תכנון בית פרטי למשפחה, אודה לעצות המומחים

vik890

New member
תכנון בית פרטי למשפחה, אודה לעצות המומחים

שלום רב,
ברשותי מגרש בגודל 286 מטר, חצי מדו משפחתי.
אנחנו זוג+ 3 ילדים, בעת המעבר יהיו בני 9, 6 וחצי, 4.
בתכנון אני רוצה לבנות שלושה מפלסים.
מרתף בגודל 60-80 מטר שיהווה כיחידת דיור נפרדת להשכרה בשנים הראשונות, או אולי 2 יחידות קטנות להשכרה במקום אחת.
קומת מגורים ראשית בגודל 120 מ"ר שבה יהיה מטבח, סלון, פינת אוכל, שירותי אורחים, חדר הורים (עם מקלחת ושירותים) וחדר אורחים קטן שיהווה גם חדר משחקים לילדים.
קומת מגורים שניה בגודל 60 מטר שבה יהיו 3 חדרי שינה לילדים ,שני חדרי שירותים ואמבטיה וחדר כביסה.
באזור הסלון אני רוצה חלל כפול.
הגינה שתשאר לי כברוטו הינה 166 מטר.
מה דעתכם? האם כדאי להקטין את קומת הכניסה ל 110 נגיד ואז להגדיל את קומת החדרים והגינה בהתאם?
ומה לגבי הממד? איפה כדאי לבנות אותו? אם אבנה במרתף והיחידה למטה תושכר זה קצת בעייתי... או שמא כדאי שאחד מחדרי הילדים יהיה הממד?

אם למישהו יש תכנון דומה אשמח מאוד לתמונות או עצות או רעיונות.

המון תודה!
 

גלמיש1

New member
כן! חד משמעית רצוי מאד להקטין את קומת הקרקע (תכסית) בהרבה

הייתי הולכת על תכסית של כ 80 מ"ר לכל היותר.
גם ככה לא תישאר לך הרבה גינה, למרות מה שנדמה לך.
המתימטיקה פה מאד מטעה. כי מ ה 160 שנשארים, לפי החשבון הקר, יורדות חניות (25 מ"ר במינימום) ואז יורדים: פילרים, רחבות, חצר שרות ושבילים וכו....
את מה שנשאר תחלק ל 4 רצועות מאורכות סביב הבית - ומה שתקבל זה ישיבה במרחק יריקה מול חומה עם השכנים עם אדנית צרה מול המרפסת. ועוד רצועות צרות עם קצת גינון מסביב.
אם חלמת על מדשאה שהילדים ישחקו בה חיי-שרה, או חלקת עצי פרי ליד הבית... זה לא יקרה.
אז בשביל מה לבנות בית פרטי? קנה פנטהאוס בבנין, יותר נוף, יותר אויר, פחות לכלוך....

אם כבר אתה רוצה לבנות שלושה מפלסים - תכנן 3 קומות של 80 מ"ר לערך ותקבל את אותו שטח כולל, והרבה יותר מרחב חוץ (גם ככה לא ענק) וירוק בעיניים.

לגבי הפנטזיה על חלל כפול - הצעה ידידותית - רד מזה. משלל סיבות :
1. חלל כפול מהווה מפגע אקלימי. קשה מאד לחמם סלון כזה כי כל החום בורח למעלה.

2. חלל כפול מהווה מפגע אקוסטי. הרעש מהפיעלות בחלל הציבורי עובר ישירות אל איזור חדרי השינה ובכל הבית. זה גם מייצר הדהוד חזק שמגביר מאד .

3. יש בעית ניקוי של הקירות/תקרה/קורי עכביש/חלונות גבוהים וכו....

4. ברשויות רבות מתיחסים לחלל כפול, כקומה כפולה, כלומר משלמים על זה פעמיים. (למה? כי הם מכירים את עמישראל שבונה חלל כפול ואחר כך סוגר שם חדר. ולכן מבחינתם זו ההתיחסות). שווה לך לשלם מיוסי רב על עמוד האויר?

5. זה תופס לך שטח בקומה השניה.

6. במקרים רבים גובה חלל כזה לא ממש מורגש בבית כי אנשים לא הולכים/יושבים עם הראש מופנה מעלה. צריך מרחב גדול כדי לראות את הגובה. ובכל מקרה זה בדרך כלל לא שווה את המחירים הכבדים.

לגבי הממד- אם יש אפשרות להוריד למרתף זה יופי, אבל אכן בעיה במצב של השכרה. אין שום בעיה שאחד מחדרי הילדים יהיה ממד, רק תדאגו שהוא יהיה גדול ומרווח ומעוצב באופן חכם כך שירגיש ככל חדר.

עצה ידידותית עקרונית : ( ראה תגובתי לגולש gimmel1 פה למטה.)
אל תתחיל לתכנן לעצמך את הבית!
ואל תבוא אל האדריכל עם כל מיני החלטות עקרוניות וקבעונות כאלה ואחרים.
אם אתה רוצה לבוא מוכן לתכנון - הושב את בני המשפחה ורשמו ביחד את הרצונות, והחלומות, הצרכים והמגבלות שלכם. אלו יצטרפו למסמך הפרוגרמה שיוגש לאדריכל המתכנן ויהווה בסיס להתיחסותו.
רק קח בחשבון שישנם רצונות, וישנן פנטזיות, שלא יוכלו להתגשם. ישנם רצונות וצרכים שיסתרו זה את זה. יהיו מגבלות של תקציב, שטח, תקנים, הוראות תב"ע ...וכן הלאה. או במילים אחרות - שם המשחק באדריכלות זה גמישות והתפשרות!
 

vik890

New member
גלמיש, המון תודה על ההתייחסות והתשובה!


המון תודה על הטיפים בנוגע לחלל הכפול, בהחלט אחשוב על זה.

מה לגבי תכנון החדרים וחדר ההורים? 80 מטר במפלס זה לא גדול זה ישאיר לי מטבח, סלון, פינת אוכל, שירותי אורחים ובספק אם יישאר מקום לחדר משחקים... להורים שלי יש 80 במפלס כמו שציינת והם בלי חדר והגדלים של הסלון והמטבח די סבירים, לא רואה איפה אני מכניסה ב 80 מטר עוד חדר. לנו חשוב שהחללים המשותפים של הסלון והמטבח יהיו גדולים והחדרים מבחינתי שיהיו סטנדרטיים...
 
הצעה לאופן חלוקת חדרי הבית בקומות השונות

שלום לך

מכיוון שהמגרש עליו אתה מתכנן את ביתך לא גדול במיוחד הייתי מציעה לך אופציה אחרת לחלוקת הפונקציות בין הקומות:
במידה ויש לך אפשרות כלכלית כדאי לבצע את המרתף בקונטור הבית וזאת כדי לקבל שטח נוסף לבית גדול ככל האפשר, שישמש אתכם למטרותיכם.
בקומת הקרקע הייתי ממקמת את הסלון, המטבח, פינת האוכל, ממ"ד גדול שישמש כחדר אורחים/משחקים ושיוכל לשמש בעתיד כחדר הורים במידת הצורך. סמוך לממ"ד לתכנן מקלחת שבה גם מצויים שירותים שישמשו כשרותי אורחים. על ידי הפיכת שירותי האורחים לחדר מקלחת שישמש גם אתכם כמקלחת הצמודה לממ"ד תוכלו לחסוך שטח בקומת הקרקע ובסופו של דבר גם כסף. כך תקבלו קומה יחסית מצומצמת בשטחה שתותיר לכם גינה גדולה.
בקומה השניה למקם 4 חדרי שינה לכם ולילדים, שני חדרי מקלחת-מקלחת לילדים ומקלחת הורים, וחדר שירות (במידה ונותר לכך מקום).
נראה לי שבשלב זה למקם את חדר ההורים בקומת הקרקע ולא בקומה העליונה זו טעות, בעיקר לאור העובדה שילדיך קטנים למדי. עדיף לך כבעל משפחה צעירה לתכנן את כל חדרי השינה בקומה אחת וכך להיות במצב בו תוכל להמצא בקרבתם ולהשגיח עליהם גם בשעות הלילה.
לסיכומו של עניין הייתי מתכננת בית ששטח כל אחת מקומותיו שווה פחות או יותר לכ-80 מ"ר. כך גם נוצר איזון בין כל חללי הקומות וגם תיוותר לך גינה גדולה יותר בשטח של כ- 200 מ"ר.
אשמח לשמוע מה דעתך
 

AlonPe

New member


כן ראיתי מה שגלמיש וזוהר כתבו,
ומצטרף לשתיהן.

ובעיקר - רדו מהעניין של חלל כפול, מהסיבות הנכונות שגלמיש ציינה.
 

vik890

New member
תודה רבה על תגובתך

אני יכולה לבצע את המרתף לפי קונטור הבית ואני בהחלט רוצה את זה.
לגבי החדר שינה הורים:
אני יודעת שהילדים שלי כרגע קטנים והיה עדיף שישנו לילדי כרגע בלילה אבל הרצון שלי נבע מחשיבה קדימה (הזמן עף) של עוד לא הרבה שנים (4-5) ככל הנראה כבר נרצה את הפרטיות שלנו... המחשבה שאחרי כמה שנים נעבור לחדר למטה לממ"ד נחמדה אבל נראה לי פחות נוח לצאת לחדר אמבטיה ושירותים מחדר הממ"ד, פחות אלגנטי כביכול, וגם שירותי אורחים יחד עם מקלחת... ומה יהיה שאעבור לגור בממד עוד כמה שנים... האורחים יכנסו אליי לחדר אמבטיה? פחות נראה לי מתאים...

מה דעתך לגבי החלל הכפול?
 
אני חושבת שבאמצעות תכנון חכם תצליחו ליצור פרטיות בחדר השינה

ניתן ליצור פרטיות בחדר השינה של ההורים גם אם הוא ממוקם באותו מפלס שבו נמצאים חדרי הילדים, וזאת באמצעות תכנון אינטילגנטי וחכם. בכל מקרה לא הייתי מבצעת קומת קרקע בשטח של 120 מ"ר כי באמת הגינה תהיה קטנה מאוד ולא תוכלו להפיק ממנה את המיטב כחלל נוסף לאירוח, משחק והנאה. בעיני יש הבדל עצום בין בתים פרטיים עם גינונת קטנה ובין בתים עם גינה מרווחת וגדולה יותר. חווית המגורים בבתים שיש להם גינה גדולה היא כל כך הרבה יותר מהנה ותורמת לאיכות החיים בבית, שבעיני זה עולה על כל הדברים האחרים שדיברת עליהם ושגוזלים משטח הגינה ומגדילים את שטח הבית, דהיינו חדר ההורים בקומת הקרקע והחלל הכפול.
אני מצטרפת לדעת חברי בדבר החלל הכפול- אמנם מדובר באלמנט אדריכלי מרשים אולם בכך זה נגמר. חללים כפולים מתאימים לבתים רחבי ידיים שבהם החלל הכפול משחק תפקיד כאלמנט שיוצר קשר ויזואלי בין הקומות. בבית כמו שלך זה יהיה אלמנט שיפגע בתכנון יותר משיוסיף. בעיקר הוא ישפיע בכך שעלויות הקרור והחימום של הבית יעלו, הוא ייקר את הבניה ויקטין את שטח הקומה העליונה.
אני מציעה שתעלה את תכנית המגרש ובה תסמן את קווי הבנין על מנת שנוכל להבין טוב יותר את הסיטואציה התכנונית העומדת לפניך.
 

vik890

New member
תודה רבה זוהר! על הטיפים והעצות החמות


אני אעלה בעוד מספר ימים את התוכנית ואמשיך להיוועץ עמכם...
אני אוותר על החלל הכפול.
או שאלך על 90 מרתף, 90 קומה ראשונה ו 90 קומה שנייה.
או שחשבתי גם לעשות 80 קומה ראשונה ו 100 קומה שניה... או 85 ו 95 ואז ליצור מצב שבו הקומה השנייה טיפה בולטת "החוצה" בצורה מלבנית באזור הגינה האחורית ואז לנצל זאת לתאורה שקועה במקום פרגולה... ראי תמונה מצורפת

 
בשלב זה עומדות בפניך לא מעט אפשרויות כיצד לתכנן את הבית

כל האפשרויות שאמרת בקשר לאופן חלוקת השטחים בין הקומות הגיוניות וטובות. השאלה רק איך יהיה התכנון. זה כבר תלוי במתכנן שתבחר...
כל הכבוד שאתה מוותר על החלל הכפול כאלמנט ש"חייב" להיות בבית. תתחילו קודם כל בתכנון ותראו איך אתם מתקדמים משם ולאן נושבת הרוח.
 
למעלה