרשה לעצמו מדי פעם (כחלק מהדיאטה) גם ארוחות שבהן הוא אוכל מה שבא לו (כולל מוצרים מהחי) בלי להגזים, אבל גם בלי לספור ולחשב.
&nbsp
אז מה ה"סוד" ומה הוא למד מכל החוויה? (שכתב עליה בספר). אחרי השינויים שעבר, הן פזיולוגית (פלורה שונה, טעם שונה) והן מנטלית, הוא כבר לא כמהּ לג'אנק-פוד. עוף וביצים מגעילים אותו, וגם החשק להמבורגרים ולסטייקים די עבר לו, במפתיע, וזה לא משהו שהוא היה מסוגל להעלות בדעתו בעבר. בשורה התחתונה, הוא אוכל מה שהוא רוצה, אבל מה שהוא רוצה השתנה משמעותית.


 

אבי519

New member
אם הוא סבל מעודף משקל כלכך גדול עד גיל כזה

ולחץ דם ...הנזקים שיש לו כבר לא הפיכים.
בעזרת שמירה מעכשיו והלאה הוא יכול לעכב קצת את המשך הנזק , גם זה בספק, אבל כלי הדם שלו הרוסים , וכן גם איברים שונים , החל מרישתית העין וכלה בכליות בלב ובמוח.
גם את כמויות העור העודף הוא לא יצליח להוריד אלא בניתוח פלסטי מסוכן.
מה שניתן ללמוד מזה זה רק שאסור להיות שאננים בגיל צעיר לעודף משקל ולסממנים של מחלות קרדיווסקולריות ( לחץ דם שומנים בדם וסוכר וכ"ד)
&nbsp
אין דבר כזה "שמן ובריא ".
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

אבי519

New member
זו תפיסה ישנה שכיום מתבררת כלא נכונה

היום מתברר שהנזקים מתחילים אצל ילדים שמנים בגיל צעיר ואצל כולם .
היום יש כבר בדיקות שמגלות טרשת עורקים ונזקים מצטברים אצל אנשים צעירים ואפילו ילדים שלא יכלו לגלות לפני עשור כי עדיין לא היו הבדיקות האלו ולכן חשבו בטעות שיכול להיות אדם שיהיה שמן בלי בעיות בריאותיות בכלל.
אמנם הגנטיקה שונה אצל אנשים שונים אבל מי שיש לו גנטיקה טובה יותר, זה לא שהוא יכול להיות שמן ובריא אלא הגנטיקה הטובה רק דוחה קצת יותר את התבטאות המחלה לגיל יותר מאוחר.
&nbsp
כלומר אותו אדם אם יהיה רזה בגיל צעיר יהיה בריא יותר בגיל מבוגר מאשר אילו היה שמן .
 

רוב הזמן נח

Well-known member
מיקום השומן בגוף מאוד משמעותי

לא כל השומנים שווים. יש שמנים שיש להם שומן שלא מזיק ויש כאלה שיש להם שומן שמזיק.

בכללי, שומן פנימי מזיק. שומן חיצוני לא מזיק.

יש אנשים שנראים רזים, אבל יש להם שומן פנימי מסוכן.
 

אבי519

New member
אדם לא יכול לבחור איפה השומן יצטבר אצלו ואיזה סוג זה יהיה

ולכן למען הריאות אדם צריך לשמור על משקל תקין ועל תזונה מאוזנת , לא יותר מידי ולא פחות מידי מכל אבות המזון וכך גם לגבי ויטמינים ומינרלים .
אם תסכם את כל המחקרים שנעשו אי פעם בנושא תזונה תגיע בסוף למסקנה שהגוף שלנו בנוי על איזון מאד עדין וכל הפרה של האיזון הזה פוגעת בבריאות.
 

אבו זקן

New member
ואללה?

כמה יפה שאתה יודע מה תהיה המסקנה מסיכום של *כל* המחקרים שנעשו אי פעם.
 

אבי519

New member
אני לא טוען שאני יודע מה נקודת האיזון.

וגם לא שפירמידת מזון כזאת או אחרת זה האיזון האידיאלי.
המשפט הזה נובע מהעובדה הבלתי ניתנת לעירעור שהגוף זקוק לכל מרכיבי התזונה החיוניים*, ואין אף אחד מהם שעודף בלתי מוגבל ממנו או חוסר מוחלט שלו לא יגרום נזק , לאדם בריא, ולכן זה ברור שאיזון חייב להיות, אחרת הבריאות נפגעת , מה שנותר זה רק להתווכח מה נקודת האיזון הטובה ביותר .
זה שחייבת להיות נקודת איזון לי זה ברור כשמש. אגב גם בתרופות זה כך לכל תרופה יש מינון אופטימלי מעל זה לא טוב מתחת לא טוב.
* מרכיבי תזונה החיוניים : חלבונים שומנים פחממות סיבים ויטמינים מינרלים ( ח שומן חיוניות וחומצות אמינו חיוניות)
 

רוב הזמן נח

Well-known member
הכניסו שם תעמולה טבעונית..

שבשביל להיות רזה צריך לא לאכול בשר וביצים. המציאות שונה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
"הכניסו"? "תעמולה"? הבן אדם בסה"כ שיתף את הדיאטה שהוא עשה

אף אחד לא "הכניס" לו מילים לפה, זה הסיפור האישי שלו. הוא לא טבעוני (למעשה אמר מפורשות שהוא אוכל בשר וגבינה מדי פעם), הוא לא מטיף בעד טבעונות, הוא לא הציע לאיש להיות טבעוני והוא ממש לא אמר ש"בשביל להיות רזה צריך לא לאכול בשר וביצים". הוא גם לא הציע לאף אחד לעשות את הדיאטה שלו.
&nbsp
למעשה הוא אמר מפורשות [2:05]: "כתבתי את הספר הזה על עצמי. יש בו יותר דיבור עצמי בגוף ראשון מבנאום של דונלד טראמפ. לא כתבתי עליך. אם תקבל עצה רפואית מקוסם מלאס וגאס אתה אדיוט שמגיע לו למות. אתה צריך לעשות את זה בשביל עצמך, עם ייעוץ רפואי מקצועי".
 

אבי519

New member
לפי איגוד הקרדיולוגים (מסמך שצרפתי בעבר) דיאטה צמחונית

וטיבעונית הוכחה מדעית כבריאה יותר מאחרות מכל הבחינות ( בתנאי שהיא מאוזנת ואין איזה חוסר בויטמינים). והמון מחקרים הוכיחו את זה.
וזה בניגוד להרבה דיאטות אחרות שיש לגביהן מחקרים סותרים . (גם זה אפשר לקרא באותו מסמך שהוא מסמך אמין ואוביקטיבי לכל הדעות )
(המלצות הסתדרות הקרדיולוגים בישראל 2015 .)
 

רוב הזמן נח

Well-known member
כל האמונה ששומן וכולסטרול מזיקים מקורו במחקר מפוקפק

ולא נכון, שהממשל האמריקאי אימץ והפיץ את ההמלצות שלו לפני עשרות שנים. ויש כאלה שקשה להם להודות שזה היה קשקוש אחד גדול.
 

אבי519

New member
זה נכון בקשר לכולסטרול בתזונה בקשר לשומן רווי זה לא מדויק

עודף של שומן רווי דווקא כן הוכח כמזיק במחקרים לא מפוקפקים ואין הסתייגות מזה.
ההמלצה לאכול לא יותר מ 30% מהקלוריות משומן עדיין בתוקף.
מה שהוכח לאחרונה זה שכולסטרול שנמצא במזון לא מעלה את הכולסטרול בדם בצורה משמעותית, כי רוב הכולסטרול בדם מיוצר בכבד , בנוסף נמצא שרק כולסטרול בצפיפות נמוכה ביותר VLDL הוא זה שמזיק וזה בגלל עודף של טריגליצרידים שמיוצרים בעודף בגלל עודף של פחמימות .
ולכן עודף של פחמימות מזיק לנושא של שומנים בדם יותר מעודף של שומן ,אבל זה לא אומר שבריא לאכול שומן במיוחד שומן רווי מעבר לכמות המומלצת.
 
למעלה