יעל לא רוצה להביא ילדים לעולם ושואלת למה זה מפריע לאנשים?

Nana user

New member
היא די ממחזרת

את כל הטיעונים הידועים.
איכשהו נראה לי שככל שמייחצנים את הנושא והסיבות, כך העניין נראה פתטי יותר ואיתו התגובות הלא נעימות.
שורה תחתונה, כל אחד מסיבותיו הוא בחר שלא להביא ילדים. זה משהו מאד אישי ואצל חלק מהאנשים גם די מורכב. לא רואה טעם לסרטונים מהסוג ה'מסביר' או יותר גרוע ה'מצטדק'. אני חושבת שבאופן טבעי, ככל שיתהלכו בחברה יותר אנשים שאינם הורים, יקבלו את העניין כדבר לגיטימי ויפסיקו לחפור. בדומה למה שמתרחש עם אנשים להט"בים.
 
אבל יש אנשים שעוד לא נחשפו לטיעונים

אז עבורם היא לא ממחזרת.

אחד הטיעונים למה בכלל מוצדק שיהיה לאנשים חופש ביטוי הוא בכך שחופש הביטוי תורם לגילוי האמת. הפילוסוף המזוהה ביותר עם הטיעון הזה הוא ג'ון סטיוארט מיל אם כי הוא לא היה הראשון שטען זאת. מילטון טען זאת לפניו.

לפי הטיעון שיח חופשי ופתוח תורם לגילוי האמת. נכון שיש בני אדם שבתגובה לטיעון האמת ינסו לקדם דווקא את השקר אבל מיל טען שהאמת מתחזקת מתוך מאבקה עם השקר. אם יש ביטוי שקרי [נניח שאסור לא להיות הורה מתוך בחירה] אז האמת שמותר לא להיות הורה מתוך בחירה תתחזק דווקא תוך כדי מאבקה בשקר. זאת ע"י כך שמצביעים ומראים מה לא נכון בביטוי השקרי.

אבל אם לא נותנים לביטוי השקרי להתפרסם אז אנשים שחושבים מחשבות שקריות לא ייתקלו בטיעונים שמנמקים למה המחשבה שלהם שקרית וכך יישארו במחשבתם השקרית בלי להיתקל בטיעוני נגד.

כאשר האמת לא נאבקת בטיעוני נגד אז האמת מאבדת את כוח השכנוע שלה כי האמת לא מראה למה היא יותר טובה ויותר מוצלחת מטיעון אלטרנטיבי ומה לא טוב בטיעון האלטרנטיבי ומה כן טוב בטיעון שלה.

כלומר, לפי הטיעון של מיל כדי להשיג את האמת דרוש מה שמכנים כיון "סיעור מוחות"

הדבר קיבל ביטוי במטפורה של אוליבר וונדל הולמס הבן שופט בית המשפט העליון של ארה"ב "שוק הרעיונות" כאשר ביטויי אמת וביטויי שקר נסחרים יחדיו בשוק הרעיונות, אז יד נעלמה תגרום לכך שיד האמת תהיה על העליונה.

[גיא פסח, הבסיס העיוני של עקרון חופש הביטוי ומעמדה המשפטי של העיתונות, משפטים לא, עמ' 897]

מעניין שאת דווקא לוקחת את חופש הביטוי וטוענת שהוא מזיק לאמת. לדעתך למען האמת עדיף לשתוק?

אם אנחנו נחשוש לפרסם ביטויי האמת מפחד שזה יעורר דעות שקריות ואנשים ישתכנעו יותר מהדעות השקריות אז לא ברור מה הועלנו בזה. אם לא נפרסם ביטויי אמת אז ממילא רק ביטויים שקריים יתפרסמו. אם רק ביטויים שקריים יתפרסמו, אז ממילא יש סיכון שאנשים ישתכנעו מהם.

כך אם לא נפרסם שמוצדקת אלהורות אז בשיח יהיו רק טיעונים שמוצדקת רק הורות. אם בשיח יהיו רק טיעונים שמוצדקת רק הורות אז ממילא יש סיכון שאנשים ישתכנעו מטיעונים שמוצדקת רק הורות.

אם בשיח יהיו רק טיעונים שמוצדקת רק הורות ויהיו אנשים אלהוריים אבל שלא יצדיקו את עצמם למה זה ימנע ממתנגדי האלהורות לפרסם ביטויים שקריים לפיהם תופעת האלהורות היא רעה?

ככל שיהיו יותר אלהוריים גם אם הם לא יצדיקו את עצמם אולי זה יאיים יותר על ההורים הנטליסטים והדבר יעורר אותם להתנגד עוד יותר לאלהורות? אולי ככל שתופעה שהם רואים אותה מאיימת הולכת וגדולה כך הם יהיו יותר נמרצים להתנגד לאלהורות?

בכל אופן לא ברור למה שתיקה והימנעות מלהגיד את האמת מזיקה יותר לאמת? כדי שזה יקרה אז צריך להניח שכל משתתפי השיח הם לא רציונאליים עד כדי כך שאם הם ישמעו טיעון אמת ובעקבות ישמעו טיעון שקר אז הם ישתכנעו מהשקר והדרך היחידה לגרום להם להיות משוכנעים באמת היא שהם כבר עכשיו משוכנעים מהאמת ולכן כדי לא לחשוף אותם לשקר צריך לשתוק כי הדיבור בזכות האמת יתמרץ את השקרנים לדבר את דברי השקר שלהם וכך האנשים הלא רציונלים יושפעו לרעה מהשקרנים ויעברו מעמדת אמת אל עמדת שקר.

הטיעון הזה מניח מספר הנחות:

([1] שאנשים הם לא רציונלים במידה שתוארה לעיל או שמספר הלא רציונלים במידה שתוארה לעיל גבוה ממספר האנשים שאי הרציונאליות לא מגיעה עד כדי כך.

[2] שהאנשים הלא רציונלים האלה מחזיקים כבר עכשיו באמת לפיה מוצדקת אלהורות. כלומר רק לגביהם הטיעון חל

[3] שהאנשים הלא רציונלים האלה יפסיקו להחזיק באמת [לפיה מוצדקת אלהורות] ויעברו להחזיק בשקר [שלא מוצדקת אלהורות] אחרי שייחשפו לטיעוני שקר ולא יועיל שהם יחשפו גם לטיעוני אמת כי הם ישתכנעו יותר מהשקר [או שמספר המשתכנעים מהשקר יהיה רב יותר ממספר הלא משתכנעים מהשקר]

ההנחות האלה הן הנחות אמפיריות, עובדתיות ולא ראיתי ראשית ראיה לנכונות ההנחות האלה.

הסיכון כאן הוא ששתיקה תגרום לאנשים שמחזיקים בדעות שקר [שאלהורות לא מוצדקת] להמשיך להחזיק בהם בלי שהם ייחשפו לטיעוני אמת וסיכון נוסף הוא שאנשים שמחזיקים בדעת אמת [שאלהורות מוצדקת] ישתכנעו מביטויי שקר לפיהם אלהורות לא מוצדקת מבלי שהם ייחשפו לדעות אמת שאלהורות מוצדקת.

מה לגבי הסיכוי שאנשים שמחזיקים בדעת שקר לפיה לא מוצדקת אלהורות ישתכנעו מטיעון האמת לפיו מוצדקת אלהורות או שאנשים מתלבטים ואגנוסטים ישתכנעו מטיעון האמת לפיו מוצדקת אלהורות ודווקא בגלל השתיקה וההימנעות מטיעון האמת אז האנשים האלה לא ישתכנעו?

לא ברור למה הסיכון הזה יותר נמוך מהסיכון שאת הצבעת עליו

בל נשכח שהמצב לפיו אלהורות פסולה כלומר דעה שקרית היא המצב הנוכחי ההתחלתי שרוב האנשים מאמינים בו. אם נשתוק אז המצב הזה יימשך עוד. הסיכוי היחיד שהמצב הזה ישתנה הוא שאנחנו נפרסם ביטויים לפיו מוצדק מצב אחר.

איך יהיו עוד אלהוריים אם אנשים לא ייחשפו לגישות לפיהן אלהורות מוצדקת? כדי שיהיו עוד אלהוריים צריך שאנשים יהיו בגישה שאלהורות מוצדקת וכדי שיהיו בגישה כזאת הם צריכים להיחשף לרעיונות כאלה. לכן, צריך סרטונים?

לפחות אפשר לומר אולי שגם אם לא ברור שחופש הביטוי מועיל לאמת לפחות אין ראיות שחופש הביטוי מזיק לאמת ואין ראיות ששתיקה והימנעות מחופש ביטוי מועילים לאמת.

לכן, גם אם טיעון גילוי האמת להצדקת חופש הביטוי לא משכנע עדיין לא משכנע הטיעון שחופש הביטוי מזיק לאמת. אבל ייתכן שחופש הביטוי לא מועיל לאמת במקרה הזה ומועיל לאמת בנסיבות אחרות שבהן לא ברור מאליו מהי האמת.
אבל לחופש הביטוי יש גם הצדקות שלא קשורות לגילוי האמת: שחופש הביטוי הכרחי לדמוקרטיה, שחופש הביטוי הוא ביטוי לזכות לאוטונומיה אישית, לכבוד האדם, לחופש וחירות.
 

Nana user

New member
אבל זו הנקודה

לא שייך מוצדק או לא מוצדק לעניין הזה.
אלהורות זו עמדה או תחושה אישית שאינה צריכה שום הצדקה.
ככל שתנסה להצדיק כך יהיו אנשים שיסתרו את ההצדקה.
הרי זה כמו שתנסה להצדיק למה אתה אוהב חורף ושונא קיץ או הפוך. אין לזה שום טעם ועצם הצורך בהצטדקות מציבה אותך בעמדת חולשה.
 
מה שמוצדק הוא שאלהורות תהיה לגיטימית

אני לא מדבר על ההצדקה להחליט להיות אלהורי. אני מדבר על ההצדקה לכך שיש לבני אדם זכות ולגיטימיות להחליט שהם אלהוריים אם הם רוצים בכך.

אני חושב שעל זה מדבר הסרטון. לא לשכנע אנשים להיות אלהוריים, אלא שמי שרוצה להיות אלהורי אז לא מוצדק לגנות אותו על כך או לחשוב שהוא החליט החלטה בלתי מוצדקת או פסולה.
 

dory141

New member
אני לא מאמין שצריך לעשות אישיו מהנושא

מישהו או מישהי לא רוצים להביא ילדים? בסדר. אני גם לא חושב, שהורים הם אנשים רעים. הם פשוט יותר מסוגלים להעניק מעצמם לדורות הבאים וזה בסדר. רק שלא יכריחו אותנו להיות כמותם. אגב, הייתי חבר של בחורה אלהורית. היא מאוד אהבה את האחיינים שלה, כאילו היו הבנים הביולוגיים שלה. תמיד שמרה עליהם ודיברה עליהם טובות.
 
למעלה