בחירת אדריכל ומה לצפות..

a white swan

New member
בחירת אדריכל ומה לצפות..

היי

אני ובעלי רכשנו שטח לאחרונה וכרגע אנחנו בחיפוש אחר אדריכל. נפגשנו עם לא מעט אדריכלים ויצאנו די מבולבלים.אנחנו לא רוצים לקחת את האדריכל שעובד בשכונות שלנו כי אנחנו לא אוהבים את העבודה שלו למרות שאומרים שזה יתרון מבחינת המהירות של האישורים וכדומה.
קיבלנו הצעות מחיר בסדרי גודל מאוד שונים וכל האדריכלים שאנחנו הולכים אליהם מאוד לוחצים על העניין שמומלץ לקחת אדריכל מהתחלה עד הסוף כולל ליווי וכולל העיצוב פנים כדי שהכל יהיה בדיוק כמו שאנחנו רוצים..
השאלה המרכזית שלי היא האם יש לזה חשיבות שאני לוקחת את האדריכל שנותן לי גם את העיצוב פנים מלכתחילה?? או שכדאי לסגור עם אדריכל רק תוכניות ראשוניות וכמובן טיפול באישורים מהמועצה..
חבר של אבא שלי שבונה הרבה אומר לי בשום אופן לא לסגור עם אדריכל מראש הכל ובמחירים גבוהים והוא טוען שתוכנית אדריכלית אמורה לעלות גג 40000 שקלים בהגזמה.. ואני קיבלתי הצעות מחיר יותר גבוהות לרוב.. השאלה מה מקובל היום? והאם רוב האנשים סוגרים מלכתחילה עם האריכל ליווי ועיצוב פנים וכו'...
בנוסף, האם בדר"כ האדריכלים אמורים לכלול תלת מימד בהצעות מחיר שלהם? יש כאלו שמבקשים על כך תוספת תשלום
הבנתי שלוקחים בהמשך הדרך יועצים בנפרד לעניינים מסויימים אז מה העניין שהאדריכל עושה גם תוכניות של למשל חשמל חכם, מיזוג ואינסטלציה? זה תפקיד של מי בעצם?

בקיצר, אשמח לכל עזרה בעניין...
 

AlonPe

New member
העלית כמה סוגיות.

קודם כל - יכול להיות שאדריכל שיש לו ניסיון בשכונה או אזור מסוים, יהיה מעט יותר יעיל - מכיר את המאטרייה, מי נגד מי, יחסוך את הזמן שיידרש לאדריכל חדש ללמוד את העניינים המקומיים, אבל לדעתי זה זניח. בשום אופן אל תיקחו אדריכל שאתם לא אוהבים את העבודה שלו. מה שיקרה זה - שאתם תקבלו (אולי) קצת יותר מהר, משהו שאתם לא אוהבים.

(אגב רושם כאן "אדריכל" או "מעצב פנים" או "איש מקצוע" וכו' - כמובן מתכוון גם ל-אדריכלית, מעצבת פנים, אשת מקצוע. לא בא לי להסתבך עם סלאשים ים/ות
)

בחירת אדריכל היא אכן עניין מורכב. כמו בתחומים אחרים - לא תמיד היקר יותר הוא האיכותי יותר. וגם - יכול להיות אדריכל מעולה בכל קנה מידה אוביקטיבי, אבל אם לא מצליחים להסתדר, אם אין "כימייה", אם הוא לא בראש שלכם, אז הוא לא מתאים לכם.

עכשיו, כשיש לכם כבר מושג - גם של סדרי גודל של שכר טירחה, וגם היכרות עם מספר אדריכלים, הגדירו לעצמכם טווח מסויים של סכום שאתם מוכנים להקציב לתכנון, ומתוך אלו שנמאים בטווח הזה, תבחרו את מי שהכי נראה לכם.

מין הסתם לדעתי תחום התכנון הוא אחד התחומים שהכי חשוב לא לחסוך בו. לא צריך לשלם כל סכום, וכפי שכבר ציינתי לא תמיד היקר ביותר הוא טוב ביותר, אבל תכנון טוב הוא הבסיס הכי חשוב - לבית טוב.

לבי השילוב של אדריכלות ועיצוב פנים. בעקרון עיצוב פנים הוא ענף בתוך הדיסיפלינה של אדריכלות. מהמקום שממנו אני באתי (בצלאל) ה-"חינוך" האדריכלי שקיבלתי הוא של עיצוב טוטאלי. מרמת העל, של הסקיצה הראשונית, ועד לירידה לפרטים של הבורג של הידית של הדלת.

במהלך שנות ההתנסות המקצועית שלי - למדתי להעריך את התחום של "עיצוב פנים", בפני עצמו, כעולם ומלואו, ולהעריך א/נשים שלמדו והתמקצעו בתחום הזה, קרי - מעצבי פנים.

ישנם אדריכלים שמראש לא מתעניינים בתחום הזה. או מתעניינים ברמה מסויימת מוגבלת. ישנם אדריכלים שכן מעוניינים וכן אוהבים, בעלי נסיון וידע, הן בתכנון ה-"גדול" אפילו ברמה אורבאנית, ועד ל-"רמת הפרט" שאוהבים לצאת מהמשרד ולכתת רגליהם בין חנויות לבחור אקססוריז.

אם אתם בוחרים בתכנון משולב - של "אדריכלות" ושל "עיצוב פנים", חשוב לוודא שלאותו אדריכל, אכן יש - ידע מקצועי, ניסיון מוכח, ובעיקר רצון ומוטיבציה לעשות את זה.

וגם עבודה משולבת של אדריכל ושל מעצב פנים בנפרד יכולה להיות פוריה ומוצלחת.

בהצלחה!.
 

a white swan

New member
המון תודה:)

ואכן סגרתי כרגע עם האדריכלית בשלבים ולא בטוח שאמשיך איתה לעיצוב פנים.
נראה מה יהיה מבחינת הכימיה ואם נרגיש שהיא מתאימה
 

גלמיש1

New member
הי לכם. אכן זה הכל מאד מבלבל לבנוים 'ירוקים'.

נתחיל מכך שאם אדריכל מסויים, בין אם באישיותו או בעבודות שלו, לא מוצא חן בעיניכם - מומלץ מאד לא לשכור את שרותיו.
ואסביר -פרויקט בנית בית הוא תהליך ארוך מאד של חודשים רבים, ולפעמים שנים. במסגרתו האדריכל מלווה אתכם לכל אורך הדרך, ונכנס לנבכי מנהגי החיים שלכם, לחדר השינה והרגלי הרחצה.... רצוי מאד שהאדם הזה יהיה נעים הליכות, אמין ושתהיה ביניכם תקשורת טובה.
האדריכל הוא זה שקובע בסופו של דבר את איכותו ויופיו ונוחיותו של הבית בו תבלו את עתידכם- כדאי מאד שתאהבו את מה שהוא יתכנן ותרגישו בטוחים ביכולת ההובלה שלו את הפרויקט למקום הרצוי לכם.
בקיצור - אדריכל צריך להיות מישהו שתתחברו אליו מכל ההיבטים.
יתרון מבחינת אישורים? לא ממש. אם הרשות עובדת כראוי אין יתרון למיקום של האדריכל או היכרותו עם האיזור לגבי מהירות מתן האישורים. בכל מקרה - זו לא סיבה לקחת מישהו שיתכן לכם משהו שאולי לא תאהבו.
&nbsp
מאחר ומדובר בהתקשרות לצורך עבודה ממושכת ומאד מורכבת, כל בית שונה בהמון פרמטרים מרעהו (גודל הבית, סוג הבניה, חומרי הגמר וכו) , גם סוג וכמות העבודה הנדרש לשני בתים לא זהה. לפיכך אין מחירים אחידים לתכנון.
כמובן שגם כל אדריכל שונה בהרבה פרמטרים מרעהו (כמות נסיון, הכשרון, הפרסום, סוג חבילת התכנון שהוא נותן וכו) - לפיכך גם הצעות המחיר מגיעות בסדרי גודל שונים.
האם שווה לשלם יותר לאדריכל מנוסה? לטעמי ממש כן. האם שווה לשלם יותר לאדריכל מפורסם? לטעמי לא. וכן הלאה...
הייתי אומרת בהכללה גסה - שאדריכל חסר נסיון , זה חסכון שעולה ביוקר (גם אם הבחור נחמד ומוכשר). חשוב למצוא מישהו בעל נסיון, שהעבודות שלו באופן כללי לטעמכם, שיש לכם איתו תקשורת טובה, ושקיבלתם עליו המלצות חמות מלקוחות קודמים. ועל זה בד"כ צריך, וכדאי, לשלם. כמובן שאם התקציב לא גבוה אז משרדים יוקרתיים יהיו מחוץ לתחום.
&nbsp
לגבי חבילת התכנון שהאדריכל מספק - עיצוב פנים בסיסי (חלוקה לחללים, העמדת ריהוט עיקרי, תכנון המטבח וחדרי הרחצה כולל מיקום הכלים הסניטריים הארונות, וכו) הנו חלק מהאדריכלות של הבית שכן אדריכל לא מתכן קופסאות ריקות בחלל, אלא חללים פונקציונלים שצריכים להתאים לשימוש בהם. ולכן זה צריך להיות חלק מחבילת התכנון האדריכלי.
לגבי עיצוב פנים מפורט (פרישות ריצוף וחיפוייםן, תכנון הארונות מטבח ורחצה באופן מפורט כולל חומרים ואביזרים וכו.) והלבשת הבית (וילונות, שטיחים, בחירת ריהוט וכו) זה כבר לא חלק אנטגרלי מתכנון המבנה.
קודם כל לא כולם מתעסקים עם עיצוב פנים מפורט. ויש כאלה שאולי האדריכלות שלהם טובה אבל בתחום הפנים הם פחות חזקים, תצטרכו לבדוק.
אם ברור לכם שאתם מעונינים בעזרה בתחום הזה יש לכם 2 אפשרויות: או למצוא אדריכל שעוסק בטוטל-דיזיין, כלומר עיצוב פנים מפורט. גם אם יש לכם כזה, לא בהכרח חייבים לסגור איתו מראש גם על השלב הזה, ואפשר לראות בהמשך אם אתם מעונינים שהוא ימשיך אתכם.
או למצוא מעצב פנים שישלים את התכנון האדריכלי.
לשאלתך - רוב האנשים לא מבקשים עיצוב פנים מלא. ואם אחרי הבניה נשאר להם כסף, והם מרגישים צורך, בד"כ הם ישכרו מעצב/ת.
&nbsp
&nbsp
לסגור עם אדריכל רק על תכנון ראשוני - זה לא מקובל, לא נכון וגם לא אפשרי. תכנון ראשוני זה השלב הרעיוני ההתחלתי של התהליך , ואף אדריכל לא יסכים שתקחו את התכנית שלו ותלכו למישהו אחר שיחריב/ישנה/יתקן או סתם ימשיך איתה.
&nbsp
עם כל הכבוד לחברים שבונים או יודעים הכל, קחי את זה בערבון מוגבל.
תכנון של וילה ברמה סטנדרטית/טובה (לא יוקרתי מפונפן ולא רמת שיכון) בסד"ג רגיל (דהיינו 180-200 מ"ר) ע"י אדריכל טוב ומנוסה, במרכז הארץ (לא בפריפריה) יעלה יותר מהסכום שהזכרת. לא כולל עיצוב פנים מ]פורט.
&nbsp
תלת מימד - רוב האדריכלים לא נותנים כחלק מהחבילה. ואם כן אז ברמה בסיסית של הדמיה. הדמיה משוכללת וריאליסטית יותר דורשת מיומנות ספציפית גבוהה ו/או המון זמן השקעה, ולכן יש חברות שמתמחות בזה ומספקות את השרות לאדריכלים ו/או לקוחות.
&nbsp
בפרויקט המורכב הזה משתתפים לא מעט יועצים החל ממהנדס בנין ועד יועץ מיזוג וכו. אדריכל עם כל הכבוד לכישוריו ושנות הלימודים המרובות - עדיין לא יכול להיות מומחה בהכל ואחראי לכל.
לגבי מיזוג, אינסטלציה, חשמל וכו - אדריכל עושה תכנית של מיקום נקודות, למשל נקודות תאורה, מפסקים וכו. אבל הוא לא מתכנן את החשמל (מעגלים, הספקים וכו). כנ"ל לגבי אינסטלציה, מיזוג וכו.
&nbsp
עכשיו יותר מובן?
&nbsp
&nbsp
 

a white swan

New member
תודה רבה לך!

וואו..עשית לי סדר בראש
יש לי עוד הרבה מה ללמוד אבל בהחלט עזרת לי מאוד:)
 
דבר נוסף שכדאי לבקש להוסיף בחוזה וצוין פה לא פעם

תזכרו לבקש במסגרת החוזה שאתם עורכים עם המתכנן להוסיף סעיף שיחייב אותו למסור לכם את קבצי האוטוקאד (DWG) של תכניות הבית במידה ושילמתם כמובן על השלב שבמסגרתו הם בוצעו (תכניות למכרז, עבודה וכו'...). אדריכלים רבים מסרבים למסור את הקבצים וזה יוצר לעיתים מתח רב במידה ויש רצון להפריד כוחות...
 

גלמיש1

New member
נכון. ואם כבר לחוזה - תוודאו שהחוזה לא כובל אתכם ויש סעיף

שמאפשר יציאה בנקודות מתאימות. כי עבודה עם אדריכל זה לא נישואים קתוליים, אלא נישואים אזרחיים שמאפשרים גירושין בהסכמה ובקלות.
 

a white swan

New member
תודה לכם זה באמת מאוד חשוב! ועוד משהו

אני בסוף לא סוגרת עם האדריכלית כנראה. עשינו איתה עוד שיחה וקלטתי שהיא לא מבינה ממש את הסגנון שאני רוצה
האם יש לכם המלצות על אדריכלים(עדיף במרכז) שיש להם ניסיון עם הסגנון הקלאסי והפרובאנסי?

תודה
 
למעלה