פרוייקט ההיסטוריה של אליפות אירופה

THE G1

New member
פרוייקט ההיסטוריה של אליפות אירופה

מובא כאן בפניכם פרוייקט ארוך(תרגישו חופשי לקרוא אותו בחלקים),עליו אני עובד כבר זמן מה בנוגע להיסטוריה של אליפויות אירופה וההיסטוריה של ישראל באליפויות אירופה. מקורות מידע:אני עצמי,הספר "כדורסל" של ישראל פז ושמואל יעקבסון,הספר "ספורט 50" של משה לרר וישיעהו פורת,אתר האינטרנט של פיב"א. תהנו.
 

THE G1

New member
פתיח:

1935-שנה אחת לפני שנכנס משחק הכדורסל למשחקים האולימפיים בברלין,ארבע שנים לפני טורניר המכללות 12 שנים לפני היווסדות ליגת הNBA,15 שנים לפני אליפות העולם הראשונה בכדורסל ו23 שנים לפני גביע אירופה לאלופות,כבר היה קיים טורניר היורובאסקט או בשמו המלא "אליפות אירופה לנבחרות". אליפות אירופה בכדורסל היא הטורניר הכי עתיק במסגרת הענף,היא נערכת כל שנתיים והטורניר אשר ייחל החודש יהיה הטורניר ה35 במספר.
 

THE G1

New member
ז'נבה 1935

האליפות הראשונה שנערכה בז'נבה ערכה בסך הכל ארבעה ימים בלבד.היא כללה עשר נבחרות בלבד כאשר המשחקים משוחקים בשיטת רבע גמר והלאה(מכיוון שהיו חמישה משחקים ברבע הגמר שתי נבחרות שניצחו בשלב הזה-איטליה ושווייץ,נאלצו לשחק משחק נוסף ביניהן על מנת להכריע את העולה לחצי הגמר). עשר הנבחרות שהיו חלק מן האירוע ההיסטורי הן:בלגיה,בולגריה,צ'כוסלובקיה,צרפת,הונגריה,איטליה,לטביה, רומניה,שווייץ וספרד. המשחקים כמובן התאפיינו בתוצאות נמוכות ושיא הנקודות לקבוצה אחת היה של צרפת בניצחון 66:23 על רומניה במסגרת המשחקים על מקומות 5- 10. אל הגמר הגיעו נבחרות לטביה וספרד,לטביה זכתה בתואר אחרי ניצחון 24:18. צ'כוסלובקיה זכתה במדליית הארד עם ניצחון 25:23על שווייץ.
 

THE G1

New member
ריגה 1937

האליפות השנייה נערכה בשנת 1937 בריגה,בירת לטביה, הפעם נערכו המשחקים בשיטה הדי מוכרת של שני בתים שמהם עולות שתי הראשונות אל חצי הגמר ושתי האחרונות הולכות למשחקים על מקומות 5- 8. האלופה היוצאת לטביה,נחלה כישלון חרוץ כאשר סיימה רק במקום השישי בסופו של דבר,אל הגמר הגיעו נבחרות ליטא ואיטליה ובמשחק צמוד גברה ליטא על הנבחרת האיטלקית 24:23 וזכתה בתואר. צרפת זכתה בארד עם ניצחון 27:24 על פולין. סיפור מעניין נוסף באליפות היה הנבחרת המצרית שנוצחה בשני משחקיה הראשונים ואז פרשה מהמשך המשחקים כאשר כל משחק נחשב להפסד טכני 0:2 והיא כמובן סיימה במקום האחרון בדירוג הסופי של האליפות.
 

THE G1

New member
קובנה 1939

האליפות השלישית נערכה בקובנה,ליטא,כאשר ברקע עומדת לפרוץ מלחמת העולם השנייה,הפעם נערכו המשחקים בשיטה של ליגה של סיבוב אחד עם 8 קבוצות כאשר כל אחת מהן משחקת שבעה משחקים. שוב הייתה זו נבחרת ליטא שזכתה בתואר לאחר שניצחה את כל שבעת המשחקים שלה,היא הבטיחה לעצמה את התואר בעקבות נצחונות על לטביה 37:36 במחזור הראשון ו46:18 על פולין במחזור המשחקים השלישי. כוכב הנבחרת היה שחקן בשם פראנאס לובינאס שהיה גם המאמן,לובינאס היה גם ידוע בשם פרנק לובין, שהיה חלק מנבחרת ארצות הברית שזכתה במדליית הזהב האולימפית במשחקי ברלין 1936,לאור העובדה כי הוריו היו מהגרים מליטא יכלה הנבחרת הליטאית לאזרח אותו ולאפשר לו לשחק בשורותיה באליפות. לטביה זכתה במדלית הכסף בעקבות ניצחון על פולין 43:20 במחזור המשחקים האחרון. סיפור מעניין נוסף היה השתתפותה של נבחרת פינלנד שהובסה בצורה קשה בכל משחקיה בתוצאות כגון 108:7 נגד לטביה,112:9 נגד ליטא ו91:1 נגד אסטוניה. הייתה זו הפעם האחרונה עד שנות ה90 שנבחרות מהמדינות הבלטיות הופיעו.
 

THE G1

New member
ז'נבה 1946

כשנה לאחר מלחמת העולם השנייה,ב1946,חוזרת אירופה לתחרויות,האליפות נערכת בפעם השניה בז'נבה. המדינות הבולטות בשלושת האליפויות הראשונות,ליטא ולטביה,כבר אינן מדינות עצמאיות והן חלק מברית המועצות שתופיע באליפויות הבאות. 10 מדינות משתתפות באליפות הזו,האליפות נערכת בשיטה של שלושה בתים מוקדמים,כאשר באחד ארבע נבחרות(ממנו עולות שתי נבחרות אל חצי הגמר) ובשתיים שלוש נבחרות(מבתים אלו עולות נבחרת אחת לחצי הגמר). איבן מראז'ק(איבן האיום),אחד מגדולי שחקני צ'כוסלובקיה בכל הזמנים עורך את הופעת הבכורה שלו באליפות וצ'כוסלבקיה זוכה באליפות אחרי ניצחון 34:32 על איטליה במשחק הגמר. הונגריה זוכה במדלית הארד אחרי 38:32 על צרפת.
 

THE G1

New member
פראג 1947

בפעם הראשונה והיחידה בתולדות האליפות,נערכת האליפות שנה לאחר האליפות הקודמת.האליפות החמישית ב1947 נערכת בפראג,בירת צ'כוסלובקיה,ובאליפות זו מופיע כוח חדש ביבשת,נבחרת ברית המועצות. האליפות נערכת שבשלב הראשון משחקות הנבחרות בארבעה בתים של ארבע ושלוש נבחרות בכל בית,שתי הנבחרות הראשונות בכל בית ממשיכות אל שני בתים על מקומות 1- 8,הראשונה מכל בית מעפילה אל משחק הגמר,הנבחרות שסיימו במקום השני בכל בית משחקות במשחק על מדלית הארד וכך הלאה. הסובייטים לא התקשו להשיג את מדליית הזהב באליפות עם ניצחון קל על האלופה היוצאת,צ'כוסלובקיה 56:37. מצרים זכתה במדליית הארד עם ניצחון 50:48 על בלגיה.
 

THE G1

New member
פראג 1947-חלק ב'

בהתאם לחוקים שנקבעו,הייתה אמורה אלופת אירופה לארח את הטורניר הבא,אולם הסובייטים סירבו לארח את האליפות ב1949,צ'כוסלובקיה שסיימה שניה אירחה את האליפות הקודמת ובכך נקבע שהנבחרת שסיימה שלישית היא זו שתארח את האליפות,מה שהוביל לכך ש...
 

THE G1

New member
קהיר 1949

אליפות אירופה השישית נערכת בכלל באפריקה בשנת 1949 בקהיר,מצרים,רק שבע נבחרות(המספר הנמוך ביותר בתולדות האליפות) לוקחות חלק באליפות כאשר שלושה מתוכן לא נמצאות גיאוגרפית כלל באירופה(מצרים,סוריה ולבנון).המשחקים נערכים בשיטה של ליגה של בית אחד שמורכב משבע הנבחרות המשתתפות,מצרים מנצלת את הביתיות וזוכה בתואר לאחר שהיא מנצחת במחזור האחרון את צרפת 57:36. צרפת מסיימת במקום השני לאחר לאחר שניצחה את יוון במחזור החמישי 41:36,יוון מסיימת במקום השלישי,כאשר הניצחון שבדיעבד שהבטיח לה את המדליה נערך במחזור השלישי כאשר ניצחה את תורכיה 54:41. רק לשם הרקורד:סוריה מסיימת שישית ולבנון אחרונה.
 

THE G1

New member
פאריז 1951

האליפות השביעית נערכה בפאריז,בירת צרפת,ב1951,שתי הפיינליסטיות מהאליפות ב1947,ברית המועצות וצ'כוסלובקיה חזרו להתמודד באליפות זו,האליפות הזו הייתה נערכה באולם הכדורסל הדל איבר(באותה תקופה מרבית המשחקים היו נערכים בחוץ עקב מחסור באולמות כדורסל),18 נבחרות הוזמנו להשתתף באליפות,אולם רומניה פרשה ממש לפני תחילת המשחקים והשאירה את האליפות עם 17נבחרות,הנבחרות חולקו לארבעה בתים(שני בתים עם חמש נבחרות,אחד עם ארבע ואחד עם שלוש בלבד לאחר פרישתה של רומניה),שתי הראשונות בכל בית עולות לבתים 1- 8,שתי האחרונות בבתים עם חמש הנבחרות מתמדדות על עלייה לבתים 9- 16 כאשר המפסידה במשחק מסיימת אחרונה. ברית המועצות לא התקשתה במשחקים הראשונים שלה והעפילה לשלב בתי רבע הגמר די בקלות(כולל ניצחון 109:13 על דנמרק),גם את שלב רבע הגמר היא עברה די בקלות.צ'כוסלובקיה לעומתה התקשתה יותר כאשר הפסידה במשחק הראשון שלה באליפות לבלגיה 51:38 אולם התאוששה בהמשך ועלתה לבית רבע הגמר. ברית המועצות וצ'כוסלובקיה התמודדו בשלב בית רבע הגמר שם הסובייטים לא התקשו לנצח 53:37 אולם שתי הקבוצות עלו אל חצי הגמר. ברית המועצות לא התקשתה גם בחצי הגמר מול בולגריה עם ניצחון 72:54,צ'כוסלובקיה התקשתה מעט יותר עם ניצחון 59:50 על המארחת,צרפת. הגמר עצמו היה צמוד ואיבן מראז'ק,כוכב נבחרת צ'כוסלובקיה,הצליח לשמור את נבחרתו צמוד צמוד לסובייטים העדיפים והמחצית הסתיימה בשיוויון 19,המחצית השניה המשיכה להיות צמודה ובשניית הסיום כאשר התוצאה היא שיוויון 44:44 נעשתה עבירה על כוכב נבחרת ברית המועצות סטיפאס בוטאוטאס,למרות הקהל העויין קלע בוטאוטאס קליעת עונשין אולם כאן החלה מחלוקת בין שני שופטי המשחק כאשר אחד קבע כי הזריקה הייתה חוקית והשני טען שבוטאוטאס עבר את קו העונשין והזריקה אינה חוקית,כאן החל דיון שארך קרוב ל20 דקות בסיומו הוחלט כי הזריקה נחשבת ולפיכך הניצחון והתואר ילכו לברית המועצות. צרפת זכתה במדליית הארד אחרי ניצחון 55:52 על בולגריה.
 

THE G1

New member
מוסקבה 1953

האליפות השמינית נערכה במוסקבה,בירת ברית המועצות,ב1953,ברית המועצות הייתה הפייבוריטית הברורה לזכייה בזכות הביתיות וכמובן היכולת,17 נבחרות השתתפו באליפות הזו,ביניהן ישראל שעשתה את הופעת הבכורה שלה באליפות. 17 הנבחרות שהשתתפו הוגרלו לארבעה בתים(בית אחד עם חמש נבחרות ושלושה עם ארבעה נבחרות),שתי הראשונות מכל בית יעלו לבית הגמר שייערך בשיטת ליגה של שמונה קבוצות והראשונה בבית תזכה באליפות. ברית המועצות הציגה באליפות הזו לראשונה את יאן קרומינץ' (2.18) שנחשב לסנטר המוביל בשנות ה50 באירופה,הסובייטים לא התקשו במיוחד בשלב המוקדם(כולל ניצחון 118:14,בדומה לאליפות הקודמת,שוב,על דנמרק) והבטיחו לעצמם את התואר הרבה לפני יום המשחקים האחרון,בדיעבד הם סיימו את בית 1- 8 במאזן 7- 0 כאשר ארבע נבחרות(ביניהן ישראל) מסיימות במאזן 4- 3. הונגריה זכתה במדליית הכסף וצרפת בארד. ישראל עשתה את הופעת הבכורה שלה במשחקים עם ניצחון 60:36 על פינלנד(שניאור 16 נקודות,פרדי כהן 16 הרבו לישראל),במשחק השני הדהימה ישראל את גם את בולגריה בניצחון 61:48,במשחק השלישי למרות יתרון 32:23 במחצית הפסידה ישראל ליוגוסלביה 57:55 אחרי הארכה,במשחק הרביעי הייתה אמורה ישראל להתמודד מול לבנון,אולם אלה סירבו להופיע מסיבות פוליטיות וישראל זכתה בניצחון טכני 2:0.ישראל,בולגריה ויוגוסלביה סיימו כולם זהה וכתוצאה מהפרש סלים,עלו ישראל ויוגוסלביה לבית 1- 8. במשחק הראשון בבית 1- 8 גמלה ישראל ליוגוסלביה על ההפסד בשלב המוקדם עם ניצחון 40:29,ישראל המשיכה להפתיע הפעם עם ניצחון 47:42 על איטליה,המשחק השלישי נחשב לניצחון הגדול ביותר של הנבחרת עד המשחק מול יוגוסלביה ב1979,כאשר ישראל ניצחה את סגנית האלופה היוצאת,צ'כוסלובקיה, 59:53(ארז 17 נקודות,שניאור 14 מול 17 של מארז'ק),גם את המשחק הרביעי ניצחה ישראל,אבל שוב ניצחון טכני בלבד של 2:0,הפעם על מצרים שסירבה להופיע.לאחר שהגיעה לשיא מסויים במשחק מול צ'כוסלובקיה, חלה ירידה ביכולת של הנבחרת והיא הובסה 66:20 על ידי הונגריה,62:45 על ידי צרפת ו75:25 על ידי האלופה- ברית המועצות ובסך הכל מקום חמישי כאשר רק הפרש סלים מונע מהנבחרת לזכות במדליה כבר בהשתתפותה הראשונה.מאמן הנבחרת באליפות היה יעקב שאלתיאל. יש לציין כי רק בעונה שלאחר האליפות החלה ליגה בישראל. כתוצאה מסירובן להופיע למשחקים מול נבחרת ישראל,הורחקו מצרים ולבנון מאליפויות עתידיות.
 

THE G1

New member
בודאפשט

האליפות התשיעית נערכה בבודאפשט,בירת הונגריה,ב1955,וזו הייתה אחת האליפויות המפתיעות שהיו אי פעם,18 נבחרות הגיעו לבודאפשט,האליפות נערכה בשיטה דומה לזו של האליפות הקודמת. חידוש שהוצג באליפות זו,היה שעון 30 השניות שהוצג לראשונה. שלוש נבחרות היו דומיננטיות באליפות זו:ברית המועצות,צ'כוסלובקיה והונגריה,שלושתן עברו בקלות את השלב המוקדם,במחזור המשחקים הראשון בבית 1- 8,ניצחה צ'כוסלובקיה את הונגריה 75:65,אולם לא הצליחה לשמור על המומנטום וספגה שני הפסדים רצופים(ליוגוסלביה ופולין),במחזור הרביעי הדהימה צ'כוסלובקיה את כל אירופה עם ניצחון מדהים 81:74 על ברית המועצות הבלתי מנוצחת,המשחק המכריע נערך ביום המשחקים השישי במפגש מול ברית המועצות והונגריה,הונגריה הדהימה גם היא את ברית המועצות כאשר ניצחה אותה 82:68 והבטיחה לעצמה את הזכייה באליפות ובדיעבד הורידה את ברית המועצות אל המקום השלישי והתנחמות במדליית הארד. בכך הסתיימה אליפות קצת מוזרה שבה האלופה מנוצחת על ידי סגניתה אבל זוכה בתואר. ואם כבר הזכרנו מעט מוזר,ישראל לא השתתפה באליפות עקב כך שלא נמצא מימון לנסיעה...
 

THE G1

New member
סופיה 1957

האליפות העשירית נערכה בסופיה,בירת בולגריה,ב1957,ב16 נבחרות השתתפו הפעם(מחולקות לארבעה בתים של ארבע נבחרות כאשר שתי הראשונות בכל בית הולכות לבתים 1- 8 ושתי האחרונות ל9- 16). ברית המועצות הגיעה הפעם חדורת מוטביציה על מנת להחזיר לעצמה את התואר שאיבדה שנתיים קודם לכן בבודאפשט ואכן היא עשתה זאת.הסובייטים ניצחו את שלושת משחקיהם בשלב המוקדם,לאחר מכן המשיכו אל בית 1- 8 שבו בין היתר הם נקמו בצ'כוסלובקיה (ניצחון דחוק 62:60) ובהונגריה(ניצחון 62:51).בולגריה ניצלה את הביתיות עד תום והיתה גם היא בלתי עד היום האחרון של האליפות. ביום האחרון של האליפות באורח מעט מקרי התמודדו ברית המועצות ובולגריה,כ48 אלף(!) צופים אכלסו את האיצטדיון של לבסקי ספרטק בסופיה וראו עימות מאוד מעניין,בולגריה הוליכה במחצית 23:19,אולם במחצית השניה התהפכו היוצרות והיתרון עבר לברית המועצות שניצחה 60:57 והחזירה לעצמה את התואר. צ'כוסלובקיה זכתה במדליית הארד בעקבות ניצחון במחזור הראשון על הונגריה 65:62. ישראל שוב לא השתתפה באליפות,שוב,עקב בעיות במימון הנסיעה.
 

THE G1

New member
איסטנבול 1959

האליפות ה11 נערכה באיסטנבול,בירת טורקיה,ב1959,היתה זו האליפות האחרונה שנערכה באצטדיונים ולא בתוך אולם כדורסל,לאחר האליפות הזו,פיב"א קבעה את החוק המחייב את המשחקים להיערך בתוך אולמות. 17 נבחרות השתתפו באליפות זו,בשיטה שונה מהאליפויות הקודמות,הנבחרות חולקו לארבעה בתים(אחד של חמש נבחרות ושלושה של ארבע נבחרות),שתי הראשונות מכל בית מעפילות לשני בתים של רבע הגמר,שתי הראשונות בכל בית מעפילות לבית הגמר 1- 4 והראשונה בבית הזה היא אלופת אירופה,בנוסף,הקבוצות סוחבות את התוצאות התוצאה מול הנבחרת השניה שעלתה לבית 1- 4(כנ"ל גם לשתי האחרונות בכל בית שהולכות לבתים 5- 8). דירוג המקומות 9- 17 התבצע בצורה מסובכת אפילו יותר,הנבחרות שירדו לדרג זה חולקו לשלושה בתים,הראשונה בכל בית הלכה לדירוג 9- 11,השניה ל12- 14 והשלישית ל15- 17. שוב הייתה זו ברית המועצות שהסתערה על התואר,בעזרת כוכביה זובקוב וקרומינץ',כאשר ניצחה את שלושת משחקיה הראשונים בלמעלה משלושים הפרש(ובשניים מהמקרים בלמעלה מ40 הפרש)בשלב השני נגד הונגריה,בולגריה ופולין,התקשו הסובייטים מעט יותר,אבל ניצחו את שלושת המשחקים. לשלב 1- 4 עלתה ברית המועצות ביחד עם צ'כוסלובקיה,צרפת והונגריה(צרפת החזיקה ניצחון על צ'כוסלובקיה מהשלב הקודם,ברית המועצות החזיקה ניצחון על הונגריה).הסובייטים ניצחו את צ'כוסלובקיה 83:72(במשחק שבו החל לרדת גשם) והבטיחו לעצמם את התואר עם ניצחון 88:72 על צרפת. צ'כוסלובקיה דורגה שניה וזכתה במדליית הכסף,הונגריה דורגה שלישית וזכתה בארד. ישראל עשתה את חזרתה אל אליפות זו והוגרלה בשלב המוקדם להתמודדות מול ברית המועצות,איטליה, מזרח גרמניה וצרפת.ישראל פתחה את משחקיה בהתמודדות מול איטליה ולאחר מחצית שקולה(שיוויון 30) ברחה הנבחרת האיטלקית בדרך לניצחון 74:59,גם במשחק השני עמד כוחה של ישראל מחצית אחת בלבד,כאשר בתום המחצית הוליכה 31:29 על צרפת,אבל נוצחה בסיום 77:66,ישראל התאוששה במשחק השלישי כאשר גברה על מזרח גרמניה 79:67 והובסה במשחק האחרון על ידי ברית המועצות 90:44 וירדה לדירוג 9- 17.במשחקי הדירוג 9- 17 התמודדה ישראל עם פינלנד,אותה היא ניצחה בקושי רב 56:55 ועם איראן(כן,זה לא טעות,איראן מהמפרץ הפרסי התמודדה באליפות אירופה) והביסה אותה 68:43 והלכה למשחקי דירוג 9- 11.במשחקי הדירוג 9- 11 נחלה ישראל אכזבה כאשר הובסה על ידי יוגוסלביה 72:56(ראדיבוי קוראץ' עם 27 נקודות ליוגוסלבים) ועל ידי איטליה 75:56 ומקום 11 בסיום. רק בשביל הרקורד:המארחת טורקיה לא הצליחה לנצל את הביתיות וסיימה רק במקום ה12 ואיראן סיימה במקום ה17 והאחרון.
 

THE G1

New member
בלגרד 1961

האליפות ה12 נערכה בבלגרד,בירת יוגוסלביה,ב1961,מספר שיא של נבחרות השתתפו באליפות זו,כ19 בסך הכל,הנבחרות חולקו לשישה בתים(בית אחד עם ארבע נבחרות והשאר עם שלוש)כאשר שתי הראשונות בכל בית מעפילות לשלב בתים 1- 12,בשלב זה הנבחרות מפוצלות לשני בתים של 6 נבחרות כאשר שתי הראשונות בכל בית מעפילות לחצי הגמר,השתיים במקומות 3- 4 הולכות לדירוג 5- 8 ושתי האחרונות בכל בית ל9- 12. שוב הייתה זו ברית המועצות שנראתה טוב יותר מנבחרות אחרות באליפות וצעדה בביטחה קדימה תחת שרביטו של אלכסנדר גומלסקי,לעבר תואר נוסף,לאחר שהביסה את יריבותיה בשני השלבים הראשונים,הגיעה הנבחרת הסובייטית לחצי הגמר מול בולגריה ולא התקשתה מולה יותר מדי בניצחון 77:54.המארחת,יוגוסלביה בניצוחו של ראדיבוי קוראץ',הגיעה לחצי הגמר השני למפגש מול צרפת וגברה עליה 65:55. לגמר הגיעו יוגוסלביה וברית המועצות לאחר שברית המועצות גברה על יוגוסלביה בשלב 1- 12 75:58,הפעם היו היוגוסלבים טובים יותר מאשר במשחק המוקדם אבל זה לא הספיק,כאשר ברית המועצות זכתה בתואר נוסף עם ניצחון 60:53. היוגוסלבים התנחמו במדליית הכסף ובכך שקוראץ' נבחר לשחקן המצטיין באליפות. בולגריה זכתה במקום השלישי עם ניצחון 55:46 על צרפת. הנבחרת הישראלית פתחה היטב את המשחקים,עם ניצחון 71:40 על מערב גרמניה,אולם ההמשך היה מאכזב,הפסד 48:42 לבולגריה לא מנע מישראל עלייה לבית 1- 12,אולם שם הפסידה ישראל לצ'כוסלובקיה 64:51,לרומניה 62:42,לצרפת 64:41 והתנחמה בניצחון על טורקיה 57:50,בבית שלה בשלב 1- 12 סיימה ישראל במקום האחרון והלכה להתמודדות בדירוג 9- 12,שם הפסידה לפולין 74:59 ובמשחק על המקום ה11 ניצחה ישראל את מזרח גרמניה 83:80 לאחר הארכה. בסך הכל סיימה ישראל את האליפות במקום ה11,בדיוק כמו באיסטנבול.
 

THE G1

New member
ורוצלאב 1963

האליפות ה13 נערכה בורוצלאב,פולין,בשנת 1963,לאחר מספר שיא של נבחרות באליפות הקודמת,החליטה פיב"א להגביל את כמות המשתתפות ל16, 16 נבחרות בדיוק נרשמו,כך שלא היה צורך במוקדמות. 16 הנבחרות שנרשמו חולקו לשני בתים של שמונה נבחרות,שתי הראשונות בכל בית הולכות לחצאי הגמר,הנבחרות שסיימו במקום השלישי והרביעי הולכות למשחקי דירוג 5- 8 וכך הלאה. שלוש נבחרות היו הדומיננטיות באליפות הזו,ברית המועצות-אלופת אירופה המכהנת,פולין-המארחת ויוגוסלביה-שהוכיחה שההתעלות שלה באליפות הקודמת לא הייתה רק עניין של ביתיות ושהיא מתפתחת לידי מעצמה בפני עצמה בתחום. ברית המועצות ופולין הוגרלו לאותו בית והסובייטים גברו על הפולנים 64:54,ברית המועצות נשארה בלתי מנוצחת בשלב הבתים,עבור פולין זה היה ההפסד היחיד בשלב הבתים. בבית השני יוגוסלביה לא התקשתה במרבית משחקיה וסיימה גם היא במאזן מושלם ועלתה ביחד עם הונגריה לחצי הגמר. בחצי הגמר הביסה ברית המועצות את הונגריה 89:51 ועלתה לגמר בקלות,המאבק בין יוגוסלביה לפולין היה צמוד יותר אולם בסיומו עלתה פולין לגמר אחרי ניצחון 83:72. האם פולין תצליח לגמול לסובייטים בגמר? לא,זה לא קרה,ברית המועצות הראתה בפעם הרביעית ברציפות שהיא גדולה על אירופה עם ניצחון קל 61:45 וזכייה נוספת בתואר. יוגוסלביה גברה על הונגריה במשחק על המקום השלישי 89:61 וזכתה במדליית הארד. ישראל לא נראתה טוב בתחילת הטורניר:היא הפסידה במשחק הראשון לבולגריה,לאחר מכן היוותה יריב ליוגוסלביה לפני שהפסידה 80:73,במשחק השלישי ניצחה הנבחרת הישראלית את טורקיה 64:55,עוד הפסד,הפעם להונגריה 80:73,התאוששות על חשבון הולנד וניצחון 70:55,הפסד לאיטליה 63:57 ותבוסה לבלגיה 93:68,שלחו את ישראל למשחקי דירוג 9- 12 לאחר שסיימה במקום השישי בבית. דווקא במשחקי הדירוג התאוששה ישראל,עם ניצחונות על רומניה 57:47 וניצחון נוסף על צ'כוסלובקיה במשחק על המקום התשיעי60:58 ומקום תשיעי בסיום.
 

THE G1

New member
מוסקבה 1965

האליפות ה14 הייתה הראשונה שנערכה בשני מקומות שונים,בערים טבליסי ומוסקבה שבברית המועצות בשנת 1965,בנוסף הייתה זו גם האליפות הראשונה שנערכו מוקדמות על מנת להשתתף בה. 16 הנבחרות חולקו כפי שחולקו באליפות הקודמת. שלוש הנבחרות שהיו הבולטות באליפות הקודמת,היו הבולטות גם באליפות הזו:ברית המועצות,יוגוסלביה ופולין. ברית המועצות ניצלה היטב את ביתיותה והביסה את כל הנבחרות בשלב המוקדם (למעט רומניה שמולה היא נאלצה להזיע לפני שניצחה 62:60),יוגוסלביה נראתה מצויין בשלב הראשון וניצחה גם היא בקלות יחסית את יריבותיה וזכתה בראשות הבית בזכות ניצחון 78:69 על פולין. שלושת הנבחרות,ביחד עם איטליה שעלתה מהבית של ברית המועצות עלו לחצי הגמר,ברית המועצות לא התקשתה יותר מדי מול פולין וניצחה 75:61,לעומתה,נאלצה יוגוסלביה להזיע מאוד,לפני שגברה על איטליה 83:82. בגמר התקשתה ברית המועצות מול יוגוסלביה לפני שגברה עליה 58:49 וזכתה בתואר בפעם החמישית. פולין זכתה במדליית הארד,אחרי ניצחון על איטליה 86:70 במשחק על המקום השלישי. הונגריה,שסיימה במקום הרביעי באליפות הקודמת התדרדרה עד המקום ה15 באליפות. ישראל עלתה לאליפות אירופה לאחר שסיימה במקום השני בטורניר המוקדמות שנערך בפאריז(אחרי צרפת ולפני אנגליה ולוקסמבורג). ישראל פתחה היטב את המשחקים כאשר גברה על הונגריה 60:49,ברית המועצות הייתה מחסום בלתי עביר והיא הביסה את ישראל 88:50(אחרי 50:18 במחצית),במשחק השלישי גברה ישראל בקושי על רומניה 59:57 ובמשחק הרביעי ניצחה גם כן בקושי רב,הפעם את מזרח גרמניה 56:55,במשחק שהיה יכול להביא אותה אל חצי הגמר,הובסה ישראל על ידי איטליה 68:47 ולאחר מכן הגיע הפסד נוסף 71:69 לצ'כוסלובקיה(אחרי הארכה) ובמשחק שקבע אם ישראל תלך לדירוג למשחקי דירוג 5- 8,ישראל גברה על פינלנד 52:51 וסיימה במקום הרביעי בבית. במשחקי הדירוג 5- 8 התמודדה ישראל עם יוון שסיימה במקום השלישי בבית המקביל ולאחר הארכה (שיוויון 61:61 בזמן החוקי) גברה ישראל על יוון 69:67,האם ישראל תשחזר שוב את ההישג במוסקבה 53 ותסיים שוב במקום החמישי? זה לא קרה,בולגריה גברה על ישראל 63:51 וישראל נאלצה להסתפק במקום השישי המכובד מאוד.
 
למעלה