על הסכת: גיקונומי פרק #199 – ערן סגל, חיידקים וסוכר

trilliane

Well-known member
מנהל
על הסכת: גיקונומי פרק #199 – ערן סגל, חיידקים וסוכר

"פרופ' ערן סגל עשה את התואר הראשון שלו באונ' תל-אביב ואת הדוקטורט בסטנפורד במחלקה למדעי המחשב. בשלב כלשהו הקריירה האקדמאית שלו קיבלה טוויסט והוא עבר להתעסק עם ביולוגיה, חיידקים ותזונה. מחקריו הוכיחו קשר סיבתי בין סוכר לסוכרת ואף מראים שעתיד התזונה הוא בהתאמה אישית, שמבוססת (גם) על אוכלוסיית החיידקים שחיה בתוך כל אחד מאיתנו.
על מה דיברנו:
חיידקים, סוכר, תזונה, מחקרים אקדמאיים, מכון ויצמן, חברת DayTwo, פליאו, דיאטות, פחמימות, שומנים"
https://geekonomy.net/2018/05/08/geekonomy199/

האזנתי להֶסְכֵּת (פודקאסט) בהנאה ובעניין, ואני ממליצה גם לכם. ניתן להאזין לו באתר, בְּיוטיוב, ב-SoundCloud או פשוט להוריד את הקובץ (mp3) להאזנה לא מקוונת (בטלפון החכם, במחשב או בנגן מוזיקה).

הנקודה המעניינת ביותר שהעלה סגל הייתה לגבי המדד (אינדקס) הגליקמי. לדבריו הנתונים המפורסמים נמדדו ע"ס מדגם של עשרה-עשרים אנשים. הבעיה בכך היא שהם מפרסמים את הממוצע אך לא את סטיית התקן (המרחק מהממוצע של הנדגמים) ומכיוון שבמחקר שלהם הם גילו פערים גדולים מאוד בין עליית הסוכר בדם בקרב אנשים שונים, הממוצע הזה בעייתי מאוד.

הוא סיפר, לדוגמה, שאכילת שלגון "מגנום" לא מעלה לו כלל את הסוכר בדם (יש כמובן אחרים שאצלם כן). באופן דומה יש אנשים שאכילת תמרים משפיעה על רמות הסוכר שלהם לעומת כאלה שלא (וכמובן, ההשפעה עצמה יכולה להשתנות במידתה). הוא הוסיף ואמר ששילובים שונים יכולים לעזור, למשל אכילת פחמימות עם שומן. כלומר יש מאכלים שאכילתם בפני עצמם תעלה את הסוכר בדם, אבל בארוחה משולבת דווקא לא. ע"ס שילובים כאלה הם מציעים ארוחות מומלצות בהתאמה אישית.

לגבי המלצות התזונה בהתאמה אישית של DayTwo: מתברר שהם כבר לא מספקים מדבקה למדידת סוכר רציפה. לדבריו של סגל, הם אספו כבר נתונים רבים כדי לבנות אלגוריתם שמזהה את הפרופיל התזונתי של כל אחד בדיוק מספק ע"ס שאלון + דגימת צואה (למיפוי גנטי של חיידקי המעי). גם זה אורך זמן כי הם קצת מוצפים בפניות בעקבות הכתבה של גיא זוהר "אפקט החיידק" (טרם צפיתי בה).

 

trilliane

Well-known member
מנהל
*סוכרת. המאמר לא מחדש ומתייחס לשינוי המשמעותי באורח החיים

מאורח חיים של עבודת כפיים לאורח חיים מודרני נוסף על מזון תעשייתי זול (וידוע שעניים חולים יותר בסוכרת). התייחסתי בדיוק לנקודה הזאת בדיון על סוכרת בקרב האתיופים והזכרתי גם את התימנים כדוגמה, והבאתי גם דברים מאת פרופסור חלד לגבי השינוי באורח החיים המודרני שמביא להשמנה.

בהסכת שהמלצתי עליו לעיל הוא סיפר על מחקרים קיימים שהם עורכים על אנשים עם סוכרת (2) ובמצב טרום סוכרת (אגב, הם עדיין חיפשו משתתפים למחקר, נכון ללפני שבועיים) והניסיון להביא אותם למצב בריא באמצעות המלצות התזונה האישיות שלהם, כלומר הימנעות ממזון שמקפיץ להם את הסוכר בדם. למיטב הבנתי התוצאות מעודדות מאוד בינתיים.
 

אבי519

New member
אף אחד מהם לא מחדש והתמונה די ברורה

אכילה של יותר מידי סוכר (כולל עמילן) וחוסר פעילות גורם לתיסמונת המטבולית ולהשמנה ולסוכרת .
אם המצב של הסוכרת בשלב טרום סוכרתי ולא הגיע למצב בלתי הפיך (בשלב שנפגע הלבלב) אז דיאטה מוגבלת קלוריות של פחות סוכר יותר סיבים יכולה להפוך את המשוואה.

בקשר לניסויים מלפני שבועיים שאת מזכירה כאן... לא נראה לי שהם יכולים לגלות משמהו משמעותי בהיקף כזה קטן של ניסוי.
התהליכים של הסוכרת מסוג 2 הם תהליכים איטיים מאד, ונמשכים שנים רבות, בדרך כלל תהליך מתחיל בגיל הילדות ומתבטא רק בגילאים מבוגרים, ולכן אין שום משמעות לניסויים שנמשכים שבועות או חודשים בודדים.
בנוסף השונות באוכלוסיה כלכך גדול שכדי לקבל תוצאות משמעותיות סטטיסטית צריך לבצע את הניסוי על אוכלוסיות גדולות של מאות או אלפי אנשים .
לדוגמה אני לוקח את אחד המחקרים שמראה הבדל בין אוכלוסיות של שחורים אינדאינים ולבנים בארה"ב (ציטוט בהמשך).
כדי לראות הבדל של 15 לעומת 22 או 28 לכל 100000 איש, שזה בערך מקרה אחד לכל 10 אלפים איש , צריך לבדוק אוכלוסיות ענקיות של מאות אלפים .

הציטוט מתוך המאמר של פ' עמי בן סלע : " משנת 1943 עד 1970 מספר הפטירות בשנה מסוכרת לכל 100,000 לבנים באוקלהומה היה 15 לעומת 22 בקרב שחורים באוקלהומה ו-29 בקרב האינדיאני במדינה זו (Wiedman בדו"ח של אוניברסיטת אוקלהומה משנת 1979). "
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מי זה "הם" בכותרת שלך? במכון וייצמן דווקא מחדשים לא מעט

ולא הזכרתי ניסויים מלפני שבועיים... ההסכת הוקלט ופורסם לפני שבועיים ובמהלכו נאמר שהם עדיין מחפשים *עוד* משתתפים לניסוי בחולי סוכרת וטרום סוכרת (שכבר מתקיים) אבל אני לא יודעת אם ה"עדיין" עדיין בתוקף, לא בדקתי.
&nbsp
לידיעתך, במכון וייצמן מבצעים את הניסויים גם על מאות ואלפי אנשים, והצטברו אצלם כבר נתונים רבים מאוד אחרי הנתונים, גם דרך DayTwo (כאמור, כ"כ הרבה נתונים, שהם כבר הפסיקו להשתמש במד סוכר רציף כי אין בו יותר צורך).
&nbsp
מהמחקרים שלהם עולה שהקשר דווקא לא כ"כ פשוט, ושיש אנשים שדווקא אכילה של מזונות עשירים בסוכר (כמו שלגון מגנום או תמרים) לא מקפיצה להם את הסוכר בדם. בינתיים הניסויים שלהם לאיזון מצב טרום-סוכרת מראים שיפור ניכר. בכתבה של גיא זוהר הוא התמקד בשני אנשים מתוך כל המשתתפים בניסוי (שטרם הסתיים), אבל התוצאות מעודדות. למי שאין לו כוח לשמוע ומעדיף לראות:
&nbsp
אפקט החיידק חלק א
http://10tv.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1286839
אפקט החיידק חלק ב
http://10tv.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1287572
&nbsp
 

אבי519

New member
זה לא חדש כי באדם בריא אכילת סוכר לא אמורה להקפיץ סוכר בדם

בצורה משמעותית \ חריגה ..השאלה איך מודדים את כמה זה נקרא "מקפיץ".
והתככונתי שזה לא דבר חדש. והמנגנון ידוע . ולכן לחולי סכרת בודקים העמסת סוכר ( בכמה הסוכר אצלם קופץ אחרי שהם אוכלים סוכר)
המטבוליזם עובד אצל כולם אותו דבר - אדם אוכל סוכר הלבלב מפריש אינסולין שגורם לסוכר להיספג במערכת ואז הרמה שלו בדם יורדת ... אבל כמה מהר זה קורה תלוי בתנגודת לאינסולין שאצל אנשים צעירים בריאים ורזים היא טובה יותר ולכן אצלם זה מהיר יותר אצל אנשים שסובלים מתיסמונת מטבולית ותנגודת לאינסולין גבוה או מבעיה בלבלב זה קורה לאט יותר או לא קורה בכלל ואז אכילת סוכר מקפיצה את הסוכר.
המהירות שבה מופרש אינסולין לדם תלויה גם גנטית יש אנשים שאצלם המנגנון הזה מהיר יותר ולהפך. וגם זה ידוע ולא מחדש כלום.
כל מה שכתבתי מתייחס רק לדברים שאת כתבת, ולא להרצאה בוידאו שלא ראיתי כי אני לא יכול לראות וידאו במחשב שלי בעבודה וגם אין לי זמן לזה.
&nbsp
 

אבי519

New member
ועוד משהו חשוב במאמר של פ' עמי בן סלע זה הסיבות לסוכרת :

ציטוט : "כמו שבטי האינדיאניים בארה"ב, כך גם סומאלים בקרן אפריקה שהופרדו משבטיהם, הוכרחו לעזוב לאזורים אחרים, ויושבו מחדש במקום מוגדר בסביבה זרה להם, בסגנון חיים יוֹשבני ופעילות פיזית מוגבלת, נושלו משדות המרעה ומהצאן והבקר שלהם, והמירו את אלה בדיאטות עם רמת סוכר גבוהה וקמח מחיטה מעובדת."
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא מדויק. יכולה להיות קפיצה זמנית (גם קטנה) שמתאזנת בהמשך

העמסת סוכר היא בדיקה מלאכותית שבה מכניסים לגוף כמות סוכר נקי גדולה בבת אחת (לפחות 50 גרם = עשר כפיות), לא באמצעות אכילת מזון רגיל. זה לא אותו הדבר. ובבדיקה המטרה היא כן להעלות את הסוכר בדם ואז למדוד תוך כמה זמן הגוף מאזן אותו.
&nbsp
במכון וייצמן מדדו באמצעות מד סוכר רציף (מדבקה עם מחט שמחוברת לעור כל הזמן) והרעיון לניסוי התחיל כשהם בדקו על עצמם, אנשים צעירים ובריאים. לדבריהם היו אנשים שאצלם לא הייתה השפעה כלל (גם לא זמנית) לעומת אנשים שאצלם היו השפעות במידות שונות (שהתאזנו אחרי זמן מה). כבר כתבתי על כך. אולי פשוט תצפה/תאזין (בזמנך החופשי) ורק אז תגיב?
 

אבי519

New member
אני הגבתי לתגובה שלך למה שאני כתבתי ב OFF

ולמאמר של פרופסור עמי בן סלע.
לא ראיתי את הסרטים ואין לי זמן לסרטונים. וכנראה שלא יהיה לי זמן לזה. אני מעדיף לקרא טקסטים, זה לוקח הרבה פחות זמן מצפיה בסרטון.
מכון ויצמן כמו בכל אוניברסיטה או מכון מחקר יש שם המון סטודנטים דוקטורנטים שעושים המון עבודות גמר בהמון נושאים, וגם הרבה מחקרים בשלבים שונים , זה אולי מעניין אבל רובם לא מגיעים לשום תוצאה משמעותית, ולרוב אין שום תכלס מזה , ולכן אני מעדיף לבזבז זמן על מחקרים שכבר בוצעו ומסקנות שכבר הוסקו .
כשהחברה האלה יסיימו את המחקרים שלהם ואם הם יצליחו להוכיח משהו, מן הסתם גם יפרסמו אותם בכתבה אחת סופית בירחון מדעי , אם יהיה להם מסקנות משמעותיות מהמחקר שלהם, זה ממילא יתפרסם באחד האתרים המדעיים שאני מנוי אליהם.
 

אבו זקן

New member
גם אני לא שמעתי את הפודקאסט

אבל המחקר המדובר התפרסם במגזין מכובד מאד (cell). אם אינני טועה מדובר במחקר הזה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בכתבה התראיינו שני פרופסורים ממכון וייצמן, בבקשה אל תזלזל.

לצערי זו לא הפעם הראשונה שאתה ממהר להקטין מקור שלא אתה הבאת או להתייחס לאקדמאים כאילו הם רק "סטודנטים". חלאס, זה לא לעניין. לא מדובר בעבודות גמר והם הגיעו לתוצאות משמעותיות מאוד. המחקר שלהם פורסם והכה גלים, והוא בהחלט חידש.
&nbsp
להזכירך, כל הרעיון של המדד הגליקמי מבוסס על מהירות עליית הסוכר בדם (באנשים בריאים!) והמחקר שלהם לימד שיש שונות גדולה מאוד בין אנשים (שתלויה בחיידקי המעיים שלהם) ולכן השונות אינה רלוונטית (אבל אפשר לנבא אותה באמצעות מיפוי גנטי של חיידקי המעיים). בכתבה של גיא זוהר וגם בהסכת שבו התארח פרופ' ערן סגל דובר גם על ניסויים נוספים שעדיין בעיצומם או כאלה שטרם פורסמו במחקר אבל מראים תוצאות מובהקות מעניינות מאוד.
&nbsp
את ההמלצות שלי כתבתי לכל המעוניין, לאו דווקא לך, כמובן. מי שרוצה יצפה/יאזין, מי שלא – לא. כתבת כאן פעם שמעניינים אותך מחקרים חדשים ועדכניים; אם אתה מעדיף להמתין עד שיתפרסם מאמר מסודר, זכותך. רק במטותא ממך, עד אז, מכיוון שלא צפית/האזנת ואתה מדבר באוויר, לפחות אל תזלזל.
 

אבי519

New member
לא זילזלתי ולא הקטנתי ולא התיחסתי בכלל לסרטונים

אלא רק למה שאת הגבת בקשר לפוסט שאני כתבתי בסטטוס OFF - שזה אומר שזאת לא תגובה למה שאת הבאת . ולא בהכרח לך קשור למה שאת הבאת .
זה מאמר של פרופסור שבין היתר מחזק את מה שכתבתי בעבר על הנזק שגורמים מוצרי מזון שמכילים קמח לבן או חיטה.
זה שאין לי זמן לצפות בסרטונים , ואני לא מוצא עניין לעקוב אחרי מחקרים שמתבצעים במכון וויצמן (מהסיבות שכתבתי ) לא אומר שאני מזלזל בהם.
&nbsp
ובקשר למאמר שהביא אבו זקן , את זה דווקא קראתי .
כל המחקר הזה נעשה בגלל הסיבה שכתובה שם בהתחלה
:" Elevated postprandial blood glucose levels constitute a global epidemic and a major risk factor for prediabetes and type II "
זה אומר שעליה מהירה של סוכר אחרי ארוחה בגלל האינדקס הגליקמי הוא אחד הגורמים לסכרת .
כלומר אכילה של הרבה סוכר = פחממות (כמו בדיאטת הלחם למשל) במיוחד חיטה ופחממות מזוקקות עם אינדקס גליקמי גבוה.
המנגנון הוא שעליה חדה של סוכר בעקבותיו יש עליה של אינסולין מה שגורם להגברת הרצון לאכילה של יותר סוכר וכן הלאה... מה שגורם בסוף להשמנה לתיסמונת המטבולית וסוכרת וזה בדיוק המנגנון הזה שמוסבר בספר שאת כלכך זילזלת בו "כרס של חיטה " .
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
המאמר שהבאת לא מחזק את הנקודה ולא יוצא נגד חיטה באופן גורף

והקשר בין עלייה מהירה של סוכר בדם ידוע אבל זו לא הנקודה; אתה מתעלם מהחידוש במחקר של מכון וייצמן, נקודה שהעליתי כאן בשרשור כבר כמה וכמה פעמים... לא רואה טעם לחזור עליה שוב ושוב, כרגיל אתה לא מוכן לקבל כל מקור מידע שלא אתה הבאת, ואתה שוב מפמפם את הספר שאתה בכלל לא ממליץ עליו
. לצערי אתה מתעלם מדבריי וחוזר לנאום את אותו מונולוג בלי קשר למה שכותבים לך. לנסות לנהל איתך דיון זה כמו לדבר אל הקיר.
תמשיך בשלך, לא אפריע לך.

נ.ב.
בבקשה אל תנצלש שרשורים שפתחתי ל-
. אתה רוצה להעלות שוב את משנתך הקבועה נגד חיטה? עשה זאת בשרשור משלך, פתח דיון חדש. נמאס לי שכל שרשור שאני פותחת "נחטף" על ידיך לעוד דיון בלתי נגמר על נזקי החיטה. זו הנקודה שלך, לא שלי, די לדחוף אותה בכוח להמלצות של אחרים.
 

אבי519

New member
החידוש במחקר של ויצמן בשלב זה " מדע בדיוני" ולא מעשי

הם מחפשים אלגוריטם שיקשר בין תכולת הפחממות בארוחה לבין מהירות עלית הסוכר אצל אנשים שונים במטרה ליצר נוסחה שתעזור לתכנן דיאטה מיוחדת אישית לכל אחד שתאפשר לו לאכול ארוחה עם פחממות בלי שהסוכר יעלה מהר אחרי הארוחה... (ואני מדבר על המאמר שהביא אבו זקן)
אותי יותר מעניין הרקע למחקר הזה והעובדה הבסיסית שיש כאלה פחמימות שגורמות לעליה פתאומית של סוכר בדם וזה מה שגורם לסוכרת ולתסמונת מטבולית וכ"ו .
הפתרון היותר מעשי לבעיה הזאת לדעתי זה להימנע כליל מהפחמימות האלה ואז לא צריך אלגוריתם ולא דיאטנית.
וזה מה שמוצע בספר כרס של חיטה, וזה מה שמציעים הפליאו וזה גם מה שאני עושה ובהצלחה גדולה - פשוט לא לאכול פחמימות ריקות בכלל . (אני נמנע מ- קמח חיטה וכל המוצרים שעשויים ממנו, תירס, תפוחי אדמה מהונדסים , ואורז מלוטש (פרסי ,ריזוטו, ועגול יפני) וכמובן מכל סוגי הסוכר והממתיקים) .
יש תחליפים אחרים שמספקים פחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך וסיבים ( למשל אורז בסמטי מלא, קיטניות , פירות וירקות אחרים ...) ואפשר לאכול אותם כמעט בלי הגבלה, והסוכר לא יעלה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, לא, לא ולא! *אנחה* לא קראת שום דבר ממה שכתבתי, מה?


לא ייאמן איך אני כותבת א' ואתה מתעלם לחלוטין וממשיך לנאום ב', כאילו לא נכתב דבר. כתבת בדיוק הפוך מכל מה שהם גילו וחקרו ומצאו (וכתבתי על כך בקצרה, לא מגילות). לצערי אני מבינה שאתה מקרה אבוד ולא מסוגל להקשיב לאיש מלבדך, אבל אולי קוראים פה במקרה גם אחרים ואני לא רוצה שהם יטעו לחשוב שדבריך רלוונטיים להמלצות שכתבתי כאן; אז בשידור חוזר, לאט וברור:
&nbsp
1. המאמר פורסם כבר לפני כמה שנים, מאז נאספו אצלם אלפי נתונים. כ"כ הרבה שהם כבר לא אוספים כי לא צריך.
&nbsp
2. הם כבר פיתחו ומצאו את האלגוריתם והוא עובד. חי וקיים, לא מד"ב.
&nbsp
3. חברת הסטרטאפ DayTwo עושה בו שימוש.
&nbsp
4. כבר יש מחקרי המשך שמראים שהם מצליחים לאזן בו סוכרתיים ולהפוך מצבי טרום-סוכרת ואף לעזור לאנשים שהתקשו לרזות לעשות זאת בצורה קלה יותר.
&nbsp
5. כל מה שמעניין אותך הוא לזהות את הפחמימות ה"מרושעות" ולהתמקד בהן זה בדיוק הפוך ממה שהם מצאו במחקר, שהשינוי הוא אישי ולכן הממוצע לא רלוונטי, אין פחמימות מרושעות שכולם צריכים להימנע מהן באופן גורף. מה שבעייתי לאדם אחד לא בעייתי לאדם אחר ולהפך.
&nbsp
6. הפתרון שאתה מציע אינו מעשי יותר מאחר שרוב האנשים לא יכולים לחיות לגמרי בלי פחמימות. הפתרון שלהם עוזר להם להיות בריאים יותר בלי לסבול. יתרה מכך, הם גילו במחקר שהקפיצה בסוכר אינה בהכרח ממזונות שכינית כאן "פחמימות ריקות" (ולעומת זאת רבים יכולים ליהנות מהם בלי להקפיץ לעצמם את הסוכר).
&nbsp
7. יפה שאתה ממליץ על פירות, אבל אתה תקוע בעולם הישן וממליץ על אוטומט, תוך התעלמות מהחידוש שלהם. בניגוד לדבריך, הם גילו שיש אנשים שדווקא אכילה של תפוח תמים, לדוגמה, מקפיצה להם את הסוכר. אבל הם יודעים לומר שזו לא בהכרח גזרת גורל אלא ניתן לאזן זאת באמצעות שילובים, למשל לאכול את התפוח עם אגוזים (וגם זו לא המלצה גורפת אלא אישית).
&nbsp
אתה יכול להתקדם ולהבין שיש כאן באמת חידוש, עם מחקר אמיתי ופורץ דרך, עם דיאטה שכבר עובדת בשטח (לא עוד ספר של עוד רופא אמריקני ש"גילה את האור", לא ערך שום מחקר, לא פרסם שום מאמר, אלא פשוט סימן את החיטה כאויב ומאז משווק את הדיאטות שלו ודופק קופה) או שאתה יכול להמשיך לדפוק כאן את אותו נאום בפעם המאה, עבור אנשים שכבר מקיאים ממנו. רק בבקשה, כפי שכתבתי, אל תעשה את זה בשרשור שאני פתחתי על המחקרים של מכון וייצמן. אתה רוצה להתעלם מהתגליות שלהם? זכותך המלאה, אבל לא על חשבוני. אם מבחינתך כל הנ"ל לא מעניין ולא רלוונטי, דלג עליו ופתח לך שרשור אחר משלך, ובו תחפור עם עצמך על העמילנים המרושעים שלך.
 

אבו זקן

New member
תוספת קטנה למתעניינים בחברה

ראשית, מחיר האופרציה הוא 1350 ש"ח. שנית, בגלל הביקוש הגבוה (לדבריהם) לוקח *כמה חודשים* - הם לא מפרטים מעבר לזה - עד שמתקבלת הערכה ואחריה התשובה.
&nbsp
גילוי נאות: הייתי אחד מאלה שהשתתפו במחקר כנבדק. אחת התופעות הכי מפתיעות שנמצאה אצלי: הוספת חמאה ללחם דווקא *העלתה* את הערך הגליקמי, בניגוד לכללים הידועים וגם בניגוד להגיון. כללית, העליה המפחידה ברמות הסוכר אצלי לאחר צריכת הפחמימות (אני חולה סוכרת) גרמה לי לעבור לדיאטה דלת פחמימות בה אני ממשיך כבר כמה שנים. בעקבות זאת אמנם חל שיפור מסויים בממוצע הסוכר בדם שלי, אבל הרבה פחות ממה שקיויתי.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
המחיר ירד, אגב, כנראה כי הם כבר לא מספקים מד סוכר

זכור לי שכשבדקתי לפני כשנה הוא היה קרוב לאלפיים. בעקבות הכתבות של גיא זוהר הם מוצפים בפניות ומשך קבלת התשובה התארך משמעותית (הוא אמר בהסכת והזכרתי זאת בהודעת הפתיחה לעיל). ייאמר לזכותם שהם מציינים זאת באתר מפורשות בדף ההזמנה.
&nbsp
מעניין לשמוע על התגליות במקרה שלך
. האם המעבר לדיאטה דלת פחמימות הייתה בעקבות הניסוי או בלי קשר? האם היו תובנות מעניינות נוספות שגילית בו?
&nbsp
למיטב הבנתי (ובאופן לא מפתיע...) ההצלחה הטובה יותר בשינוי התזונתי היא בקרב אנשים במצב טרום-סוכרת. אחרי התפרצות סוכרת כבר קשה יותר להפוך את הגלגל, אבל אפשר לאזן את המצב ולהימנע מתרופות.
 

אבו זקן

New member
רק על עצמי לספר ידעתי

1. כן, ההחלטה לצמצם מאד את כמות הפחמימות התקבלה כתוצאה מהתגובה הגליקמית שראיתי. לפני כן ניסיתי פעם דיאטה דומה אלא שאז היו לה תופעות לוואי מאד לא נעימות, כפי שמתואר פה ושם בסיפרות, כשהעיקרית היתה דיכאון קל וחוסר סבלנות. במפתיע, בפעם השניה שחזרתי לדיאטה הזאת, לאחר המחקר, לא סבלתי מהתופעות האלה ובסך הכל לא קשה לי במיוחד להתמיד. הבעיה העיקרית היא שמגוון המזונות מצטמצם מאד, בעקבות הוצאתם של האורז, הפסטה ותפו"א היו מהתפריט.
&nbsp
2. גיליתי, לצערי הרב, שמבין הקטניות דווקא החומוס לא מיטיב איתי. עד אז הוא מרכיב די חשוב ואהוב בדיאטה שלי.
&nbsp
3. לא היו לי אשליות שזה ירפא את הסוכרת שלי, אבל קיויתי להשפעה יותר ניכרת על רמת הסוכר בדם. אגב, סוכרתיים מעטים מאד מגיעים למצב של הפסקת הצורך בתרופות, אלא אם הם עברו ניתוח בריאטרי. לשמחתי אני לא נמנה עם האוכלוסיה הזאת.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מצטערת לשמוע


1. במקרים רבים "הכול בראש"
במקרים רבים בחיים אחרי שרואים את המספרים בעיניים קל יותר להתמודד עם השינוי הדרוש...

האם היו להם המלצות תזונתיות "מיוחדות" עבורך? או בעצם יצא שלך מתאימה הדיאטה ה"רגילה"? (באסה...)

2. מבינה אותך לגמרי; חומוס הוא הקטנית המועדפת עליי, אבל הוא נחשב לקטנית הכי פחות "שווה" כי יש בו יותר פחמימות. מה לעשות, חומוס גרגירים וסויה (שגם לה לא חסר...) הם הקטניות היחידות שאני ממש אוהבת (בצורה "נקייה", למעשה, גרגירים מבושלים עם קצת מלח). אני לא סובלת עדשים (מג'דרה היא בחזקת "אורז מקולקל" עבורי), לא חובבת פול/שעועית (למעט ירוקה, שנחשבת לירק) ולא נהנית מאפונה (היא בד"כ לא מפריעה לי בצלחת, אבל לא אכניס אותה לשם מיוזמתי).

גיליתי עכשיו שרויבוש הוא צמח ממשפחת הקטניות, ואני אוהבת מאוד חליטת רויבוש (תה אדום) וניל קינמון של ויסוצקי. זה נחשב?


3. זה כבר תלוי במצב הסוכרת, להבנתי... רבים מגלים שהם חולי סוכרת באיחור ניכר כשזה כבר מאוחר, וכמובן, לא בהכרח מסוגלים או רוצים להתמודד עם דיאטה קפדנית. כבר הזכרתי כאן לא מזמן תימני שנפטר מסוכרת בגיל לא מבוגר כי האכילה הייתה עבורו "פיצוי" על ילדות "עשוקה". הוא לא היה מוכן לוותר על מתוקים, אף שהוזהר שאורח החיים שלו יהרוג אותו.

ניתוח בריאטרי מתאים לבעלי BMI גבוה מאוד, לא כל חולי הסוכרת מגיעים בכלל למצב הזה. רוב אלה שהכרתי עד היום (חלקם כבר לא בחיים) דווקא לא היו שמנים במיוחד (ע"ע ידוענים שעשו ניתוח ורזו כמו דביר בנדק או איציק כהן). רובם היו עם עודף משקל סטנדרטי למדי במחוזותינו. למעשה אחד מהם היה אפילו די רזה, וחי עשרות שנים עם סוכרת מאוזנת (גם באמצעות תרופות) עד גיל 80+ (לא מתחת לממוצע תוחלת החיים לגבר בשנתון שלו). אשתו, לעומת זאת, הייתה שמנה מאוד, סבלה שנים מסיבוכי סוכרת ונפטרה מהם בסופו של דבר שנים לפניו.
 
למעלה