אשמח לחוות דעת על התוכנית

גלמיש1

New member
הבליטה הקטנה היתה בסוגריים. התיחסתי לכלל ה"רעש" שיש בקונטור

מרמת התכנון באופן כללי די ברור שאין פה איזו מחשבה מעמיקה ויצירתית על מבנה הבית, ולכן לא נראה שהבליטות הללו (בפרט זו של 10 סמ. שאחרי טיח או חיפוי אחר בכלל ישאר ממנה גבנון) משרתות משהו.

עם זאת - כמו תמיד! חוות דעת דרך פורום וירטואלי מתנהלת בתוך אינפורמציה חסרה. וההערות לרוב נועדו כדי להסב תשומת לב ולשלוח את הגולש ללמוד את הנושא ולבקש הסברים ממי שתכנן.
 

גלמיש1

New member
לא מתכוונת להתנצח אתך. אם דעתך אחרת מותר גם לך לכתוב


או שבכלל אתה המתכנן פה....
ולטענתך על האלמנט העיצובי ששבליטה של 10 סמ. - גם בתוך החניה יש בליטה כזאת - גם שם מדובר על אלמנט עיצובי? אע"פ שלא רואים אותם משום מקום?
יש פה כל כך הרבה טעויות שמוזר קצת להיטפל לדבר ספציפי שמשום מה החלטת שנעשה מתוך כוונה עלומה.... אולי כן, אולי לא. ואם אתה לא המתכנן - אז גם אתה לא יודע.
 

AlonPe

New member
תשמע,

אני דווקא חובב גדול של - פאטיו-אים!
האלמנט הזה מהלך עליי קסמים.
אבל!
פאטיו זה אלמנט מיוחד מאוד, שנוצר ומיועד לתנאים מאוד מסוימים, בתוך סיטואציות והקשרים תרבותיים מסוימים. ולא לסיטואציה של בית על מגרש של חצי דונם עם קווי בניין סטנדרטיים וכן הלאה.

העצה הכי טובה שאפשר לתת לכם - תרדו מהרעיון הזה לגמרי, ותתחילו מחדש!.

בהצלחה.
 

גלמיש1

New member
התכנון הזה לא טוב.
מכל היבט כמעט....

נתחיל מזה שאין שום התיחסות לשטחי החוץ! מישהו תכנן בית מתוך התעלמות ממה שנשאר מהמגרש (לא הרבה) ומכל האלמנטים בחוץ. איפה השער? שביל גישה? פילרים? זרק איזה מלבן ליד הבית שאמור לסמל רחבת ישיבה, וזהו.
&nbsp
מה שכן (כאילו) שייך לחוץ - הפטיו. בשביל מה הוא טוב? מה אמור להיות בו? העץ המצוייר שם הוא בדיחה. עץ נורמלי לא ישרוד בתוך חדרון של 2.5X2.8 , אולי ברוש טוטם.
אני מבינה שרציתם איזה אלמנט "מיוחד" שיתן אוירה לבית, אבל ככה זה לא. נוצר פה אקוואריום שיוצר בעית אקלים (מיזוג/חימום/קרינה).
מעבר לזה מיקוםך הפטיו בלב הבית זולל המון שטח כי עשיתם מסדגרונות סביב סביב... מדובר בבזבוז שטח של כ 15 מ"ר ! כמו חדר ענק.
&nbsp
חדר המדרגות אבסורדי - אין מצב שיהיה ניתן להיכנס אליו משני הצדדים. הוא קטן מדי ואין גובה ראש באיזור הדלתות.
ואם אמורים להיכנס מבחוץ - הרי שצריך לראות מדרגות חיצוניות , שאין כאן!
ובכל מקרה - מדרגות משולשות אינן תיקניות!!! ומסוכנות מאד. וכאן יש ...המון.
ונניח שהיה אפשר להיכנס מבחוץ - איך בדיוק מגיעים לכניסה החיצונית הזאת? הרי יש מבנה חניה שחוסם את החצר?
&nbsp
מעבר לזה כל החללים הציבוריים גדולים מאד. פינת אוכל ברוחב 6 מטר? מטבח, סלון...(מרחק צפיה בטלויזיה - גדול מדי.) הכל רחב רחב.
או במילים אחרות - חלל ציבורי של כ 65 מ"ר ?!
את כל השטחים הריקים הללו צריך (ויקר) לבנות, לאבזר, לחמם, לקרר, לתחזק...
האם מתאים לכם?
&nbsp
מה לעשות?
להקטין את כל החלל הציבורי לפחות במטר, לכל אורכו.
לבטל את הפטיו המיותר (יש מספיק שטח לגינה) ולכנס את כל השטח שסביבו לכדי מסדרון, או מבואה לחדרים, או רחבה שתהווה פינת משפחה משותפת.
אם נורא רוצים פטיו - אפשר לעשות כזה חיצוני בצמוד לקיר הפ.אוכל. למשל....
&nbsp
הקונטור של הבית - מלא בליטות ושקעים, קטנים (לדוגמה בשביל מה הקפיצה של 10 סמ. בין קיר ח.הורים לקיר ח.הרחצה שלהם???) וגדולים. זה מיותר, זה מכוער, זה סתם מייקר את הבניה, וכו...
&nbsp
בנוסף: דלתות כל החדרים בעצם חשופות לחלל הציבורי, ואמנם חדר האבמט מוסתר, אבל המעברים אליו לא.
בחדר ההורים הענק יש ארון קטן יחסית, והדלת נפתחת כך שנכנסים לתוך הפינה שלו. למה? הרי החדר רחב ידיים. בתכנון טיפה יותר טוב הדלת תזוז 40-50 סמ. למטה (דרומה) והארון יגדל ויהיה לכל אורך הקיר, כך שגם יהווה בידוד אקוסטי מהרעש בבית.
גם הדלת לח.הקמלחת נפתחת על גבו של מצחצח השיניים. במקום להזיז אותה לצד זה או שני.
חדר הכביסה - צריך להגיע אליו בסלאלום דרך האמבטיה, על הרצפה הרטובה... שלא לדבר על ההמתנה כשמישהו מתקלח או בשרותים....למה? הרי אין בעיה לתת לו דלת משלו. אז למה בעקום.
לחדר שינה 2 יש חלון ישירות למרפסת הכניסה לבית. כך שכל מי שמגיע מציץ לה/לו לחדר. ומה עם פרטיות?
&nbsp
בקיצור - תכנית לא מספיק מקצועית. ולא טובה.

'צטערת
 

אזרחית שקופה

Well-known member
המלצות לשיפור התכנית

לא אתן לך חוות דעת על התכנית כולה כי אני מניחה שהתיכנון נעשה יחד איתכם
ולשביעות רצומכם. כמה נקודות שלפי דעתי ישפרו את השימוש בפונקציות השונות:
1. את הכניסה לח. כביסה הייתי עושה מהמסדרון ולא מחדר האמבטיה.
2. כדאי להצמיד את דלת הכניסה של ח. ההורים לשרותי הורים וכך יתקבל קיר ארוך יותר עבור ארון.
3. במקום הפטיו הייתי עושה חדר משפחה עם חלון בתקרה (אלא אם יש בעיה של עודף שטחים עיקריים)
4. האם יש סיבה שהמדרגות נמצאות בתוך חלל סגור עם דלת?
5. סתם טעות. בסלון אין U.K גובה הדלת 280.
6. יש בלאגן בגובה החלונות. בעיקר ב-O.K. רצוי להגיע לגובה עליון אחיד. זה יקל גם על הבניה. תחתית החלונות בחדרי השינה קצת גבוה. בדרך כלל הגובה הוא 1.05.
 

AlonPe

New member
ההמלצות האלו,

ושוב - סליחה על הבוטות,
הן כמו פלסטר או אקמול לפצוע קשה.
התכנית הזו בעייתית בבסיס, בקונספט הבסיסי שלה.
הערות מהסוג הזה הן פיין-טיונינג על תכנון סגור וטוב בבסיס שלו.
מצב כזה זה מצב שבו צריך לעשות "פוס-משחק" -
ללכת אחורה ולהתחיל מחדש,
מהחשיבה הבסיסית.
 

גלמיש1

New member
או שהבנאי המתמיד לא ממש מתמיד

או שהוא התאכזב מכך שלא שיבחנו את התכנית, או שהוא סתם לא בקטע של לטרוח להגיב ולהודות על שהטריח אחרים...
 

AlonPe

New member
הוא התכתב איתי ב-פרטי

ושוב - מתנצל על הבוטות, אבל אין דרך רכה להגיד את זה.
שזה לא מוצלח - זה לא מוצלח.
וכמו שכבר נאמר בהקשרים אחרים - עדיף לתפוס את זה על הנייר,
ולא יצוק בבטון.
 

אזרחית שקופה

Well-known member
אין שום בעיה בקונספט הבסיסי של התכנית.

על סמך מה אתה אומר את זה. כמו רופא שהיה נותן עצה לפציינט בלי להכיר אותו בכלל.
הבעיה היא בקונספט של הפורום. כאשר אנשים מבקשים חוות דעת על תכנית
שהם גיבשו עם הארכיטקט/ית שלהם.
יש כל כך הרבה גורמים שמשפיעים על תיכנון הבית ונוגעים בעיקר לפונקציונליות ולעיצוב, שאי אפשר לחוות דעה. מה שמתאים לאחד לא יתאים לאחר.
אני לא רואה כל בעיה קרדינלית בתיכנון שהוצג בפנינו.
אני תיכננתי עשרות בתים. כל בית שונה מהאחר וזה פועל יוצא של רצון הלקוחות.
אז לומר ללכת אחורה ולהתחיל מחדש, זה פשוט חוסר אחריות.
 

גלמיש1

New member
מענין - את טוענת שאי אפשר להעיר, אבל עושה את זה

בעצמך בתגובה הקודמת שלך.
אם אפשר להעיר על טעויות או לתת המלצות לשיפור - עקרונית זה בדיוק אותו דבר כמו לומר שצריך להתחיל מחדש. אם יש יכולת שיפוטית שחדר כזה או אחר לא מתוכנן נכון - זה אותו דבר (רק בקנה מידה גדול יותר) כמו לומר שבית מסויים לא מתוכנן נכון!
&nbsp
ברור לחלוטין, גם לשואל וגם למשיבים, שכל חוות דעת דרך פורום וירטואלי היא בערבון מוגבל.
אידך - זיל גמור
 

AlonPe

New member
מי שפונה לפורום פתוח

צריך מראש לקחת בזהירות את התגובות שמתקבלות.
מסתובבים כאן, חוץ מבעלי מקצוע מתחומים שונים, בעלי רמות הכשרה שונות, גם אנשים חסרי הכשרה או ניסיון (אגב, לפעמים דווקא אנשים אלו, בעיקר אנשים שנמצאים בתהליך של בניית בית, מעירים הערות מאוד חכמות ונכונות!)

כפי שציינת, זה לגמרי נכון ש-"יש כל כך הרבה גורמים שמשפיעים על תכנון הבית... ומה שמתאים לאחד, לא יתאים לאחר..." וברור ש-אנשים מבחוץ, גם בעלי הניסיון המקצועי העשיר ביותר, לא מצויים בתהליך הספציפי, של פרויקט שמובא כאן, ולא מצויים בכל השיקולים והאילוצים. (הרבה פעמים זה דווקא לטובה - מבט נקי, משוחרר מכל מני תפיסות מוקדמות, שלפעמים גם האדריכל המתכנן שקוע בהן).

אבל יש הבדל מהותי בין גורמים שנובעים מ.. נקרא לזה - טעם אישי (מה שמתאים לאחד לא יתאים לאחר) לבין גורמים אבסולוטיים, אמפיריים. נכון שתכנון ועיצוב הם לא מתמטיקה, ורחוקים מלהיות מדע מדויק, אבל עדיין - יש דברים שבגדול הם - נכונים ולא נכונים.

לא קרה לך שלקוח בא עם איזו דרישה או רעיון, וידעת שזה פשוט לא נכון, לא עובד? במקרה כזה האדריכל יכול להתנער מהפרויקט. על אחת כמה וכמה אם מדובר בטעות חמורה לדעתו, או לעניין שנוגע לבטיחות, או "לזרום".

בכל מקרה, חובתו של האדריכל להבהיר ללקוח את המשמעות וההשלכות של ההחלטה. אבל בסופו של דבר - כן. זה הבית שלו, הכסף שלו, וזו בהחלט זכותו לעשות כראות עיניו.

כשאני מגיב כאן, אומר את דעתי, מתוך הניסיון המקצועי שלי. משתדל להפריד בין עניינים של "טעם", לבין עניינים מהותיים. אם מדובר על משהו, שבעיני, הוא לא נכון, ובוודאי אם אראה משהו לא תקני או אפילו מסוכן (כמו המדרגות המשולשות, או היעדר גובה ראש - בדוגמה הספציפית הזו כאן) אתריע על כך, ואומר את דעתי. אין ספק שגם אני יכול לטעות. וברור שבספקטרום הצר הזה, לא יכול לראות את התמונה השלמה.

במקרה הספציפי הזה כאן, ולאחר שהעפתי מבט נוסף בתכנית, עדיין עומד על דעתי. הרעיון של התכנית הזו, הוא - בית פאטיו. בית סביב חצר פנימית. כמובן שבקונסטלציה של מגרש חצי דונם, עם קווי בניין 3-4-5 הקונספט הזה לא ישים ולא עובד. מה שנשאר זה מין אקווריום כמו פינות העישון בשדות התעופה באמצע הבית. כל כך הרבה מאמץ (גם בתכנון, גם בהשקעה כלכלית, גם בזבוז שטח) שלא משיג כמעט כלום.

לגמרי לא ברור לי, בשביל מה בית קרקע בודד על מגרש מוקף בארבעה כיווני אוויר, צריך להידחק עד לקצוות של קווי הבניין, ולייתר את הגינה מבחוץ (שהמתכן לא הקדיש לה טיפה מחשבה) בשביל לפנות מקום לאלמנט תאורה פנימי. ליצור בעיה ואחר כך כאילו לפתור אותה בצורה עקומה.

את בעצמך הערת - "במקום הפאטיו הייתי עושה...." כאילו שמדובר באיזה לאמנט קטן ושולי, פספוס קטן, כמו מיקום לא מדויק של דלת או אוברקאנטים לא אחידים של הפתחים - ובכלל כל הפרטים האלו - שאת ציינת, וגלמיש ציינה, מצטרפים ביחד ומצביעים על... בואי נגיד, מחשבה לא מבושלת, אם לא יותר מזה. וכשזה בא על רקע של תכנית שהיא סגורה, ברמה של תכנית הגשה, ולא סקיצה ראשונית, זו מצביע, בעיני על בעיה יסודית.
 

AlonPe

New member
ולך - הבנאי המתמיד,

מקווה שלא נבהלת מכל הדיונים האלו כאן.
קבל את זה שאנשים כותבים פה מתוך איכפתיות.
כמובן שאתה יכול - לקבל את מה שנאמר או לא.
מציע לך רק לקרוא בתשומת לב, ולשקול טוב.

עכשיו, לגבי הרעיון הזה - של בית סביב פאטיו,
אי אפשר לאלץ רעיון שבא מסיטואציה אחת, אל סיטואציה אחרת.
אבל כן אפשר לקחת את התמצית של הרעיונות,
ולהתאים אותם למציאות נתונה.

אז אחרי כל הביקורת הנוקבת והשלילית שלי,
אנסה להיות קצת יותר פרוגרסיבי וחיובי

מצרף כאן סקיצה לרעיון שיוכל אולי לקחת את הקונספט הזה -
של בית סביב חצר, ולהתאים אותו למציאות הספציפית כאן.

בהצלחה!

 
תודה רבה לכולם על התגובות

אני אוהב את הבית. החלל המרכזי נבנה לבקשתי הספציפית למידותיו המדויקות. האדריכל הוסף את אלמנט הפאטיו. שבתחילה חששתי ממנו אבל ראיתי מספיק עבודות גם בגדלים קטנים יותר שגרמו לי להאמין בו ולתכנן אותו ולדעת שיצא מוצר מוצלח.
עוד אילוץ שביקשתי עוד בתחילת הדרך היה ארון על כל הקיר בחדר הורים (באזור ה 4 מטר). הדלת לא במקומה, גם לי זה נראה טריוואלי. תודה.
לגבי הפאטיו.. עץ ישרוד שם כמו גדול (דוגמאות פינטרסט בשפע) ומשיחות עם אנשים מהתחום ובעלי משתלות. בנוגע לקרינה לא באמת נחשפתם ליחידה שמעל הבית (בגלל זה חלל מדרגות עם כניסה מבחוץ ומבפנים) ולהצללות שהפאטיו מקבל ולתנועת השמש מעל הבית בשעות היממה. הפאטיו נוצר גם מאילוץ של שטחים עיקריים.
שאלתי את האדריכל לגבי חדר המדרגות והוא אמר שאם זה לא היה תקני זה לא יעבור בדיקת מועצה. מבנה החניה יהיה פתוח לאזור המדרגות. נפלה טעות בסקיצה.
התוכנית הזאת בעיניי לפחות (אצל אחרים כנראה זה תנך) היא סוג של בסיס של יסודות של איך המבנה הכללי של הבית יראה. עוד לא הלכתי לחברת מטבחים לתכנן את המטבח ולחברת אלומיניום לתיכנון חלונות או לתכנן דלת כניסה וכך הלאה ככה שהסידור הפנימי של האדריכל בתוכנית לא מחייבת בכלום.
לא נבהלתי מהדיונים פה. אני שלחתי את התוכנית הזאת לגלמיש לפני כחצי שנה בתצורת סקיצה. שוב תודה לך. זוכרת שכינית את הפאטיו "עוגיפלצת של התוכנית" - חזק אהבתי. גלמיש כבר אז אמרה את דעתה שגרמה לי לשנות חלק מן הדברים. אבל את הבסיס השארתי. כיוונתי לסקנד אופיניון של מנהלת הפורום זוהר..

תודה למי שהגיב וטרח
 
טעות

הפאטיו לא נוצר עקב חוסר בשטחים עיקריים. לא ניתן להסב אותו לפינת משפחה עקב חוסר בשטחים עיקריים.
 

גלמיש1

New member
טוב שחזרת להבהיר.

ולמרות שניסחת בעדינות שאינך מעונין בתגובתי , הנה עוד טיפה ..אחרון ודי...
נדמה לי שאתה מאוהב בתכנית, וכמו תמיד כשמישהו מאוהב ההגיון מתחבא בארון.

התגובה של האדריכל לאי תקינות המדרגות
מחרידה. זה לא רק לא לפי תקן, זה ממש מסוכן. ואם מישהו יפול שם חו"ח אתה זה שישא באחריות.
 

AlonPe

New member
לא נותר לי אלא -

לאחל לכם הצלחה.
ושתהנו מהבניה והיצירה.
 
Second Opinion

אני חושבת שהביקורות שקבלת מכל עמיתי מאוד נכונות, ולמעט הביקורת של אלון, שמבחינתך היא לא ישימה, יתר ההערות בהחלט ניתנות להתייחסות ולהטמעה בתכנית הקיימת:
1-החלום שלכם זה שיהיה לכם פטיו בבית. סבבה מצוין. אז איפה הנוכחות שלו בבית? כיצד הוא בא לידי ביטוי? מתי אפשר ממש לשבת ולתבונן בו ולהנות ממנו? למעשה משום מקום. אפילו את הסלון מיקמתם כך שאתם יושבים עם הגב אליו. אם תסובבו את הספות על הקיר המערבי, והטלויזיה תהיה על הקיר שממול, תוכלו גם ליצור חלונות נוספים להחדרת אור ואוויר (כיוון מערב!) לסלון וגם בין לבין תוכלו להגניב מבט לכיוון נקודת המרכז (focal point) של הבית, הלא היא הפטיו המדובר. חוץ מזה שימו לב שהפטיו נדחף אחורה בלמעלה ממטר יחסית לקו שיוצרים קירות חדר שינה 2 וחדר ההורים. מדוע? האם לא הייתם רוצים שהוא יבלוט יותר וינכח כבר מרגע כניסתכם הביתה? לא הייתם רוצים לקרב אותו לאזור פינת האוכל והמטבח? במקום זאת הדפתם אותו בצורה כזו שהוא ממש חבוי לעיני הנכנסים ורק לאחר מספר צעדים הוא מתגלה.
2- עניין נוסף שעלה פה על ידי אחד הגולשים הוא הבחירה למקם את הממ"ד בפינת הבית. במצב הזה למעשה אתם מנטרלים את האפשרות ליצור חדר עם שני כיווני אוויר/ חדר עם דלת יציאה לגינה. זה דבר כל כך משמעותי שמתאפשר בבית פרטי, ופה אתם לא מנצלים את ההזדמנות ליצור זאת.
3- גודל החלל הציבורי- אכן כפי שציינה גלמיש, גם לטעמי החלל המרכזי רחב מדי. סלון ברוחב 5.5 הוא סלון גדול מאוד ובמקרה שלכם אין בכך צורך. ניתן להקטין את החלל בחצי מטר או מטר לפחות, וכך תקבלו סלון אינטימי ונעים יותר וגם תקטינו את עלויות הבניה, התחזוקה, החימום, הקירור וכו' וכו' של הבית.
4- שאלת המדרגות- טעות בסיסית קשה (שצוינה על ידי גלמיש) וחייבת להיות מתוקנת, שכן מדובר בדבר בלתי אפשרי לביצוע.
5- חלון חדר 2- פונה ישירות לרחבת הכניסה לבית, מה ששולל כל פרטיות ממי ששוהה בחדר.
6- הכניסה לבית- בדרך כלל בכניסה לבית רצוי לתכנן מראש את מיקום ארונות החשמל והתקשורת וגם ליצור נישה לארון מעילים/תיקים/נעליים. במקרה הזה בכניסה לא תוכנן דבר מאלה ומי שמגיע לבית נותר עם כל אמתחתו עליו...

מה גם שאין התייחסות למיקום התשתיות.
7- מקלחת ילדים- מתוכננת לא נכון: החל במיקום דלת הכניסה וכיוון פתיחתה ובהמשך לא הושאר די מקום עבור האסלה וכרגע היא צמודה מדי למקלחון. אגב, אם תזיזו את דלת חדר הכביסה לפרוזדור תוכלו לתכנן את חדר המקלחת בצורה טובה יותר, שכן יתפנה לכם מקום, שקודם היה תפוס על ידי הדלת (עוד סיבה להעביר אותה...).
8- עניין מיקום דלתות החדרים-קיבל את התייחסותך לכן אין טעם לדוש בזה עוד.
אני מקווה שהביקורות יעזרו לשפר את מבנה הבית הקיים (ישנן הערות נוספות אבל אלו ההערות המרכזיות שלי כרגע) ובכל מקרה שיהיה בהצלחה!
 
למעלה