כיצד מרפאים כבד שומני

dikla tavori

New member
כיצד מרפאים כבד שומני

גילו לי בבדיקת אולטרהסאונד כבד שומני ובכל בדיקת דם אנזימי כבד גבוהים.
הרופאה אומרת שאנזימי הכבד גבוהים בגלל הכבד השומני.
למרות שאני לא שמנה (הגובה שלי הוא 164 ס"מ, והמשקל שלי הוא 62 קילו) יש לי כבד שומני.
נתנו לי הפניה לדיאטנית כדי לבנות תזונה בלי פחמימות ובלי שומן). השאלה שלי היא איזה תזונה יכולה לרפא כבד שומני.
 

אבי519

New member
היחס בין גובה ומשקל BMI לפעמים מטעה

מה שחושב זה מה היחס בין הרקמות בגוף , כלומר היחס בין השומן לשאר הרקמות.
למשל אם רוב הגוף עשוי משומן ורקמת השריר מדולדלת ורקמת העצם דקה כמו אצל אנשים שלא עושים שום פעילות גופנית יתכן שהמשקל יהיה נמוך יחסית לגובה האדם לא נראה שמן, אבל בעצם מבחינת הרכב הרקמות האדם הזה סובל מעודף שומן.
מה שצריך לעשות חוץ ממה שהרופא אומר, זה לאכול אוכל בריא .
להוריד פחממות וסוכרים , להמנע ממשקאות מתוקים ובכלל מדברים מתוקים , חוץ מפירות טריים , שאותם בריא לאכול , שלמרות שיש בהם סוכרים הסוכרים עטופים בסיבים ובדברים בריאים לגוף ולכבד.
להוריד שומן ושמן.
הגוף צריך שומן אבל רק במינימום שהגוף צריך (יש טבלאות לפי גובה משקל וגיל כמה שומן צריך לאכול) .
לא לאכול מטוגן, לא להפריז בשימוש בשמן ובמיונז וברטבים על בסיס שמן (גם לא בטחינה, ממרח בוטנים, ממרח שוקולד ושוקולד זה גם שומן לא בריא ורצוי לצמצם כמה שיותר) . לאכול בשר וגבינות עם מקסימום 5 אחוז שומן .
בטוח שאם יש בעיה בכבד אז באלכהול אסור לך לגעת בכלל.
וכל יתר ההוראות שבטח קיבלת מהרופא.
במקביל לכל זה חשוב לשמור על פעילות גופנית , גם אירובית וגם כוח ( חדר כושר משקולות וכאלה) וזה במטרה להגדיל את רקמת השריר והעצם על חשבון רקמת השומן. רצוי חצי שעה שלש פעמים בשבוע ... אבל אפילו חמש דקות ביום תרגילים עם או בלי מכשירי עזר כמו משקולות גומיות וכ"ד) עוזר.
 
אין קשר לשומן במזון

שומן במזון מתפרק במערכת העיכול ולא מגיע בצורת שומן לכבד. פחממות ובעיקר סוכר פירות ואלכוהול, הופכים בכבד לשומן ונשארים שם. לכן מה שחשוב להפחית הוא סוכר ופירות ולא שומן.
 

אבי519

New member
זה נכון בעיקרון- אבל כל המטבוליזם של הגוף משפיע על הכבד

כל חומצות השומן מגיעות לעיבוד בכבד.. כך שבעקיפין תזונה לא נכונה ולא בריאה לא טובה לכבד.
 
איזה עיבוד עוברות חומצות השומן בכבד?

ומי אמר שתזונה רווית שומן היא תזונה לא בריאה?
 

אבי519

New member
הכבד מיצר שומנים ואוגר אותם וכשיש עודף של שומן

בגוף השומן נאגר בגוף בכל מקום גם בכבד.
יש המלצות לתזונה מאוזנת מוגבלת שומן , שמבוססת על מחקרים מדעיים :
https://health.gov/dietaryguideline...015-Dietary-Guidelines-Advisory-Committee.pdf

http://his-files.com/pdf/המלצות%20סופי%20מתוקן%204.6.15.pdf
http://his-files.com/pdf/המלצות%20סופי%20מתוקן%204.6.15.pdf
 
אילה המלצות שלא מבוססות על מחקרים השוואתיים אלא רק תצפיתיים.

ובנוסף לא השוו תזונה דלת פחממות .
 

אבי519

New member
אלה המלצות של רופאים שמבוססות על כל הידע המדעי שקיים היום

יש שם גם המלצות על תזונה דלת פחממות תסתכל בלינק השני יש שם את כל סוגי הדייטות . ראה בלינק השני -בעיברית - בעמוד 14 :
מצורף פריטסקרין של חלק הראשון - בסוף יש גם מסקנות .
כמו שתראה יש מחקרי התערבות ויש תצפיות וכל המחקרים והידע שקיים .
המסמך נכתב ע"י רופאים מומחים מהסתדרות הרופאים הקרדיווסקולריים ולכן אני סומך עליהם , הם מעדכנים את ההמלצות שלהם אחת לכמה שנים וזה מ 2015.

 

אבי519

New member
שים לב שהם ממליצים להחליף את הפחממות בשומן מהצומח

או בחלבון. ולא בשומן רווי מהחי - להבדיל מ הפליאו...
 

אבי519

New member
בנוסף חוקרים עדיין מתווכחים על הנושא אבל נראה שפחממות

מזיקות יותר משומן מבחינת מחלות לב ומחלות קרדיווסקולריות :
http://www.medscape.com/viewarticle/884937#vp_1
יש ויכוח על הנושא , בנתיים הממצאים מראים שהחלפת פחממות בשומן זה רק טוב לבריאות והחלפת שומן רווי בשומן לא רווי לא משמעותית כמו שחשבו קודם.
כולם מסכימים שתוספת חלבון לדיטה טובה להורדת לחץ דם , אמנם החלפת שומן בפחממות מורידה כולסטרול אבל מגבירה את הטריגליצרידים .
כולם מסכימים שצריך להיות איזון אבל לא בטוחים עדיין מה האיזון הטוב ביותר.
בסיכום נכתב ש:
החוקרים מסכמים: "לעת עתה, למרות כמה אזהרות, ממצאי המחקר הטהורים תומכים באופן רחב ברעיון כי הפחתת צריכת השומן הכוללת עשויה להיות לא מוצדקת וכי החלפת צריכת השומן הרווי בפחמימות (מעודן) אינה מתכון טוב לבריאות הלב וכלי הדם."
 

אבי519

New member
נב- אני לא מכיר את כל התהליכים שעוברים בכבד לפרטי פרטים

באופן כללי מה שאני יודע שבתאי הכבד מתבצעים תהליכים שקשרוים למטבוליזם של חומצות שומן - שומן נאגר בכבד כשיש עודף של שומן בדם ומשתחרר כשיש חוסר.
.תהליך השמנה ואגירת שומן בגלל אכילת יתר , וכל מה שגורם לאגירת שכבות של שומן בגוף מן הסתם יגרום גם לאגירת שומן בכבד .
אולי לא הסיבה העיקרית לזה, כי השמון בכבד נוצר בעיקר מפחממות, אבל לאדם שסובל מאובסיטי יהיה קשה יותר להפטר מהשומן בכבד.
אני מסכים שפחממות הם הגורם העיקרי לשומן בכבד, וגם לבעיה מטבולית בגוף ובמיוחד העמילן מחיטה ודגנים כי זה הפחמימה העיקרית שאנחנו אוכלים, והיא מתעכלת ביעילות גבוהה יותר מהסוכר שיש בפרי או בירק.
בכל זאת יש כמה סיבות לא להתבסס על אכילה רווית שומן (תלוי כמה רוויה):
בגרם שומן יש פי שניים קלוריות מגרם של פחחמה או חלבון ולכן שומן זה החומר שהכי תורם להשמנה .
בשומן אין סיבים תזונתיים דבר שמאט את העיכול וכל הבעיתיות שיש עם זה.
בשומן חסרים חומצות אמינו חיוניות , חסרים ויטמינים ומינרלים שנמצאים בצמחים ושהגוף זקוק להם.
עודף של חומצת שומן מסוג אומגה 6 מגביר דלקתיות בגוף .
עודף של שומן רווי נמצא כמגביר את המחלות הקרדיווסקולריות בגוף.
חוסר איזון בין אשלגן לנתרן גורם לשרשרת שלבעיות מטבליות החל מלחץ דם עליה של התנגודת לאינסולין שגורמת לאובסיטי הצטברות של סידן בתאים... איזון בין אשלגן לסודיום יכול להתקבל רק בתזונה מבוססת ירקות ופירות כיוון שבירקות ופירות יש הרבה אשלגן ומעט נתרן .

מצד שני אכילה של בשר ושומן של דגים חיות ים וחיות שגדלות על מרעה טיבעי כמו אצל אסקימואים או ציידים לקטים נמצאה כתזונה בריאה ואפשר להתבסס עליה, אבל השומן של חיות אלה מכיל איזון נכון בין אומגה 3 ואומגה 6 , וויטמינים נוספים, כי חיות אלו אוכלות אוכל טיבעי , נקיות ממתכות וזהומים שיש בים כמו כספית וחומרים רדיואקטיביים... התבססות על בשר ושומן ובשר של חיות משק בקר בימנו אינה בריאה כלל כי הוא לא מכיל אומגה 3 כמעט כלל, אלא 6 , ונמצאה כמגבירה מחלות קרדיווסקולריות ומחקרים על אוכלוסיות שאוכלות הרבה שומן, כמו בארה"ב ובמרכז-צפון אירופה, נמצא שהן פחות בריאות מארצות ים תיכון ואחרות.
 
מאחר וכבר טרחת לענות תשובות כה מפורטות אז

"שומן נאגר בכבד כשיש עודף של שומן בדם ומשתחרר כשיש חוסר"
שומן נאגר ברקמות השומן ולא בכבד באופן נורמלי. במצב של מחלת כבד יש אגירה של שומן בכבד שנובעת מהצפה של פחממות ובעיקר פרוקטוז שאיננו נצרך ע"י תאי הגוף.
"לאדם שסובל מאובסיטי יהיה קשה יותר להפטר מהשומן בכבד." כי הוא ממשיך בצריכת פחממות גבוהה, אם זו תיפסק גם השומן בכבד ירד. אם הוא גם יהיה בגרעון קלורי התהליך אף יואץ.
"בשומן אין סיבים תזונתיים דבר שמאט את העיכול וכל הבעיתיות שיש עם זה." דווקא הסיבים התזונתיים מאטים את תהליך העיכול של הפחממות והשומנים ובהעדרם העיכול מהיר יותר.
תהליך עיכול השומן הוא איטי בהרבה מתהליך עיכול הפחממות המזוקקות או העמילנים וכן עיכול וספיגה מהירים של שומן אינם בעייתיים כמו עיכול מהיר של פחממות כי שומן איננו מעלה את רמת הסוכר בדם.
בנוסף, אפשר להמשיך לצרוך מזונות עשירים בסיבים גם כשאוכלים הרבה שומן.

"בגרם שומן יש פי שניים קלוריות מגרם של פחחמה או חלבון" נכון אבל לא רלוונטי כי אף אחד לא טען שכל גרם פחממה חיב להיות מוחלף בגרם שומן. כשאוכלים שומנים אוכלים משקלית הרבה פחות.

בשומן חסרות חומצות אמינו חיוניות , חסרים ויטמינים ומינרלים שנמצאים בצמחים ושהגוף זקוק להם.
גם פחממות לא מכילות את כל אלה. צמחים ובשר כן מכילים את כל אלה ולכן יש לצרפם לדיאטה בריאה.

"חוסר איזון בין אשלגן לנתרן גורם לשרשרת שלבעיות מטבליות החל מלחץ דם עליה של התנגודת לאינסולין שגורמת לאובסיטי הצטברות של סידן בתאים... איזון בין אשלגן לסודיום יכול להתקבל רק בתזונה מבוססת ירקות ופירות כיוון שבירקות ופירות יש הרבה אשלגן ומעט נתרן .
אף זה נכון ולא רלוונטי כי אפשר לצרוך אשלגן וגם מעט ירקות או פירות שיספקו אותו במקביל לשומן הנצרך.

"עודף של חומצת שומן מסוג אומגה 6 מגביר דלקתיות בגוף . אומגה 6 היא חומצת שומן לא רוויה הנמצאת במזון צמחי. תזונה מהחי מכילה שומן רווי ולא אומגה 6. תזונה של דגים ממים קרים מכילה שומני אומגה 3.
 

אבי519

New member
כנראה שקראת מאמרים אחרים מאלו שאני קורא.


אין לי ויכוח איתך שרצוי להפחית פחממות בתזונה, וזה טוב לבריאות כמו שראית בלינק שצרפתי יש לתזונה מופחתת פחחמות יתרונות גדולים.
(אני לא רוצה להכנס לנושא מחלת שומן בכבד שזה מצב פתולוגי, ולא נושא לפורום באינטרנט)
כמה דברים:
סיבים שיש בפירות מאד חשובים בגלל שסיבים מגדילים את נפח הצואה מזרזים את הפרסטלטיקה ואת היציאיות את העיכול וגם מפחיתים את העילות שלו , עובדה שסיבים תזונתיים משמשים כתרופה משלשלת לפתירה של בעיות עצירות.

עוד דבר חשוב שנמצא בפירות (חוץ מויטמינים) זה אשלגן , אחת הבעיות של התזונה המודרנית זה עודף נתרן, יחס לא נכון בין אשלגן לנתרן גורם לבעיות של מחלות קרדיווסקולריות התנגדות לאינסולין והשמנה. (ממליץ לקרא את הספרים של Ruchard D moore http://www.webmd.com/richard-d-moore)

בקשר למשפט הסופי שלך על חומצות השומן :
"אומגה" 6 או 3 או 9 ...- זה שם שמגדיר את הסוג של חומצת שומן לא רוויה, שנמצאת גם בבשר וגם בצמחים, מספר האומגה מתאר את מיקומו של קשר כפול בקצה השרשרת של חומצת השומן, חומצת שומן הוא מרכיב מולקולת שומן "גליצריד") חומצות שומן מכל הסוגים נמצאות גם בצמחים וגם בבעילי חיים בצמחים השרשרת בחומצת השומן קצרה יותר מאשר בבעלי חיים .
כל ה"אומגות" נמצאות גם בבשר של בעלי חיים - בבשר ובשומן בעלי חיים יש גם חומצות שומן לא רוויות, וגם בצמחים יש חומצות שומן כן רוויות.
נכון שבשומן מהחי יש יותר חומצות שומן רוויות ובשומן מהצומח יש יותר חומצות שומן לא רוויות אבל תמיד יש משניהם.
האומגות 3 6 ...נמצאת בצמחים ואצות בצורת שרשרת קצרה חומצה לינולאית( 6) אלפא לינולאית (3) בגוף החי השרשרת עוברת מטבליזם והופכת לארוכה יותר אבל מה שמאפיין אותה הקשר הכפול בעמדה 3 או בעמדה 6 נשאר כי לבעלי חיים אין יכולת ליצר את הקשר הזה כי המטבוליזם של חומצות שומן בבעלי חיים מתחיל בהמשך השרשרת.
בדגים מסויימים שאוכלים אצות ים יש יותר אומגה 3 , אותו דג אם תאכיל אותו בתירס ובגרעיני חמניה לא יכיל אומגה 3 אלא אומגה 6 במקום.
אותו תהליך קורה גם בבעלי חיים בקר וצאן... ולכן בשר של חיות שאוכלות עשב יכיל אומגה 3 בכמות גדולה יותר ואילו בשר של חיות שניזונות מתערובת תירס ודגנים יכיל יותר אומגה 6.
בקשר לפליאוליטים:
הפליאוליטים הקדמונים שאכלו בשר מחיות ציד קיבלו הרבה אומגה 3 בתזונה שלהם, והפילואיליטים המודרנים מקבלים אומגה 6 במקום (חוץ מכל הסטרואידים והאנטיביוטיקה שיש בבשר).
הפליאוליטים גם לא אכלו בשר עם מלח ולכן לא היתה להם בעיה של עודף נתרן.
אצל צמחונים וטיבעונים יש פחות בעיה של לחץ דם ומחלות קרדיווסקולריות ( את ה יכול לראות את זה בלינק שצרפתי קודם) מאשר אצל אוכלי בשר , ואחת הסיבות היא האשלגן הרב שיש בצמחים (לפי "Ruchard D moore" זאת הסיבה העיקרית).
 

אבי519

New member
בנוסף - לא מבין מה אתה מתכוון לאכול בדיטה שמבוססת על שומן

שומן מבחינה תזונתית זה סתם קלוריות , כמו סוכר נקי .
תזונה לא יכולה להתבסס רק על שומן.
להחליף חלק מהקלוריות מפחממות בשומן, על זה אני ממליץ כל הזמן.
אבל בדיטה מאוזנת כמו שאני עושה לא צריך לא זה ולא זה.
כדי לקבל את כל הויטמינים מינרלים סיבים בכמויות מספיקות אתה ממילא זקוק לירקות\פירות אם תאכל פירות וירקות בכמות מספקת כדי לקבל את כל הויטמינים מינרלים סיבים שיש בהם , מן הסתם תקבל גם מספיק קלוריות מהפחממות שיש בהם.
ואז כדי להשלים את הקלוריות החסרות לך תצטרך כמות שמן מאד קטנה , ואת הכמות הזאת ממילא תקבל מהבשר חלב ביצים שצריך לאכול כדי לקבל את החלבון והויטמינים (D B12...) מינרלים (סידן ברזל) שיש במוצרים אלה.
ולכן אתה לא זקוק לאכול שומן או שמן גם תאכל הכל "דל שומן " תקבל מספיק שומן בדיטה שלך .
בדיטה שלי אני לא אוכל בכוונה לא פחממות נקיות (לחם דגנים עמילן וסוכר) ולא שומן נקי, אני אוכל בשר, גבינה, ביצים ,ירקות, פירות, קיטניות, (וקצת אגוזים גרעינים...) בכמויות מאוזנות כך שאני מקבל מספיק קלוריות ואני לא זקוק להוספת שמן או שומן לאוכל ולא לסוכרים או לעמילן...
(לא לחם ולא מוצרים מקמח חיטה ולא אורז , תירס או עמילן ממקורות אחרים ).
 

אבי519

New member
סיכום: בקשר לאכילת שומן

הגוף צריך לקבל מהמזון רק שתי חומצות שומן חיוניות אומגה3 ואומגה 6 ( לינולאית ולינולנית)
כל יתר השומן וחומצות השומן הגוף מיצר בעצמו ולא צריך לקבל אותם ולכן זה פשוט קלוריות מיותרות - שהגוף אוגר כשומן.
 
נכון

פחממות הגוף לא צריך כלל, הוא יודע לייצרן בעצמו כך שהדיאטה האידאלית (או המינימלית ) כוללת ויטמינים מינרלים מעט חלבון מלא ואת שתי חומצות השומן שהזכרת.
כל השאר זה רק קלוריות "מיותרות" שבאנרגיה שלהן הגוף משתמש (או אוגר).
 
למעלה